خبرهای اتاقکی

نشست خبری اتاقک و تحلیل صنعت گردشگری ایران در سایه کرونا

۱۸ شهریور ماه زمان مناسبی بود تا با حضور مدیران اتاقک کنفرانس خبری آنلاین گردشگری و کرونا با تمرکز بر وضعیت کسب و کارهای کوچک گردشگری را برگزار کنیم. در این نشست ضمن تحلیلی از وضعیت صنعت گردشگری و پیش‌بینی افزایش شدید سفر در پایان سال، فرصت‌های آینده‌ گردشگری، اهمیت سفر پاک و مسئولانه و نقش سامانه‌های آنلاین گردشگری بررسی شد.

گردشگری، رونق اقتصادی و احیای جوامع محلی

در این نشست خبری که با حضور اهالی رسانه و خبرگزاری‌های مطرح کشور به صورت آنلاین برگزار شد، علی طالشی، کارشناس حوزه‌ی گردشگری و مدیرعامل اتاقک به اهمیت صنعت گردشگری در رشد و توسعه‌ جامعه و عدالت اجتماعی و توزیع ثروت اشاره کرد و گفت: «از اوایل دهه‌ 80 در کشور مردم با گردشگری محلی و داخلی به وسیله تورهای تفریحی و ظهور اینترنت آشنا شدند و با ظهور مکان‌های اقامتی کوچک مثل بوم‌گردی‌ها و دیگر مقاصد گردشگری که منحصر به سواحل شمال و جنوب و شهرهای بزرگ نیست، کم‌کم اقتصادی شکل گرفت که تبدیل به شریان‌های رشد اقتصادی در جامعه‌های کوچک و محلی شد. این جریان اقتصادی درآمد منطقه‌های شهری و پردرآمدتر را به منطقه‌های کمتر توسعه یافته و روستایی سرریز می‌کرد. این جریان نه تنها درآمدی برای جوامع محلی است بلکه به عدالت اقتصادی و توسعه این مناطق کمتر توسعه یافته، احیای جوامع محلی، مهاجرت معکوس و حفظ محیط زیست آن‌ها کمک کرد.»

گردشگری، رونق اقتصادی و احیای جوامع محلی

کرونا و گردشگری

آقای طالشی در زمینه‌ اثرهای کلی کرونا بر جامعه و اقتصاد محلی و کوچک گردشگری گفت: «امروز هیچ‌کدام از ما در خانه‌ یا  محل کارمان در شهرها، از عوارض مبارزه با کرونا در امان نبوده‌ایم. این بیماری که متاسفانه جان هزاران نفر از هموطنان ما را گرفته و باعث بیکاری و مشکلات اقتصادی  شده است.  اما آن وجهه از اثرات کرونا که هنوز از معرض دید اکثر ما پنهان مانده، اتفاقی است که برای میلیون‌ها ایرانی شاغل در کسب‌وکارهای کوچک گردشگری در شهرهای کوچک و روستاها افتاده است. اکثر این کسب‌وکارها در این دوره آسیب‌های جدید دیده‌اند . حتی پس از واکسیناسیون گسترده و کاهش ابتلا به کرونا هم صنعت گردشگری تا سال‌های سال تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود و عادات سفر تا مدت‌ها به قبل باز نمی‌گردند. به همین دلیل اگر همین امروز تمامی مسئولین، کارشناسان و کسب‌وکارهای بزرگ ملی، برای آن اقدامی نکنند، باید منتظر فاجعه‌ای بزرگ در کشور بود. از طرفی فرصت‌های زیادی در سایه‌ تغییر عادات سفر مثل جایگزین کردن سفرهای داخلی در نبود امکان سفرهای بین‌المللی و رواج سفرهای نزدیک ایجاد شده که می‌توانیم در سایه‌ آن‌ها رشد گردشگری را شاهد باشیم.»

آماری از کرونا و گردشگری

آماری از کرونا و گردشگری

مدیرعامل اتاقک آماری از کرونا، گردشگری و فعالیت ما به عنوان بزرگترین سامانه رزرواسیون رزرو اقامتگاه‌ها در ایران، ارائه داد که روندهای گذشته و فعلی و آینده‌ کرونا در جهان و ایران را بررسی می‌کند.از جمله این تغییرات  تمایل مردم به خرید آنلاین است که به صنعت گردشگری هم وارد شده، گردشگری داخلی به جای گردشگری بین‌المللی رواج پیدا کرده، رشد سفرهای کوتاه به جای سفرهای بلند و فصلی، تمایل مردم به سفرهای نزدیک افزایش یافته (سفر به نزدیک یا Go Near)، استفاده از ماشین شخصی به جای هواپیما و قطار و اتوبوس رواج پیدا کرده، سفرهای برنامه‌ریزی نشده و یا برنامه‌ریزی شده در زمان کم بیشتر شده، تمایل به استفاده از پلتفرم‌های رزرو مکان‌های اقامتی با هدف افزایش ضریب اطمینان از بهداشت سفر رشد پیدا کرده و در نهایت سفر به مناطق متنوع‌تر و دور شدن از مراکز شهری رواج پیدا کرده است.»

علی طالشی به رشد سفر در اواسط اردیبهشت و شهریور ماه در پلتفرم اتاقک اشاره کرد. «این رشد را می‌توان جایگزین سفرهای بین‌المللی و همچین تغییر ذائقه مردم به خرید آنلاین به حساب آورد و نمی‌توان آن را به عنوان شاخص رشد سفر در کشور اندازه‌گیری کرد. به زودی چه بخواهیم چه نخواهیم، شاهد انفجار سفر در کشور و به خصوص نوروز ۱۴۰۰ خواهیم بود که به احتمال فراوان در آن زمان هم همچنان کرونا با ماست و باید برای توزیع سفر و جایگزین کردن مناطق توریستی عادی به مناطق متنوع‌تر، آموزش سفر مسئولانه و حفظ بهداشت و نظارت بیشتر آماده شویم که نقش سامانه‌های گردشگری مانند اتاقک در این زمینه با اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.»

اتاقک و کرونا
عکس از اتاقک

بازاریابی و خلاقیت در کرونا

در ادامه شهاب شهوازیان، مدیر بازاریابی اتاقک به اقدامات نوآورانه و خلاق تیم بازاریابی در طی بحران کرونا اشاره کرد و گفت: «مردمی که از طریق پلتفرم‌ها سفر و مقصد گردشگری خود را انتخاب می‌کنند، به بهداشت و رعایت پروتکل‌ها حساسیت بیشتری دارند. یکی از اقدامات موثر اتاقک که می‌تواند کمک و یا فرهنگ‌سازی برای سازمان‌های مسئول و سفر پاک و ایمن باشد، افزایش نظارت و همچنین آموزش‌هایی است که هم به میزبانان و هم مهمانان برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی در سفر داده شد. در این زمینه کمپین اتاقک را پاک راه‌اندازی کردیم که در آن با سخت‌گیری‌های گسترده، گواهینامه اتاقک پاک به بعضی از اقامتگاه‌ها تعلق گرفت و مردم هم می‌توانند با اعتماد کامل از این اقامتگاه‌ها استفاده کنند.»

او همراهی میزبانان اتاقک را بسیار شاخص دانست و فاصله انداختن بین رزروها، هزینه کردن برای محصولات ضدعفونی، اجاره ندادن اتاق‌های مختلف یک مجتمع یا مجموعه به افراد مختلف، اجازه نظارت و بررسی از طرف اتاقک برای حفظ استانداردها و همینطور گزارش‌های مردمی و مسافران را عواملی دانست که نزدیک به 90 درصد مسافران از رعایت نکات بهداشتی در سفرها راضی باشند. پس از تماس با تک‌تک مسافران و میزبانان در هفته‌های بعد از سفر، حتی یک مورد از آلودگی میزبان یا مهمان به کرونا به علت سفر و در جریان آن از طریق اتاقک گزارش نشده است.

شهاب شهوازیان مسئولیت اجتماعی پلتفرم‌های گردشگری را در این شرایط بسیار حائز اهمیت دانست و از ارائه‌ی بیش از 1 میلیارد تومان هدیه به هزاران کاربران اتاقک در طی کمپین «سفر به وقتش» به عنوان نمادی از این مسئولیت اجتماعی خبر داد که در طی آن از کاربران خواسته شده بود بابت سفر نرفتن و به جای آن در زمان مناسب‌تر سفر کردن، هدیه دریافت کنند.

امیر شیبانی، مدیر محصول اتاقک هم از سرمایه‌گذاری گسترده این سامانه در توسعه‌ محصول و امکانات آن در شرایطی خبر داد که صنعت گردشگری در زیان بوده و بسیاری از کسب‌وکارهای مرتبط اقدام به تعطیلی یا تعدیل نیروهای خود کردند. این سرمایه‌گذاری و توسعه باعث شده این پلتفرم بتواند در آینده و با افزایش شدید سفرها پس از کرونا، پاسخگوی نیاز مسافران و میزبانان به صورت نظارت شده و بهداشتی باشد.

مسابقه فیلم کوتاه بوم
عکس از اتاقک

جشنواره فیلم کوتاه موبایلی بوم

از اتفاقات دیگر این کنفرانس خبری، رونمایی از مسابقه‌ فیلم کوتاه موبایلی بوم توسط پلتفرم اتاقک بود. این مسابقه با هدف حمایت از میزبان‌های مکان‌های اقامتی و بوم‌گردی در سراسر کشور، تا آخر مهرماه برگزار می‌شود.

پژمان فخاریان، مستندساز، کارگردان و برنده‌ جشنواره‌ نیویورک و رئیس هیات داوران این مسابقه، حضور و همراهی برترین فیلمسازان، کارگردانان و اساتید کشور در کنار ده‌ها فعال گردشگری و کارشناسان تولید محتوا به عنوان هیات انتخاب را اقدامی بسیار نوآورانه و جذاب در کشور برای ایجاد نشاط و شادابی در گردشگری دانست و گفت: «قرار است به لطف جوان‌های خلاقی که یک گوشی هوشمند دارند و با آموزش‌هایی که به رایگان ارائه می‌شود، مردم را به صورت مجازی در حال و هوای سفر قرار دهیم و از طرفی به کشف استعدادهای فیلمسازی کمک کنیم. مهم‌ترین هدف این مسابقه این است که داستان و روایت و قصه‌های میزبانان و مالکان خانه‌های اقامتی و بومگردی ایران در سطح ایران و جهان روایت شود که برای تشویق به این امر جوایز متنوعی از سوی اتاقک در نظر گرفته شده است.»

در پایان این برنامه که در استودیو ایده‌پردازان به عنوان حامی برگزار شد، از پوستر رسمی مسابقه‌ی فیلم کوتاه موبایلی بوم رونمایی شد که علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن می‌توانند به سایت این مسابقه به آدرس BoomFestival.ir مراجعه کنند.

4.2/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. اقامتگاه بوم گردی باغ گلچهران در استان لرستان شهرستان بروجرد نشست به موقع وپر محتوای اتاقک را تبریک می گوید.همین نشست هاست که باعث تشویق و همچنین دل گرمی ما مدیران اقامتگاه های بوم گردی
    خواهد شد .تشویق کردن یک مهره مثبتی در اقتصاد می باشد.امیدوارم در این مسیر همگی ما کوشا باشیم .بنده حدود ۳۰ سال مقیم آلمان بودم در شرکتی که بنده استخدام بودم هر از چند گاهی همه کسانی که در این شرکت فعالیت می کردند به صرف شام دعوت می شدند و همین کار باعث تشویق کارمندان و کارگران می شد.یک مدیر خوب طوری برنامه ریزی می کنند که همکاران صبها با اشتیاق سر کار حاضر شوند همین امر باعث پیشرفت کاری در شرکت خواهد شد.به امید پیشرفت روز افزون اقامتگاه های کشور عزیزمان ایران والبته با کمک و تشویق های اتاقک بزرگ. مدیر اقامتگاه بوم گردی باغ گلچهران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *