مناسبت ها

روز جهانی غذا | بیست و چهارم مهر ماه

روز جهانی غذا

بیست و چهارم مهر ماه، شانزدهم اکتبر، روز جهانی غذا است. روزی که سازمان غذا و کشاورزی «فائو» در سازمان ملل متحد با هدف تولید غذا برای تمامی افراد در سراسر کره زمین و  البته حمایت از کشاورزی تاسیس شد.
مطمئنا یک وعده غذایی چیزی بیشتر از ترکیب چند ماده اولیه با یکدیگر است. غذا نشان دهنده‌ی اقلیم، فرهنگ و طبع مردم یک منطقه، است. یک وعده غذایی برای بسیاری از افراد در دسترس است اما برای بسیاری از مردم  یک آرزوست.
یکی از مهم‌ترین دلایل حذف وعده‌های غذایی، فقر و کمبود درآمد است. این روزها گردش‌گری به یکی از راه‌های درآمدزایی برای افراد محلی و رونق بخشیدن به کسب‌و‌کارهای روستایی تبدیل شده است.به همین بهانه، امروز از گردش‌گری غذا در ایران و تنوع غذایی که در گوشه و کنار کشورمان وجود دارد می‌گوییم.

باقلا‌قاتق

خورشت باقلا‌قاتق یا خورشت گل در چمن، یکی از معروف‌ترین غذاهای گیلانی است. خورشت باقلاقاتق را تقریبا می‌توان در منو تمام رستوران‌های استان گیلان پیدا کرد. این خورشت از پاچ‌باقالا یا لوبیا رشتی، تخم‌مرغ، مرغ، سیر و سایر ادویه‌ها درست می‌شود. بنابراین اگر با طعم سیر مشکلی ندارید، در سفر بعدی به استان گیلان، حتما این خورشت خوش‌طعم را امتحان کنید.

باقلا‌قاتق

نوشته های مشابه

قلیه ماهی

با شنیدن نام قلیه‌ ماهی بلافاصله نسیم دریای جنوب، هوای گرم و بوی خوش ادویه برایمان زنده می‌شود. قلیه ماهی همان غذایی است که چشیدن طعم خوش آن حتی در تهران، حال و هوای جنوب را یادمان می‌آورد. خورشت قلیه ماهی در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان طبخ می‌شود.

قلیه ماهی

کباب بریانی

کباب بریانی نام یک غذای خاص است که می تواند در یک لحظه می‌تواند شما را به مرکزی‌ترین نقطه میدان نقش جهان و نیمه شب سی‌‌و‌‌سه‌‌پل اصفهان ببرد. بریانی از گوشت، پیاز، سبزی خشک و معطر، ادویه و زعفران برای خوش عطر و طعم شدن تهیه می‌شود. سپس گوشت بریانی را بر روی نان تازه‌ای که با ⁣روغن آب گوشت چرب و لذیذ شده است، قرار داده و ⁣روی آن کمی دارچین می‌پاشند.

کباب بریانی

آش دوغ

آش دوغ برای بسیاری از ما یادآور پیچ و تاب گردنه حیران، سرسبزی مناظر و خنکی هوای استان اردبیل است. ⁣در طبخ آش دوغ، نخود، سبزی ⁣(تره ، جعفری و شوید)، برنج، دوغ تازه و ترش، ادویه و سیر تازه خرد شده استفاده می‌شود. هرچند این نوع از آش در شهرهای غربی کشورمان با مواد اولیه متفاوت نیز تهیه می‌شود اما طعم ترش و دلچسب دوغ در تمام آن‌ها مشترک است.

آش دوغ

آش گوجه همدانی

آش گوجه یکی از غذاهای لذیذ همدان است و می‌تواند بهترین انتخاب به عنوان پیش غذا در سفر به این استان باشد. هرچند آش گوجه در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می‌شود اما پیشنهاد ما به شما، چشیدن طعم اصیل و لذیذ آن به سبک همدانی است. مواد اولیه این آش لذیذ نیز برنج، آبغوره، گوجه‌فرنگی، سبزی، رب و انواع ادویه است.

آش گوجه همدانی

شله مشهدی

امکان ندارد نام شله مشهدی را نشنیده باشید. مشهدی‌های دوست‌داشتنی نسبت به این غذا تعلق خاطر خاصی دارند که برای درک کردنش باید فقط یکبار طعم شله مشهدی را چشید. مواد اولیه شله مشهدی گوشت، حبوبات و ادویه فراوان است. شله در مشهد به عنوان غذای نذری هم طبخ می‌شود.

شله مشهدی

کلم‌پلو شیرازی

کلم‌پلو شیرازی، غذایی خوش طعم و متفاوت است که می‌تواند نام شیراز را در ذهن‌تان همیشه ماندگار کند. غذایی که مواد اولیه ساده‌ای مانند گوشت، برنج، کلم و انواع سبزی دارد اما باید با مهارتی خاص طبخ شود. اگر مسافر شیراز هستید، یکی از وعده های غذایی خود را به کلم‌پلو شیرازی همراه با مخلفات اختصاص دهید. رستوران‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بهترین انتخاب برای سفارش دادن و میل کردن این غذاست.

کلم‌پلو شیرازی

فلافل

هر جای ایران که زندگی کنید، برای یکبار هم که شده فلافل را امتحان کرده اید. هرچند بسیاری معتقدند برای چشیدن طعم اصلی فلافل با سس تند باید راهی جنوب و آبادان شد. فلافل یکی از غذاهای نوستالژیک و پرخاطره عربی ایرانی است که حتی بین گردش‌گران خارجی طرفدار بسیاری دارد. اصلی ترین ماده اولیه فلافل نخود است که در کنار سس انبه، پیاز، جعفری، انواع ادویه و البته مهارت آشپز، به یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سریع و خیابانی تبدیل می‌شود.

فلافل

کباب بناب

شهرت کباب بناب به تمام ایران رسیده است. کبابی با گوشت تازه و خوش طعم، پیاز فراوان و حجمی که می‌تواند دو نفر را سر کند. همان‌طور که از اسم این غذا مشخص است برای چشیدن طعم اصلی‌ آن راهی شهر بناب در آذربایجان شرقی شد.

کباب بناب

شامی رودباری

شامی رودباری همان‌طور که از اسمش مشخص است متعلق به شهر رودبار در استان گیلان است. غذایی ساده که سریع آماده می‌شود و اگر مهمان اقامتگاه‌های بوم‌گردی باشید، حتما شانس خوردن این غذا را دارید. مواد اولیه شامی رودباری نیز گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده، ⁣نمک، فلفل، گلپر و سبزیجات معطر است.

شامی رودباری

زیره پلو کرمانی

زیره یکی از معروف‌ترین سوغات کرمان و زیره‌ پلو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای کرمانی است.مواد اولیه زیره پلو  شامل انواع ادویه، زعفران، گوشت، برنج، رب و پیاز است و می‌توان آن را در هر شهری طبخ کرد. با این‌حال بهترین نسخه از زیره پلو را باید در کرمان و با زیره کرمانی چشید.

زیره پلو کرمانی

سُغدو «دلمه‌ی سیراب شیردان»

سُغدوغذایی اصیل و متفاوت از غذاهای استان لرستان است، غذایی مقوی، متفاوت و جذاب. اگرعطر و طعم کله‌پاچه را دوست دارید، سُغدورا از دست ندهید. سُغدو درواقع دلمه‌ی سیراب و شیردان است، که در پخت آن ازسیرابی، گوشت، برنج، پیاز، جعفری، سیر، رب و انواع ادویه استفاده می‌شود.

سُغدو

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *