جاهای دیدنی

معرفی جاهای دیدنی ورامین | شهر هشت هزارساله

آشنایی با جاهای دیدنی ورامین

ورامین در استان تهران قرار دارد و در جلگه‌ای حاصلخیز قرار گرفته است. بناهای تاریخی متعددی از دوره‌های متفاوت در این شهر به یادگار مانده‌اند. سفر به شهر ورامین از بهترین راه‌های آشنایی با فرهنگ و تاریخ غنی این دیار است. اجاره روزانه خانه در ورامین یکی از دغدغه‌های گردشگرانی است که به این شهر سفر می‌کنند. نام قدیمی این شهر وارنا بوده است. وارنا مکان‌های تاریخی بسیاری دارد. بنابر تحقیقات انجام شده سکونت در شهر ورامین به هشت‌هزار سال پیش برمی‌گردد. از نکات جالب درباره ورامین وجود نخستین کارخانه قند ایران در این شهر است. در ادامه از جاذبه های گردشگری ورامین و جاهای دیدنی ورامین بیشتر می‌گوییم و برای اجاره خانه ارزان در ورامین پیشنهادهای ويژه‌ای برایتان داریم.

جاهای دیدنی ورامین
عکس از خبرگزاری صدا و سیما

تاریخچه ورامین

ورامین به عنوان یکی از شهرستان‌های استان تهران و یکی از شهرهای تاریخی نزدیک به پایتخت به شمار می‌رود. این شهر آب و هوای معتدل و خشک دارد؛ در تابستان ممکن است دمای هوا بیشتر از ۴۰ درجه سانتیگراد شود و در زمستان هم دما به چندین درجه زیر صفر می رسد. چون این شهر دشتهای وسیع زیادی دارد وزش باد باعث سوز سرما و یا آتش گرما در فصل های تابستان و زمستان می شود.

از آنجایی که خاک زمین ورامین بسیار حاصلخیز است، کشاورزی به عنوان یکی از شغل‌های رایج در این شهر شناخته می‌شود. البته به خاطر وجود خاک رس کوره های آجرپزی زیادی هم در این شهر به راه افتاده است.

ورامین از لحاظ بناهای تاریخی همه چیز تمام به شمار می رود. به طوری که اگر امکانات لازم برای پذیرایی از گردشگران و مسافران در این شهر فراهم شود، به مقصدی بسیار عالی برای سفر به جاهای نزدیک تهران تبدیل می شود.

مسجد جامع ورامین را می توانیم به عنوان معروف ترین بنای تاریخی و قدیمی این شهر را به شما معرفی کنیم اما جاذبه های تاریخی این شهر به مسجد جامع ختم نمی شود! قلعه ایرج، پل تاریخی باقرآباد، برج علاالدین، کاروانسرای عین الرشید و… از دیگر آثار تاریخی این شهر هستند که ارزش دیدن را دارند. قلعه های قدیمی ورامین، نشانه هایی از زرتشتی بودن مردم این محدوده در سال های قبل از اسلام دارند.

این شهرستان زیارتگاه‌ها و بناهای مذهبی زیادی را هم دارد. اگر بخواهید تمام امامزاده های شهر ورامین را ببینید، باید یک هفته وقت صرف کنید تا تمام آن‌ها را زیارت کنید. در این مقاله تعدادی از جاذبه‌های تاریخی این شهر را همراه با امامزاده های آن به شما معرفی می کنیم. اگر تصمیم دارید شهرهای اطراف تهران را ببینید کوتاه به این شهر را داشته باشید بد نیست که تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/tehran?aroundlocations=true” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در شهر تهران و حوالی آن کلیک کنید.[/button]

 

تالاب بندعلیخان یکی از جاذبه های گردشگری ورامین

جاذبه های گردشگری ورامین
عکس از سایت iranbirdingclub

تالاب بندعلیخان در شهرستان ورامین قرار دارد و به دریاچه نمک قم متصل است. این تالاب در فصل‌های پاییز و زمستان پرآب است اما در فصل‌های گرم باتلاقی یا خشک است. ویژگی توجه برانگیز این تالاب تصفیه خود به خودی آبِ آن است.

آب تالاب شیرین است و به همین دلیل زیستگاه مناسبی برای پرندگانی مانند اردک، غاز و آبچلیک است. پرواز پرندگان روی تالاب بندعلیخان منظره‌ای تماشایی است. به‌دلیل شکار بی‌رویه پرندگان این منطقه در حال حاضر جزو منطقه‌های حفاظت‌شده است.

شما می‌توانید برای اجاره ویلا و سوئیت در ورامین و نزدیک به تالاب بندعلیخان در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

مسجد جامع

جاهای دیدنی ورامین
عکس از خبرگزاری صدا و سیما

مسجد جامع شهرستان ورامین یک نمونه کامل از معماری اسلامی است که در دوره ایلخانی ساخته شده. این مسجد چهار ایوان دارد. گچ‌بری‌های زیبا از ویژگی‌های مثال‌زدنی این مسجد است. داخل شبستان مسجد کتیبه‌های بسیاری به زبان کوفی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین کتیبه‌ها، کتیبه سوره جمعه است. نام دیگر این بنا «مسجد جمعه ورامین» است. اوج هنر معماری دوره ایلخانی را می‌توانید در ساختمان این مسجد تاریخی مشاهده کنید.

همان‌طور که می‌دانید ورامین با پایتخت فاصله زیادی ندارد و شرایط برای بازدید از جاهای دیدنی تهران فراهم است، گردش در تهران را فراموش نکنید.

برج علاء الدوله

برج علاء الدوله ورامین

بناهای شبیه به برج علاالدوله شهرهای مخالف ایران بسیار دیده اید. این نوع ساخت بنا که به روش سلجوقی معروف است را معمولاً برای ساختمان هایی با کاربری مذهبی مورد استفاده قرار می دادند؛ اما برج علاالدوله بر خلاف نمونه های مشابه ش جنبه مذهبی نداشته است. این بنا شبیه به گورها و مقبره‌های سلطنتی ساخته شده تا از تخریب جسد جلوگیری کند. معمولاً در این نوع از بناها جسد در سرداب نگهداری می شود و دفن نمی شود. در واقع انگار با ساختن این بنا، یک سردخانه طبیعی درست شده است.

برج علاالدوله یک برج ۱۷ متری است که با آجر ساخته شده و باهنر آجرکاری تزئین شده است. این که فقط با استفاده از آجر بتوانید نمایی زیبایی برج علاالدوله بسازید کار ساده ای نیست! به خصوص اگر با امکانات دوران قدیم مشغول کار باشید. این برج در دوران ایلخانیان در شهر ورامین ساخته شده است.

علاءالدوله و خانواده‌اش چندین سال در ورامین فرمانروا بودند و در زمان حکومتشان یادگاری‌های خوبی از خود به جا گذاشتند؛ به همین دلیل هم این بنا به عنوان مقبره علاءالدوله ساخته شد، تا نام و یاد و باقی بماند. گفته می شود بنای امامزاده یحیی ورامین به دست فخرالدین، پسر علاءالدوله ساخته شده. برج علاالدوله در میدان امام ورامین ساخته شده و ورودی آن در بخش شمالی قرار دارد. اطراف این برج با سنگ فرش و آجر فرش پوشیده شده که نمای زیبایی به آن بخشیده است. در فضای داخلی برج یک گالری هنرهای تجسمی تاسیس شده است.

قلعه ایرج

قلعه ایرج ورامین

قلعه ایرج یا قلعه گبری یکی از بزرگترین قلعه های ایران و جهان است که با خشت خام ساخته شده است. گفته می شود ساخت این قلعه به دوران ساسانیان برمی‌گردد. قلعه ایرج با وسعت بیشتر از ۲۰۰ هکتار، به عنوان بزرگترین قلعه خشتی نظامی در ایران و جهان شناخته می‌شود.

دیوارهای این قلعه حدود ۱۷ تا ۲۲ متر قطر دارند تعدادی از دیوارها تا ۲۵ متر هم ارتفاع داشتند البته در اثر گذر زمان ایجاد فرسایش طبیعی ارتفاع این دیوارها امروزه حدوداً ۱۶ متر است برای ساخت چنین قلعه عظیمی فقط از خشت و گل استفاده شده است تعداد زیادی برج مراقبت در جهت های مختلف این قلعه به کار گذاشته شده؛ البته امروز فقط دو مورد از آنها سالم باقی مانده است.

در زمان ساخت این قلعه برج‌های دیده بانی را طوری می ساختند که بتوان لوازم جنگی را به راحتی به ارتفاعات برد و از آنها برای مقابله با دشمن استفاده کرد. قلعه ایرج در چهار جهت جغرافیایی چهار دروازه ورودی دارد. زیباترین دروازه این قلعه دروازه شمالی آن بود که درست روبروی کوه دماوند گشوده می‌شد. تصور کنید چه نمای فوق‌العاده‌ای از کوه دماوند را از این دروازه می‌شد دید!

در گذشته اطراف این قلعه را با خندق‌هایی عمیق (تا عمق ۸ متری) محافظت می‌کردند؛ این خندق ها ۳۰ متر پهنا داشتند! داخل قلعه ایرج در دوران خودش خطری باشکوه و زیبا بود که البته امروز هیچ اثری از آن باقی نمانده است سال ۱۳۸۲ این قلعه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل باقرآباد

پل باقرآباد ورامین

بیشتر از ۱۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهر ورامین، توسط یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه جاجرود سیراب می‌شوند. باقرآباد نام پلی‌ست که از روی این رودخانه عبور می‌کند. این پل در دوران قاجاریه با کمک آجر ساخته شده؛ دهانه ورودی پل، ۵۰ متر طول دارد.

برای ساخت پل باقرآباد، حدود یک سال زمان صرف شده است. از آنجایی که رودخانه جاجرود بارها طغیان کرده، این پل هم بارها آسیب دیده و تخریب شده است. اما در دوره های مختلف از جمله دوره قاجاریه، پهلوی و جمهوری اسلامی پل باقرآباد چندین بار مرمت شده است.

این پل تنها مسیر عبور و مرور مردم دشت ورامین با تهران بوده است. به همین دلیل هم ارزش زیادی برای مردم آن دوران داشته و مسیر همیشگی رفت و آمدشان بوده است. پل باقرآباد امروزه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل خاطرات زیادی از حوادث تاریخی ایران دارد؛ پل باقرآباد همان جایی‌ست که شاهد به خاک و خون کشیده شدن اهالی کفن‌پوش دشت ورامین در سال ۱۳۴۲ بوده است.

یخچال حصارکوچک

یخچال حصارکوچک

یخچال حصار کوچک از دیگر آثار تاریخی شهرستان ورامین است که به فاصله ۱۷ کیلومتری از آن قرار دارد. جالب اینجاست که این اثر تاریخی کاملاً سالم است؛ اما بدون استفاده باقی مانده. برای ساختن این یخچال، مصالحی مثل خشت و گل استفاده شده است. در گذشته از چنین بناهایی برای نگهداری یخ‌های جمع آوری شده در زمستان استفاده می‌شد.

امامزاده جعفر 

امامزاده جعفر ورامین

اگر دوست دارید جاذبه های مذهبی شهر ورامین را بشناسید، باید امامزاده جعفر را به شما معرفی کنیم. روی کتیبه ای که بر در منبت کاری شده ضریح امامزاده جعفر قرار دارد، نام امامزاده جعفر حوازی، فرزند امام هفتم نوشته شده است. امامزاده جعفر که او را جوادی و فرزندانش را جواریون یا شجریون می نامیدند، در کنار برادرش حضرت امام رضا علیه السلام رشد کرد و تربیت شد.

زمانی که امام رضا علیه السلام به دعوت مامون از مدینه راهی شهر طوس شد، امامزاده جعفر نیز همراه برادرش از بغداد به سمت خراسان به راه افتاد. در ناحیه ساوجبلاغ درگیری با سپاهیان مامون رخ داده بود؛ در همین هنگام امامزاده جعفر به شهادت رسید و در محل کنونی آستان مقدس امامزاده جعفر دفن شد. همچنین افراد دیگری در این درگیری زخمی و کشته شدند.

بنای این امامزاده در دوران حکومت طهماسب صفوی ساخته شد. گنبد این بنا یکی از آثار ارزشمند معماری مذهبی ایران به شمار می‌رود. این گنبد ۲۱ متر ارتفاع و حدود ۶ متر قطر دارد. گنبد امامزاده جعفر به صورت دو لایه ساخته شده و بین این دو لایه هفت متر فضای خالی وجود دارد. ۸ پنجره روی این گنبد تعبیه شده که چهار مورد از آن ها با شیشه‌های رنگی تزئین شده اند. به مرور زمان در دوران سلطنت افراد مختلف تا به امروز، بخش‌‌های متعددی به آستان مقدس امامزاده جعفر اضافه شد تا به عظمت و شکوه امروزی‌اش برسد.

روستای خاوه

شهرستان ورامین
عکس از سایت ورامین نامه

روستای خاوه در شهر ورامین قرار دارد و باوجود نزدیکی به تهران بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده است. خاوه در لغت به معنی بهشت کوچک است. روستای خاوه آب‌و‌هوای عالی و طبیعتی بکر دارد. در کنار طبیعت زیبا آثار تاریخی بسیاری در این روستا قرار دارند. آسیاب بادی، قلعه و تپه‌های باستانی، نقاره‌خانه و مدرسه تاریخی از مکان‌های دیدنی روستای خاوه‌اند.

اجاره روزانه خانه در ورامین

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره روزانه خانه در ورامین می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.5/5 - (30 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *