شهرهاجاهای دیدنی

عمارت مسعودیه تهران کجاست؟ | عمارت 50 هزار تومانی!

همیشه می‌گویند اگر می‌خواهید انسان تحلیل گری باشید یا بتوانید جلوتر از زمانه‌تان حرکت کنید، تاریخ بخوانید. متأسفانه اکثر ما به خاطر دغدغه‌های زندگی معاصر وقت برای خواندن کتاب‌های تاریخی نداریم؛ ولی خوشبختانه خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی باقی‌مانده در تهران و سایر شهرهای ایران، این فرصت را به ما می‌دهند تا اگر نمی‌رسیم صفحات کتاب‌های تاریخی را ورق بزنیم، حداقل از آن‌ها بازدید کنیم. بازید از عمارت‌های قدیمی مثل عمارت مسعودیه تهران فرصت خوبی است تا هم کمی با شکل زندگی و معماری در ایام قدیم آشنا شویم و هم یک تفریح لذت‌بخش و فرهنگی را تجربه کنیم.

تمام این‌ها را گفتم که بگویم در این مقاله به دل محله تاریخی و قدیمی تهران یعنی بهارستان زدیم تا از عمارت مسعودیه دیدن کنیم. اگر تماشای بناهای سالخورده حال دلتان را خوب می‌کند تا انتها همراه من باشید.

عمارت مسعودیه تهران کجاست؟

برای بازدید از عمارت مسعودیه تهران باید راهی میدان بهارستان شویم.
عمارت مسعودیه تهران در ضلع جنوبی میدان بهارستان و خیابان اکباتان قرار دارد. –
عکاس: Yann Larhantec

عمارت مسعودیه تهران در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران قرار دارد. جایی که شاهد بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخی به‌خصوص انقلاب مشروطه بوده است. با خواندن جمله قبل حتماً خودتان متوجه شدید که برای بازدید از این عمارت باید راهی میدان بهارستان شویم.

آدرس عمارت مسعودیه تهران: ضلع جنوبی میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت مسعودیه تهران

شماره تماس عمارت مسعودیه: 33992012-021

برای اجاره روزانه خانه در تهران به سایت اتاقک مراجعه کنید.

تاریخچه عمارت مسعودیه تهران

اولین کتابخانه و موزه ملی ایران در عمارت مسعودیه تهران تأسیس شد.
عمارت مسعودیه تهران به دستور مسعود میرزا فرزند ناصرالدین‌شاه ساخته شد و علت نام‌گذاری عمارت هم همین موضوع است. – عکاس: Fardin Eshaghi

نمی‌دانم وقتی دارید این مقاله را می‌خوانید قصد بازدید از عمارت مسعودیه را دارید و می‌خواهید از قبل با تاریخچه عمارت آشنا باشید، یا قبلاً در فهرست جاهای دیدنی تهران از این عمارت دیدن کردید و حالا می‌خواهید کمی بیشتر درباره آن بدانید. در هر صورت این شما و این مختصری درباره تاریخچه عمارت:

  • عمارت مسعودیه تهران به دستور مسعود میرزا فرزند ناصرالدین‌شاه ساخته شد و علت نام‌گذاری عمارت هم همین موضوع است. او در سال 1295 هجری قمری وقتی با لقب ظل السلطان (سایه پادشاه) حاکم اصفهان بود، دستور ساخت این بنا را داد تا وقتی به تهران برمی‌گردد، محل مناسبی برای اقامتش داشته باشد.
  • مسعود میرزا در سال 1327 هجری قمری (1284 خورشیدی) به پسرش وکالت داد تا عمارت را بفروشد و همدم السلطنه، دختر مستوفی‌الممالک صدراعظم، عمارت مسعودیه تهران را به مبلغ 50 هزار تومان (در برخی روایات 45 هزار تومان) خرید.
  • عمارت مسعودیه جزو معدود شاهدان باقی‌مانده تاریخ است. در دوران مشروطه و به خاطر مخالفت مسعود میرزا با مظفرالدین شاه و فرزندش، عمارت محل استقرار مخالفان محمدعلی شاه و مشروطه خواهان بود.
  • بعد از ترور ناموفق محمدعلی شاه، او بهانه لازم برای به توپ بستن مجلس را پیدا کرد و در همان روزها بخشی از عمارت مسعودیه و خانه ظهیرالدوله به رگبار بسته شد.
  • عمارت مسعودیه به‌جز این‌که صحنه‌های مهم تاریخ ایران را از نزدیک دیده است، عمارتی است که اولین مراکز فرهنگی ایران هم در آن ساخته شد. اولین کتابخانه و موزه ملی ایران در عمارت مسعودیه تهران تأسیس شد.
  • در سال 1342 قمری (1299 خورشیدی) رضاشاه عمارت مسعودیه را از مالکش یعنی همدم السلطنه خرید و یک سال بعد آن را وقف وزارت فرهنگ، اوقاف و صنایع مستظرفه کرد.
  • عمارت مسعودیه در طول یک سال (1342 تا 1343 شمسی) دانشکده افسری بود.
  • در سال 1377 عمارت مسعودیه تهران به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

بخش‌های مختلف عمارت مسعودیه تهران

آشنایی با بخش‌های مختلف عمارت مسعودیه تهران
دیوان‌خانه، حیاط‌خلوت، عمارت مشیرالدوله و … از جمله بخش‌های عمارت مسعودیه هستند. – عکاس: Yann Larhantec

حالا که با آدرس و تاریخچه عمارت مسعودیه آشنا شدیم، وقتش رسیده است تا ذهن خیال‌پردازمان را به یکی از زیباترین یادگاری‌های دوران قاجار یعنی عمارت مسعودیه ببریم و اجازه دهیم هر طور که دوست دارد در بخش‌های زیر خیال‌پردازی کند:

  • دیوان‌خانه
  • سفره‌خانه
  • عمارت و حیاط سید جوادی
  • عمارت مشیرالدوله
  • حیاط مشیری
  • حیاط‌خلوت و عمارت حیاط‌خلوت
  • عمارت سردر کالسکه‌رو
  • عمارت سردر پیاده‌رو
  • عمارت دیوان‌خانه
  • باغ دیوان‌خانه
اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

معماری عمارت مسعودیه تهران

بررسی معماری زیبا و قاجاری عمارت مسعودیه تهران
استاد شعبان معمارباشی در کنار میرزا رضا قلی خانی (سراج الملک)، معمار و ناظر عمارت مسعودیه تهران بودند. – عکاس: مژده خیرالهی

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های بازدید از عمارت مسعودیه، تماشای معماری باشکوه آن با تزیینات بی‌نظیرش مثل کاشی‌کاری، گچ‌بری، خطاطی و نقاشی‌های دیواری است. پیشنهاد می‌کنم وقتی وارد باغ و عمارت مسعودیه تهران می‌شوید، یک آواز سنتی ایرانی را زیر لب زمزمه کنید. بعد تصور کنید که زمان به عقب برگشته است و حوالی عید نوروز است.

زنان قجری با آن لباس‌های فاخرشان در حال پیاده شدن از کالسکه و ورود به عمارت مسعودیه برای برگزاری یک جشن باشکوه هستند. صدای خنده و موسیقی همه‌جا پیچیده است و همه خوشحال هستند. طوری که انگار عمارت مسعودیه تنها نقطه جهان است که هنوز حیات در آن جریان دارد. هیچ غمی نیست و همه برای شروع سال جدید آماده می‌شوند. بهتان قول می‌دهم با چنین خیال‌پردازی‌هایی، بازدید از خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی مثل عمارت مسعودیه شیرین‌تر می‌شود.

حالا اگر بخواهیم معماری عمارت مسعودیه را کمی دقیق‌تر و علمی‌تر بررسی کنیم، باید از زاویه دیگری به عمارت نگاه کنیم. مساحت عمارت مسعودیه  که در زمینی به شکل ذوزنقه قرار دارد، تقریباً 4 هزار مترمربع است. استاد شعبان معمارباشی در کنار میرزا رضا قلی خانی (سراج الملک)، معمار و ناظر عمارت مسعودیه بودند. موقع تماشای معماری عمارت مسعودیه، هفت کتیبه که شامل دو کتیبه در سردر اصلی، دو کتیبه در دیوان‌خانه، دو کتیبه در عمارت مشیرالدوله و یک کتیبه در سردر کالسکه‌رو می‌شود، توجه شما را حسابی جلب می‌کنند.

مسیر دسترسی به عمارت مسعودیه تهران

اگر تا این جای مقاله همراه من بوده باشید، می‌دانید که برای دسترسی به عمارت مسعودیه باید راهی بهارستان شویم. از آنجایی که بهارستان در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و معمولاً در طول هفته بسیار شلوغ است، توصیه می‌کنم با خودروی شخصی نروید. ولی اگر طرح ترافیک دارید، پس مسیر خیابان جمهوری، خیابان اکباتان را در پیش بگیرید.

بهترین روش‌های دسترسی به عمارت مسعودیه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی است. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به عمارت مسعودیه تهران، ایستگاه ملت و ایستگاه بهارستان در خط 2 مترو است. فاصله این دو ایستگاه تا عمارت مسعودیه کمتر از 10 دقیقه است. البته سرعت پیاده‌روی شما می‌تواند این زمان را کمتر یا بیشتر کند.

برای دسترسی به عمارت مسعودیه با اتوبوس هم می‌توانید سوار اتوبوس‌های خط جمهوری-بهارستان شوید.

چه روزهایی عمارت مسعودیه باز است؟

ساعت بازدید عمارت مسعودیه تهران
عمارت مسعودیه تهران ساعت بازدید متفاوتی دارد، پس حتما قبل از بازدید تماس بگیرید. – عکاس: Ghazal Askari

ساعت بازدید عمارت مسعودیه تهران، شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر و جمعه‌ها از ساعت 1 ظهر تا 4 بعداز ظهر است. با این حال باید بگویم که ممکن است این ساعات تغییر کنند و منبع موثقی هم که برای عمارت مسعودیه تهران ساعت بازدید اعلام کند وجود ندارد. پس حتماً قبل از بازدید با شماره تماس عمارت مسعودیه که در بخش‌های قبل گفتیم تماس بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک به عمارت مسعودیه تهران

تصویری از باغ نگارستان در نزدیکی عمارت مسعودیه تهران
باغ نگارستان یکی از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی به عمارت مسعودیه تهران است. – عکاس: مینا افجه

خیابان‌های منتهی به میدان بهارستان پر از خانه‌های تاریخی، کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی و عمارت‌های دیدنی هستند. به‌جرئت می‌توان این منطقه را یکی از زیباترین مناطق تاریخی تهران دانست که توانسته است از دست ساختمان‌سازی‌های وقت و بی‌وقت نجات پیدا کند. معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به عمارت مسعودیه عبارت‌اند از:

  • باغ نگارستان
  • خیابان لاله‌زار
  • خیابان منوچهری
  • خیابان سپه‌سالار

سخن آخر

در این مقاله سراغ یکی دیگر از یادگاری‌های قاجاری یعنی عمارت مسعودیه تهران رفتیم. ذهن خیال‌پردازمان به‌محض ورود به عمارت مسعودیه از ما تشکر کرد که او را به این مکان تاریخی آوردیم. در عمارت مسعودیه تهران شکوه بناها و وسعت باغ ما را به وجد آورد، طوری که مدام با خودمان می‌گفتیم کاش فلان دوستمان هم که تهران نیست پیشمان بود تا با او از این عمارت دیدن می‌کردیم؛ ولی به دوستمان قول دادیم هر موقع به تهران آمد، او را به عمارت مسعودیه خواهیم برد. تازه به او گفتیم نگران اقامتگاه هم نباشد، چون می‌تواند به‌راحتی با اجاره ویلا و سوئیت اتاقک، پا به پای ما شریک تهران گردی‌هایمان از طلوع خورشید تا پاسی از شب باشد.

سؤالات متداول درباره عمارت مسعودیه تهران

عمارت مسعودیه تهران کجاست؟

آدرس عمارت مسعودیه تهران: ضلع جنوبی میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت مسعودیه تهران

شماره تماس عمارت مسعودیه تهران چیست؟

شماره تماس عمارت مسعودیه: 33992012-021

آیا عمارت مسعودیه تهران ساعت بازدید مشخصی دارد؟

ساعت بازدید عمارت مسعودیه تهران از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر است ولی توصیه می‌کنم حتماً قبل از بازدید با مسئولین عمارت تماس بگیرید. چراکه این ساعت کاری ممکن است در طول سال تغییر کند.

4.5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *