تجربه سفرباغ‌هاجاهای دیدنی

معرفی ۱5 مورد از بهترین باغ‌های شیراز + آدرس، ساعت بازدید و شماره تلفن

شیراز یکی از کلان‌شهرهای جنوبی ایران است که در مرکز استان فارس واقع شده است. این شهر تاریخی، مهد پرورش شعرا و ادبای بسیاری بوده است و به همین دلیل به شهر شعر و ادب مشهور است. شیراز قدمتی به بلندای تاریخ دارد و پیشینه آن به چهار هزار سال قبل بازمی‌گردد. شهر شیراز به‌واسطه قدمت دورودرازش آثار تاریخی، اماکن باستانی، جاذبه‌های گردشگری و باغ‌های سرسبز و دیدنی متنوع و کم‌نظیری را در دل خود جای داده و گردشگران و مسافران بسیاری هرساله برای تماشای این شهر و شگفتی‌هایی که در دلش قرار دارد، راهی استان فارس می‌شوند.

شگفتانه استان فارس با آثار تاریخی، طبیعتی بی‌نظیر و باغ‌های متعددش، لحظات فراموش‌نشدنی را برایتان به ارمغان خواهد آورد؛ بنابراین اگر قصد سفر به شیراز را دارید و می‌خواهید با باغ‌های وسیع و سرسبز این شهر و عمارت‌های تاریخی ارزشمندی که در دل آن‌ها قرار گرفته‌اند آشنا شوید، با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید که قصد داریم شما را با باغ‌های شیراز آشنا کنیم و هر آنچه لازم است درباره این باغ‌ها بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

برای اطلاعات بیشتر مقاله شیراز کجاست را مطالعه کنید.

باغ دلشگا شیراز

باغ دلشگا شیراز
عکاس: Ashkan

باغ دلشگا یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین باغ‌های شیراز است که قدمت آن به سه دوره ساسانیان، صفویان و قاجاریان می‌رسد. بیشتر درختان این باغ را درختان نارنج تشکیل می‌دهند. تماشای شکوفه‌های زیبای این درختان در اردیبهشت ماه و استشمام عطر و بوی دل‌انگیز آن‌ها که فضای باغ را پر می‌کنند، لذت وصف ناپذیری دارد. این باغ در طی دوره‌های متمادی موردتوجه پادشاهان مختلف قرار گرفته بود به طوری‌که تیمور گرگانی با دیدن این باغ دستور داده بود مشابه آن را در سمرقند نیز بسازند. این باغ که مساحت آن به 6 هکتار می‌رسد در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در وسط باغ و در کنار جوی‌های آب و آب‌نماهای زیبا یک عمارت سه طبقه قرار دارد که به شیوه معماری کاخ‌های ساسانی ساخته شده و قدمت آن به دوران زندیه می‌رسد. این عمارت اولین عمارت کلاه فرنگی ایران به شمار می‌رود و دارای دو درب ورودی در دو طرف ساختمان و یک تالار بزرگ به همراه یک شاه نشین است.

آدرس باغ دلگشا شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، دامنه کوه فهندژ، نزدیک آرامگاه سعدی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 22 شب

شماره تماس: ۰۷۱۳۷۳۰۹۸۹۹

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز
عکاس: Ashkan

باغ ارم یکی از جاذبه‌های دیدنی شیراز است که مجموعه‌ای بی‌نظیر از درختان متنوع همچون بهار نارنج، رز، سروناز و همچنین عمارت زیبا و تاریخی با معماری اصیل و ایرانی را در خود جای داده است. این باغ که قدمت آن به دوران سلجوقیان می‌رسد در زمان کریم خان زند مجددا بازسازی شده و در دوره قاجار نیز به جای عمارت ایلخانی عمارت کنونی ساخته شده است. قدم زدن در لابه‌لای درختان این باغ و تماشای حوض آب و آبراهه‌ای که شما را به عمارت زیبا می‌رساند همراه با نسیم خنکی که صورتتان را نوازش می‌کند لذت وصف‌ناپذیری دارد. در سفرتان به شیراز حتما از باغ ارم که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده نیز دیدن کنید؛ اما در نظر داشته باشید که امکان بازدید از داخل عمارت این باغ برای عموم مردم وجود ندارد.

آدرس باغ ارم شیراز: ایران، شیراز، خیابان ارم شیراز

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 20:30 شب

شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۷۲۸۳۵

باغ و عمارت شاپوری

باغ و عمارت شاپوری
عکاس: محمدرضا بهرامی

عمارت شاپوری یکی از زیباترین باغ‌های شیراز است که قدمت آن به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد. این عمارت متعلق به عبدالصاحب شاپوری یکی از تاجران بسیار بزرگ شیرازی است و خاندان آن نسل به نسل تا سال 1370 در این عمارت زندگی کردند؛ اما پس از متروکه شدن، این باغ توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و مجدد بازسازی شد. معماری این باغ که تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است به دست ابوالقاسم مهندسی از معماران برجسته شیرازی انجام شده است. در وسط این باغ حوض زیبای منحنی شکل قرار دارد و اطراف آن را نیز درختان سرسبز پوشانده است. در روبه‌روی حوض نیز عمارت دو طبقه شاپوری قرار دارد که به سبک قاجار ساخته شده است و دارای ظاهری بسیار زیبا و چشم‌نواز است. این باغ بدون شک یکی از زیباترین باغ‌ها در ایران به شمار می‌رود. در این مجموعه، جلوه‌های طبیعی باغ و معماری زیبا و دیدنی بنا در کنار همدیگر چشم‌اندازی تماشایی و منحصر‌به‌فرد را پیش چشم گردشگران به نمایش می‌گذارند.

آدرس باغ و عمارت شاپوری شیراز: ایران، شیراز، خیابان انوری، روبه‌روی خیابان اهلی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 12 شب

شماره تماس: ۰۷۱۳۲۳۴۷۴۹۱

اجاره سوئیت شیراز با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

باغ جهان نمای شیراز

باغ جهان نمای شیراز
عکاس: جواد اسماعیلی

باغ جهان نما یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است که دوران پر فرازونشیبی را گذرانده است. این باغ در زمان تیمور گرگانی بسیار موردتوجه وی قرار گرفته بود، به طوری که طبق دستور او در اطراف سمرقند (زادگاهش) مشابه این باغ را ساختند و آن را جهان نما نامیده بودند. این باغ قدمتی 700 ساله دارد و در گذشته به آن لقب زینت الدنیا داده بودند. باغ جهان نما در دوره صفویه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود؛ اما متاسفانه با سقوط سلسله صفویه این باغ نیز تقریبا ویران شد. سرانجام پس از به قدرت رسیدن کریم خان زند، این باغ دوباره بازسازی و یک عمارت هشت ضلعی نیز در وسط این باغ بنا شد. در سال 1185 هجری قمری نیز خیابان‌کشی‌ها و درختکاری‌های زیبایی در اطراف عمارت انجام گرفت که بر زیبایی‌های این باغ افزود.

آدرس باغ جهان نمای شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، چهارراه حافظیه، خیابان قرآن

ساعت بازدید: همه روزه به جز روزهای جمعه و ایام تعطیل از ساعت 7:30 الی 22 شب

شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۷۵۸۷۵

باغ عفیف آباد (باغ گلشن)

باغ عفیف آباد (باغ گلشن)
عکاس: P Moosavinezhad

در انتهای خیابان عفیف آباد شیراز و نزدیک به خیابان ستارخان باغ زیبا و دیدنی عفیف آباد واقع شده است. قدمت این باغ به دوران صفویه بازمی‌گردد و در آن زمان یکی از مکان‌های گردشگری پادشاهان ایرانی به شمار می‌رفت. باغ عفیف آباد در زمان قاجار توسط میرزا علی خان قوام‌الملک خریداری و پس از بازسازی، عمارت دو طبقه زیبایی در وسط این باغ بنا شد. این باغ سرانجام در دوره پهلوی توسط ارتش خریداری شد و عمارت آن نیز به دو موزه سلاح‌های نظامی در طبقه اول و موزه عبرت در طبقه دوم تبدیل شد. موزه‌ای که به لحاظ وسعت لقب بزرگترین موزه ارتش خاورمیانه را از آن خود کرده است. باغ عفیف آباد که به سبب داشتن گل‌های رنگارنگ به باغ گلشن نیز معروف است دارای یک قهوه‌خانه سنتی و یک حمام تاریخی است که در هنگام بازدید از این باغ دیدن آن‌ها نیز خالی از لطف نیست.

آدرس باغ عفیف آباد (باغ گلشن) شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان قصرالدشت، بالاتر از باغ رحمت آباد، خیابان عفیف آباد

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 9 صبح الی 22 شب

شماره تماس: ۰۷۱۳۶۲۶۷۳۴۳

باغ هفت تنان

باغ هفت تنان
عکاس: پویا نیک بخت

باغ هفت تنان باغی زیبا در شیراز است که در دامنه کوه چهل مقام و در شمال آرامگاه حافظ واقع شده است. قدمت این باغ به سده‌های پیش از دوران حکومت زندیه بازمی‌گردد؛ اما عمارت موجود در داخل باغ متعلق به دوران کریم خان زند است. عمارت این باغ دارای یک تالار بزرگ است که سقف این تالار بر روی دو ستون استوار شده است. روی دیواره‌های این عمارت تصویر پنج مجلس گچ‌کاری شده است که از شاهکارهای دوره زندیه به شمار می‌رود. درون باغ نیز حوض بزرگ قرار دارد که در گذشته از آب رکن‌آباد پر می‌شد. در این باغ مقبره هفت تن از عارفان بزرگ قرار دارد، به همین دلیل نام هفت تنان بر این باغ نهاده شده است. روی هرکدام از این قبرها به دستور کریم خان زند سنگی بزرگ بدون کتیبه‌ قرار داد شده است.

 آدرس باغ هفت تنان شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، بلوار هفت تنان، مقابل چهل مقام

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۸:۳۰

شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۷۷۸۷۷

باغ نارنجستان قوام (باغ موزه)

باغ نارنجستان قوام (باغ موزه)
عکاس: Mishel 33

باغ نارنجستان یکی از باغ‌های به‌جای‌مانده از دوره قاجار است که با مساحت 3500 متری در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. این باغ به دستور علی محمدخان قوام‌السلطنه در سال‌های ۱۲۵۷ الی ۱۲۶۷ ساخته شده و ازجمله زیباترین باغ‌های شیراز محسوب می‌شود که در بین گردشگران نیز طرفداران زیادی دارد. باغ نارنجستان از دو بخش بیرونی و درونی تشکیل شده که در بخش بیرونی باغ موزه نارنجستان قرار دارد و در بخش درونی نیز خانه زینت الملوک واقع شده است که از کاشی‌کاری‌ها، آینه‌کاری‌ها و منبت‌کاری‌های زیبا و خاصی برخوردار است. این دو بخش به وسیله یک تونل به هم متصل شده‌اند. داخل این تونل درختان زیبا و دیدنی بهار نارنج سر به فلک کشیده‌اند که تماشای درختان این باغ به خصوص در فصل اردیبهشت ماه که این درختان زیبا و خوش‌عطر شکوفه می‌زنند، لذت وصف‌ناپذیری دارد. علت نام‌گذاری این باغ به نارنجستان نیز وجود درختان نارنج در این باغ است. این باغ هرچند که در مقایسه با دیگر باغ‌های شیراز کمی کوچک است؛ اما مناظر زیبا و چشم‌نوازی دارد و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

آدرس باغ نارنجستان شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، فلکه غدیر

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 20 شب

شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۲۴۳۸۱

باغ نظر و موزه پارس شیراز

باغ نظر و موزه پارس شیراز
عکاس: رامین گودرزی

باغ نظر یکی دیگر از باغ‌های زیبا و دیدنی شیراز است که به‌علت قرار گرفتن در جلوی نظر مردم به این نام نام‌گذاری شده است. در دل این باغ، موزه پارس، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های استان فارس قرار گرفته است. در این موزه که به عمارت کلاه فرنگی نیز معروف است، آثار باستانی و اشیای تاریخی متنوعی قرار دارند. عمارت کلاه فرنگی در دو طبقه به دستور و نظارت کریم خان زند به صورت هشت ضلعی ساخته شده است و در گذشته از آن برای پذیرایی از مهمانان و سفرای خارجی استفاده می‌شد. وجود دو حوض در دو طرف عمارت و همچنین راهروهایی منظم در میان درختان و گل‌ها، محوطه زیبا و دل‌نشین را به وجود آورده است. می‌توانید در محوطه پارک قدم زده و از موزه پارس دیدن کنید و یا یا بر روی صندلی‌هایی که در این پارک قرار داده شده است بنشینید و مناظر زیبای اطراف را نظاره‌گر باشید.

آدرس باغ نظر شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان زند، میدان شهدا، نزدیک ارگ کریم‌خان

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 14:30 ظهر الی 19 عصر

شماره تماس: ۰۷۱۳۲۲۲۴۱۵۱

باغ ملی شیراز

باغ ملی شیراز
عکاس: Abu Ahmed Raza Attari

باغ ملی شیراز یکی از معدود باغ‌های باقی‌مانده از گذشته است که به‌علت قرارگرفتن در مرکز شهر و دسترسی آسان به آن شرایط بسیار مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت دارد. قدمت این باغ به قرن هشتم هجری می‌رسد و در آن زمان صحرای جعفرآباد و مصلای قدیم شیراز جزئی از این باغ بودند که با گذشت زمان جای خود را به ساختمان‌های مسکونی دادند و بخش دیگر نیز تبدیل به باغ ملی شیراز شد. در سال 1315 با درختکاری‌ها و خیابان‌کشی‌هایی که انجام شد باغ ملی جانی دوباره به خود گرفت. این باغ دارای فضای چشم‌نواز و دل‌نشینی است و در وسط آن میدانی با چهار حوض به همراه درختانی کهن‌سال در اطرافش قرار گرفته‌اند که دیدن آنها خالی از لطف نیست. در این باغ یک ستون قرار دارد که اشعاری از شعرای بزرگ همچون سعدی و حافظ در اطراف آن نوشته شده است. سردر این باغ در قسمت جنوبی قرار گرفته و با طراحی مینیمال و آجری از چند قوس تشکیل شده که جلوه‌ای زیبا و منحصربه‌فردی را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد.

آدرس باغ ملی شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، چهارراه حافظیه

ساعت بازدید: 24 ساعته

باغ جنت

باغ جنت
عکاس: ایلیا حضرتی

باغ جنت یکی از باغ‌های زیبای شیراز است که در جنوب این شهر واقع شده است. این باغ که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد حدود 45 هکتار مساحت دارد و به دست حاج میرزا ابوالحسن مشیرالملک در قرن سیزده هجری ساخته شده است. با قدم زدن در این باغ می‌توانید درختان سربه‌فلک‌کشیده، سروهای بلند قامت، آب‌نماهای سراسری، گل‌کاری‌ها و چمن‌کاری‌های زیبا را نظاره‌گر باشید. هرچند که امروزه بخش‌هایی از این باغ آسیب دیده و دیگر به زیبایی گذشته نیست. باغ جنت یکی از محل‌های اسکان نوروزی مسافران است و همچنین برای پیک‌نیک و دوچرخه سواری نیز مکان مناسبی به شمار می‌رود. می‌توانید در این باغ دوچرخه کرایه کنید و ساعت‌ها به دوچرخه سواری بپردازید.

آدرس باغ جنت شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، بلوار امیرکبیر

ساعت بازدید: 24 ساعته

باغ هنر

باغ هنر

باغ هنر نیز یکی دیگر از باغ‌های زیبای شیراز است؛ اما به اندازه دیگر باغ‌ها بزرگ و وسیع نیست و فقط یک هکتار وسعت دارد. این باغ توسط شهرداری به منظور توسعه فرهنگ و هنر و استقبال از جوانان هنرمند ساخته شده است.

باغ هنر از طراحی زیبا و منحصربه‌فردی برخوردار است و در آن می‌توان آثار هنرمندان شیرازی را که به زیبایی هرچه تمام بر روی فلز و چوب ساخته شده‌اند را مشاهده کنید. داخل این باغ جهت نمایش آثار هنری غرفه‌های متعددی وجود دارد. اگر به آثار هنری علاقه‌مند هستید در سفرتان به شیراز حتما از این باغ دیدن کنید.

آدرس باغ هنر شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان خاتونک

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 17 عصر الی 22 شب

باغ مینو

باغ مینو

باغ مینو به لحاظ شیوه باغ‌سازی یکی از نمونه‌های بارز باغ‌های حدود هشتاد سال قبل است. معماری این باغ به همراه عمارت درون آن به سبک معماری اروپایی و توسط ابوالقاسم مهندسی یکی از معماران برجسته شیراز در دوران پهلوی ساخته شده است. طراحی باغ مینو به‌گونه‌ای است که با ورود از در اصلی، با فضاسازی منحصربه‌فرد معمار به عمارت باغ می‌رسیم. فضاهای داخلی و بیرونی عمارت، نه به سبک دوران قاجار، بلکه به شکلی جدید ساخته شده‌اند. علی‌رغم این که این باغ تحت تاثیر معماران اروپایی بوده اما می‌توان تمام خصوصیت‌های معماری ایرانی را در جای‌جای این باغ مشاهده کرد. باغ مینو متعلق به یکی از خیرین استان فارس مرحوم محمد نمازی است و در سال 1382 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس باغ مینو شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، بزرگراه دکتر حسابی، روبروی شهرک گلدشت حافظ، کوچه باغ پرندگان

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 22 شب

شماره تماس: 07136216298

باغ تخت شیراز

باغ تخت شیراز
عکس از سایت: تاپ تراول

باغ تخت یکی از باغ‌های قدیمی و تاریخی شیراز است که با نام باغ تخت قراچه نیز آن را می‌شناسند. این باغ در اواخر قرن پنج هجری قمری به دستور اتابک قراچه بر دامنه کوه بابا کوهی ساخته شده و در آن زمان نام تخت قراچه بر آن نهادند. این باغ که روزگاری پوشیده از درختان انبوه و گل‌های رنگارنگ بود به همراه عمارتی 9 طبقه که در دل خود دارد سبک متفاوت و منحصربه‌فردی از باغ آرایی را نمایان می‌کند. در این منطقه قبلا استخری وجود داشت که مردم به قایق سواری می‌پرداختند؛ اما متاسفانه در زمان پهلوی این استخر به همراه درختانی که در اطراف آن قرار داشتن خشک شدند. این مکان امروزه به مجموعه نظامی ارتش تعلق دارد و امکان بازدید از آن وجود ندارد.

آدرس باغ تخت شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان آزادی

باغ منشی باشی

باغ منشی باشی شیراز
عکس از سایت: خبرگزاری ایلنا

باغ منشی باشی نیز یکی دیگر از باغ‌های زیبا و تاریخی شیراز است که در خیابان فردوسی واقع شده است. این باغ که درحال‌حاضر توسط شرکت مخابرات ایران خریداری شده است قدمتی دیرینه دارد و پیشینه آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. در داخل این باغ و در کنار درختان سرسبز، عمارت زیبای دو طبقه قرار دارد که در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس باغ منشی شیراز: ایران، شیراز، خیابان فردوسی

ساعت بازدید: 24 ساعته

باغ ایلخانی

باغ ایلخانی
عکاس: Nasir Farokhmehr

باغ ایلخانی یکی دیگر از باغ‌های زیبا و تاریخی شیراز است که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. این باغ در نزدیکی بقعه بی‌بی دختران و در محله میدان شاه واقع شده و متعلق به محمدقلی خان ایلخانی یکی از خان‌های ایلخانی قشقایی است. در وسط باغ ایلخانی یک عمارت تاریخی با سقف شیروانی و ستون‌های یک تکه و مارپیچ به چشم می‌خورد که در نوع خود دیدنی است. در اطراف این عمارت نیز درختان سرسبز و باغچه‌هایی پر از گل‌های رنگارنگ قرار گرفته‌اند که بر زیبایی‌های این باغ افزوده‌اند.

آدرس باغ ایلخانی شیراز: ایران، استان فارس، شیراز، یابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، کوچه سنگ سیاه، نزدیک بقعه بی بی دختران

ساعت بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح الی 17 عصر

سخن آخر

شیراز شهری زیبا و دیدنی است که به لطف داشتن باغ‌های زیبایش به بهشتی زیبا تبدیل شده است. باغ‌هایی که هر کدام با داشتن درختان سربه‌فلک‌کشیده، گل‌ها و گیاهان متنوع و همچنین عمارت‌های زیبا و تاریخی شما را به تحسین وامی‌دارند. هر گردشگری که راهی این شهر می‌شود دلش نمی‌آید به راحتی از این همه مناظر زیبا دل بکند و ترجیح می‌دهد برای مدت کوتاهی هم که شده در شیراز اقامت داشته باشد و از باغ‌های آن دیدن کند. خوشبختانه در شیراز امکانات اقامتی متنوعی برای مسافران و گردشگران فراهم شده تا بدون دغدغه اقامتگاه راهی این شهر شوید. کافی است برای رزرو اقامتگاه در شیراز به سایت اتاقک مراجعه نمایید، در اتاقک لیستی از اقامتگاه‌های متنوع همراه با مشخصات کامل برای شما ارائه شده که می‌توانید قبل از سفر، اقامتگاه مورد نیاز خود را بر اساس بودجه و نیازتان ازجمله تعداد نفرات، تعداد شب اقامت، نوع اتاق و غیره رزرو کنید و سفر خودتان را بدون دغدغه اقامتگاه و با خیال راحت به شیراز آغاز کنید.

4.8/5 - (24 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام و ادب
    درود خداوند بر شما

    در معرفی باغ دلگشا، وسعت باغ، شش هزار هکتار نوشته شده
    با توجه به بازدید بنده
    به نظرم شش هکتار صحیح است

    1. ممنون بابت اطلاعات مفیدتون و اینکه باعث میشید اطلاعات درست‌تر و صحیح‌تری انتقال بدیم. اصلاح شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *