نکات آموزشی سفرچه جوری سفر برم؟

نیش حشرات در سفر؛ پیش‌گیری و مقابله با حشرات در طبیعت‌گردی

اگر اهل سفر باشید، می‌دانید ایران و ایرانی مهمان‌نوازهای بی‌نظیری به شمار می‌روند و در بیشتر شهرها چشم‌به‌راه مسافرها و استقبال از آن‌ها هستند. اگرچه، افزون‌بر مردم هر شهر، حشرات و جانوران موذی هم روزگار را با چشم‌به‌راه ماندن برای مسافران تازه‌وارد سپری می‌کنند. از این رو، بسیاری از مردم نگران نیش حشرات در سفر و شیوه‌ی مقابله با آن هستند.

فصل‌های بهار و تابستان، بهترین فصل‌ها برای مسافرت رفتن هستند، و ماه‌های نخستین پاییز را هم می‌توان در این گروه قرار داد. همان‌گونه که همه می‌دانند، این چند ماه دوران خوش‌گذرانی حشرات هم هستند و مسافران باید حسابی حواس‌شان به آن‌ها جمع باشد. پس اگر شما هم به دنبال سفر رفتن هستید و می‌خواهید لذت‌اش را ببرید، باید مراقب نیش حشرات در سفر باشید. باید آن‌ها را بشناسید، شیوه‌ی مقابله و درمان‌شان را بدانید، و یاد بگیرید چگونه از نیش خوردن جلوگیری کنید.

امروز در اتاقک می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم. می‌خواهیم سخنی درباره‌ی نیش حشرات در سفر و هر چیزی که باید به آن توجه کنید، داشته باشیم. پس بی‌درنگ در ادامه همراه ما باشید.

نیش حشرات در سفر

نشانه‌های نیش حشرات در سفر

   جلوگیری از نیش حشرات در سفر، بسیار آسان‌تر از درمان آن است. ولی هنگامی که این اتفاق برای شما هم بیفتد، دیگر حوصله‌ی شنیدن این سخنان را ندارید و فقط دنبال راه‌حل می‌گردید. اگر به نیش حشرات در سفر حساسیت داشته باشید، با نشانه‌هایی مانند «حساسیت به نور»، «تورم در محل گزش»، «ضعف عضلانی»، «اختلال در بلعیدن»، «گرفتگی گردن»، «کاهش هوشیاری»، «سردرد» و «تنگی نفس» روبه‌رو خواهید شد. پدیدار شدن این نشانه‌ها می‌تواند چند دقیقه تا چند ساعت به درازا بکشد. اگر این نشانه‌ها را مشاهده کردید، باید به‌سرعت به سراغ مراکز درمانی بروید.

   اگرچه، این نشانه‌ها در افراد می‌توانند متفاوت باشد. تفاوت در سیستم ایمنی، منجر به بروز نشانه‌های گوناگون می‌شود. برای نمونه، کودکان معمولا آسیب‌پذیرتر هستند و سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. بنابراین، اگر کودکان با نیش حشرات در سفر برخورد داشته باشند، با مواردی مانند کهیر، لکه و دانه‌های قرمز روی پوست، و خارش و درد درگیر خواهند شد. در هر گونه، با دیدن این نشانه‌ها نباید وقت را هدر دهید و باید هر چه زودتر به بیمارستان و مراکز درمانی بروید. همچنین از خاراندن و دست کشیدن روی محل گزیدگی خودداری کنید. بهتر است آن را با آب خنک و صابون بشویید، و یا از داروهای ضد خارش کمک بگیرید. آنتی‌هیستامین‌ها و بی‌حس‌کننده‌های موضعی هم می‌توانند کارآمد باشند. از آن‌ها برای کاهش خارش، درد و تورم استفاده کنید.

راه های پیشگیری از نیش حشرات

پیش‌گیری از نیش حشرات در سفر

   اکنون اگر حوصله‌ی درمان نیش حشرات در سفر را ندارید و می‌خواهید این اتفاق برای شما نیفتد، باید به فکر پیش‌گیری باشید. همیشه می‌گویند پیش‌گیری بهتر از درمان است. پس بهتر است نخست به دنبال راه‌های پیشگیری از گزیدگی و نیش حشرات در سفر باشید. یکی از مهم‌ترین موارد، که احتمالا آن را بسیار شنیده‌اید، ژل‌ها و کرم‌های ویژه‌ی حشرات هستند. این کرم‌ها، که به‌آسانی می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه‌شان کنید، بوی ویژه‌ای دارند و منجر به دور ماندن حشرات موذی می‌شوند. حتما پیش از سفر، پیش از پیاده شدن از ماشین، و پیش از چادر زدن، از آن‌ها استفاده کنید.

   البته دقت کنید، هر چقدر استفاده از کرم‌های ضد حشرات مناسب است، باقی کرم‌ها و مواد آرایشی اصلا انتخاب خوبی نیستند. مواد آرایشی، کرم‌ها و لوسیون‌ها با بوی ویژه‌ای که دارند، مانند یک تابلوی راهنما برای حشرات کار کرده و آن‌ها را به سوی شما هدایت می‌کنند. پس برای این که از نیش حشرات در سفر دور بمانید، باید تا جای ممکن از مواد آرایشی هم دوری کنید.

باتلاق و نیش حشرات در سفر
حشرات در پیرامون باتلاق‌ها فراوان‌ اند

   مورد بعدی، استفاده از ویتامین‌ها ست. ویتامین‌ها افزون‌بر افزایش سیستم ایمنی بدن و کاهش اثر نیش حشرات در سفر، حتا می‌توانند آن‌ها را دور هم کنند. ویتامین B1 به‌ویژه برای دور کردن حشرات مناسب است. حشرات، به‌ویژه پشه‌ها، دل خوشی از بوی این ویتامین ندارند و هر کاری می‌کنند تا از آن دور بمانند!

   اکنون باید به شیوه‌ی سفر و مکان اقامت‌تان دقت داشته باشید. بی‌گمان حشرات همه‌جا حضور دارند، ولی در بعضی جاها بیشتر یافت می‌شوند. اطراف رودخانه‌ها، جنگل‌ها، و باتلاق‌ها، بهترین مکان برای جمع شدن حشرات و پشه‌ها هستند. پس بهترین کار این است که اصلا سراغ این مکان‌ها نروید. ولی حتما لازم نیست بسیاری از مقاصد گردشگری را کنار بگذارید. شما می‌توانید با استفاده از همان مواردی که گفتیم، و همچنین لباس‌های پوشیده و ضخیم مانند شلوار جین، از نیش حشرات در سفر در امان بمانید. اگر لباس‌هایتان رنگ روشن باشند هم بهتر است، زیرا می‌توانید حشرات را ببینید و آن‌ها را بکشید.

   افزون‌براین، می‌توانید از وسایلی مانند پشه‌بند هم استفاده کنید. جدا از این‌ها، وسایل دیگری برای دور کردن حشرات وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. برای نمونه چراغ‌هایی که گازهای ویژه‌ای دارند، برای دور کردن پشه‌ها و نیش حشرات در سفر ساخته شده‌اند و شما می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه‌ها، به‌ویژه فروشگاه‌های مناسب طبیعت‌گردی پیدا کنید.

نیش حشرات در سفر
حشرات از ویتامین‌ها بیزارند!

نکاتی که باید به آن‌ها توجه کنید

   علاوه‌بر مواردی که پیشتر گفتیم، در ادامه چند نکته‌ی دیگر را هم برای‌تان آورده‌ایم تا حسابی برای مقابله با نیش حشرات در سفر آماده باشید:

  • اگر در طبیعت و جنگل هستید، کمی حشره‌کش به لباس‌هایتان بزنید. این کار می‌تواند حشرات را دور نگه دارد. البته حواس‌تان باشد آن را به پوست‌تان نزنید، زیرا افراد واکنش‌های گوناگونی نسبت به آن نشان می‌دهند. ممکن است با این کار دچار حساسیت‌های پوستی شوید. در عوض، برای پوست‌تان می‌توانید از الکل سفید کمک بگیرید. مقدار کمی از آن را روی پوست‌تان، که احتمالا در معرض نیش حشرات در سفر قرار می‌گیرد، بمالید.
  • موز می‌تواند روی خون و بوی بدن شما تاثیر بگذارد و پشه‌ها را جذب آن کند. پس تا جای ممکن خوردن موز را کنار بگذارید.
  • لامپ‌های سفید خوراک حشرات و پشه‌ها هستند. حشرات جذب این نور سفید می‌شوند و از غروب تا سپیده‌دم در اطراف آن چرخ می‌زنند. پس بهتر است از لامپ‌های زردرنگ استفاده کنید. حتا می‌توانید به سراغ آتش هم بروید. آتش، افزون‌بر تامین روشنایی، همچنین می‌تواند حشرات را هم دور نگه دارد.
  • استفاده از پنکه و کولر هم مورد خوبی است. پشه‌ها ساختار ضعیفی دارند و معمولا در هوای ساکن می‌توانند پرواز کنند. قرار دادن یک پنکه‌ی مسافرتی کوچک در کنارتان، می‌تواند این موجودات ضعیف را از شما دور کند تا دیگر خبری از نیش حشرات در سفر نباشد.
طبیعت‌گردی و نیش حشرات در سفر
طبیعت‌گردی و حضور حشرات

جلوگیری از نیش حشرات در سفر کار سختی نیست!

درآخر باید بگوییم تا جای ممکن بدن‌تان را بپوشانید، از دفع‌کننده‌های حشرات استفاده کنید، در باتلاق‌ها و اطراف رودخانه چادر نزنید، و مهم‌تر از همه، پس از غروب آفتاب در فضای باز قرار نگیرید. حشرات موذی که ممکن است در درازای سفر با آن‌ها روبه‌رو شوید، گونه‌های متفاوتی دارند و از میان آن‌ها می‌توان به «پشه»، «کنه»، «ساس»، «مگس تسه‌تسه»، «کک»، «شن‌مگس» و «زنبور» اشاره کرد. با این که نیش و گزیدگی آن‌ها ویژگی‌های خودشان را دارند و ممکن است منجر به آسیب‌های گوناگونی شوند، ولی با رعایت مواردی که گفتیم، کم‌وبیش از همه‌ی آن‌ها می‌توانید جلوگیری کنید.

   البته ماجرای نیش زنبور کمی متفاوت‌تر است. در صورتی که زنبور شما را نیش زد، باید نیش آن را خارج کنید، کمپرس آب سرد روی محل نیش بگذارید، و به مراکز درمانی بروید. با رعایت همین کارها می‌توانید از عواقب نیش زنبور هم در امان بمانید.

   جلوگیری از نیش حشرات در سفر به‌راستی کار سختی نیست و می‌توانید بدون هیچ دشواری آن‌ها را انجام دهید. پس پیش از سفر حتما موارد لازم را تهیه کنید و نکاتی که گفتیم را به یاد داشته باشید. این‌گونه می‌توانید از خراب شدن سفرتان و درگیر شدن با نیش حشرات و درمان‌اش در بیمارستان‌ها جلوگیری کنید. ولی با این حال، اگر باز هم به گزیدگی و نیش حشرات در سفر دچار شدید، هرگز وقت را هدر ندهید، خوددرمانی را امتحان نکنید، و به نزدیک‌ترین مرکز درمانی بروید.

   ولی خیلی هم جای نگرانی نیست. اگر مواردی که گفتیم را رعایت کنید، به‌آسانی می‌توانید سفر و اوقات خوشی را برای خودتان رقم بزنید. پس اگرچه این سخنان را زیاد شنیده‌اید، ولی به سخنان اتاقک هم گوش کنید تا درگیر ماجرای نیش حشرات در سفر نشوید. همچنین اگر پیشنهادها و راه‌کارهای دیگری سراغ دارید، آن‌ها را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *