سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات خمین

خمین یکی از زیباترین شهرهای ایران در استان مرکزی است که سفر به آنجا، تجربه تازه و جدیدی را به شما هدیه می‌کند. این شهر که در جنوبی‌ترین نقطه استان قرار دارد، با شهرهای اراک، الیگودرز، محلات، گلپایگان و شازند همسایه است و حدود ۳۲۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد .بنابراین اگر از پایتخت به سمت این شهر حرکت کنید، پس از حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه به خمین می‌رسید.

صنایع دستی و سوغات خمین

جذابیت سفر به شهرهای مختلف ایران، علاوه‌بر طبیعت منحصربه‌فرد و یا جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن ‌ها، سوغات و صنایع دستی آن شهر است! به‌همین‌دلیل گردشگران در سفرهای خود تلاش می‌کنند محصولاتی را به‌عنوان سوغات و یا نماد هر منطقه با خود به یادگار ببرند.
در این مطلب از مجله گردشگری اتاقک قصد داریم بهترین سوغات و خاص‌ترین صنایع درستی این منطقه را به شما معرفی کنیم.تا در سفر به خمین زیباترین آثار و ماندگارتریت آن‌ها را تهیه کنید.

 بنابراین اگر دوست دارید این صنایع دستی را بشناسید و در سفر جذابتان به خمین تهیه کنید، در ادامه همراه ما باشید.

نوشته های مشابه

دست‌بافت‌های سنتی

شاید بتوان گفت خاص‌ترین هنر مردم منطقه و یکی از زیباترین صنایع دستی خمین، مجموعه‌ی دست‌بافته‌های سنتی این شهر است. هنری که از دستان توانای مردم بومی شهر بیرون می‌آید و آنقدر زیبایی دارد که شما را در خود غرق می‌کند. این دست‌بافت‌ها را می‌توان در موارد زیر پیدا کرد:

قالی‌بافی

کناره ی یک قالی قرمزقالی‌بافی یکی از هنرهای مردم خمین است که زیبایی طرح، رنگ و انواع بافت‌های ریز و درشت را برای شما به نمایش می‌گذارد. در سفر به خمین می‌توانید قالی‌های کوچک و بزرگ اعلای این منطقه را خریداری کرده و خانه‌هایتان را به نقش زیبای آن مزین کنید. قالی‌های خمین مجموعه‌ای از هنر و نبوغ مردمان این منطقه را به تصویر می‌کشد.

گلیم‌بافی ساده

قسمتی از یک گلیم رنگارنگیکی دیگر از انواع دست‌بافته‌ها در میان صنایع دستی خمین هنر گلیم‌بافی ساده است. گلیم‌ها از دیرباز زینت‌بخش منازل بوده‌اند و سادگی و جذابیت آن‌ها، می‌تواند به گوشه‌هایی از منزل شما  جان ببخشد. بنابراین یادتان باشد اگر به این منطقه سفر کردید، گلیم‌های زیبای دست‌بافت را از میان صنایع دستی خمین انتخاب کنید و به یادگار ببرید تا گوشه‌ای از زیبایی خمین را پیش چشم خود داشته باشید.

اجاره اقامتگاه در خمین با کیفیت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاجیم‌بافی

اگر به انواع جاجیم علاقه دارید، می‌توانید زیباترین نمونه‌های آن را در میان صنایع دستی خمین پیدا کنید. جاجیم، دست‌بافی از پارچه‌های کلفت با نخ‌های ظریف پشمی یا پنبه‌ایرنگارنگ است که از خریدن آن لذت می‌برید.

رودوزی سنتی

از دیگر صنایع دستی خمین و سوغات خاص این شهر باید به هنر رودوزی اشاره کرد. رودوزی یکی از هنرهای کهن ایرانی است که در خمین رواج دارد و به عنوان زینت‌بخش پارچه‌های ساده به‌کار می‌رود.
اگر می‌خواهید بدانید که رودوزی چیست، باید بگوییم هر گونه دوخت و طرح سنتی به وسیله نخ‌ها و تزیینات رنگارنگ با قلاب و نخ‌های رنگی، روی پارچه هنر رودوزی است که در زیبایی و جذابیت مثال ندارد! این هنر برای هر گردشگری جذاب است و از تماشای آن غرق در لذت خواهد شد.

اجاره اقامتگاه در خمین با کیفیت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

آثار چوبی

تابلویی از حیوانات که با چوب ساخته شده اند آثار و مصنوعات چوبی نیز از دیگر صنایع دستی خمین به‌شمار می‌رود که زیبایی آن چشمتان را به خودش خیره می‌کند. از جمله این آثار می‌توان به هنر خراطی، منبت‌کاری و کنده‌کاری چوب، خاتم‌کاری‌های اصیل و زیبا، معرق‌کاری و پیکرتراشی اشاره کرد.
اگر دوست دارید از میان صنایع دستی خمین یک اثر ماندگار را همراه خود به خانه ببرید، صنایع چوبی این منطقه بهترین انتخاب برای شما هستند.

مهم‌ترین نکته‌ای که درباره خریداری صنایع دستی چوبی لین منطقه وجود دارد، انجام این فعالیت‌ها روی چوب‌های مرغوب است. بنابراین اگر دوست دارید هم یکی از صنایع دستی خاص شهر را همراه با خود ببرید و هم آن را از میان مرغوب‌ترین جنس‌ها تهیه کنید، به سمت آثار چوبی آن بروید. چراکه مجموعه کاملی از ظرافت، زیبایی، کیفیت و هنر را شامل می‌شوند.

یادتان باشد انتخاب هنرهای چوبی از میان انواع صنایع دستی خمین، یکی از شیک‌ترین سوغاتی‌ها برای هدیه دادن به دیگران است.

چلنگری

مردی در حال انجام چلنگری که نوعی آهنگری استهنر چلنگری از جمله جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین هنرها در میان صنایع دستی خمین است که در سفر به این شهر می‌توانید آن را تهیه کنید.
باید بدانید که ساخت آهن‌آلات ریز مانند انبر، میخ، زنجیر، قفل، کلید و … را چلنگری می‌گویند. بنابراین می‌توانید بهترین و مرغوب‌ترین محصولات چلنگری از از این شهر خریداری کنید و به یادگار ببرید.

قلم‌زنی

دستان زنی در حال انجام هنر قلم زنی روی ظرفی فلزی اگر به انواع ظروف قلم‌زنی علاقه‌مندید، خمین بهترین مکان برای تهیه آن‌هاست. قلم‌زنی درواقع هنر کنده‌کاری نقوش روی انواع ظروف و مصنوعات فلزی است که ظرافت و زیبایی منحصربه‌فردی را به نمایش می‌گذارد. بنابراین می‌توانید انواع ظروف زیبای قلم‌زنی را تهیه و خریداری و به‌عنوان تزیین، در خانه‌هایتان نگهداری کنید.

ظروف قلم‌زنی را می‌توانید هم به‌عنوان ظروف مصرفی و هم تزیینی به یادگار ببرید و با قرار دادن آن در ویترین خانه‌ها، روی دیوارها و … جلوه بی‌نظیری از هنر را به خانه‌تان هدیه کنید.

سفالگری

فردی در حال انداختن طرح روی کوزه سفالگریسفالگری نیز از دیگر صنایع دستی و سوغاتی‌های خاص خمین به‌شمار می‌رود که می‌توانید نمونه‌های زیبای آن را خریداری و نگهداری کنید. این هنر که شبیه به جان بخشیدن به گِل است، آنقدر زیبایی دارد که چشم گردشگری را به خودش می‌کند. انواع ظروف سفالی ساده یا لعابدار، لیوان، کوزه و گلدان و … بخش کوچکی از زیبایی‌های این هنر بی‌نظیر و پرطرفدار است.

نگارگری

نقاشی یه واقعه تاریخی با هنر نگارگریاگر به قدیمی‌ترین هنرها در فرهنگ ایرانی نگاه کنید، نمونه‌های خاص، جذاب و زیبایی را از نگارگری در آن پیدا می‌کنید که از حجم زیبایی‌شان حیرت‌زده می‌شوید.
هنر نگارگری که ریشه در فرهنگ و هنر کهن ایران زمین دارد. بخش زیبایی از طراحی سنتی را در برمی‌گیرد. این هنر ترکیبی از طراحی و نقاشی طرح‌های سنتی خاص با تنوع رنگ و گستردگی موضوعات است که ظرافت و زیبایی، حرف اول را در آن می‌زند. به خاطر داشته باشید که در سفر خمین، حتما آثار نگارگری زیبای آن را تهیه کنید و به یادگار بیاورید.

کتابت

از دیگر هنرهای خاص و صنایع دستی ماندگار خمین باید به هنر کتابت و خطاطی اشاره کرد.
زیباترین نمونه‌های کتابت و آثار نفیس را می‌توان در خمین پیدا کرد و به‌عنوان یک سوغات خاص و ماندکار از این شهر نگهداری کرد.

سخن آخر

خمین یکی از شهرهای قدیمی و سنتی ایران است که همانند دیگر شهرهای کشور، به اصالت، زیبایی، هنر و جاذبه‌های دیدنی شهرت دارد. سفر به هر یک از شهرهای ایران می‌تواند دریچه‌ای از زیبایی و شگفتی را به روی شما باز کند که از تماشای آن، غرق در لذت شوید.
خمین نیز از این قاعده مستثنی نیست و سفر به آن‌جا، تجربه لذتبخش و منحصربه‌فردی برای شما خواهد بود. در این مطلب تلاش کردیم مشهورتزین و مهم‌ترین صنایع دستی خمین را به شما معرفی کرده و با این کار سهم کوچکی در لذت‌بخش‌تر کردن سفر شما ایفا کنیم. در سفر به این شهر حتما سوغات آن را تهیه کنید و با خود به یادگار ببرید. هر یک از این صنایع دستی از دل زیبایی، هنر و سلیقه برخاسته‌اند و می‌توانند چشم شما را به خود خیره کنند. مطمئن باشید که سفر به خمین، قطعا یکی از خاص‌ترین تجربیات سفر شما خواهد شد که از آن لذت می‌برید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن