شهرها

معرفی اهواز | سفر به شهر فلافل و سمبوسه!

امروز می‌خواهیم سفرمان را از اهواز شروع کنیم. برای‌ اینکه بدانیم اهواز کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد، باید مستقیم به لب کارون برویم و به گشت و گذار در اطراف آن بپردازیم. اهواز شهر لب کارون است و پاتوق شب‌زنده‌داران محسوب می‌شود. جایی که صفا و صمیمیت مردم جنوب در آن موج می‌زند و عطر فلافل و سمبوسه‌های تند و آتشین آن مسافران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. حال قبل از اینکه بار و بندیل سفر به این شهر را ببندیم، باید ببینیم اهواز کجاست و بهترین فصل سفر به آن چه زمانی است؟! با ما همراه باشید.

اهواز کجاست؟

اهواز کجاست

برای اینکه دقیقا بدانیم اهواز کجاست، باید به سمت جنوب غربی کشور و مرز ایران و عراق حرکت کنیم. جایی که مرکز استان خوزستان محسوب می‌شود و در فاصله اندکی از خلیج فارس قرار دارد. از تهران تا اهواز چیزی حدود ۸۰۰ کیلومتر راه است و حداقل ۱۰ ساعت باید رانندگی کنید. همچنین از خرم‌آباد و بوشهر به ترتیب حدود ۳۲۰ و ۴۴۰ کیلومتر تا اهواز راه است.

بزرگ‌ترین رودخانه ایران، کارون، از وسط اهواز می‌گذرد و این شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. مناطق مسکونی شهر اغلب در بخش غربی مستقر هستند و قسمت شرقی نیز متعلق به مراکز اقتصادی و تجاری است.

از طرفی این شهر به شهرهای گردشگری دیگری همچون آبادان، دزفول، شوشتر، اندیمشک و خرمشهر نیز نزدیک است و به همین علت مسافران این مناطق برای تفریح در کنار رود کارون و دیگر جاذبه‌های گردشگری اهواز به این منطقه سفر می‌کنند.

آب و هوای اهواز

آب و هوای اهواز

اهواز جان می‌دهد برای سفرهای پاییزی و زمستانی. در شش ماهه دوم سال هوای این شهر خنک و مطبوع است. اما در فصل بهار و تابستان هوای گرم و نیمه بیابانی دما را به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد هم می‌رساند!

بهترین فصل سفر به اهواز

بهترین فصل سفر به اهواز

اگر تحمل گرمای زیاد را ندارید، از خیر سفرهای تابستانی به اهواز بگذرید! پاییز و زمستان را برای سفر به جنوب و به‌خصوص اهواز انتخاب کنید. در این موقع از سال حال و هوای شهر بهاری است و قدم زدن در کنار رود کارون بسیار لذت‌بخش خواهد بود. در نتیجه بهترین زمان برای سفر به اهواز از ماه آبان تا بهمن است. البته توجه داشته باشید که اقامتگاه‌های اهواز اغلب دارای کولر گازی هستند و حتی در تابستان نیز هوای داخلی خانه‌ها خنک نگه داشته می‌شود. اما برای بازدید از دیدنی‌های اهواز بهتر است، فصول معتدل‌تر را برای سفر انتخاب کنید.

دیدنی‌های اهواز

اهواز شهر رود و نخل‌های سر به فلک کشیده است. جایی که به جای آسمان‌خراش‌ها، درختان نخل قد علم کرده‌اند. شهری که یادگارهایی از دوران قاجاریه و پهلوی در دل دارد و اسکله‌های آن بهترین جا برای تفریح و گردش هستند. اگر گردش در این شهر را با چاشنی موسیقی جنوبی ادغام کنید، دل کندن از آن بسیار سخت خواهد شد! پس بی‌معطلی به سراغ معرفی جاهای دیدنی‌ و گردشگری اهواز می‌رویم.

پل‌های اهواز

پل های اهواز

اهواز را شهر پل‌ها می‌دانند. این پل‌ها قسمت غربی و شرقی شهر را به هم متصل می‌کنند و در طول تاریخ بر فراز رود کارون ساخته شده‌اند. یکی از این پل‌ها، پل سیاه است که قدمتی صد ساله دارد و از مهم‌ترین دیدنی‌های اهواز به شمار می‌رود. این پل به ثبت ملی نیز رسیده و در زمان جنگ جهانی دوم نقش مهمی برای ارتش روسیه بازی کرده است.

یکی دیگر از پل‌های زیبای اهواز، پل سفید نام دارد که اولین پل معلق ایران نیز محسوب می‌شود. قدمت این پل به دوره پهلوی می‌رسد و توسط یک شرکت سوئیسی تاسیس شده است. پل هفتم یا آبشار اهواز نیز یکی دیگر از دیدنی‌های این شهر است که به وسیله شش پمپ آب رودخانه را به بالا می‌کشد. سپس مثل یک آبشار این آب از دو طرف پل به رودخانه بر می‌گردد و نمایی بسیار زیبا و رویایی را ایجاد می‌کند!

و اما پل طبیعت کیانپارس. هر آنچه از یک پل انتظار می‌رود در اینجا وجود دارد. این پل محل اتصال دو پارک زیبای اهواز با نام‌های کوهساران و لاله است. هنگام قدم زدن روی این پل نیز می‌توانید جریان رود کارون را از بالا تماشا کنید! یکی از شب‌های سفرتان را به قدم زدن روی پل‌های اهواز و تماشای رود کارون زیبا اختصاص دهید تا لذت سفر به این شهر به جان‌تان بنشیند!

پارک‌های اهواز

در اهواز خبری از خزان و زمستان‌های دلگیر نیست. درختان این شهر در فصل سرد نیز سبز هستند! برای همین اگر در فصل پاییز و زمستان به اهواز سفر کنید، شاهد هوایی بهاری و پارک‌های سرسبز خواهید بود. یکی از بهترین پارک‌های اهواز، کوهساران نام دارد. جایی دیدنی که به دلیل ارتفاع زیاد، بخش بزرگی از شهر را زیر پای شما نمایان خواهد کرد. اگر می‌خواهید بدانید پارک کوهساران اهواز کجاست، به بلوار نواب صفوی، خیابان باوی بروید.

اما اگر اهل نشستن لب رودخانه هستید، پارک ساحلی اهواز بهترین انتخاب است. این پارک پاتوق جوانان اهوازی محسوب می‌شود و دارای امکانات مناسبی برای قایق‌سواری، ماهیگیری و رستوران‌گردی است. همچنین برای خوردن بهترین حلیم و آش‌های جنوبی، پارک هجرت اهواز را برای تفریح انتخاب کنید. این فضای پر نشاط را در میدان راه‌آهن اهواز پیدا خواهید کرد.

رود کارون

رود کارون

تا نام اهواز می‌آید به یاد بهترین جای دیدنی آن، رودخانه کارون می‌افتیم. کارون از دیرباز محلی برای تفریح و خوشگذرانی اهوازی‌ها و گردشگران بوده و تنها رود قابل کشتی‌رانی ایران است. روی این رود چندین پل، سد و تفرجگاه وجود دارد که بساط سرگرمی و تفریح را برای گردشگران فراهم می‌کنند‌. کارون همانند ستون فقرات اهواز را سرشار از حس زندگی می‌کند و به عنوان طولانی‌ترین رود ایران شناخته می‌شود!

خانه‌ها و بناهای تاریخی اهواز

خانه ‌های قدیمی اهواز

از خانه‌های تاریخی لذت می‌برید؟ همان‌هایی که حوض دارند و با شیشه‌های رنگی و گلدان‌های خوشبو تزئین شده‌اند. خانه ماپار اهواز یکی از آن‌ها است. جایی که بخش‌های مختلفی شامل عکاسخانه، گالری صنایع دستی، رستوران و شربت‌خانه دارد و تاریخ ساخت آن به دوره پهلوی باز می‌گردد. اگر می‌خواهید بدانید خانه ماپار اهواز کجاست، به خیابان خوانساری اهواز سر بزنید.

یکی دیگر از خانه‌های تاریخی این شهر بزرگ، خانه دادرس است. این خانه که در فهرست آثار ملی کشور نیز وجود دارد، در خیابان عبدالحمید اهواز جای گرفته است و قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد. از دیگر بناهای تاریخی اهواز می‌توان به سرای عجم، سرای معین‌التجار، دانشگاه سه‌گوش، گورستان سنگی تپه کوهساران، کلیسای سورت مسروپ، کلیسای شبان نیکو و هتل قو اشاره کرد.

موزه‌های اهواز

موزه های اهواز

اهل موزه هستید؟ به جای خوبی آمده‌اید. اول از موزه تاریخ طبیعی اهواز شروع کنید. اکوسیستم‌های طبیعی خوزستان را در این موزه می‌توانید ببینید و از بقایای جانوران مهره‌دار، بی‌مهرگان و گیاهان دیدن کنید. یکی دیگر از موزه‌های جذاب این شهر، موزه هنرهای معاصر نام دارد که آثار هنرمندان شهر را به نمایش گذاشته است. اما بازدید از موزه خراطی اهواز را نباید به هیچ وجه از دست بدهید. این موزه دارای مهر اصالت یونسکو است و اولین موزه کشور در حوزه صنایع چوب به شمار می‌رود.

از دیگر جاهای دیدنی اهواز می‌توان به تالاب بامدژ، آرامگاه علی ابن مهزیار، حمام پل سفید و اسکله تفریحی اشاره کرد.

راه‌های دسترسی به اهواز

دسترسی به اهواز

برای رسیدن به اهواز راه‌های مختلف اقتصادی، سریع و بدون خستگی وجود دارد که براساس اندازه جیبتان امکان انتخاب هر یک از آن‌ها را دارید. با فرض اینکه تهران مبدا سفرتان باشد، اگر با خودروی شخصی سفر کنید باید بیش از ۸۰۰ کیلومتر رانندگی کنید تا به مقصد برسید. این مسیر حدود ۱۰ ساعت زمان می‌برد و باید از مسیر آزادراه تهران-قم به شهرهای قم، اراک، بروجرد، خرم‌آباد و شوش بروید تا به اهواز برسید. اما برای سفری آسان و سریع و البته گران، می‌توانید از هواپیما کمک بگیرید. همچنین برای سفری راحت با قیمتی متوسط قطار بهترین گزینه است. با اتوبوس نیز می‌توانید سفری اقتصادی را تجربه کنید.

سوغات و صنایع دستی اهواز

سوغات اهواز

یکی از بهترین بخش‌های سفر گشت و گذار در بازارهای تاریخی و خرید سوغاتی‌های مقصد است. اول از همه خوراکی‌های خوشمزه اهوازی را امتحان کنید. از فلافل و سمبوسه گرفته تا انواع خرماها، حلواشکری، شیره خرما و ادویه‌های مخصوص جنوبی را می‌توانید تهیه کنید. همچنین آثار هنری مردمان اهواز را هم می‌توانید به عنوان سوغات این شهر خریداری کنید. صنایع دستی اهواز شامل لوازم حصیری از برگ درختان خرما، عبا بافی با قدمتی ۵۰۰ ساله، کپوبافی و گلیم بافی است. حال برای اینکه بدانید بازارهای اهواز کجاست به بخش بعدی معرفی این شهر بروید.

مراکز خرید اهواز

مراکز خرید اهواز

تا به اهواز رسیدید، به سمت محله لشکرآباد حرکت کنید. این محله بزرگ که در غرب رود کارون قرار دارد، محل زندگی عرب‌های اهواز است. جایی که فلافل‌فروشی‌های فراوانی دارد و به هیچ وجه نباید خوردنی‌هایش را از دست بدهید! محله لشکرآباد را در خیابان انوشه پیدا خواهید کرد. پس از آن خودتان را برای قدم زدن در بازاری کاملا سنتی به سبک قاجاریه آماده کنید. بازار عبدالحمید، قدیمی‌ترین مرکز خرید اهواز‌. یک بازار جنوبی اصیل که سوغاتی و صنایع دستی این شهر را می‌توان از حجره‌هایش خریداری کرد. در خیابان نظامی اهواز می‌توانید بازار عبدالحمید را پیدا کنید. اما هنوز تمام نشده! اگر اهل بازارگردی هستید، بازار کاوه را هم باید ببینید. بازاری خوش عطر و بو که از سبزیجات تازه گرفته تا ماهی، میگو، خرما، شیره‌، ارده و ادویه‌های رنگارنگ مخصوص جنوبی در آن پیدا می‌شود‌.

غذاهای محلی اهواز

غذاهای محلی اهواز

اگر یک دلیل برای سفر به اهواز بخواهید، غذاهای محلی و تند و تیز آن کافی است. اهوازی‌ها با ادویه‌های مخصوص‌شان غذاهایی درست می‌کنند که بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارند. از جمله غذاهای خوشمزه اهوازی می‌توان به قلیه ماهی، امگشت، نافله، ماهی صبور تند، کبه عربی، پاکوره و آش ارده اشاره کرد. اما اصل غذاهای سنتی این شهر فلافل و سمبوسه‌های آن هستند که نظیر آن‌ها را هیچ جا پیدا نخواهید کرد! اگر می‌خواهید بدانید فلافل فروشی‌های اصل اهواز کجاست، به محله لشکرآباد سر بزنید. سمبوسه‌های اصل جنوبی را هم می‌توانید در خیابان نادری اهواز پیدا کنید.

رستوران‌های اهواز

پس از یک اهوازگردی حسابی، نوبت به نوش جان کردن غذاهای تند و تیز این شهر می‌رسد. احتمالا همین الان با خودتان می‌گویید، بهترین رستوران‌های اهواز کجاست؟ در ادامه چند نمونه از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

رستوران امپراطور

امپراطور تنها رستوران گردان اهواز است. این رستوران در طبقه هشتم یک برج جا خوش کرده و از آن بالا کل شهر پیدا است. در امپراطور هر غذایی بخواهید با بهترین کیفیت در اختیارتان قرار می‌گیرد. از غذاهای دریایی تا غذاهای سنتی، بین‌المللی و حتی فست‌فودی در این رستوران سرو می‌شود! امپراطور را در برج آی‌تی بلوار پاسداران پیدا خواهید کرد.

رستوران‌های اهواز

رستوران خیمه

دلتان موسیقی زنده می‌خواهد؟ رستوران خیمه را انتخاب کنید. خیمه انواع غذاهای جنوبی خوش عطر و بو را سرو می‌کند که همراه با موسیقی زنده فضایی کاملا دلپذیر و سنتی را به وجود آورده است. این رستوران را در محله امانیه، بین فلکه ساعت و سه‌گوش پیدا خواهید کرد.

سفره‌خانه آب و آتش

سفره‌خانه آب و آتش
عکاس: dovod jorfi

سفره‌خانه آب و آتش جایی کاملا سنتی است که پرطرفدارترین غذای ما ایرانی‌ها، کباب در آن سرو می‌شود‌. پس اگر اهل کباب هستید، یک‌راست سراغ این سفره‌خانه را در خیابان فاطمی اهواز بگیرید. چلو دیگی، چلو کباب برگ، خوراک قفقازی و ماهی کبابی را در این رستوران می‌توانید پیدا کنید. از دیگر رستوران‌های خوب اهواز می‌توان به خانه کباب مهمان، رستوران قصر ضیافت، رستوران سنتی خان دایی، رستوران سنتی خرم و رستوران کاکتوس سبز اشاره کرد.

اقامت در اهواز

پس از یک سفرِ احتمالا دور و دراز؛ یک جای راحت برای استراحت و تجدیدقوا احتیاج داریم. جایی که بتوانیم یکی دو ساعتی بخوابیم و دوش آب گرم بگیریم. از طرفی اهواز شهری صنعتی و مرزی محسوب می‌شود و به همین خاطر امکانات بسیار خوبی برای اقامت مسافران و تجار دارد. در این شهر می‌توانید سوئیت، خانه بومگردی، آپارتمان مبله و انواع و اقسام مهمان‌خانه‌ها را پیدا کنید. اما برای اینکه دغدغه جا را نداشته باشید، می‌توانید پیش از سفر اقامتگاه‌های اهواز را در سایت اتاقک ببینید و یکی از آن‌ها را که با سلیقه و جیب شما جور است، رزرو کنید. سفر خوبی داشته باشید!

Rate this post

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. من تا به حال به اهواز نرفتم. اما شما مطمئنین که عکس آخر مال اهوازه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *