شهرهاغذاهای محلی

لذیذترین غذاهای محلی سنندج | لذت مزه‌گردی در مرکز استان کردستان

وقتی پا به یکی از شهرهای ایران می‌گذاریم و چند روزی را در آن سیر و سیاحت می‌کنیم جدا از همه موارد سفر دوست داریم شکم خود را حسابی سیراب کنیم. با این حال مسئله مهمی که در این بین هویدا می‌شود این است که غذاهای محلی آن شهر و دیار چه چیزهایی هستند؟؟ این بار می‌خواهیم به سنندج سفر کنیم. غذاهای محلی سنندج عطر، طعم خاص و تنوع بالایی دارند و هر مسافر و گردشگری را برای چشیدن و میل کردن آن‌ها به هوس می‌اندازد. البته گفتنی است که سنندجی‌ها جزء خوش‌خوراک‌ترین مردمان کشور هستند.

به علاوه، مردم شهر سنندج اصالت و سنت ایرانی خود را حفظ کرده‌اند؛ از همان ابتدا که وارد شهر سنندج شوید می‌توانید این موضوع را کاملا احساس ‌کنید. این اصالت نه تنها در معماری شهر و اهالی سنندج بلکه در طعم غذاهای این شهر نیز دیده می‌شود. سنندجی‌ها برای هر سبک و سلیقه‌ای غذای محلی و سنتی دارند. حتی افرادی که کم‌غذا هستند هم در مقابل بعضی از غذاهای محلی سنندج مقاومتشان را از دست می‌دهند و با ولع غذاهای این شهر را می‌خورند. هر چند روزی که مسافر این شهر باشید، می‌توانید غذای جدید و لذیذی را امتحان کنید.

دوست دارید غذاهای محلی سنندج را بشناسید؟ پس وقت شکم‌گردی است، رژیم غذایی‌تان را کنار بگذارید؛ چون قرار است در این مقاله از اتاقک در مورد غذاهای محلی یکی از شهرهای کردنشین ایران یعنی سنندج بخوانید. تا آخر این مزه‌گردی خوشمزه با ما همراه باشید.

قایرمه یا همان کنگر سوخاری

قایرمه
قایرمه غذایی سوخاری مخصوص گیاه‌خواران – عکس از سایت: دلگرم

قایرمه یا همان کنگر سوخاری یکی از لذیذترین و دلچسب‌ترین غذاهای محلی سنندج است که گیاه‌خواران شیفته آن خواهند شد. اگر به سنندج سفر کردید و برای اولین بار این غذا را امتحان کردید، ممکن است با خودتان فکر کنید که این غذا جزء غذاهای محلی سنندج نیست، چرا که طعم و قیافه آن شبیه غذاهای خارجی است. این غذا که نوعی فست‌فود نیز محسوب می‌شود از سوخاری کردن کنگرها به‌وسیله ترکیبی از آرد، روغن، زیره، آب یا شیر، تخم مرغ، زعفران دم کرده، کره و مواد دیگر تهیه می‌شود.

قایرمه ظاهری شبیه غذاهای سوخاری شده دارد و بیشتر در مهمانی‌های این منطقه سرو می‌شود. همان‌طور که گفتیم ماده اصلی و هسته مرکزی قایرمه کنگر است. کنگر نوعی گیاه خودرو است که خواص بی‌نظیری دارد و طعمی آن نیز ملایم است. این گیاه در مناطق کوهستانی و جنگلی غرب کشور و در فصل بهار به ویژه فروردین  ماه رشد می‌کند به همین دلیل در ماه‌های دیگر سال کرفس را جایگزین کنگر می‌کنند.

طرز تهیه قایرمه نیز به این صورت است که ابتدا کنگرها را چیده و پس از جدا کردن تیغ‌‌ها و پوست سخت آن، بخش داخلی و نرم آن را که شبیه ساقه کاهو است را با استفاده از زیره و ادویه‌های مختلف مثل نمک و فلفل مزه‌دار می‌کنند. سپس آن را در سس غلیظ که مخلوطی از آرد، تخم‌مرغ و کره است، می‌زنند و در نهایت مانند هر غذای سوخاری دیگر آن را در روغن سرخ می‌کنند. قایرمه را می‌توانید همراه با نان و برنج میل کنید تا تبدیل به یک غذای کامل شود.

برای اجاره روزانه سوئیت و خانه روزانه در سنندج می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

شلکینه؛ از لذیذترین غذاهای محلی سنندج

شلکینه
شلکینه یکی از نان‌های محلی سنندج است که همراه با شیره انگور میل می‌کنند – عکس از سایت: اسنپ فود

شلکینه در واقع نوعی نان محلی نازک و خوشمزه است که در مناطق کردستان به ویژه در سنندج پخته می‌شود. شاید با خودتان بگویید چرا این نان را در لیست غذاهای محلی سنندج قرار داده‌ایم. دلیلش این است که این نان در میان اهالی این منطقه اغلب به عنوان وعده یا میان وعده همراه با شیره انگور و روغن محلی خورده می‌شود.

علاوه بر این بسیاری از مسافران و گردشگرانی که به سنندج سفر می‌کنند این نان را به عنوان سوغاتی نیز برای خانواده و دوستان خود می‌برند. آرد، شیر، زرده تخم مرغ، روغن محلی، شیره انگور و زعفران ازجمله موادی است که از آن برای تهیه نان شلکینه استفاده می‌کنند. این نان طلایی رنگ  معمولا بر روی یک ظرف فلزی محدب یا گنبدی شکل که به ساج معروف است، پخته می‌شود و مردم سنندج اغلب از این نان برای پذایرایی از میهمانان ویژه خود استفاده می‌کنند.

خورشت ریواس؛ خورشت ترش مزه سنندج

خورشت ریواس
خورشت ریواس یکی از غذاهای اصلی و پرطرفدار سنندج است – عکس از سایت: هنر درخانه

سنندج دارای موقعیت جغرافیایی و کوهستانی است و به همین دلیل گیاهان مختلفی در گوشه و اطرف این شهر رشد می‌کنند. اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر این گیاهان در میان ترکیبات غذاهای محلی سنندج وجود دارند. ریواس یکی از این سبزیجات کوهی است که مردم این منطقه با استفاده از آن چندین نوع مختلف از غذاهای محلی سنندج را درست می‌کنند، مثلا از این گیاه پرخاصیت و پرکاربرد برای طبخ خورش خوش طعم و لذیذ ریواس استفاده می‌کنند.

علاوه بر ریواس سایر ترکیبات این خورشت شامل گوشت گوسفند، پیاز، نعناع، جعفری و ادویه‌های مختلف است. ریواس بیشتر در فصل بهار می‌روید و ساقه‌ای صورتی‌رنگ و برگ‌هایی شبیه اسفناج دارد. مزه‌ی این گیاه هم ترش است و به همین دلیل به صورت خام هم آن را می‌خورند. طرز تهیه آن نیز به این صورت است که ابتدا گوشت گوسفند را همراه با نمک و فلفل تفت می‌دهند و سپس ریواس‌های تازه چیده شده را به اندازه دو الی سه سانت برش زده و همراه با سبزیجاتی مثل جعفری و نعنا به مواد اضافه می‌کنند.

خورشت ریواس همان‌طور که گفتیم به دلیل ترش‌مزه بودن جزء غذاهای نسبتا ترش سنندج به شمار می‌رود؛ بنابراین آبلیمو به آن اضافه نمی‌کنند اما گاهی به این خورشت بسته به ذائقه کمی شکر اضافه می‌کنند تا طعمی ملایم‌تری داشته باشد.

آش عدس بلغور؛ آشی با طرفداران بسیار

آش عدس بلغور
آش عدس بلغور در مناطق کردنشین با نام‌های نیسم و ساوار نیز شناخته می‌شود – عکس از سایت: ساعد نیوز

اگر از طرفداران پروپاقرص آش هستید، آش عدس بلغور همان آش باب دندانی است که از خوردنش سیر نخواهید شد. عدس، بلغور گندم، پیاز، سیب زمینی و ادویه در کنار هم به شما آش  بلغور خوشمزه سنندجی را تحویل می‌دهند. بهتر است موادی که نام‌ برده شد پس از ترکیب به مدت چند ساعت به حال خود گذاشته شوند تا خوب جا بیافتند. بعد می‌توانید این آش را داغ داغ مخصوصا در هوای سرد نوش‌جان کنید.

این آش بسیار مقوی است و در بین غذاهای محلی سنندج جایگاه ویژه‌ای دارد و تقریبا همه آشپزهای این شهر در پختن آن تبهر ویژه‌ای دارند. چیزی که باعث می‌شود این آش خوشمزه‌تر شود این است که پس از پخت به آن آبلیموی تازه اضافه کرده و با نعنا و پیاز داغ تزیین می‌کنند. البته تا یادمان نرفته این را هم بگوییم که آش عدس بلغور در میان مردم محلی به اسم‌های دیگری مانند نیسم و ساوار نیز معروف است.

خورشت تره کردی؛ سالم، مقوی و خوش‌طعم

خورشت تره کردی
خورشت تره کردی از غذاهای معروف سنندجی‌ها – عکس از سایت: fa3tfood

طرفداران قرمه سبزی از خورشت تره کردی که یکی از غذاهای محلی سنندج است، خوششان می‌آید. دلیلش هم این است که این خورشت شباهت زیادی به قرمه سبزی دارد با این تفاوت که تنها سبزی استفاده شده در این غذا تره است. تره خرد شده، لوبیا، پیاز، زرشک، رب گوجه فرنگی، ادویه‌های مخصوص در کنار گوشت گوسفندی به شما خورشت خوشمزه تره کردی را تحویل می‌دهند. چاشنی‌هایی مانند لیمو عمانی و زعفران هم در ترکیبات این خورش استفاده می‌شود.

فقط مواد سالم، گیاهی و طعم خوش این خورشت نیست که آن را محبوب و خوردنی کرده است؛ بلکه زمان کمی که برای آماده‌سازی‌اش لازم است هم دلیل دیگری برای جای گرفتن آن در میان غذاهای پرطرفدار سنندجی‌ها است. به طوری‌که کدبانوهایی که فرصت کافی برای تهیه یک غذای زمان‌بر را ندارند می‌توانند در کمترین زمان ممکن این خورشت خوشمزه را بار بگذارند.

طرز تهیه خورشت تره کردی هم به این صورت است که ابتدا گوشت گوسفند را همراه با ادویه‌های مخصوص تفت می‌دهند و سپس به آن تره خرد شده همراه با لوبیا اضافه می‌کنند. برخی افراد در طبخ خورشت تره کردی به‌جای گوشت قرمز از مرغ و همچنین از سیب‌زمینی و گوجه هم استفاده می‌کنند.

آش دانه کولانه؛ مخصوص مهمانی و مجالس مختلف

آش دانه کولانه
آش دانه کولانه یا آش دندونی مخصوص دورهمی‌ها و جشن‌ها – عکس از سایت: غذالند

آش دانه کولانه یکی از آش‌های خوشمزه و پرطرفدار سنندج است که تقریبا در تمام نقاط ایران به راحتی پخته و سرو می‌شود. این آش بسیار مقوی بوده و دستور تهیه‌اش به شدت ساده است. همین موضوع در پرطرف‌دار بودن آن بی‌تاثیر نیست. آش دانه کولانه که یکی از غذاهای محلی سنندج است، بیشتر در مناسبت‌ها، جشن‌ها، دورهمی‌ها، مراسمات خاص و معمولا به مناسبت رشد اولین دندان‌های شیری کودکان تهیه شده و در میان دوستان و آشنایان توزیع می‌شود.

این آش در هر شهر و منقطه‌ای بسیار متفاوت طبخ می‌شود اما برای تهیه آن در سنندج از گندم، نخود، لوبیا قرمز، عدس، قلم گوسفندی، مرزه کوهی خشک شده، پیاز و ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند. ترکیب این مواد باهم می‌شود همان آش دندونی معروفی که پای ثابت جشن دندونی ایرانی‌ها است. البته همان‌طور که گفتیم این آش از مواد اولیه با ارزش غذایی بالا تهیه شده و از نظر ما و بسیاری از افراد می‌توان آن را در فصل زمستان و در هوای سرد به عنوان غذای مقوی هم نوش‌جان کرد. دیگر انتخاب با شماست.

آش سه نگه سیر؛ روش درمانی سنندجی‌ها برای دوران سرماخوردگی

آش سه نگه سیر
آش سه نگه سیر یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌های سنندج است – عکس از سایت: بدر24

آش سه نگه سیر یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی سنندج برای عصرهای پاییز و زمستان است. مواد اولیه مقوی و با ارزش غذایی بالای این آش آن را به یکی از بهترین و مفیدترین آش‌های سنندج برای فصول سرما و دوران سرماخوردگی تبدیل کرده است. در این آش برخلاف آش‌های دیگر سبزی وجود ندارد اما اگر بخواهید ترکیبات این آش را بدانید باید بگوییم که آشپزهای این شهر با مهارت خاصی که دارند، گوشت مرغ یا بوقلمون، برنج، پیاز، عدس، کشک، سیر و ادویه را با هم ترکیب می‌کنند تا این آش خوشمزه و خوش‌رنگ آماده خوردن شود.

طرز تهیه آن را هم اگر بخواهید بدانید به این صورت است که پس از پخته شدن عدس و مرغ، برنج را به آن اضافه می‌کنند و سپس کشک ساییده شده را نیز به مواد افزوده و نوش‌جان می‌کنند.

آش برویشین تورش؛ غذایی ترش و خوشمزه

آش برویشین تورش
آش برویشین تورش ازجمله غذاهای ترش اما خوشمزه سنندج است – عکس از سایت: کوکپد

حتما شما هم متوجه شدید که آش جزء محبوب‌ترین غذاهای محلی سنندجی‌ها به شمار می‌‌رود و پای ثابت اکثر دورهمی‌های این منطقه است. آش‌های سنندج دارای ترکیبات مختلفی هستند که تنوع در ترکیبات طعم متفاوتی را برای هرکدام از آش‌های این شهر به وجود آورده است. آش برویشین تورش یکی از آش‌های محلی خوشمزه سنندج است که همان‌طور که از اسمش مشخص است مزه‌ی ترشی دارد؛ بنابراین طرف‌داران غذاهای ترش مزه قطعا از آش برویشین تورش خوششان خواهد آمد.

این آش بسیار سبک است؛ بنابراین می‌توانید آن را هم به عنوان به‌عنوان غذای اصلی و هم به‌عنوان میان وعده میل کنید. لپه، بلغور، سرکه، پیاز، زردآلو، روغن و ادویه موادی هستند که در تهیه آش برویشین تورش به کار می‌روند. این غذای محلی بسیار مقوی است و کدبانوهای ماهر گاهی در پخت آن از پوره زردآلو به عنون چاشنی استفاده می‌کنند که باعث می‌شود طعم بسیار بی‌نظیر و خاصی داشته باشد. اگر به سنندج سفر کردید حتما یک کاسه از این آش را امتحان کنید.

خورش گیلاخه؛ از معروف‌ترین غذاهای محلی سنندج

خورشت گیلاخه
خورشت گیلاخه از گیاهی پرکاربرد به نام گیلاخه تهیه می‌شود – عکس از سایت: offdecor

سبزیجات و گیاهان کوهی عضو جدایی‌ناپذیر غذاهای محلی سنندجی‌ها هستند. خورش گیلاخه هم از آن غذاهای خوشمزه است که با هنرنمایی گیاهی به نام گیلاخه طبخ می‌شود. برای آماده‌کردن خورش گیلاخه ابتدا گوشت خرد شده را همراه با ادویه‌های مختلف در روغن تفت می‌دهند. سپس لوبیا قرمز و گیلاخه خرد شده را همراه با دیگر سبزیجات معطر خرد شده مثل گشنیز و جعفری به آن اضافه می‌کنند.

پس از اضافه کردن لیمو عمانی به عنوان چاشنی برای طعم‌دار کردن غذا، خورش گیلاخه آماده نوش‌جان کردن خواهد بود. این غذا به دلیل داشتن حجم بالایی از فیبر در قمست پیازچه گیاه گیلاخه، بسیار مقوی است و به همین دلیل جزء معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی سنندج به شمار می‌رود؛ بنابراین طرفداران دوآتشه غذاهای گیاهی حتما از خوردنش لذت خواهند برد.

که لانه؛ نانی کم‌نظیر و خوشمزه

که لانه
که لانه نوعی نان محلی است که معمولا با کره محلی و دوغ آن را می‌خورند – عکس از سایت: ساتین

که لانه نوعی نان محلی سنتی و خوشمزه است که با آغاز فصل بهار مهمان سفره‌های اهالی سنندج و کردستان می‌شود. پس اگر در اوایل سال به سنندج سفر کردید مطمئن باشید یک غذای فوق‌العاده خوشمزه در انتظارتان است چرا که اهالی خانه با طبخ که لانه به استقبالتان خواهند آمد. این غذای خوشمزه و بسیار ساده فقط با استفاده از مقداری پیازچه، چیرک و خمیر درست می‌شود.

پس از ترکیب مواد اولیه آن را بر روی ساج می‌ریزند تا که لانه آماده شود. درست كردن این غذا اغلب به صورت خانگی است و پختن آن فوت‌وفن خاص خودش را دارد و فقط کار خود کدبانوهای سنندجی است. اهالی این شهر معمولا که لانه را که جزء غذاهای محلی سنندج محسوب می‌شود، همراه با روغن حیوانی یا كره چرب میل کرده و همراه با آن دوغ می‌خورند.

شیش کباب، از لذیذ‌ترین غذاهای محلی سنندج

شیش کباب
شیش کباب خاص‌ترین کباب محلی سنندج – عکس از سایت: یوتاب

اگر از آن دسته افرادی هستید که عاشق کباب هستید پس قطعا تا اینجای مقاله به دنبال غذایی در فضای کباب و گوشت گوسفند بوده‌اید. همین‌طور است، نه؟ شیش کباب همان غذایی است که اگر فقط یک بار آن را امتحان کنید محال است طعم آن را فراموش کنید. این کباب یکی از خاص‌ترین غذاهای محلی سنندج است که فقط در این منطقه طبخ و سرو می‌شود. اهالی سنندج برای تهیه این کباب از گوشت تازه گوساله یا گوسفند تکه‌شده استفاده می‌کنند.

پس از آماده شدن تکه‌های گوشت آن را با استفاده از روغن زیتون، نعنای تازه، فلفل، زعفران، سیر و پیاز مزه‌دار می‌کنند. پس از اینکه مواد به خوبی جا افتاد کباب‌ها را بر روی ذغال یا در ماهیتابه می‌پزند. شیش کباب را می‌توانید مثل سایر انواع کباب‌ها همراه با برنج و گوجه کبابی میل کنید یا اگر بدون برنج خواستید میل کنید برای اینکه مخلفات غذا کامل شود، گوجه فرنگی و چند شاخه جعفری تازه هم در بشقاب کنار کباب‌ها سرو می‌شود تا عیشتان تکمیل باشد.

کوفته شوروا، کوفته برنجی کردی

کوفته شوروا
کوفته شوروا سنندج شباهت زیادی به کوفته برنجی دارد – عکس از سایت: dawinco

نام کوفته که می‌آید ناخودآگاه همه یاد کوفته‎ی تبریزی می‌افتند، با اینکه نام کوفته با نام شهر تبریز گره خورده است، اما باید بدانید کوفته شوروا هم یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی سنندج است که آوازه و عطر و طعم لذیذش بیشتر از کوفته تبریزی نباشد کمتر هم نیست. اگر به سنندج سفر کردید حتما یک بار این غذای محلی را امتحان کنید تا ببینید طعم فوق‌العاده و دلنشین کوفته شوروا چطوری نظر شما را به خودش جلب می‌کند.

طرز تهیه کوفته شوروا با کوفته برنجی که در سایر استان‌ها طبخ می‌شود، تفاوت زیادی ندارد اما خب مواد اولیه این دو غذا کمی با هم متفاوت هستند. سنندجی‌ها برای طبخ این غذا از گوشت استخوان‌دار، گوشت چرخ‌کرده، لپه، برنج، پیاز، انواع سبزیجات معطر شامل مرزه، شنبلیله، تره، جعفری، تخم‌مرغ پخته شده و ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند. طعم فوق‌العاده و ظاهر بسیار دلنشین کوفته شوروا می‌تواند دو عامل برای ترغیب شما به خوردن این غذای محلی کردی باشد. میل‌کردن این کوفته خوش‌مزه همراه با دوغ و پیاز بسیار لذت‌بخش است.

سخن آخر

سنندج است و غذاهای کردی خوشمزه‌اش! مواد اولیه سالم و با ارزش غذایی بالا در غذاهای محلی سنندج به وفور استفاده می‌شوند. البته شیوه ترکیب طعم‌های مختلف هم در این غذاها به شدت حرفه‌ای و جذاب است همین است که باعث شده سفره اهالی این شهر همیشه رنگین‌تر باشد. هنگامی که به سنندج سفر می‌کنید، از عطر خوش گیاهان و سبزی‌جات کوهی و محلی در گوشه و اطراف و بازارهای این شهر لذت خواهید برد. وجود همین گیاهان و سبزیجات مختلف و خوش‌عطر هستند که تنوع غذایی این منطقه را بالا برده‌اند.

در این مقاله با هم سری به سنندج زدیم و با غذای محلی این شهر آشنا شدیم. هرچند که حتماً فهرست غذاهای محلی سنندج به‌مراتب بیشتر از این تعداد است؛ اما تا حد توان سعی کردیم خوشمزه‌ترین غذاهای محلی سنندج را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به این شهر، خود را به خوردن یک وعده غذایی خوشمزه محلی در طبیعت بکر این منطقه دعوت کنید و حال‌وهوایی به‌یادماندنی برایتان خودتان رقم بزنید که تا آخر عمر در ذهنتان باقی بماند.

اگر اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کرده‌اید، پس همین الان بار و بندیل سفرتان را ببندید. اگر هم هنوز اقامتگاه خود را رزرو نکرده اید اتاقک به شما در این زمینه کمک می‌کند کافی است وارد سایت اتاقک شوید و در نوار جست‌وجوی بالای صفحه نام شهر سنندج را وارد کنید تا تمام محل‌های اقامت از جمله اجاره ویلا و اجاره سوئیت این شهر برای شما نمایش داده شوند.

سفر خاطره‌انگیز و به یادماندنی به خوشمزگی‌های سنندج داشته باشید!

4.5/5 - (182 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. سنندج‌ قلب آذربایجان 😍😍
    خواهشا از ما ترک های شهر سینان داش از شهرهای بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران هم مطلب بذارین ترک های بیشماری در شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران و روستاهای اطراف استان سنندج زندگی میکنن اگر ماه محرم به شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران تشریف بیارین ترک های اینجا هم مثله شهرهای ترک نشین تبریز ارومیه زنجان و اردبیل مراسم ماه محرم رو با شکوه هر چه بیشتر برگزار میکنن ناگفته نماند استان سنندج رنگین کمان اقوام است بالای 60 درصد استان رو ترک ها و شیعه ها تشکیل میدن ❤

    از غذاهای سنتی ما ترک های استان سنندج میتوان به تاوا چوریه ( نوعی نان تابه ای ) ، تنور شیرینسی ( شیرینی تنوری )، عیران آشی ( آش دوغ ) ، قاتخ آشی ( آش ماست )، یارپاق دلماسی ( دلمه برگ‌) ، کوفته شورباسی ( آبگوشت کوفته) نام برد ❤

    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین سنندج سینان داش

    ممنونم از سایت عالی و زیباتون

  2. غذای هالاو که ویژه ی سنندجه از قلم افتاد ، یه غذای آش مانند ترشه که از گوشت گوسفند و بادمجان درست میشه خیلی خاصه
    همینطور دلمه برگ مو و دلمه کلم برگ
    حلوای گل زرد
    و یک نان بسیییییییییار خوشمزه که بعنوان میان وعده استفاده میشه به اسم برساق

  3. غذاها و نانهای زیادی از قلم افتادن
    سنندجی یه غذای ویژه دارن به اسم هالاو که فقط خودشون استاد پختش هستن، هالاو یه غذای آش ماننده که از گوشت گوسفند، بادمجان و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *