شهرها

اوپرت کجاست | یک قدم تا ابرها

معمولا وقتی کلمه‌ی «مرز» به گوشتان می‌خورد، فکرتان به سمت جدایی دو منطقه می‌رود که در برهوت کامل قرار گرفته و خالی از گیاه و جانور است؛ اما آیا همه‌ی مرزهای بین شهری و استانی به این شکل هستند؟ در پاسخ باید بگویم خیر! در این مقاله می‌خواهم مرزی شگفت‌انگیز به شما معرفی کنم که حتی به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته می‌شود، همچنین هر اطلاعاتی که برای سفر و طبیعت‌گردی در این منطقه نیاز دارید، در اختیارتان قرار خواهم داد.

اوپرت کجاست؟

مرز سمنان و مازندران به عنوان اوپرت شناخته می‌شود. این مرز طبیعی تلاقی‌ جنگل و کوهستان است و در فاصله 55 کیلومتری شهرستان مهدی‌شهر قرار دارد. اوپرت در واقع شمالی‌ترین نقطه سمنان و جنوبی‌ترین نقطه مازندران است. یکی از دلایلی که باید اوپرت را بشناسید، جلوه‌های زیبای طبیعت بکر و دست نخورده‌ی آن است که از کویر و بیابان تا دشت‌های سرسبز را به نمایش می‌گذارد. کوه اوپرت که ارتفاع بسیار زیادی دارد، مانع از عبور ابرهای باران‌زا می‌شود و آن‌ها را در دامنه‌ی شمالی خود حبس می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود سمت شمالی کوه سرسبز و جنگلی و سمت جنوبی آن خشک و بیابانی باشد.

آب و هوای اوپرت

ییلاق اوپرت به دلیل قرارگیری در ارتفاعات، آب‌وهوای سردی دارد. وجود ابرهای باران‌زا در سمت شمالی این منطقه، باعث پیدایش و رشد گیاهان مختلفی شده اما سمت جنوبی آن بیابانی است و آب‌وهوای خشکی دارد. فصل پاییز و زمستان در اوپرت، هوا بسیار سرد و میزان بارندگی بالا است.

بهترین زمان سفر به اوپرت

اگر می‌خواهید هنگام سفر به اوپرت، غرق در پدیده‌ی مسحورکننده‌ی اقیانوس ابر شوید، باید کوله‌بار خود را در فصل تابستان یا بهار برای سفر به این منطقه ببندید. در فصل بهار، قسمت شمالی اوپرت تصویر بی‌نظیری از دشت‌های وسیع به نمایش می‌گذارد که در آن گله‌های گوسفند، گاو و اسب در حال گشت‌وگذار هستند. در دو فصل اول سال، ییلاق اوپرت بسیار خوش آب‌وهوا، مطبوع و کمی خنک است. اگر تجهیزات کاملی دارید و اهل اتراق در طبیعت هستید، می‌توانید در تابستان به اوپرت بروید و از هم‌نشینی با عشایر و خوردن لبنیات خوشمزه‌ی آن‌ها لذت ببرید. اوایل فصل پاییز، اوپرت لباس‌های رنگارنگ خود را به تن می‌کند و چشم‌انداز متفاوتی از خود به نمایش می‌گذارد. اگر می‌خواهید از طبیعت رنگین اوپرت در فصل پاییز لذت ببرید باید تجهیزات و لباس گرم همراه خود داشته باشید. فصل زمستان زمان مناسبی برای سفر به اوپرت نیست، زیرا در این فصل میزان بارش برف و سرما به حداکثر خود می‌رسد.

دیدنی‌های اوپرت

اوپرت با مناظر و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز خود شما را حیرت‌زده می‌کند. این مرز استوار و سحرانگیز که تضاد جالبی از دو منظره‌ی کوهستانی و جنگلی را به تصویر می‌کشد، می‌تواند یکی از بهترین سفرهای زندگی شما باشد. علاوه بر تماشای دریایی از ابرها، می‌توانید از دیگر مناظر دیدنی در نزدیکی اوپرت که در ادامه‌ی مقاله به شما معرفی می‌کنیم، لذت ببرید.

روستای هیکو

عکس از امین چاپی

در نزدیکی ییلاق اوپرت و 5 کیلومتری شهرستان مهدی‌شهر، روستایی خوش آب‌وهوا به نام هیکو قرار دارد که می‌توانید هنگام سفر به اوپرت، از این روستای زیبا نیز دیدن کنید. رودهای جاری در این روستا از طریق رودخانه تجن به دریای خزر وصل می‌شوند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آبشار اوبن

این آبشار با نام بولا نیز شناخته می‌شود و در دل جنگلی در نزدیکی اوپرت، مرز سمنان و مازندران قرار گرفته است. منطقه‌ی آبشار اوبن یا بولا به دلیل بارش‌های فراوان، چشمه‌ها و رودخانه‌های زیادی را به وجود آورده است. هنگام بازدید از این آبشار دیدنی، می‌توانید از فضای بکر جنگلی نیز لذت ببرید و عکس‌های فوق‌العاده‌ای از چشم‌اندازهای بی‌نظیر ثبت کنید.

غار دربند

غار دربند یک مکان تاریخی با قدمت بسیار طولانی است که یکی از جاذبه‌های دیدنی مهدی‌شهر به حساب می‌آید. هنگام سفر به اوپرت می‌توانید از این غار تاریخی که قدمتی بیش از 200 هزار سال دارد، دیدن کنید! غار دربند، دومین غار آهکی کشور محسوب می‌شود. بین بومیان این منطقه، افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری درباره غار دربند رواج دارد؛ به گفته‌ی آن‌ها آثار قدیمی زیادی از این مکان مرموز کشف شده است. اگر به ماجراجویی و کشف مکان‌های ناشناخته علاقه دارید، بازدید از این غار برایتان بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود؛ البته اگر ترس وجودتان را فرا نگیرد و اجازه دهد وارد آن شوید.

جنگل راش سنگده

جنگل راش سنگده، جنگلی است که طول درختان آن به 40 متر می‌رسد و انگار ستون آسمان هستند! پای این درختان سر به آسمان کشیده، فرشی با تار و پودی از جنس برگ‌ها پهن شده که با رنگ سرخ و زرد خود چشمان شما را به خود خیره می‌کند. سکوت این جنگل خیال‌انگیز و رازآلود آنقدر عمیق است که آرامشی وصف‌نشدنی به روحتان می‌بخشد. آب‌وهوای مطبوع و طبیعت زیبای جنگل راش، در فصل پاییز به اوج خود می‌رسد.

دریاچه چورت

دریاچه‌ای بسیار دیدنی در دل جنگل‌های چهاردانگه مازندران قرار گرفته که چورت نام دارد. اطراف این دریاچه‌ را درخت‌های سبز انبوه پر کرده‌اند که تصاویر آن‌ها بر روی آب دریاچه خودنمایی می‌کنند و منظره‌ای بسیار چشم‌نواز ایجاد کرده‌اند. این دریاچه زیبا در 25 کیلومتری روستای چورت قرار دارد.

چشمه‌های رنگین باداب سورت

باداب سورت چشمه‌ای پلکانی و رنگارنگ است که چشم‌انداز خاص و مسحورکننده‌ی آن از گردشگران دلبری می‌کند. باداب سورت در بخش چهاردانگه و روستای اروست قرار گرفته است. هرکدام از این چشمه‌ها رنگ، بو و مزه خاص خود را دارند. نام این مجموعه چشمه‌های شگفت انگیز پس از کوه دماوند، به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. آب چشمه‌های باداب سورت علاوه بر منظره‌ی خاص و دیدنی، ارزش درمانی بسیار زیادی دارد و در نقاط کمی از این کره خاکی یافت می‌شوند. هر فرد ایرانی باید حداقل این پدیده شگفت‌انگیز و خارق‌العاده را از نزدیک مشاهده کند.

عشایر و ایل سنگسر

به دلیل آب‌وهوای مطبوع منطقه‌ی اوپرت در فصل تابستان، عشایر سنگسر به این منطقه کوچ می‌کنند. برپا کردن چادرهای سیاه توسط این عشایر به یکی از مناظر دیدنی و همچنین خوش‌وبش و هم‌صحبتی با آن‌ها به یکی از تفریحات منطقه‌ی اوپرت تبدیل شده است. هنگام سفر به اوپرت در فصل تابستان می‌توانید محصولات لبنی و دامی مانند شیر، پنیر، خامه، سرشیر و … را از این عشایر خریداری کنید و از مزه دلپذیر آن‌ها لذت ببرید.

اقامت در اوپرت

ممکن است در طول روز بتوانید از چشم‌اندازهای زیبای اوپرت لذت ببرید، اما سکوت شب‌های آرامش‌بخش و رقص ابرها در آسمان شما را وسوسه می‌کند که شبی خاطره‌انگیز را در این ییلاق زیبا سپری کنید. برپا کردن آتش در شب، کباب کردن سیب‌زمینی و قارچ روی آتش و شب‌نشینی‌های دوستانه در اوپرت می‌تواند سفری رویایی و به‌یادماندنی برایتان رقم بزند. در فصل بهار و تابستان امکان کمپ زدن در این منطقه‌ی زیبا وجود دارد، اما اگر تجهیزات کاملی ندارید و می‌خواهید شبی را در رفاه و امنیت کامل بگذرانید، امکان رزرو اقامتگاه در اوپرت نیز وجود دارد.

راه‌های دسترسی به اوپرت

ییلاق اوپرت در استان سمنان و 55 کیلومتری شمال مهدی‌شهر قرار دارد. برای سفر به این جاذبه‌ی دیدنی باید ابتدا خود را به شهرستان مهدی‌شهر برسانید. اگر قصد سفر به اوپرت با ماشین را دارید، باید وارد جاده مهدی‌شهر به سمت ساری شوید و پس از 30 کیلومتر به سمت چپ بپیچید؛ البته در این قسمت تابلوی اعلانی وجود دارد که شما را به سمت منطقه حفاظت‌ شده پرور راهنمایی می‌کند. پس از طی کردن مسیر ذکر شده، به روستای سرخده می‌رسید که خروجی سمت راست آن شما را به ییلاق دیدنی اوپرت می‌رساند. حال می‌توانید سفر هیجان انگیز خود را آغاز کنید.

نکاتی که در سفر به اوپرت لازم است بدانید

فراموش نکنید که اوپرت منطقه‌ای ییلاقی و تقریبا خالی از سکنه است، بنابراین رها کردن زباله در این منطقه، باعث می‌شود تا مدت‌های طولانی همانجا بماند و علاوه بر تاثیر در زیبایی این ییلاق، به محیط زیست و زندگی جانوران آسیب بزند. با رعایت نکات زیر در سفر به اوپرت، بدون آسیب به طبیعت کشورمان می‌توانید سفری دل‌انگیز را تجربه کنید.

  • حتما کیسه‌ای برای زباله‌های خود به همراه داشته باشید و به هیچ وجه کیسه را در این منطقه رها نکنید.
  • فراموش نکنید که پوست میوه، پوست تخمه و … همچنان زباله هستند و نباید در طبیعت رها شوند.
  • با صدای بلند و جشن و میهمانی، سکوت و آرامش گردشگران دیگر، عشایر و جانوران منطقه را به هم نزنید.
  • در صورت برپا کردن آتش، حتما هنگام خواب یا ترک کمپ آن را خاموش کنید، همچنین سعی کنید آتش را کنترل شده روشن کنید.
  • اگر با ماشین به اوپرت سفر می‌کنید، به هیچ عنوان از وسط مراتع سرسبز عبور نکنید.

سوالات متداول درباره اوپرت

اوپرت کجاست؟

مرز سمنان و مازندران به عنوان اوپرت شناخته می‌شود. این مرز طبیعی تلاقی‌ جنگل و کوهستان است و در فاصله ۵۵ کیلومتری شهرستان مهدی‌شهر قرار دارد.

بهترین زمان سفر به اوپرت کی است؟

آب‌وهوای اوپرت سرد است، به همین دلیل فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این ییلاق هستند.

معروف‌ترین جاهای دیدنی اوپرت کدام‌اند؟

روستای هیکو، آبشار اوبن، غار دربند و جنگل راش، دریاچه چورت و چشمه‌های باداب سورت از جاذبه‌های نزدیک به منطقه اوپرت هستند.

چطور به اوپرت برویم؟

برای سفر به اوپرت، کافی‌ست خود را به شهرستان مهدی‌شهر واقع در استان سمنان برسانید و از جاده مهدی‌شهر-ساری حرکت کنید. با توجه‌ به تابلوهای راهنما وارد روستای سرخده شوید و از خروجی سمت راست آن به سمت ییلاق اوپرت حرکت کنید.

4/5 - (13 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *