تجربه سفرشهرها

چابهار کجاست؟ | عجیب‌ترین شهر بهاری ایران

در اولین قدم از معرفی چابهار باید بگوییم که چابهار بهشت گمشده‌ی ایران است. اغلب مردم برای دیدن زیبایی‌های کشور عموما به جنگل‌های شمالی سفر می‌کنند اما اگر یک‌بار زیبایی‌های جنوب و چابهار را ببینید حتما این شهر را به فهرست مقصدهای موردعلاقه خود اضافه خواهید کرد. این شهر بندری نه‌تنها جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی را در دل خود جای‌داده، بلکه موقعیت بازرگانی بسیار خوبی دارد. بندر چابهار یکی از پیشرفته‌ترین و مجهزترین بنادر جنوب کشور است. در ادامه تمام اطلاعاتی که برای سفر به چابهار نیاز دارید را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

چابهار کجاست؟

تپه ی شنی ماسه ای در کنار دریا

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که در جنوب کشور قرار دارد و یکی از شهرهای شرقی استان سیستان و بلوچستان است. از همسایگان این شهر می‌توان به پاکستان، بندر جاسک، بمپور و دریای عمان اشاره کرد. موقعیت جغرافیای چابهار و نزدیکی آن به کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان باعث شده این بندر یکی از قطب‌های اصلی تجارت در جنوب باشد. جمعیت شهرستان چابهار در آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شد، ۲۸۳ هزار و ۲۰۴ نفر بود. برای بازدید از این شهر زیبا می‌توانید با اجاره خانه و سوئیت در چابهار، برنامه سفرتان را شروع کنید.

تاریخچه چابهار

دریای عمان و موج های سفید روی آن

اگر به دنبال تاریخچه‌ای از چابهار باشید، می‌بینید که اطلاعات خیلی زیادی در رابطه با پیشینه‌ی این بندر جنوبی در دسترس نیست. بااین‌حال می‌دانیم که نامه‌ای قدیمی چابهار چهار بهار و چاه‌بهار بوده است و در طی زمان دستخوش تغییرات شده است. یکی از دلایل این نام‌گذاری، آب‌وهوای بهاری و معتدل چابهار است. در زمان حکومت قاجاریان استان سیستان و بلوچستان به خاک ایران پیوست و درنهایت با تلاش‌های ابراهیم‌خان، چابهار در سال ۱۲۸۹ به تصرف ایرانیان در آمد. ایده‌ احداث بندر این شهر نیز در سال ۱۳۵۲ کلید خورد و فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی در آن آغاز شد.

فرهنگ و آداب‌ورسوم چابهار

اکثر ساکنین چابهار اهل سنت هستند و گویش آن‌ها بلوچی است. اهالی چابهار جزو معدود اقوامی هستند که به فرهنگ و آداب‌ورسوم تاریخی خود همچنان پایبند مانده‌اند. نوع پوشش، گویش و روش‌های متفاوتی که چابهاری‌ها در برگزاری مراسم دارند، مهر تاییدی بر پابندی به فرهنگ سنتی در چابهار است. برای مثال مراسم عروسی در چابهار در طول ۳ شب و با ۸ آیین مختلف برگزار می‌شود. موسیقی و رقص در میان اهالی بلوچستان و چابهار جایگاه ویژه‌ای دارند. آن‌ها از ساز‌هایی مانند قیچک، رباب، بانچو و دهل در جشن‌ها و اعیاد خود استفاده می‌کنند. بازی‌های محلی و سنتی زیادی در این شهر انجام می‌شود. بازی سرخ پری زرد پری، چوب بازی و اشکاتیلی از محبوب‌ترین بازی‌های اهالی چابهار است.

روستاهای چابهار

چابهار مرکز شهرستان چابهار است و بیشتر از 600 روستا در آن وجود دارد. این شهرستان 3 بخش دارد که چابهار، پلان و پیرسهراب مراکز آن هستند. تعدادی از روستاهای بخش چابهار در این شهرستان شامل روستاهای دیول، رحمت‌آباد، سولدان، سنگان، سهیل، سیتار، سیدآباد، شیرمحمد بازار، عارف‌آباد، عمرآباد، غریب آباد، قاسم‌آباد، کچ، کریم‌آباد، روستای تیس و روستای رمین می‌شود.

اقتصاد چابهار

شغل اصلی اهالی چابهار، صید ماهی و فعالیت در کارخانه‌های کشتی‌سازی است. همچنین زنان بلوچ با دستان هنرمندی که دارند، صنایع‌دستی ویژه این منطقه را تولید می‌کنند که در چند سال اخیر محبوبیت آن‌ها بین مردم کشور بیشتر شده است.

موقعیت راهبردی بندر چابهار، باعث شده که این شهر نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهایی مانند افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و قزاقستان به آب‌های آزاد باشد. همین موضوع باعث رشد سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی مثل ساخت اسکله و احداث فرودگاه در چابهار شده است. علاوه بر این اکوسیستم طبیعی چابهار و وجود مناطق دیدنی بسیار باعث شده که بندر چابهار یکی از قطب‌های گردشگری در ایران باشد که به رونق اقتصاد این شهر کمک زیادی کرده است.

آب و هوای چابهار

چابهار در نزدیکی مدار رأس‌السرطان قرارگرفته و همین موضوع باعث تفاوت آب‌وهوای آن با سایر مناطق جنوبی شده است. آب‌وهوای چابهار را باید گرمسیری، معتدل با رطوبت نسبی دانست. درواقع این بندر در زمستان گرم‌ترین و در تابستان خنک‌ترین شهر جنوبی است. به همین دلیل اگر از سرما و یا گرمای شدید بیزارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم سفر به چابهار را در برنامه‌ خود قرار دهید؛ زیرا از آب‌وهوای معتدل و مطلوب آن متعجب خواهید شد.

بهترین فصل سفر به چابهار

ساحل قرمز رنگ چابهار منهی شده به دریا و صخره های بلند

با توجه به آب‌وهوایی که چابهار دارد، محدودیت زمانی خاصی برای سفر به این شهر زیبا ندارید؛ اما بهتر است در فصل زمستان و بهار از زیبایی‌های چابهار دیدن کنید؛ زیرا بادهای خنک موسمی روحتان را جلا خواهد داد.

اجاره سوئیت در چابهار با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دیدنی‌های چابهار

وقتی شهری به‌عنوان یک جاذبه گردشگری معرفی می‌شود و سالانه افراد زیادی به آن منطقه سفر می‌کنند، حتما جاذبه‌های گردشگری ویژه‌ای دارد. جاذبه‌های دیدنی چابهار متنوع است و توصیه می‌کنیم به سفری چندروزه به این شهر فکر کنید تا بتوانید با فرصت و زمان کافی از اکثر آن‌ها دیدن کنید.

در ادامه در مورد مهم‌ترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی‌ چابهار می‌خوانید:

تالاب لیپار

تالاب صورتی لیپار

دیدن تالاب‌ها همیشه زیبا و سرگرم‌کننده است. در چابهار تالاب لیپار وجود دارد که یک جاذبه دیدنی بکر به‌حساب می‌آید. رنگ تالاب صورتی است و چنین پدیده‌ای را تنها در سه جای دیگر دنیا مشاهده خواهید کرد. دلیل صورتی بودن تالاب لیپار وجود پلانکتون‌های گیاهی است که در اطراف آن زندگی می‌کنند. تالاب لیپار در ۱۵ کیلومتری روستای رمین قرار دارد که در کنار رنگ زیبایش ِ ساکنان آن یعنی فلامینگوها، عقاب دشتی، تیهو و… جذابیت تالاب را چند برابر کرده است. اگر از جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر عبور کردید، این جاذبه دیدنی کم‌نظیر را از دست ندهید.

مجموعه غارهای تیس چابهار

نمای داخلی مجموعه سه گانه غارهای تیس

در چابهار مجموعه آثار تاریخی متعددی وجود دارد. غارهای سه‌گانه تیس یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر محسوب می‌شود. این جاذبه گردشگری در روستای تیس چابهار قرار دارد و از سه غار تشکیل شده است. یکی از این غارها طبیعی و دو غار دیگر مصنوعی است. غارهای تیس در گذشته پرستشگاه‌هایی بوده‌اند که در آنجا قربانی‌ها را ذبح می‌کردند. بعدازاینکه وارد روستای تیس شدید می‌توانید در قسمت شمال شرق روستا، این جاذبه‌های گردشگری را از نزدیک ببینید.

کوه‌های مینیاتوری چابهار

کوه‌های مریخی و مینیاتوری چابهار

یکی از مکان‌های بسیار دیدنی چابهار کوه‌های مینیاتوری است. این کوه‌های مریخی به حدی زیبا هستند که مثل یک تابلو نقاشی بسیار ماهرانه جلوه می‌کنند. ناهمواری‌ها و چین و شکن‌های زیبا که با تکرار، نمایی بی‌نظیر را ایجاد کرده‌اند، سالانه افراد زیادی را به چابهار می‌کشانند. برای اینکه بتوانید این کوه‌های رنگین‌کمانی را از نزدیک ببینید، باید تجهیزات کوهنوردی همراه داشته باشید. راه دسترسی به کوه‌های مریخی، جاده گواتر چابهار است؛ اما در جاده ساحلی چابهار هم می‌توانید کوه‌های مینیاتوری را از دور ببینید.

بندر گواتر در چابهار

بندر گواتر و دولفین هایی در حال شنا در کنار یک قایق تفریحی

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر چابهار، بندر گواتر است. بندر گواتر نقطه صفر مرزی بین ایران و پاکستان به حساب می‌آید. این بندر مملو از آرامش است. ساحل بندر گواتر یک خط برای جدا کردن دو کشور ایران و پاکستان است. فاصله ایران تا پاکستان از بندر گواتر نیم ساعت بیشتر نیست و همین امر حساسیت‌های این منطقه را بیشتر کرده است؛ به همین خاطر برای رفتن به این ساحل زیبا باید مجوز داشته باشید.

اسکله بریس

اسکه‌ای پر از قایق‌های ماهی‌گیری و قایق های تفریحی بریس

مشهورترین تصویری که از چابهار در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت دیده‌اید، اسکله‌ای پر از قایق‌های ماهیگیری است. تصویری که از بالای صخره‌ای مشرف به قایق‌ها گرفته شده است. اینجا اسکله بریس، یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی چابهار نام دارد. برای اینکه بتوانید قایق‌های رنگارنگ ماهیگیری را از بهترین نقطه ببینید، بهتر است از صخره مشرف به اسکله به تماشای آن‌ها بنشینید.

کوه گل افشان در چابهار

کوه‌های گل افشان چابهار به جای گدازه‌های آتش، گل به اطراف فوران می‌کنند

گل افشان پدیده‌ای منحصربه‌فرد و خارق‌العاده است که در چابهار می‌توانید از نزدیک مشاهده کنید. کوه‌های گل افشان چابهار مانند کوه آتش‌فشانی هستند که به‌جای گدازه‌های آتش، از آن‌ها گل به اطراف فوران می‌کند. این کوه‌ها در گذشته مجموعه‌ای از تپه‌های با ارتفاع مختلف بودند؛ اما امروزه فقط یکی از کوه‌ها فعال است و هنوز می‌توان از نزدیک پخش شدن گل به اطراف را مشاهده کرد.

گل‌های این منطقه خواص درمانی زیادی دارند که از آن به‌عنوان گل‌های شفابخش یاد می‌شود. در بالای کوه چاله‌ای را مشاهده خواهید کرد که هر چند وقت یک‌بار و در روزهای غیر بارانی، از آن گل به بیرون فوران می‌کند.

گاندو در کنار رودخانه

در سیستان و بلوچستان و شهر چابهار منطقه‌ای حفاظت‌شده برای گونه به‌جامانده از دوران ژوراسیک وجود دارد که اماکن دیدنی این شهر را تکمیل می‌کند. گاندو یا همان تمساح‌های پوزه‌کوتاه ایرانی در باهوکلات زندگی می‌کنند. برای دیدن تمساح‌های پوزه‌کوتاه باید به این روستا و کنار رودخانه باهوکلات بروید، البته پیشنهاد می‌کنیم بدون راهنمای محلی به رودخانه نزدیک نشوید.

روستای درک در چابهار

تک درخت نخلی در ساحل شنی روستای درک

چابهار پر از جاذبه‌های دیدنی بکر و منحصربه‌فرد است. یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری چابهار، روستای درک محسوب می‌شود. این روستا در زرآباد چابهار قرار دارد. این روستا را باید خارق‌العاده‌ترین و عجیب‌ترین روستای ایران بدانیم. در این روستا چندین طبیعت در کنار هم قرار دارند. در روستای درک می‌توانید ساحل صخره‌ای را در کنار ساحل مرجانی ببینید؛ اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود چون سواحل شنی و ماسه‌ای هم در نزدیکی دیگر سواحل قرارگرفته‌اند. فقط ساحل نیست که زیبایی روستای درک را نمایان می‌کند، بلکه وجود درختان گرمسیری همچون درخت خرما، موز و میوه‌های چون هندوانه، طبیعت دیگری را به وجود آورده است.

فواره بلوچستان در چابهارفواره بلوچستان در چابهار

دیدن دریا همیشه زیباست و قدم زدن در ساحل برای همه افراد حس و حال خاصی به همراه دارد، اما وجود یک فواره طبیعی در لب دریا زیبایی‌های ساحل را دوچندان می‌کند. فواره بلوچستان یک فواره طبیعی است که در اثر برخورد آب دریا و ساحل با یکدیگر ایجاد می‌شود. البته وجود حفره‌ها و گودال‌های کوچک در زیر صخره‌های سنگی باعث می‌شود که آب دریا با فشار زیادی به بالا پرتاب شود و فواره‌ای زیبا به وجود بیاورد. قدم زدن در کنار این فواره‌ها به‌قدری شما را مجذوب می‌کند که مطمئن باشید در طول تماشای آن‌ها متوجه گذشت زمان نمی‌شوید.

مسجد جامع دزک در چابهار

مسجد جامع دزک

این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مسجد‌های چابهار است. در ساخت این مسجد فقط از مصالحی مثل خشت، گل، درخت گز و… استفاده شده است. معماری مسجد جامع دزک بسیار ساده است و کتیبه‌ای در آن وجود ندارد. به‌جز معماری ساده و درعین‌حال زیبای این مسجد، شبستان‌های ستون‌دار هم زیبایی‌های این مسجد را بیشتر می‌کنند.

جنگل‌های حرای چابهارجنگل‌های حرای چابهار

حرا یکی از شگفت‌انگیزترین درختان موجود در ایران است. جنگل‌های حرا در آب‌های شور زندگی می‌کنند. ریشه‌های درختان حرا مانند یک دستگاه تصفیه، آب‌شور را به آب شیرین تبدیل می‌کنند و به شاخه‌ها و برگه‌ها می‌رسانند. بهتر است زمانی به بازدید جنگل‌های حرای چابهار بروید که آب بالا آمده باشد و امکان گشتن با قایق در میان جنگل وجود داشته باشد.

جاذبه‌های دیدنی چابهار که در این مقاله معرفی کردیم، تنها بخشی از مکان‌های دیدنی چابهار هستند. این شهر بندری پر از جاهای دیدنی دیگر مثل درخت مکرزن، موزه محلی، روستای رمین و… است که شما را به سفر به این شهر بیشتر تشویق می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی چابهار را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی چابهار

صنایع‌دستی و سوغات چابهار تنوع زیادی دارند. در سفر به این شهر می‌توانید از بین سوغاتی‌های خوراکی و صنایع‌دستی، یادگاری‌های منحصربه‌فردی تهیه کنید. یادگاری‌هایی که وقتی دوستان و آشنایان آن‌ها را می‌بینند، ترغیب می‌شوند تا سفر به چابهار را در برنامه سفرهای خود قرار دهند. میگو و ماهی، میوه‌های گرمسیری و استوایی، انواع شکلات‌های خارجی و ادویه‌های خاصی که در این شهر به فروش می‌رسند، از مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی چابهار است.

صنایع‌دستی چابهار نتیجه‌ی هنر و ذوق بومیان این منطقه است. بعضی از این صنایع‌دستی شهرت بین‌المللی دارند و امروزه از لوکس‌ترین آثار هنری ایران به‌حساب می‌آیند. سوزن‌دوزی از مهم‌ترین صنایع‌دستی چابهار است که حتما در بسیاری از لباس‌های سنتی اهالی چابهار آن را دیده‌اید. در سال‌های اخیر به خاطر هزینه زیاد تهیه لباس‌های سوزن‌دوزی شده، مردم چابهار از این هنر ظریف در ابعاد کوچک‌تر مثل ساخت زیورآلات هم استفاده می‌کنند تا مردم بیشتری بتوانند با بودجه کمتر، از هنر دست آن‌ها بهره‌مند شوند. محصولات سفالی، سنگ‌های قیمتی تراش‌خورده، گلیم‌بافی، چادر بافی یا همان سیاه‌چادر، آینه‌دوزی، سکه دوزی و حصیر‌بافی از دیگر صنایع‌دستی معروف چابهار است.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع‌دستی چابهار را مطالعه کنید.

غذاهای محلی چابهار

کراهی میگو که با کمی سبزی تزیین شده

غذاهای محلی چابهار بسیار خوشمزه هستند، بنابراین در کنار تفریح در این شهر خوش آب‌وهوا از خوردن این غذاها غافل نشوید. برخی از مهم‌ترین غذاهای محلی چابهار عبارت است از:

  • تباهگ: یکی از غذاهای اصیل چابهاری تباهگ است. در آن از گوشت نمک سود‌شده استفاده می‌کنند. خوردن برنج با این غذا که با آب و نمک گوشت درست شده، مزه‌ای بی‌نظیر ایجاد می‌کند.
  • تنورچه: گوشت در تنور کباب می‌شود و می‌توان آن را با برنج و یا بدون برنج میل کرد.
  • بت ماش: این غذای محلی بسیار مقوی است و برنج، ماش و سبزیجات پایه اصلی این غذای خوشمزه هستند.
  • کراهی میگو: یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای چابهار کراهی میگو است و پس از تفت دادن میگو با پیاز، سبریجاتی چون گشنیز به آن اضافه می‌شود.

رستوران‌های چابهار

رستوران در چابهار
عکس از: هادی عبدی خجسته

حتما با خواندن بخش قبل، دوست دارید نام تعدادی از رستوران‌های چابهار را بدانید تا بتوانید غذاهای محلی این شهر را در آن‌ها پیدا کنید. در ادامه 4 رستوران مشهور چابهار را که در آن‌ها هم غذاهای محلی و هم غذاهای ایرانی سرو می‌شوند را معرفی می‌کنیم:

رستوران بام چابهار

موقعیت جغرافیایی چابهار باعث شده که در اکثر غذاهای چابهار از انواع مختلف ماهی و میگو استفاده شود. به همین خاطر، چابهار بهشت طرفداران غذاهای دریایی است. در رستوران بام چابهار می‌توانید درحالی‌که مشغول تماشای بندر چابهار و دریا هستید، از خوردن انواع غذاهای دریایی لذت ببرید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، بالاتر از پاساژ صدف، روبروی مجتمع تجاری پردیس

رستوران بلوچ

یکی از رستوران‌های معروف و مهم برای امتحان کردن غذاهای محلی چابهار، رستوران بلوچ است. این رستوران، از آن مدل رستوران‌هایی است که اهالی چابهار آن را به مسافران توصیه می‌کنند؛ پس اگر از آن دسته افرادی هستید که برای سرو غذا به پیشنهاد افراد محلی گوش می‌دهید، رستوران چابهار بهترین گزینه است. به‌جز قلیه ماهی این رستوران که توصیه می‌کنیم حتما آن را امتحان کنید، می‌توانید سایر غذاهای محلی مانند بریانی ماهی، بتو ماش، انواع میگو و … را هم در منوی رستوران بلوچ پیدا کنید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، بلوار امام، مقابل پمپ‌بنزین

رستوران مکران

رستوران مکران، یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های چابهار است و سابقه 50 ساله دارد. در این رستوران انواع غذاهای محلی و فست‌فود سرو می‌شود. رستوران مکران قهوه‌خانه و کافی‌شاپ هم دارد و می‌توانید بعد از خوردن یک وعده غذای کامل، درحالی‌که در فضای باز این رستوران نشسته‌اید خود را به یک فنجان چای یا قهوه نیز دعوت کنید. البته حواستان باشد در روزهای تعطیل و آخر هفته، بهتر است برای رفتن به رستوران مکران کمی عجله کنید، چون ممکن است نوبت به شما نرسد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، انتهای خیابان امام خمینی، جنب هتل لاله

رستوران سنتی خلیج

بعضی از افراد دوست دارند در سفر به شهرهای دیگر، به رستوران‌هایی با فضای سنتی بروند. رستوران سنتی خلیج چابهار که در دو شعبه فعالیت می‌کند، انتخاب خوبی برای طرفداران خوردن غذای ایرانی در فضای باز و در محیطی دنج و سنتی است. این رستوران بین اهالی چابهار به ارائه غذای باکیفیت و حجیم معروف است؛ بنابراین اگر خیلی شکمو نیستید، می‌توانید دونفری یک غذا تهیه کنید.

آدرس شعبه 1: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، منطقه آزاد مجتمع طلا

آدرس شعبه 2: استان سیستان و بلوچستان، چابهار، خیابان توحید، تقاطع مکران

مراکز خرید چابهار

درب ورودی بازار تیس

چابهار یک منطقه آزاد است که محصولات خارجی زیادی با قیمت مناسب در آن پیدا می‌شود. چابهار برای افرادی که عاشق خرید هستند، بهترین مقصد است. از معروف‌ترین و لوکس‌ترین مراکز خرید چابهار می‌توانیم به بازار پردیس چابهار، مجتمع تجاری صالحیار، بازار صدف، بازار فردوس و بازار تیس اشاره کنیم. در این بازارها می‌توانید انواع پوشاک، لوازم برقی، لوازم‌آرایشی، تنقلات و … را تهیه کنید.

اگر هم طرفدار گردش در بازارهای سنتی هستید، می‌توانید به بازار زرگر، بازار لته، بازار زن‌ها و … سر بزنید.

اقامت در چابهار

چابهار بسیار زیباست و جاهای دیدنی متنوعی دارد؛ برای اینکه بتوانید با خیال راحت از همه آن‌ها دیدن کنید بهتر است چند روزی در این شهر اقامت داشته باشید. هتل‌ها و سوئیت‌های مختلفی برای اقامت بازدیدکنندگان در این شهر وجود دارد که هرکدام از امکانات رفاهی لازم برخوردار هستند. هتل‌های چابهار به دلیل قدیمی بودن، کیفیت مطلوبی ندارند؛ اما در این شهر اقامتگاه‌ها و سوئیت‌های متعددی وجود دارد که بهداشت و امکانات مناسبی دارند. با رزرو آپارتمان یا سوئیت در چابهار می‌توانید تا حدودی هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید، بدون این‌که نگران استانداردهای کیفی اقامتگاه باشید.

راه‌های دسترسی به چابهار

جاده ی مستقیم و طولانی با آسمان پر ستاره در شب

برای سفر به این شهر گزینه‌های مختلفی دارید. اگر علاقه‌مند به رانندگی و لذت بردن از مسیر هستید، می‌توانید سفر زمینی را انتخاب کنید. البته مسیرهای زمینی چابهار خیلی هموار و مناسب نیستند. اگر این نوع سفر را انتخاب می‌کنید، باک بنزین ماشینتان را پر کنید. پیشنهاد می‌کنیم در شب سفر نکنید، چون مسیر نور مناسبی ندارد و ممکن است راه را گم کنید. از تهران تا چابهار ۱۹ ساعت باید رانندگی کنید و دو روز از سفر شما صرف رفت‌وآمد خواهد شد.

در ادامه فهرستی از فاصله چابهار تا شهرهای بزرگ به همراه مدت‌زمان سفر زمینی را می‌بینید:

  • چابهار تا تهران: ۱۸۱۳ کیلومتر (۱۹ ساعت)
  • چابهار تا شیراز: ۱۳۹۴ کیلومتر (۱۶ ساعت)
  • چابهار تا اصفهان: ۱۵۱۰ کیلومتر (۱۷ ساعت)
  • چابهار تا اردبیل: ۲۳۰۰ کیلومتر (۲۵ ساعت)
  • چابهار تا مشهد: ۱۵۹۴ کیلومتر (۱۸ ساعت)
  • چابهار تا یزد: ۱۱۹۲ کیلومتر (۱۳ ساعت)

اگر زمان کمی برای سفر دارید، سفر هوایی انتخابی عالی خواهد بود. از تهران و برخی از فرودگاه‌های شهرهای بزرگ ایران به چابهار پرواز وجود دارد. پروازهای تهران به چابهار یک ساعت و نیم هستند.

اگر اهل سفرهای ریلی هستید، باید بگوییم متاسفانه چابهار ایستگاه راه‌‌آهن ندارد. می‌توانید با قطار خود را به زاهدان برسانید و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به چابهار بروید

اگر اهل سفرهای ریلی هستید، باید بگوییم متاسفانه چابهار ایستگاه راه‌‌آهن ندارد. می‌توانید با قطار خود را به زاهدان برسانید و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به چابهار بروید.

نکاتی که در سفر به چابهار لازم است بدانید

بادهای ساحلی خنکی که در چابهار وزیده می‌شوند، باعث می‌شود گرمای این شهر آزاردهنده نباشد؛ به همین خاطر در ایام تعطیل و زمان اوج سفر به این شهر، جمعیت گردشگران و مسافران در این شهر بیشتر می‌شود. اگر شلوغی و ازدحام جمعیت اذیتتان می‌کند یا می‌خواهید زمانی که عکس می‌گیرید، منظره پشت سرتان خلوت باشد، بهتر است برنامه سفر به چابهار را برای روزهای غیر از تعطیلی و پیک سفر بچینید. نکته بعدی این است که در زمان بازدید از مناطق دیدنی مانند کوه‌های مینیاتوری، بهتر است تنها نباشید؛ چراکه وسعت این منطقه بسیار زیاد است و توصیه می‌کنیم با کسی بروید که با منطقه آشنا است. در شرایط طوفانی فکر شنا کردن در دریا را کاملا از سرتان بیرون کنید.

سخن آخر

چابهار یکی از شهرهای زیبا و دیدنی ایران است که مناطق دیدنی بسیاری دارد. مراکز خرید متعدد و لوکس در این شهر، در کنار صنایع دستی متنوع و سوغاتی‌های کم نظیر چابهار را به یک شهر توریستی تبدیل کرده است. در این مطلب اطلاعاتی در خصوص چابهار ذکر کردیم که امیدواریم در سفرهای پیش روی شما مورد استفاده قرار بگیرد.

سوالات متداول درباره چابهار

چابهار کجاست؟

چابهار یکی از شهرهای شرقی استان سیستان و بلوچستان است. از همسایگان این شهر می‌توان پاکستان، بندر جاسک، بمپور و دریای عمان اشاره کرد.

بهترین زمان سفر به چابهار کی است؟

چابهار را در فصل زمستان و بهار در زیباترین حالت و بهترین آب‌وهوا می‌بینید.

معروف‌ترین جاهای دیدنی چابهار کدامند؟

بندر گواتر، اسکله بریس، کوه‌های مینیاتوری چابهار، روستای درک

معروف‌ترین رستوران‌های چابهار کدامند؟

رستوران بام چابهار، رستوران بلوچ، رستوران مُکران، رستوران سنتی خلیج

چطور به چابهار برویم؟

سفر هوایی بهترین انتخاب است. از تهران و برخی از فرودگاه‌های شهرهای بزرگ ایران به چابهار پرواز وجود دارد. می‌توانید با قطار نیز خود را به زاهدان برسانید و از آنجا با اتوبوس یا تاکسی به چابهار بروید.

4.4/5 - (21 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *