جاهای دیدنیتجربه سفردریاچه‌هاشهرهاکوه‌ها

آشنایی با جاهای دیدنی سنندج | زیبایی‌های پایتخت نوروز جهان

همیشه وقتی صبحت از سفر می‌شود، بیشتر ما فقط به دو جهت جغرافیایی شمال و جنوب فکر می‌کنیم و تصورمان این است که برای گشت‌وگذار در این کشور پهناور، یا باید به شمال سفر کنیم (البته اگر شمالی نباشیم!) یا جهت جنوب را در پیش بگیریم و کیش و قشم که این همه از آن‌ها تعریف می‌شود را ببینیم. متأسفانه کمتر کسی فکرش به سمت شرق و غرب کشور می‌رود و بسیاری از ما کردستان که زیبایی‌هایش دست‌کمی از شمال ندارد را فراموش می‌کنیم.

البته حال و هوای کردستان با شمال و هر نقطه سرسبز و کوهستانی دیگری در کشور تفاوت دارد و آن هم به تاریخ، زبان، فرهنگ و مردم خونگرم این منطقه برمی‌گردد که از قدیمی‌ترین اقوام و از وفادارترین مرزبانان ایران هستند.

این مقاله به معرفی جاهای دیدنی سنندج اختصاص دارد که هم شامل جاهای تاریخی و هم جاذبه‌های طبیعی می‌شود و دفعه بعدی که خواستید برنامه سفر را بچینید، جاذبه‌های بهشت غرب ایران را به یاد بیاورید و راهتان را این بار به سمت غرب کج کنید.

سنندج کجاست؟

سنندج پایتخت استان کردستان است و در غرب کشور قرار دارد. قرارگرفتن این شهر در دامنه رشته‌کوه‌های البرز باعث شده که در اکثر روزهای سال آب‌وهوایی مرطوب داشته باشد، به‌نحوی‌که میانگین دمای آن در کل سال از 13 درجه بیشتر نمی شود. این شهر تاریخی به جز پایتخت نوروز جهان، القاب دیگری هم دارد:

  • شهر خلاق موسیقی
  • شهر مساجد
  • شهر هزار تپه
  • پایتخت کتاب ایران
  • یکی از شهرهای نوآور جهانی یونسکو

اکثریت مردم این شهر سنی‌مذهب هستند و به زبان کردی اردلانی صحبت می‌کنند. در گذشته نام این شهر سنه یا سانان دژ بوده که در کردی اردلانی به معنی دژ سلاطین است و علت این نام‌گذاری، به ساخته‌ شدن چندین دژ حکومتی در این شهر برمی‌گردد که مشهورترین آن‌ها در زمان شاه صفی (پادشاه صفوی) ساخته شد.

قالی، گلیم و کلاش (نوعی گیوه) از مهم‌ترین سوغاتی‌های شهر سنندج هستند و از اوایل اردیبهشت تا خرداد و اوایل پاییز، بهترین زمان سفر به این شهر محسوب می‌شود؛ چون در این زمان‌ها آب‌وهوای این شهر خنک و تا حدی سرد است و به شما اجازه می‌دهد که از گردش در جاهای دیدنی سنندج لذت ببرید.

غار کرفتو؛ معبد یونانی در دل کردستان

غار کرفتو
برای رفتن به غار کرفتو باید از سنندج خارج و به سمت شمال بروید

غار کرفتو یکی از جاذبه‌های طبیعی و باستانی شهر دیواندره (از توابع سنندج) است و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این غار به دوره سوم زمین‌شناسی تعلق دارد. قسمتی از غار کرفتو  دستکند است؛ یعنی توسط انسان برای سکونت ساخته (کنده) شده و قسمتی از آن به‌صورت طبیعی به وجود آمده است.

این غار چهارطبقه جزء غارهای آهکی ایران به حساب می‌آید و در ارتفاع ۱۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد. غار کرفتو حکومت‌ها و دوره‌های مختلف تاریخی را به خود دیده و کتیبه ای که به زبان یونانی نوشته شده و در طبقه سوم این غار قرار دارد، اهمیت این غار در دوران باستان را مشخص می‌کند.

برای رفتن به غار کرفتو باید از سنندج خارج و به سمت شمال بروید و بعد از شهر دیواندره و در نزدیکی روستان صالح‌آباد می‌توانید آن را پیدا کنید.

آدرس غار کرفتو: استان کردستان، شهر دیواندره، جاده دیواندره-سقز، جاده تکاب-ایرانخواه، جاده کرفتو

شما می‌توانید برای اجاره روزانه سوئیت و خانه روزانه در سنندج و نزدیک به جاهای دیدنی سنندج در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

کلیسای جامع سنندج؛ سنگ صبور ارمنی‌ها

کلیسای جامع سنندج یکی از جاهای دیدنی سنندج است که برای سال‌های متمادی پناهگاه ارمنی‌هایی بوده که به دلیل آزار و اذیت حکومت عثمانی مجبور به ترک خانه و زندگی خود می‌شدند. این کلیسا در دوران قاجار توسط ارمنی‌های مهاجر ساخته شد تا سنگ صبور آن‌ها باشد.

جاذبه اصلی این کلیسا، به اتاق‌های نیم‌دایره تو در توی آن بر می‌گردد که سردری زیبا و شبستان 12 طاقی آن را کامل می‌کنند. همچنین در حیاط این کلیسا قبرهایی وجود دارد که متعلق به اقلیت ارمنی ساکن سنندج است و بعضی از آن‌ها قدمت زیادی دارند.

آدرس کلیسای جامع سنندج: استان کردستان، سنندج، محله آغه زمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا

عمارت خسروآباد؛ تالار عروسی دختر فتحعلی‌شاه

عمارت خسروآباد
این بنا میزبان مراسم ازدواج دختر فتحعلی‌شاه و پسر امان‌الله خان بوده است

عمارت خسروآباد در زمان قاجار به دستور امان‌الله خان اردلان حاکم کردستان، ساخته شد. این عمارت ساختمانی تشریفاتی بود و بیشتر برای استقبال از پادشاهان مورداستفاده قرار می‌گرفت.

عمارت خسروآباد یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سنندج و کردستان محسوب می‌شود که میزبانی مراسم ازدواج دختر فتحعلی‌شاه و پسر امان‌الله خان را نیز بر عهده داشته است. تزیینات داخل این خانه شامل گچ‌بری و نقاشی است و سبک معماری ایرانی در گوشه‌وکنار آن به چشم می‌خورد.

عمارت خسروآباد در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و حیات و نمای بیرونی زیبایی دارد.

آدرس عمارت خسرو آباد: استان کردستان، سنندج، خیابان شهدا (فرح)، محلة قدیمی سرتپوله

عمارت آصف وزیری؛ خانه کرد و موزه مردم‌شناسی سنندج

آن‌هایی که به شیراز سفر کرده‌اند، احتمالاً به خانه زینت الملوک قوام یا همان موزه مادام توسو شیراز هم سری زده‌اند. عمارت آصف وزیری به‌نوعی نسخه سنندجی همان خانه زینت الملوک محسوب می‌شود و یک بنای قاجاری است که حیاط آن را اتاق‌ها و سرسراها با درب‌ها و پنجره‌های چوبی زیبا احاطه کرده‌اند. البته اصل این بنا در زمان صفویه ساخته شده و در زمان قاجار معماری آن کمی تغییر کرده است.

در دل عمارت آصف وزیری موزه مردم‌شناسی سنندج قرار دارد که مجسمه‌های مومی متعددی دارد و علاوه بر جاهای دیدنی سنندج، اطلاعات مفیدی از فرهنگ و تاریخ سنندج و مردم کردستان به شما می‌دهد.

آدرس عمارت آصف وزیری: استان کردستان، سنندج، خیابان امام خمینی (شاپور)، نرسیده به مسجد دارالاحسان

عمارت سالار سعید؛ خانه پیشاهنگی سابق

عمارت سالار سعید یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج است که به دوران قاجار تعلق دارد. این عمارت که با نام عمارت حبیبی نیز شناخته می‌شود، به سفارش ملالطف‌الله شیخ‌الاسلام ساخته شده است. پس از فوت او، نوادگانش این عمارت را بین خود تقسیم کردند که این موضوع باعث شد  عمارت سالار سعید به 2 بخش جداگانه تفکیک شود. بخش اندرونی به خانواده حبیبی و بخش بیرونی به خانواده سالار سعید رسید و به همین دلیل این عمارت 2 نام دارد.

سالار سعید بخش مربوط به خود (بیرونی) را در دوران پهلوی به وزارت فرهنگ واگذار کرد و این بخش به عنوان کتابخانه، دانشسرا و خانه پیشاهنگی در این دوران مورداستفاده قرار می‌گرفت. این ملک در حال حاضر به سازمان میراث‌فرهنگی تعلق دارد و به جز جاذبه گردشگری، شامل موزه سنندج هم می‌شود که آثار تاریخی متعدد و ارزشمندی در آن قرار دارد.

آدرس عمارت سالار سعید: استان کردستان، سنندج، خیابان امام، کوچه حبیبی

روستای اورامان تخت؛ ماسوله غرب

روستای اورامان
طبیعت زیبای هورامان از کوه‌های بلند، جنگل و رودخانه تشکیل شده است

روستای اورامانات یا اورامان تخت یکی از روستاها و جاهای دیدنی سنندج است که در زبان محلی به هورامان شهرت دارد. بافت این روستا مانند بافت روستای ماسوله است و خانه‌های پلکانی‌اش در دل کوه ساخته شده‌اند؛ به همین دلیل به نام روستای هزار ماسوله شهرت دارد.

2 رود بزرگ سیروان و لیله از این منطقه عبور می‌کنند و در نزدیکی کشور عراق به هم می‌پیوندند. طبیعت زیبای هورامان از کوه‌های بلند، جنگل و رودخانه تشکیل شده است و منظره‌ای چشم‌نواز را به گردشگران هدیه می‌دهد.

برای رفتن به روستای اورامانات با ماشین شخصی، حدود 3 ساعت راه در پیش دارید و باید از سنندج به سمت غرب کشور (جنوب مریوان) بروید.

اگر در تعطیلات نوروز راهی این شهر دیدنی ایران شدید و در روز طبیعت هم اینجا بودید، پیشنهاد می‌کنم برای پیدا کردن جواب سؤال سیزده بدر سنندج کجا بریم؟ زیاد وقت نگذارید؛ با خیال راحت و البته اگر آب‌وهوا یاری کرد، راهی این روستا شوید تا لحظاتی معرکه و لذت‌بخش در این روز مهم سال داشته باشید.

آدرس روستای اورامان تخت: استان کردستان، منطقه اورامانات

پل قشلاق؛ یکی دیگر از یادگاری‌های دوران صفویه

پل قشلاق
در مجاورت این پل، دریاچه قشلاق و سد قشلاق هم قرار دارد که از دیگر دیدنی‌های سنندج هستند

پل تاریخی قشلاق در زمان صفویه به دستور شاه صفی روی رود قشلاق، در شهر سنندج، ساخته شد و در زمان قاجار آن را مرمت کردند. پل قشلاق در حدود ۷۸ متر طول، ۳ متر عرض و ۶ دهانه دارد. این پل در زمان خود از لحاظ معماری و طراحی یکی از بهترین پل‌های ساخته شده بود.

پل قشلاق در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و هنگام بازدید از آن می‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید و از طبیعت زیبای اطراف دریاچه قشلاق و قایق‌سواری روی آن هم لذت ببرید. طبیعت اطراف پل قشلاق پاتوق اهالی سنندج هم هست و در فصل پاییز زیبایی بی‌نظیری دارد.

آدرس پل قشلاق: استان کردستان، ۱۲ کیلومتری شمال سنندج، دریاچه سد قشلاق

مجموعه تفریحی آبیدر؛ بام سنندج

مجموعه تفریحی آبیدر یکی از بهترین مکان‌های برای دیدن طبیعت سنندج است. این مجموعه علاوه بر داشتن باغ‌ها و چشمه‌های طبیعی، بزرگ‌ترین سینمای روباز را نیز دارد که یکی از بزرگ‌ترین سینماهای روباز جهان محسوب می‌شود. سینمای روباز مجموعه آبیدر حدود 10 هزار نفر ظرفیت دارد و علاوه بر فیلم‌های سینمایی، در آن مهم‌ترین مسابقات ورزشی هم پخش می‌شود.

آبیدر به مکانی می‌گویند که آب زیادی از آن بیرون می‌آید و وجه تسمیه آن به خاطر چشمه‌های زیرزمینی فراوان این منطقه است. همچنین مجموعه تفریحی آبیدر بلندترین جای سنندج و بام این شهر هم هست.

آدرس مجموعه تفریحی آبیدر: استان کردستان، شهر سنندج، مجموعه تفریحی آبیدر، پارک جنگلی آبیدر

بازارهای سنندج؛ از شیر مرغ تا جان آدمیزاد!

بازارهای سنندج جزء بهترین مراکز خرید غرب کشور محسوب می‌شوند. به عنوان مثال بازار تاناکورا سنندج یکی از بهترین بازارهای سنندج برای خرید محصولات دست‌دوم است که در آن می‌توانید اجناس با کیفیتی مثل کیف، کفش، لباس و وسایل عروس را بخرید. این اجناس از مهاباد به بازار تاناکورای سنندج می‌آید و این بازار به دلیل ارائه وسایل کوهنوردی ارزان و با کیفت، بین طبیعت‌گردان بسیار محبوب است.

آدرس بازار تاناکورا سنندج: استان کردستان، سنندج، محله فیض‌آباد، خیابان صلاح‌الدین ایوبی

یکی دیگر از بازارهای سنندج، بازار قدیمی این شهر است که برای ساخت آن از بازارهای پیرامون نقش‌جهان اصفهان الهام گرفته شده است. این بازار هم مرکز خرید و هم یکی از جاهای دیدنی سنندج محسوب می‌شود. در وسط بازار بزرگ سنندج سراهای مختلفی قرار دارد که بخشی از آن‌ها به دلیل خیابان‌کشی در اوایل دوران حکومت پهلوی از بین رفته و به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

آدرس بازار قدیم (بزرگ) سنندج: استان کردستان، سنندج، خیابان شهدا

بازار سرتپوله نیز یکی دیگر از بازارهای قدیمی سنندج است که در محله سرتپوله قرار دارد. بازار سرتپوله از خیابان شهدا آغاز و به ابتدای بازار قدیم متصل می‌شود. گذر اصلی بازار سرتپوله سقف ندارد و در پیرامون آن حجره‌ها و مشاغل مختلفی قرار دارد.

آدرس بازار سرتپوله: استان کردستان، سنندج، خیابان شهدا (فرح)، محلة قدیمی سرتپوله

با اجاره ویلا یا سوئیت در سنندج، می‌توانید در زمان اقامت خود به‌راحتی به بازارهای سنندج دسترسی داشته باشید.

مسجد جامع سنندج؛ زیبایی در سمت خدا

مسجد جامع سنندج که به مسجد دارالاحسان شهرت دارد، در سال 1228 هجری قمری ساخته شده و متعلق به دوران قاجار است. در نمای این مسجد از کاشی‌های هفت‌رنگ به کار رفته و شکوه معماری اسلامی-ایرانی را به تصویر می‌کشد.

مسجد جامع سنندج جزء مسجدهای دو ایوانه ایران است که یک شبستان بزرگ با 12 ستون و  سرستون دارد و این سرستون‌ها مزین به آیات قرآن هستند. یکی دیگر از جاذبه‌های این مسجد، تزیینات هفت‌رنگ آن است که در کمتر مسجدی در ایران پیدا می‌شود و از ویژگی‌های معماری دوران قاجار است.

بسیاری مسجد جامع سنندج را یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین بناهای اسلامی کردستان و جاهای دیدنی سنندج می‌دانند.

آدرس مسجد جامع سنندج: استان کردستان، سنندج، قلعه چهارلان، میدان صیاد شیرازی، خیابان امام خمینی

روستای پلنگان؛ یکی دیگر از ماسوله‌های غرب

یکی از زیباترین روستاها و جاهای دیدنی سنندج، پالنگان یا پلنگان است. این روستا که در شهرستان کامیاران کردستان قرار دارد، یکی از مناطق بکر سنندج به حساب می‌آید. روستای پلنگان از بافت تاریخی و جذابی برخوردار است و معماری پلکانی آن نقطه قوت آن در جذابیت و زیبایی است.

این روستا علاوه بر معماری، طبیعت زیبایی دارد. چشمه‌ها، آبشارها و کوچه‌باغ‌های زیبای پلنگان برای هر گردشگر و مسافری، جذاب و جالب‌ است. از سنندج تا روستای پالنگان با خودروی شخصی حدود 2 ساعت راه است و برای رفتن به آن باید از سنندج به سمت جنوب غرب بروید.

آدرس روستای پالنگان: استان کردستان، 48 کیلومتری شمال غرب کامیاران، دهستان ژاورود

حمام شیشه؛ مهمانی گنبدهای خشتی

حمام شیشه یکی از جاهای دیدنی سنندج است که در مرکز این شهر قرار گرفته و وجه تسمیه آن به تکه‌های شیشه متعددی بر می‌گردد که در طراحی و تزیین آن به کار رفته است. مصالح اصلی به کار رفته در ساخت این مسجد شامل سنگ، گچ و ملاط می‌شود که در سقف آن حضور قدرتمندی دارند. با استفاده از این مصالح روی سقف حمام گنبدهای متعددی ساخته شده است که می‌توانند سوژه مناسبی برای عکاسی باشند.

این حمام سنتی تا پیش از انقلاب همان کاربری حمام را داشت و در سال‌های اخیر به آثار باستانی تبدیل شده است.

آدرس حمام شیشه سنندج: استان کردستان، سنندج، محله قطارچیان، بلوار کردستان، خیابان ناصرخسرو

حمام خان؛ داروغه در خزینه

حمام خان یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج است که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد و در سال‌های اخیر کاشی‌کاری و گچ‌کاری‌های آن مورد بازسازی قرار گرفته و نقش و نگارها به دیوارهای آن بازگشته‌اند. همانند بیشتر حمام‌های تاریخی کشور، در این حمام هم تعدادی مجسمه مومی قرار دارد که به زیبایی آن افزوده است.

حمام خان مثل سایر حمام‌های سنتی سردر، ورودی، هشتی، سربینه، بینه، خزینه، آب‌انبار و خلوتی دارد و بازدید از آن حسابی شما را سرگرم می‌کند. همچنین در مجاورت آن مسجد داروغه قرار دارد که یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج است و این حمام را هم به دستور همان داروغه شهر یا امان‌الله خان ساخته‌اند.

آدرس حمام خان سنندج: استان کردستان، سنندج، ضلع شمالی بازار سنندج، جنب مسجد داروغه

سخن آخر

در این مقاله در شهر زیبای سنندج، پایتخت نوروز جهان و یکی از شهرهای خلاق موسیقی دنیا گشتی زدیم و شیفته آثار تاریخی زیبا و طبیعت شگفت‌انگیزش شدیم. شهری که هنگام بازدید از جاذبه‌هایش عاشق موسیقی، زبان و فرهنگ آن می‌شوید و این اتفاق دل‌کندن و بازگشت را برایتان سخت می‌کند.

برای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق در سنندج می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اقامتگاه مناسب را در تاریخ موردنظرتان و با قیمتی مناسب رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی سنندج

بهترین جاهای دیدنی سنندج کدام‌اند؟

روستای اورامانات، عمارت خسرو آباد، کلیسای جامع، غار کرفتو، حمام شیشه، بازار بزرگ

بهترین روستاهای دیدنی اطراف سنندج کدام‌اند؟

روستای اورامانات و پالنگان

بهترین آثار باستانی سنندج کدام‌اند؟

عمارت خسروآباد، حمام خان، مسجد جامع سنندج، پل قشلاق، عمارت آصف وزیری

4.8/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سنندج‌ قلب آذربایجان ❤💙💚از مرز ترکی باشماق سنندج گرفته تا رودخانه قزل اوزون بزرگترین رودخانه استان سنندج خاک آذربایجان هست ❤💙💚
    یاشاسین سینان داش آذربایجان ❤💙💚

  2. سنندج قلب آذربایجان 😍
    خواهشا از ما ترک های شهر سینان داش از شهرهای بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران هم مطلب بذارین ترک های بیشماری در شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران و روستاهای اطراف استان سنندج زندگی میکنن اگر ماه محرم به شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران تشریف بیارین ترک های اینجا هم مثله شهرهای ترک نشین تبریز ارومیه زنجان و اردبیل مراسم ماه محرم رو با شکوه هر چه بیشتر برگزار میکنن ناگفته نماند استان سنندج رنگین کمان اقوام است بالای 70 درصد استان رو ترک ها و شیعه ها تشکیل میدن!!!!
    یاشاسین آذربایجان 😍یاشاسین سنندج سینان داش قلب آذربایجان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *