تجربه سفرآب و هوابهترین زمان سفرجاهای دیدنیسوغات و صنایع دستیشهرهاغذاهای محلی

معرفی کامل شهر سنندج | سفر به پایتخت موسیقی جهان

به نظر من هیچ‌کس در دنیا پیدا نمی‌شود که از سفر کردن خوشش نیاید. درست است که گاهی فشارهای اقتصادی و نا ملایمتی‌های زندگی باعث می‌شود نه آهی در بساط داشته باشیم تا سفر برویم و نه اشتیاقی که دل به جاده بزنیم. با این حال اگر بتوانیم فرصتی را به وجود بیاوریم تا به سفر برویم، شهر سنندج یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ما ایرانی‌هاست. این شهر مثل پیرمردی خمیده است که تنها یار زندگی‌اش سازی است که همیشه همراه اوست. همه مردم دنیا او را با این ساز می‌شناسند و اگر روزی صدای نواختن او را نشوند دل‌تنگش می‌شوند. این تشبیه چندان بی‌دلیل و غیرواقعی هم نیست، کافی است دستتان را به من بدهید تا یک سفر مجازی و خاطره‌انگیز به سنندج داشته باشیم و دلیل این تشابه را بفهمیم.

سنندج کجاست؟

کمتر کسی است که نداند شهر سنندج زیبای ما در کدام قسمت ایران قرار گرفته است. با این حال اگر سؤال شما این است که سنندج کجاست، نگران نباشد الآن بهتان می‌گویم. این شهر در غرب ایران و در آغوش کوهستان زاگرس قرار دارد. چرا گفتم در آغوش کوهستان، چون کوه‌ها مثل نگهبانانی جان‌نثار و فداکار دورتادور شهر را در بر گرفته‌اند. کوه شیخ معروف از شمال و کوه سراج‌الدین از جنوب شهر مراقبت می‌کنند. مسئولیت مراقبت از شرق سنندج به کوه خاتون شیشه ری و گردنه لیلاخ و غرب آن‌هم به کوه آبیدر رسیده است.

طبق آخرین برآوردی که در سال 1400 انجام شده است، سنندج 550 هزار نفر جمعیت دارد. شهر سنندج با حدود 3 هزار و 500 هکتار مساحت، بیستمین شهر بزرگ ایران و مرکز استان کردستان است. حالا که با جغرافیا و جمعیت شهر آشنا شدیم، بیایید در بخش بعد کمی با تاریخچه این شهر و دلیل تشابه آن به پیرمردی ساز به دست آشنا شویم.

تاریخچه شهر سنندج

آشنایی با تاریخچه سنندج، این شهر زیبا و اصیل
قدمت سنندجی که امروزه می‌شناسیم به سال 1406 هجری قمری بر می‌گردد. – عکاس: اسماعیل فرمانی قشلاقی

تا قبل از دوره قاجار، نام سنندج «سنه یا سنه دژ» بوده است. 2 دلیل هم برای این نام‌گذاری وجود داشته است. دلیل اول موقعیت جغرافیایی منطقه و قرار گرفتن آن در دامنه کوه بوده است و به همین خاطر اهالی این خطه نام سرزمینشان را «سنه» گذاشته بودند. دلیل دوم هم این است که بعدها با ساخت قلعه‌ها و دژهای متعدد و اهمیت نظامی آن‌ها، کلمه «دژ» هم به «سنه» اضافه می‌شود و این منطقه به نام سنه دژ به معنی دژی در پای کوه شناخته می‌شود. همین دلایل باعث شدند که ژاک دمورگان باستان‌شناس معروف فرانسوی در همه نوشته‌هایش از این منطقه به نام سنه یاد می‌کند.

سابقه سکونت در شهر سنندج از ایران به سال‌ها پیش برمی‌گردد، ولی قدمت سکونت در شهری که امروزه به نام سنندج می‌شناسیم به دوران صفویه و زمان شاه صفی برمی‌گردد. در سال 1046 هجری قمری، سلیمان خان اردلان از افراد معتمد شاه صفی به کردستان سفر می‌کند و به خاطر نابود شدن دژ حسن‌آباد، با ساختن دژی در ارتفاع 20 متری روستای سینه و بعد توسعه دادن این قسمت با ساخت گرمابه، کاریز، بازار و… شهر سنندج امروزی را به‌عنوان مرکز استان کردستان معرفی می‌کند.

فرهنگ و آداب‌ورسوم شهر سنندج

با خواندن بخش قبل فهمیدیم که به خاطر قدمت سکونت در شهر سنندج، تشابه آن به یک پیرمرد، تشابهی دور از واقعیت نبوده است. حالا در این قسمت می‌خواهیم ببینیم چرا گفتم که تنها یار این پیرمرد، ساز اوست.

موسیقی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی مردم کردستان و شهر سنندج است. اهالی این خطه در موسیقی و ترانه معجزه می‌کنند و فکر نمی‌کنم کسی پیدا شود که از شنیدن ترانه‌های کردی خوشش نیاید. ترانه‌هایی که روح آدم را نوازش می‌کنند و گاهی نوای غم‌انگیز آن‌ها مرهمی برای زخم‌ها می‌شود و گاهی نواهای پرشورشان، جشن‌ها و مهمانی‌ها را خاطره ساز می‌کند. در این خطه مهم‌ترین لحظات زندگی آدم‌ها از عروسی تا عزا با نوایی مخصوص به خودش همراه است. به همین خاطر وقتی به این شهر سفر می‌کنید، از همان لحظه ورود شور و حالی سرتاپایتان را فرامی‌گیرد. طوری که احساس می‌کنید پاهایتان چندمتری از زمین فاصله گرفته است و به‌اصطلاح در آسمان‌ها سیر می‌کنید. همین موضوع باعث شده است که سنندج لقب پایتخت موسیقی جهان را از آن خودش کند.

به‌جز موسیقی،  مردم این منطقه جشن نوروز و چهارشنبه‌سوری را هم به زیباترین شکل آن برگزار می‌کنند و به همین خاطر سنندج لقب پایتخت نوروز جهان را هم یدک می‌کشد. همچنین از این شهر با عناوین دیگری مثل شهر هزار تپه، شهر خلاق موسیقی، شهر مساجد و پایتخت کتاب ایران هم یاد می‌کنند. راستی این را بگویم که یونسکو در تاریخ 9 آبان 1398 سنندج را به‌عنوان یکی از شهرهای خلاق در حوزه موسیقی به فهرست شبکه شهرهای نوآور و شهرهای خلاق در قسمت موسیقی اضافه کرد.

سنندج یکی از مهم‌ترین مراکز اهل سنت ایران است و به همین خاطر بیشتر مردم آن اهل تسنن هستند. زبان اهالی سنندج کردی سورانی و لهجه آن‌ها اردلانی است.

از معروف‌ترین افرادی که در شهر سنندج به دنیا آمده‌اند یا اینکه اصالتاً اهل این شهر هستند می‌توان به قطب‌الدین صادقی، یحیی صادق وزیری، سیروان خسروی، زانیار خسروی، اردشیر کامکار، بیژن کامکار، هوشنگ کامکار، وریا غفوری و … اشاره کرد.

شهرها و روستاهای سنندج

ازنظر تقسیمات کشوری شهر سنندج شامل بخش کلاترزان و 3 دهستان ژاورود غربی، نگل و کلاترزان می‌شود. در سال 1395 جمعیت بخش کلاترزان 19 هزار و 371 نفر بوده است.

اقتصاد شهر سنندج

شهر سنندج یکی از مهم‌ترین مراکز قالی‌بافی در ایران است و ویژگی قالی‌های سنندجی بافت بسیار ظریف و تک پود آن‌هاست. به همین خاطر بخشی از اقتصاد این شهر بر پایه قالی‌بافی می‌چرخد. به‌جز این در سنندج صنایع نساجی، چرم‌سازی، کفاشی و تولید شیر پاستوریزه هم رونق خوبی دارد. همچنین بیشتر تراکتورهای موردنیاز غرب ایران را شرکت تراکتورسازی کردستان شهر سنندج تأمین می‌کند.

آب‌وهوای سنندج

سنندج در آغوش کوهستان قرار دارد و آب‌وهوای آن نیمه‌خشک است. با این حال درصد رطوبت در این شهر کم نیست، چراکه میانگین بارندگی سالانه در این منطقه 500 میلی‌متر است.

آب‌وهوای سنندج در بهار مطبوع و دل‌نشین و در تابستان، البته به‌جز تیرماه، معتدل است. پاییز شهر سنندج بارانی و خنک و زمستان‌های آن حسابی سرد است. دی و تیر به ترتیب سردترین و گرم‌ترین ماه‌های سال در شهر سنندج هستند.

بهترین زمان سفر به سنندج

بهار و تابستان سنندج حسابی دیدنی است.
بهترین زمان سفر به سنندج بهار و تابستان است. – عکاس: ابراهیم بدخشان

شهر سنندج زیبای ما با طبیعت بی‌نظیر و اماکن تاریخی متعددی که دارد، مقصد محبوب بسیاری از مسافران است. با این حال به خاطر موقعیت جغرافیایی این شهر بهتر است با بهترین زمان سفر به آن آشنا باشید تا بتوانید بیشترین لذت را از سفر به این شهر دیدنی ببرید.

بهترین زمان سفر به سنندج بهار و تابستان است. اگر گرمای هوا اذیتتان می‌کند می‌توانید اواخر شهریور و اوایل پاییز هم به این منطقه بروید. اگر هم دلتان می‌خواهد به شهری با زمستان‌های سفیدپوش سفر کنید، پس در بهمن و اسفند راهی این شهر شوید.

اواخر پاییز تا اواسط بهمن سردترین روزهای سال در شهر سنندج است. پس با اینکه میدانم ممکن است چقدر دلتان هوای دیدنی این شهر زیبا را کند، توصیه می‌کنم به خاطر سختی راه و سرمای هوا، در این بازه راهی شهر سنندج  نشوید.

جاهای دیدنی سنندج

خب دیگر رسیدیم به جذاب‌ترین بخش این مقاله یعنی معرفی جاهای دیدنی شهر سنندج. بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل هر سفری، بازدید از جاهای دیدنی آن شهر است. همین بازدیدها و آشنا شدن با جاهای جدید است که این قدرت را دارد تا حتی نگرش ما به زندگی را تغییر دهد. در ادامه با 5 تا از معروف‌ترین جاهای دیدنی سنندج آشنا می‌شویم:

عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد از جاهای دیدنی سنندج که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد
عروسی دختر فتحعلی شاه یعنی حسن جهان خانم در این عمارت برگزار شد. – عکاس: partizan M

عمارت‌های قدیمی در هر شهری، نمادی از فرهنگ اعیان‌نشینی هستند. در شهر سنندج هم عمارت‌های متعددی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها عمارت خسروآباد است. عمارت خسروآباد در بین باغی بزرگ قرار دارد و می‌توانید در فهرست آثار ملی ایران هم نام آن را پیدا کنید.

عمارت خسروآباد در سال 1223 هجری قمری و در دوران قاجار به دستور حاکم وقت کردستان یعنی امان‌الله خان اردلان والی ساخته شده است. از این عمارت بیشتر برای برگزاری مراسم مهم و استقبال از پادشاهان و وزرای کشورهای دیگر استفاده می‌شد. یکی از مهم‌ترین مراسمی که در عمارت خسروآباد برگزار شد، جشن عروسی دختر فتحعلی شاه یعنی حسن جهان خانم بود. بازدید از این عمارت هم برای عشاق تاریخ لذت‌بخش است هم برای کسانی که از طبیعت لذت می‌برند. چراکه محوطه باغ هم بسیار دیدنی است و قدم زدن در آن کیف می‌دهد.

آدرس عمارت خسروآباد: کردستان، سنندج، بلوار خسروآباد، عمارت خسروآباد

عمارت آصف وزیری

عمارت آصف وزیری یکی دیگر از عمارت‌های سنندج که نماد فرهنگ اعیان‌نشینی است.
عمارت آصف وزیری به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است. – عکاس: کیوان اسماعیلی

یکی دیگر از عمارت‌های دیدنی شهر سنندج عمارت آصف وزیری است. این عمارت که به نام «خانه کرد» هم معروف است، در زمان صفویه ساخته شده است و حدود 4 هزار مترمربع مساحت دارد. در بدو ورود به عمارت آصف وزیری، مدهوش جذابیت معماری بنا می‌شوید. بنایی که به سبک معماری اصفهانی ساخته شده است و از بخش‌های مختلفی مثل دالان ورودی، حمام، شاه‌نشین، اتاق تقسیم آب، سردر نیم هشتی، اندرونی، مطبخ و چهار حیاط بیرونی تشکیل شده است. در حال حاضر عمارت آصف وزیری به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است و می‌توانید در حین قدم زدن در عمارت با فرهنگ مردم این خطه و شکل زندگی آن‌ها هم آشنا شوید.

آدرس عمارت آصف وزیری: کردستان، سنندج، خیابان امام خمینی، خیابان شهید فرح، عمارت آصف وزیری

مجموعه تفریحی پارک آبیدر

اگر در سفر به شهر سنندج دنبال یک مجموعه تفریحی هستید تا بتوانید از امکانات رفاهی و طبیعت این شهر حسابی لذت ببرید پس به پارک آبیدر بروید. پارک کوهستانی آبیدر یکی از مقصدهای محبوب گردشگران در سفر شهر سنندج است. این مجموعه تفریحی بزرگ در بین کوه‌های آبیدر و غرب سنندج قرار دارد و به‌نوعی بام این شهر محسوب می‌شود. چراکه می‌توانید از این پارک تفریحی تمام شهر را ببینید.

در این مجموعه تفریحی پارک‌ها و چشمه‌های مختلفی مثل پارک مشاهیر، پارک امیریه، چشمه کانی شفا، چشمه خضر زنده و … وجود دارد. به‌جز کوه آبیدر که نماد شهر سنندج است، مهم‌ترین دلیل محبوبیت این مجموعه تفریحی سینمای روباز پارک آبیدر است. سینمای روباز این مجموعه بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان است که در پارک امیریه قرار دارد. در این سینما هم‌زمان 10 هزار نفر می‌توانند کنار یکدیگر به تماشای فیلم بنشینند. توصیه می‌کنم در سفر به سنندج از این مجموعه تفریحی دیدن کنید و خاطرات خوبی را در آن رقم بزنید.

آدرس مجموعه تفریحی پارک آبیدر: کردستان، سنندج، کمربندی آبیدر، انتهای خیابان آبیدر، مجموعه تفریحی پارک آبیدر

بازار سنندج

گشت‌وگذار در بازار قدیمی سنندج هم فال است هم تماشا!
بازار قدیمی شهر سنندج در سال 1046 هجری قمری تاسیس شد. – عکاس: علیرضا فاطمی

بازارهای قدیمی در هر شهری دیدنی هستند، چون در بازار است که می‌توان با مردم محلی و شکل زندگی اهالی آن شهر بیشتر آشنا شد. بازار شهر سنندج هم یکی از همین جاهاست و باید بگویم حسابی دیدنی است، چراکه با الهام از میدان نقش‌جهان اصفهان ساخته شده است. این بازار قدیمی در سال 1375 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد و قدمت آن به سال 1046 هجری قمری برمی‌گردد.

آدرس بازار سنندج: کردستان، سنندج، خیابان انقلاب، بازار سنندج

روستای نگل

دلیل اصلی محبوبیت روستای نگل، نگه‌داری از قرآن نگل است.
درباره قرآن روستای نیگل روایت‌های مختلفی وجود دارد. – عکاس: سهیل صنعتی

یکی از معروف‌ترین دلایل محبوبیت روستای نگل، نگهداری قرآن نگل در مسجد آن است. قرآنی که روایت‌های عجیبی درباره آن وجود دارد. یک روایت این است که این قرآن یکی از چهار قرآنی است که در زمان خلیفه سوم نوشته شده است. روایت دوم می‌گوید این قرآن را چوپانی پیدا کرده است که در زمان استراحتش به گلی زیبا توجه کرده و خواسته است او را بدون هیچ آسیبی از خاک بیرون بیاورد. با همین کار از زیر خاک صندوقچه حاوی این قرآن پیدا شده است. قرآنی بسیار زیبا که به زبان کوفی و روی پوست آهو نوشته شده است. گویا این قرآن چندین بار هم دزدیده شده ولی به نحوی دوباره به روستا بازگشته است. همین روایت‌ها باعث شده است که بسیاری از مردم برای دعا و طلب حاجت راهی روستای نگل و بازدید از این قرآن زیبا شوند.

آدرس روستای نگل: کردستان، سنندج، روستای نگل

سوغات و صنایع‌دستی سنندج

خرید سوغات و صنایع‌دستی سنندج یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به این شهر است.
گلیم و قالی 2 تا از معروف‌ترین سوغات شهر سنندج – عکاس: خبرگزاری ایسنا

سفر به کردستان و شهر سنندج آن سفری بسیار خوشمزه و پر از سوغاتی‌های رنگارنگ خواهد بود. از معروف‌ترین سوغات و صنایع‌دستی سنندج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نان برنجی
  • سقز
  • شیرینی کنجدی
  • کاک
  • عسل
  • جاجیم‌بافی
  • شال‌بافی
  • تنبور سازی
  • قالی و گلیم‌بافی
  • دف
  • نازک‌کاری

برای اینکه بیشتر هنر دست مردم این منطقه آشنا شوید، مقاله سوغات و صنایع دستی سنندج را بخوانید.

غذاهای محلی سنندج

غذاهای محلی سنندج یکی از دیگری خوشمزه‌تر هستند.
قایرمه یا کنگر سوخاری، یکی از غذاهای محلی سنندج – عکاس: خبرگزاری رکنا

امتحان کردن غذاهای محلی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های سفر به هر جای جدیدی است. در سفر به شهر سنندج هم می‌توانید غذاهای محلی بی‌نظیری که حاصل هنرمندی آشپزان این منطقه است نوش جان کنید. فهرست غذاهای محلی این شهر فهرستی طولانی است، چراکه هر خانه‌ای آن را با عطر و بویی خاص خودش درست می‌کند. با این حال آش سه نگه سیر، خورش گیلاخه، خورش تره کردی، خورش ریواس، قایرمه، شیش کباب، کوفته شوروا، قیماغ و هالاو از معروف‌ترین غذاهای محلی شهر سنندج هستند.

برای آشنایی بیشتر مقاله غذاهای محلی سنندج را مطالعه کنید.

رستورانهای سنندج

رستوران‌های سنندج، بهترین جا برای امتحان کردن غذاهای محلی این شهر
معرفی 3 تا از رستوران‌های شهر سنندج – عکاس: مجید مظلومی

خیلی از مسافران به شهر سنندج دوست دارند دیگر در سفر آشپزی نکنند و سراغ رستوران‌های شهر بروند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید پس فهرست زیر را به خاطر داشته باشید:

کافه‌رستوران لیندو

کافه‌رستوران لیندو از آن جاهایی است که همه افراد با هر سلیقه‌ای می‌توانند غذای موردعلاقه‌شان را سفارش دهند. محیط این رستوران دکوراسیونی مدرن دارد و در آن انواع فست فود، غذاهای سنتی و … در کنار سالادها و چاشنی‌ها سرو می‌شود. در بخش کافه هم می‌توانید نوشیدنی‌های گرم و سرد یا کیک و میلک شیک سفارش دهید و گرسنگی‌تان را کاملاً برطرف کنید.

آدرس کافه‌رستوران لیندو: کردستان، سنندج، بلوار پاسداران، کافه‌رستوران لیندو

رستوران کردی ماد

در بین رستوران‌های شهر سنندج، رستوران کردی ماد مناسب کسانی است که دلشان می‌خواهد غذاهای محلی و غذاهای اصیل ایرانی را در محیطی با دکوراسیون سنتی نوش جان کنند. در رستوران کردی ماد می‌توانید در فضای داخلی یا حیاط، غذای دلخواهتان را سفارش دهید و خستگی گشت‌وگذار و بازدید از جاهای دیدنی را به در کنید.

آدرس رستوران کردی ماد: کردستان، سنندج، خیابان فرح، رستوران کردی ماد

رستوران مروارید

رستوران مروارید یکی دیگر از رستوران‌های شهر سنندج است که برای صرف یک وعده غذا در محیطی صمیمی و خانوادگی مناسب است. در آشپزخانه این رستوران انواع غذاهای ایرانی و دریایی در کنار چاشنی‌های مختلف تهیه و آماده سرو می‌شود.

آدرس رستوران مروارید: کردستان، سنندج، بلوار نمکی، رستوران مروارید

مراکز خرید سنندج

گشت‌وگذار در بازار قدیمی سنندج هم فال است هم تماشا!
بازار قدیمی شهر سنندج – عکاس: علیرضا فاطمی

خرید کردن و گشت‌وگذار در بازار و مراکز خرید یکی از قسمت‌های دل‌نشین سفر به شهر سنندج است. در این بازارها و مراکز خرید می‌توانید یادگاری‌های زیبایی از سنندج بخرید و هر بار که به آن‌ها نگاه می‌کنید خاطرات سفرتان را دوره کنید.

بازار قدیمی سنندج، بازار نازک‌کاران و پاساژ آشنا از معروف‌ترین مراکز خرید سنندج است. مراکزی که گشت‌وگذار در آن‌ها هم فال است هم تماشا.

اقامت در سنندج

انتخاب اقامتگاه در شهری که هیچ آشنایی ندارید که مهمان او شوید و در منزلش بمانید یکی از سخت‌ترین قسمت‌های سفر است. اگر می‌خواهید سفری ارزان داشته باشید و کودک و سالمند همراه شما نیست، می‌توانید در فصل بهار و تابستان که هوا با شما یاری می‌کند، در مکان‌های مجاز مثل پارک‌ها کمپ کنید. البته پیدا کردن این مکان‌ها وقت زیادی از شما می‌گیرد، چون در طول سال قوانین پارک‌های مختلف تغییر می‌کند.

حالا من یک خبر خوب برایتان دارم. شما می‌توانید با اجاره روزانه سوئیت و خانه سنندج یک تیر و چند نشان بزنید. با این کار هم می‌توانید با توجه به بودجه و انتظاراتتان اقامتگاه موردنظر را رزرو کنید، هم نیازی نیست وسایل کمپینگ و تجهیزات زیاد با خودتان ببرید.

راههای دسترسی به سنندج

حالا که دیگر با سنندج عزیزمان کاملاً آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که بدانیم چطور باید به این شهر برویم. سنندج در جنوب کردستان قرار دارد و می‌توانید هم زمینی و هم هوایی به این شهر سفر کنید.

سفر هوایی به سنندج

گران‌ترین و سریع‌ترین شکل دسترسی به هر شهری سفر هوایی است. خبر خوب این است که می‌توانید با هواپیما هم به شهر سنندج بروید. فرودگاه بین‌المللی سنندج در ابتدای جاده سنندج به کرمانشاه و جنوب شرقی این شهر قرار دارد.

سفر به سنندج با اتوبوس

برای سفر به شهر سنندج گزینه سفر با اتوبوس هم پیش روی شماست. برای این کار کافی است بلیط اتوبوس تهران سنندج را از پایانه غرب یا به‌صورت آنلاین خریداری کنید و راهی این شهر زیبا شوید. روزانه اتوبوس‌های مختلفی به این شهر می‌روند و شما می‌توانید با توجه به برنامه سفر بلیط موردنظرتان را خریداری کنید.

سفر به سنندج با اتوبوس

اگر از تهران عازم سنندج هستید، می‌توانید بلیط قطار تهران سنندج را از شرکت‌های ریلی مختلف بگیرید و راهی این شهر زیبا شوید. طرفداران سفر با قطار از این راه دسترسی به شهر حسابی لذت خواهند برد.

سفر به سنندج با خودروی شخصی

خیلی از افراد دوست دارند که با خودروی شخصی به سفر بروند، چون هم مناظر زیبای جاده را از دست نمی‌دهند هم می‌توانند در شهر مقصد از جاهای دیدنی مختلف راحت‌تر بازدید کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید و نقطه شروع سفرتان تهران است، 3 مسیر زیر پیش روی شماست:

  • مسیر تهران-قزوین-زنجان-سنندج: این مسیر با مسافت 489 کیلومتر، کوتاه‌ترین مسیر دسترسی به سنندج است.
  • مسیر تهران- ساوه-فامنین-کبودرآهنگ-بیجار-سنندج: طول این مسیر حدود 583 کیلومتر است.
  • مسیر تهران-آزادراه تهران-ساوه-همدان-سنندج: به‌طور تقریبی طول این مسیر 564 کیلومتر است.

اگر از آذربایجان غربی راهی شهر سنندج هستید، بهترین مسیر برای سفر با خودروی شخصی جاده بوکان-سقز- سنندج است. برای سفر به سنندج از سایر شهرها هم کافی است اول خودتان را به همدان برسانید و بعد ازآنجا راهی شهر سنندج شوید.

نکاتی که در سفر به سنندج لازم است بدانید

  • در فصل شلوغ سفر به شهر سنندج یعنی بهار و تابستان، اقامتگاه خود را از قبل رزرو کنید.
  • در سفر با خودروی شخصی، از سلامت ماشین مطمئن شوید.
  • اگر برای اولین بار راهی شهر سنندج می‌شوید و با اتوبان آشنایی ندارید حتماً از اپلیکیشن‌های مسیریاب کمک بگیرید.
  • در سفر با اتوبوس، حواستان باشد که به پایانه مقصد توجه کنید. چراکه شهر سنندج 2 پایانه یکی در شرق و دیگری در شمال غرب دارد.
  • اگر قصد سفر به این شهر با هواپیما را دارید، زمانی را برای تأخیر در پرواز در نظر بگیرید.
  • سفر به شهر سنندج با خودروی شخصی با توجه به مسیری که انتخاب می‌کنید، ترافیک جاده و توقف‌های بین راه بین 7 تا 9 ساعت زمان می‌برد.
  • مدارک شناسایی و پول نقد همراه داشته باشید.
  • در نیمه دوم سال وضعیت آب‌وهوا را قبل از سفر بررسی کنید.
  • در سفر به هر شهری حواستان به محیط‌زیست و بناهای تاریخی باشد.

سخن آخر

سفر به شهر سنندج از آن سفرهایی است که هرگز فراموش نمی‌کنید. در این مقاله باهم یک سفر مجازی به این شهر داشتیم. اول با محدوده این شهر آشنا شدیم و بعد سراغ تاریخچه و فرهنگ اهالی سنندج رفتیم. این آشنایی باعث شد که دلمان بخواهد در بهترین زمان سفر به شهر سنندج یعنی بهار و تابستان، از معروف‌ترین جاهای دیدنی‌اش مثل عمارت خسروآباد، عمارت آصف وزیری، مجموعه پارک تفریحی آبیدر و … دیدن کنیم. بعد هم سری به بازار قدیمی شهر زدیم و ازآنجا سوغاتی‌های خوشمزه مثل کاک، نان برنجی و … یا قالی، دف و تنبور خریدیم.

این گشت‌وگذار گرسنه‌مان کرد و در یکی از رستوران‌های این شهر شکممان را مهمان یکی از غذاهای محلی این منطقه مثل شیش کباب، هالاو، خورش ریواس، قایرمه و … کردیم. در انتها هم بعدازاینکه کلی خاطرات خوب خلق کردیم، به اقامتگاهی که از اتاقک اجاره کرده بودیم برگشتیم و تجربه‌های بی‌نظیرمان را دوره کردیم.

سؤالات متداول درباره سنندج

سنندج کجاست؟

سنندج در غرب ایران و جنوب استان کردستان قرار دارد.

بهترین زمان سفر به سنندج کی است؟

بهترین زمان سفر به سنندج بهار و تابستان است.

معروفترین جاهای دیدنی سنندج کدامند؟

عمارت خسروآباد، عمارت آصف وزیری، بازار سنندج، مجموعه تفریحی پارک آبیدر و روستای نگل از معروف‌ترین جاهای دیدنی سنندج هستند.

معروف‌ ترین رستوران‌های سنندج کدامند؟

کافه‌رستوران لیندو، رستوران مروارید و رستوران کردی ماد 3 تا از معروف‌ترین رستوران‌های سنندج هستند.

چطور به سنندج برویم؟

برای سفر به سنندج همه گزینه‌های سفر با خودروی شخصی، سفر با قطار، سفر با اتوبوس و سفر هوایی پیش روی شماست.

3/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. سنندج قلب آذربایجان 💚💙❤
    یاشاسین سنندج آذربایجان 💚💙❤
    یاشاسین گمرگ باشماق آذربایجان 💚💙❤

  2. از شهر اصیل آذربایجانی سینان داش حتما دیدن کنید ما ترک های شهر سنندج و استان سنندج منتظر حضور گرم‌ شماها هستیم از مرز ترکی باشماق سنندج گرفته تا رودخانه قزل اوزون بزرگترین رودخانه استان سنندج خاک ابدی آذربایجان هست 💙💚❤

    یاشاسین آذربایجان 💙💚❤
    یاشاسین سینان داش 💙💚❤

    سنندج قلب آذربایجان 💙💚❤

  3. من به عنوان ترک زبان سنندجی از هموطنامون خواهش میکنم به شهر زیبای ما هم تشریف بیارند یاشاسین آذربایجان 💓💓💓
    یاشاسین‌ سنندج 💓💓💓

  4. سنندج قلب آذربایجان 💪
    استان سنندج که به رنگین کمان اقوام و ادیان معروف هست جمعیت بالای ترک زبان رو در خود جای داده که از شهر کاملا ترک نشین استان سنندج میتوان به بیجار ، قروه دیواندره کامیاران سریش آباد و روستاهای کاملا ترک نشین استان سنندج اشاره کرد که به زبان ترکی حرف میزنند علاوه بر جمعیت ترک زبان استان سنندج لرها و تات ها و فارسی زبان ها و مسیحی ها هم در این استان رنگین کمان اقوام و ادیان زندگی میکنن !!

    یاشاسین آذربایجان 💪 یاشاسین سنندج سینان داش

  5. سنندج‌ قلب آذربایجان 😍
    خواهشا از جمعیت بالای ترک های شهر سینان داش از شهرهای بیجار قروه دیواندره سریش آباد هم مطلب بذارین ترک های بیشماری در شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد و‌ روستاهای کاملا ترک نشین استان سینان داش زندگی میکنن اگر ماه محرم به شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد هم تشریف بیارین ترک های اینجا هم مثله شهرهای ترک نشین تبریز ارومیه زنجان و اردبیل مراسم ماه محرم رو با شکوه هر چه بیشتر برگزار میکنن ناگفته نماند استان سنندج رنگین کمان اقوام است
    یاشاسین آذربایجان 😍
    یاشاسین سنندج سینان داش 😍

    1. سنندج قلب کردستان
      ازکی با بودن چند روستای آذری آن منطقه آذربایجان می شود؟! چرا نامی از چالدران ماکو و پلدشت و میاندوآب و… همیشه نمی آورید.

      1. سنندج قلب آذربایجان!!
        اکثر روستاهای اطراف استان سنندج زندگی ترک هستن و به زبان ترکی حرف میزنند علاوه بر جمعیت ترک زبان استان سنندج از شهرهای بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران میتوان اشاره کرد اگر ماه محرم به شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد تشریف بیارین ترک های اینجا هم مثله شهرهای ترک نشین تبریز ارومیه زنجان و اردبیل مراسم ماه محرم رو با شکوه هر چه بیشتر برگزار میکنن!!!

        یاشاسین سنندج سینان داش

        سنندج قلب آذربایجان 😍

  6. سنندج‌ قلب آذربایجان
    یاشاسین‌ سینان داش
    یاشاسین آذربایجان

    1. دوست گرامی میان هیچ کدام از اقوام در کردستان فرقی نیست ولی صحبت از این موارد بجز تفرقه نتیجه ای ندارد چرا حرفی از کردهای ماکو چالدران و دیگر شهرهای استان ارومیه ویا کردهای قزوین و خراسان و مازندران نمیزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *