جاهای دیدنیآبشار ها

همه چیز درباره آبشار اسکلیم | آبشاری آهکی در دل جنگل‌های لفور

برای سفری یک‌روزه یا شب‌مانی کوتاه، مقصدهای جذابی را در فاصله کمتر از 300 کیلومتر از تهران، پیدا خواهید کرد. به‌خصوص اگر اهل طبیعت‌گردی باشید و بخواهید کمی هم دست به صخره شوید. برای چنین تجربه‌ای، آبشار اسکلیم یکی از بهترین انتخاب‌ها است. این آبشار آهکی در دل جنگل‌های لفور در شهر شیرگاه است و بخشی از مسیر دسترسی به آن، نیاز به کفش طبیعت‌گردی، لباس مناسب و آمادگی جسمانی دارد. در این مطلب از وبلاگ اتاقک، همه چیز را درباره آبشار اسکلیم برایتان گفته‌ایم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آبشار اسکلیم کجاست؟

بیش از هشتاد آبشار آن هم فقط در یک منطقه کوچک جغرافیایی، بی‌شک می‌تواند صحنه‌هایی بدیع و متفاوت را در برابر چشم‌هایتان به نمایش بگذارید. اسکلیم نیز یکی از همین آبشارهاست. جاذبه طبیعی زیبایی که در منطقه لفور، سرزمین آبشارهای مازندران، می‌توانید پیدایش کنید. لفور از نظر جغرافیایی، دهستانی است در شیرگاه که به‌عنوان مرکز استان سوادکوه شمالی در استان مازندران انتخاب شده است.

از تهران تا آبشار اسکلیم حدود 250 کیلومتر راه است. در مسیر رسیدن به اسکلیم، سد لفور یا البرز را خواهید دید و می‌توانید از طبیعت جذاب آن لذت ببرید. اگر گیاهان دارویی و خوراکی را می‌شناسید، اینجا حتما بوی پونه وحشی را تشخیص خواهید داد و می‌توانید برگ‌های خوش‌‌رنگ و خوش‌طعم آن‌را برای استفاده در غذا و سالاد، با خود ببرید.

اجاره ویلا و کلبه در شیرگاه بسیار تمیز
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بهترین زمان سفر به آبشار اسکلیم

بهترین زمان سفر به آبشار اسکلیم
اسکلیم آبشاری آهکی با حوضچه‌های بزرگ است – عکاس: امیر خاتم

جنگل‌های لفور، انبوه و با پوشش گیاهی در هم تنیده هستند. این موهبت، بهار و تابستانی خنک و دوست‌داشتنی را به جنگل‌ها می‌بخشد و می‌تواند سفرتان را دل‌چسب کند. تقریبا تا اواخر شهریور همه چیز برای جنگل‌پیمایی عالی است.

ازآنجاکه پاییز و زمستان‌های این منطقه پرباران است، مسیرهای جنگلی گل‌آلود می‌شوند. این وضعیت راه رفتن را دشوار می‌کند و امکان کمپ زدن در طبیعت، تقریبا منتفی است. پس اگر می‌خواهید در کنار دیدن زیبایی‌های جنگل، سفری آرام و بدون دغدغه داشته باشید، دو فصل آغازین سال را برای دیدن اسکلیم رود انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که اگرچه زمستان جنگل بسیار زیباست؛ اما برخی از حیوانات برای پیدا کردن غذا، ممکن است به انسان‌ها نزدیک شوند و حوادث ناگواری اتفاق بیافتد.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

مسیر دسترسی به آبشار اسکلیم

برای دیدن اسکلیم، از تهران به سمت جاده فیروزکوه حرکت کنید. مسیرتان از جاجرود و بومهن می‌گذرد و حدود دو ساعت بعد، پل ورسک را در سمت راست جاده خواهید دید. سپس راه‌تان را ادامه دهید تا به پل‌سفید و بعد هم زیرآب برسید. 17 کیلومتر بعد به شیرگاه می‌رسید و از اینجا می‌توانید وارد جاده لفور و بعد هم مسیر آبشار اسکلیم شوید. برای پیدا کردن آبشار حتما از نقشه‌های معتبر استفاده کنید و یا از محلی‌ها کمک بگیرید.

آبشار اسکلیم چه شکلی است؟

آبشار اسکلیم چه شکلی است
در زبان محلی به آبشار اسکلیم گالش‌کلا می‌گویند – عکاس: مهدی آقاجانی

آبشار اسکلیم که در زبان محلی به آن گالش‌کلا هم می‌گویند، یک آبشار آهکی با حوضچه‌هایی در پایین دست است. آهک، روی صخره‌های اطراف آبشار، صحنه‌هایی زیبا خلق کرده و حوضچه‌ها نیز که از آب پر و خالی می‌شوند، ابهتی بی‌مانند به آبشار اسکلیم بخشیده‌اند.

در اطراف آبشار می‌توانید پوشش گیاهی متفاوتی را ببینید. اینجا به سبب وجود آب فراوان، برگ‌ها بزرگ‌ترند و گیاهان توانسته‌اند در شکل‌های عجیبی به اطراف بخزند.

از آنجا که آبشار اسکلیم‌رود آب معدنی؛ هوای خوش و فضایی زیبا دارد، گردشگران بسیاری را به‌سمت خود جذب می‌کند. ما برای آن‌که بدانیم رفتار درست گردشگر در قبال این آبشار چیست، از جناب آقای مهندس درویش در این باره پرسیدیم. آقای درویش، کنشگر محیط‌زیست و عضو هیات علمی بازنشسته در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور هستند. ایشان در این باره برای ما توضیح دادند که «این آبشار روزانه می‌تواند پذیرای حداکثر 50 نفر برای آب‌درمانی باشد اما ظرفیت پذیرش این آبشار رعایت نمی‌شود و گاهی 600 تا 700 نفر به سمت آبشار می‌روند. پسماند انسانی، ردپا و زباله‌های این افراد، آبشار را با تهدیدهای جدی روبرو کرده است و چون مدیریت لازم برای حفظ و نگهداری این آبشار وجود ندارد بهتر است دسترسی به آبشار قطع شود.»

اگر شما دوست دارید این آبشار را ببینید، از خنکای آب لذت ببرید و باز هم در سال‌های آینده به اسکلیم‌رود سفر کنید، لطفا هیچ زباله‌ای را در اطراف آبشار جا نگذارید، فقط در مسیرهای مشخص حرکت کنید و مراقب حوضچه‌های آبشار نیز باشید. امیدواریم با رعایت همه ما، آبشار زیبای اسکلیم رود پابرجا و زیبا باقی بماند.

امکانات موجود در آبشار بکر اسکلیم

امکانات موجود در آبشار بکر اسکلیم
اسکلیم در عمق جنگل است و در اطراف آن فروشگاه و رستورانی نیست – عکاس: هومن

پیش از آن‌که وارد جاده جنگلی آبشار اسکلیم شوید، تمام وسایل و لوازمی که نیاز دارید را از روستا بخرید. در این بین حتما به فکر خرید آب‌معدنی، نان، خوراکی و لوازم لازم برای پخت‌وپز هم باشید. چراکه آبشار اسکلیم در عمق جنگل قرار دارد و در اطراف آن هیچ فروشگاه، سرویس‌بهداشتی، سکو یا آلاچیقی را پیدا نخواهید کرد. فراموش نکنید قرار است ماشین‌تان را جای دوری پارک کنید. پس هر چیزی که لازم دارید را از ماشین بردارید و داخل کوله‌تان بگذارید.

اگر امکانات و یا تجربه کافی برای کمپ در طبیعت را ندارید، پیش از آغاز سفر برای رزرو ویلا در لفور یا شیرگاه اقدام کنید. همچنین می‌توانید از اقامتگاه‌ها و خانه‌های محلی هم کمک بگیرید. برای پیدا کردن لیست ویلا و اقامتگاه‌ها وارد سایت اتاقک شوید و با توجه به بودجه و علائق خود اقامتگاهی را انتخاب کنید.

جاهای تفریحی آبشار اسکلیم

در مسیر رسیدن به آبشار اسکلیم، از میان جنگلی کهن‌سال می‌گذرید. محدوده سبزی که همراه با بخشی بزرگ‌تر، از زمان ژوراسیک زنده مانده و حالا نامش را جنگل‌های هیرکانی گذاشته‌اند. این جنگل‌ها گنجینه باارزشی برای ایران و کره زمین هستند. در آنها گونه‌های گیاهی و جانوری مهمی زندگی می‌کنند. حفاظت از خاک، جلوگیری از سیلاب، حمایت از حیات‌وحش و تولید هوای پاک از جمله موضوعاتی است که لزوم نگهداری از جنگل‌های هیرکانی را پررنگ‌تر می‌کند.

پس زمانی که در حال پیمایش جنگل هستید، با هر گامی که برمی‌دارید، حواس‌تان به گیاهان باشد، به ردپای حیوانات توجه کنید و از آن همه شکوه و زیبایی سرمست شوید.

علاوه‌بر این‌ها، می‌توانید سد لفور را نیز ببینید و از نشستن کنار رودخانه اسکلیم رود هم لذت ببرید.

جاهای تفریحی نزدیک

جاهای تفریحی نزدیک
آبشار ترز از دیگر آبشارهای منطقه لفور است که می‌توانید با یک ساعت پیاده‌روی به آن برسید – عکاس: فرهاد صارمی

آبشار ترز از آبشارهای معروف لفور است. این آبشار را هم جنگل‌های هیرکانی در آغوش گرفته‌اند و فضایی جذاب را به آن بخشیده‌اند. مسیر رسیدن به آبشار ترز کوتاه‌تر است؛ اما برای عبور از رودخانه، باید تمام شجاعت‌تان را جمع کنید و از روی پلی لغزان بگذرید که امنیت زیادی ندارد. پس از آن قدم در مسیری جنگلی خواهید گذاشت و بعد از حدود نیم ساعت، حوضچه‌های آبشار را می‌بینید. در نهایت، بلندای خنک آبشار ترز خودش را به شما نشان خواهد داد. اگر امکانات کافی برای برپایی کمپ و تجربه شب‌مانی در طبیعت را دارید، اینجا نیز می‌توانید اتراق کنید. در غیر این صورت پیش از تاریکی هوا به سمت روستا برگردید و از ویلاها برای اقامت شبانه استفاده کنید.

اگر فرصت داشتید و می‌خواستید برای روزهای بیشتری در لفور یا شیرگاه اقامت کنید، می‌توانید به جاذبه‌های اطراف هم سری بزنید.

رودخانه نوردی «پلنگ‌دره» از انتخاب‌های پرطرفدار است. رودخانه پلنگ دره وسعت زیاد، جریان آب آرام و عمق کمی دارد. به‌همین‌دلیل می‌توانید در آن با پای پیاده حرکت کنید و لذت ببرید. اطراف این رود درخت‌های تمشک فراوانی وجود است که می‌توانید طعم آن‌ها را نیز بچشید.

در کنار این جاذبه‌ها، جنگل جوارم از مقاصدی است که می‌توانید به سراغش بروید. جنگل جوارم تا تهران حدود 200 کیلومتر، 3 ساعت، فاصله دارد. در این جنگل می‌توانید کلبه اجاره کنید، چادر بزنید و از امکانات محدود جنگل هم بهره‌مند شوید.

اقامت در آبشار اسکلیم

اقامت در آبشار اسکلیم
برای اقامت در اطراف آبشار اسکلیم به لفور یا شیرگاه بروید – عکاس: مجتبی کریم نژادی

اگر قصد اقامت در اطراف آبشار اسکلیم را دارید، پیش از تاریکی هوا، مسیر جنگلی را به سمت لفور یا شیرگاه ترک کنید. اینجا می‌توانید ویلا اجاره کنید و یا در اقامتگاه‌های مناسبی، شب را به صبح برسانید. برای مقایسه اقامتگاه‌ها و انتخاب بهترین ویلا در لفور یا شیرگاه، اتاقک با مجموعه‌ای متنوع کنار شماست.

سخن آخر

آبشارها از زیباترین جلوه‌های هستی هستند. آن‌ها تصاویری رویایی را خلق می‌کنند و با طراوت‌شان، هوایی خنک و مطبوع را در اختیارتان می‌گذارند. آبشار اسکلیم به‌سبب زیبایی و ظاهر خاصی که دارد، از بهترین انتخاب‌ها برای سفرهای تابستانی کوتاه است. برای دیدن اسکلیم رود و شناخت جاذبه‌های اطراف آن، لازم نیست هزینه زیادی را متقبل شوید و یا به راه‌های دور و دراز بروید. یک دنیا حال خوب، همین نزدیکی‌هاست با اتاقک، آسان و سریع، حال‌تان را خوب کنید.

4.7/5 - (69 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. متعجبم از نویسنده این‌ مطلب همینطور از دوستان گرداننده این وبسایت که براحتی فرهنگ غلط رو ترویج میدن ! واقعا نمیدونید نباید تحت هیچ شرایطی وارد حوضچه های آبشار اسکلیم بشید؟!!! یعنی صدها فعال محیط زیست گلوی خودشونو پاره میکنن بازهم هستن کسانی که انقدر بی سواد و نادان هستند نسبت به طبیعت؟! خیلی متاسف شدم

    1. سلام دوست بزرگوار
      ما در مورد کامنت شما تحقیقات لازم رو انجام می‌دیم و اگر نیاز به اصلاح بود حتما اینجا انجام میشه.
      اگر هم در این خصوص رفرنس معتبری جایی هست خوشحال میشیم اینجا برامون قرار بدین.
      و اما یک نکته دوستانه، اگر اشتباه و خطایی هم صورت می‌گیره خیلی خوبه منصفانه و بااحترام و در جهت بهبود اون رو انتقال بدیم.

  2. سلام خدا قوت من به تازگی در ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ از آبشار اسکلیم بازدید کردم حدود ۳ ساعت تمام پیاده روی در جنگل و عبور از رودخانه تا آبشار حوضچه های زیبا واقعا لذت بردم قدم زدن در جنگل یا کنار آبشار خیلی زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *