شهرها

معرفی جاهای گردشگری و دیدنی مراغه

مراغه کجاست ؟ آشنایی با جاهای دیدنی مراغه

شهر مراغه کجاست ؟ در این مطلب جاهای دیدنی مراغه و جاذبه های گردشگری مراغه را معرفی می‌کنیم. مراغه شهری زیبا و مهم است که در دامنه کوه سهند، کنار رود صوفی‌چای و در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این شهر در زمان حکومت ایلخانان به‌عنوان پایتخت انتخاب شد و در آن دوره از نظر اقتصادی به رونق زیادی دست یافت. در زمان سفر به شهرستان مراغه حتماً به رصدخانه آن بروید و آسمان و ستارگان زیبایش را تماشا کنید.

شهر مراغه
عکس از ایرنا

معرفی مراغه

مراغه یکی از شهرهای زیبای استان آذربایجان شرقی است. این شهر در 130 کیلومتری تبریز قرار دارد. مراغه بعد از تبریز پرجمعیت‌ترین شهر استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید و در زمان ایلخانیان مدتی پایتخت ایران بوده است. همین امر باعث شد که در مراغه آثار تاریخی و باستانی بسیار وجود داشته باشد. مراغه بیش از 300 اثر تاریخی و تپه باستانی دارد که قدمتی برخی از آنها به چندین هزارسال می‌رسد.

آبشار گورداغ یکی از جاذبه های گردشگری مراغه

آبشار دوقلوی گورداغ در روستای چکان، از توابع شهرستان مراغه، قرار دارد. این آبشار از ارتفاعات کوه سهند سرچشمه می‌گیرد و به دره‌ای در روستای چکان سرازیر می‌شود. ارتفاع آبشار ۹ متر است و منظره‌ای چشم‌نواز را در محیط اطراف به وجود آورده است. پوشش گیاهی اطراف آبشار در بهار و پاییز مانند تابلویی از رنگ‌های متفاوت زیبا و کم‌نظیر است.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در مراغه و نزدیک به آبشار گورداغ در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

آبشار گورداغ
عکس از سایت etelanews

گنبد کبود شهرستان مراغه

گنبد کبود برجی دایره‌ای شکل است و در شهرستان مراغه قرار دارد که طبق گفته کارشناسان متعلق به دوره سلجوقیان است. بنابر برخی از گفته‌ها این برج مقبره مادر هلاکوخان است اما هیچ کتیبه یا سنگ‌نوشته‌ای در ساختمان این گنبد وجود ندارد که نشان‌دهنده سال و دلیل ساخت آن باشد. معماری و تزیین‌های نمای گنبد کبود بسیار زیبا است. نمای گنبد طراحی و ظرافت خاصی دارد و در بین آجرها کاشی‌های نفیس مورد استفاده قرار گرفته که مانند نگین می‌درخشد. گنبد بنایی ۱۰ ضلعی است که شبیه به دایره است. گنبد کبود در سال ۱۳۴۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

گنبد کبود
عکس از سایت www.iribnews

پل سرچشمه یکی از آثار تاریخی مراغه

پل سنگی سرچشمه یکی از جاذبه‌های تاریخی دوره صفوی است که در روستای مردق قرار گرفته است. این پل بر رود مردق که از کوه سهند سرچشمه می‌گیرد ساخته شده است و سه دهانه گنبدی‌شکل با بنای جناقی دارد که دهانه میانی بزرگ‌تر از بقیه است؛ دو طاقی کوچک هم در بین سه دهانه به چشم می‌خورد که برای زمان طغیان رودخانه ساخته شده‌اند.

پل سرچشمه
عکس از ایوب فارابی

گنبد سرخ

یکی دیگر از جاهای دیدنی مراغه، گنبد سرخ است. این سازه تاریخی در جنوب غربی مراغه قرار دارد و بر طبق کتیبه یافت شده از این گنبد، قدمت آن به سال 542 هجری قمری باز می‌گردد. این گنبد زیبا و تاریخی به دستور عبدالعزیز بن محمود بن سعد یدیم و توسط معمار معروف آن زمان بنی بکر محمد بن بندان بن محسن ساخته شد.

معبد مهر

معبد مهر در روستای ورجوی شهرستان مراغه قرار دارد. این معبد در دوران باستان متعلق به مهرپرستان بوده است. این معبد در دل زمین ساخته شده و در زمان خود از بزرگ‌ترین معبد‌های زرتشتیان دوره ساسانی و اشکانی بوده است.

معبد مهر
عکس از سایت konkoronline

رودخانه صوفی چای

یکی از از جاهای دیدنی مراغه رودخانه صوفی چای است که به نام گپی چای نیز شناخته می شود. در گذشته این رودخانه را با نام سویوخ چای به معنای رودخانه سرد می‌شناختند. به مرور زمان کلمه سویوخ، جای خود را با کلمه صوفی عوض کرد؛ به این ترتیب نام رودخانه صوفی چای تغییر پیدا کرد. این رودخانه با طول ۷۰ کیلومتر از آب شددامنه‌ها کوه سهند به راه میافتد و در مسیر خود بیشتر از ۱۲ هکتار از باغها و زمینهای کشاورزی را سیراب می کند. در نهایت رودخانه صوفی چای با رودهای سیمینه رود و زرینه رود ادغام شده و به دریاچه ارومیه ختم می شود.

این رودخانه به دلیل عبور از میان شهر مراغه به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی مراغه شناخته می شود. پارک رستوران و محلهای برای استراحت در اطراف این رودخانه برپا شدند که همیشه میزبان گردشگران مسافران شهر مراغه بودند. سد علویان روی این رودخانه احداث شده؛ این سد به خاطر خنکایی که به ارمغان می آورد، معمولاً در فصل بهار و تابستان افراد زیادی را به سمت خود می کشاند.

رودخانه صوفی چای

از قدیم گفته‌اند هرجا آب باشد آبادی هم هست؛ رودخانه صوفی چای هم با خودش سرسبزی و آبادی را به همراه آورده است. در در اطراف این رودخانه تفرجگاهی به همین نام فعالیت می کند. از امکانات این تفرجگاه می توان به محوطه قایقرانی پیست دوچرخه سواری زمین والیبال ساحلی و و واترپلو اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی جاهای دیدنی تبریز ، شهر اولین ها

رصدخانه مراغه

بیشتر از ۸۰۰ سال پیش یعنی در زمانی که هیچ خبری از تلسکوپ ها نبود؛ به همت فیلسوف بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی و با دستور هلاکوخان رصدخانه مراغه در ایران ساخته شد. برای احداث این بنا تپه‌ای در بخش غربی شهر مراغه انتخاب شد و ۱۵ سال زمان صرف شد تا رصدخانه مراغه ساخته شود.

تا سال ۷۰۳ هجری رصدخانه مراغه کاملا سالم بود اما به دلیل زلزله های پیاپی البته بی توجهی مسئولان این رصدخانه رو به ویرانی رفت تا جایی که امروز در بقایای از ابزار مربوط به رصد در آن دوران باقی مانده است.

رصدخانه مراغه

برج غفاریه

برج غفاریه به عنوان یکی از یادگاری های دوران ایلخانیان درشهرمراغه جا خوش کرده است. سال ۷۲۵ قمری به دستور سلطان ابوسعید بهادرخان عملیات ساخت این بنا شروع شد. ۳ سال زمان صرف شد تا ساخت این برج به پایان برسد. برای ساخت این بنا از آجر و سنگ استفاده شده؛ با دیدن نمای فوق‌العاده‌ای که با استفاده از هنر آجر چینی به کاشی های فیروزه ای پیاده سازی شده قطعاً تعجب خواهید کرد!

البته این کاشی کاری ها امروز کمی آسیب دیده‌اند اما با این حال هنوز هم زیبا هستند. بعد از ساخت این برج شخصی به نام نظام الدین غفاری، عمارتی را همراه با باغ های اطراف وقف می کند. به همین دلیل هم آن عمارت را با نام غفاریه می شناسند. این عمارت وقت شده در نزدیکی برجی که در مورد آن صحبت کردیم قرار دارد؛ به همین خاطر هم این برج را غفاریه خطاب میکنند. برج غفاریه یکی از پنج مقبره تاریخی معروف در شهر مراغه است.

برج غفاریه

بیشتر بخوانید: دنیای خوشمزه غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی

موزه ایلخانی

شهر مراغه اولین پایتخت دوران حکومت ایلخانیان بوده که در زمان حمله مغول ها قسمت های زیادی از آن ویران شد. طبیعی است در شهری که روزگاری پایتخت بوده، آثار تاریخی ارزشمند زیادی پیدا شود. همین مسئله باعث شده که موزه تاریخی مراغه در این شهر برپا شود. از سال ۱۳۶۴ این موضوع تأسیس شد و در سال  ۱۳۷۵ درهای آن به عنوان موزه ایلخانی به روی مردم گشوده شد. حالا امروز تعداد زیادی از آثار شیشه ای سفالی و سکه هایی که استفاده از آنها در دوران ایلخانیان رایج بوده در موزه ایلخانی نگه‌داری می‌شوند.

موزه ایلخانی

شاید شما جالب باشد بدانید که هنر سفالگری در دوره ایلخانیان در ایران به اوج خود رسیده بود. به دلیل هم سفال هایی که در این موزه می بینید شما را شگفت زده خواهد کرد. سفال های نقش برجسته ‌ای که در این موزه می بینید را شاید امروز هم نتوانیم درست کنیم! برخلاف آثار سفالی، آثار شیشه ای زیادی در این حوزه نخواهید دید. حمله مغول ها باعث شده تعداد کمی از آثار شیشه دوران ایلخانیان در شهر سالم باقی بماند. در نتیجه یادگاری های زیادی از هنر شیشه گری دوره ایلخانیان به جا نمانده است.

مقبره آقالار (موزه سنگ نگاره های مراغه)

یکی دیگر از جاهای دیدنی مراغه موزه سنگ نگاره های آن است که با نامه مقبره آقالار هم شناخته می شود. بنای مقبره آقالار یک بنای چهار ضلعی است که هر ضلعش ۱۶ متر می‌باشد. سال ۱۳۷۵ هجری قمری مقبره آقالار با طاق نماهای آجری زیبایش ساخته شد. اما چرا نام آن را مقبره آقالار گذاشته‌اند؟ این مکان محل دفن افراد بزرگی مثل میرفتاح موسوی مراغه ‌ای (یکی از بزرگان عرفان و ادب شهر مراغه) و عرفا شیخ های بزرگ دیگر بوده است. به همین دلیل آن را مقبره آقالار به معنای آرامگاه بزرگان نام گذاری کرده‌اند.

از سال ۸۱، بعد از مرمت این بنا آن را به‌عنوان موزه سنگ نگاره های مراغه افتتاح کردند. در این موزه سنگ نوشته ها کتیبه های تاریخی زیادی محافظت می شود. اما جالب اینجاست که حتی سنگ قبر هایی که در مقبره آقالار وجود دارد به عنوان آثار تاریخی محسوب می شود. خطوطی که روی این سنگ قبرها نوشته شده به تنهایی میتواند تاریخ دور و درازی را نشان دهد.

مقبره آقالار (موزه سنگ نگاره های مراغه)

کلیسای هوانس

به غیر از ایلخانیان، ارامنه هم از خود یادگاری هایی در شهر مراغه به جا گذاشته اند. کلیسای هوانس تنها کلیسای شهر مراغه است که قدمت آن را به قرن ۵ و ۶ میلادی تخمین می زنند. این کلیسا در دوران خود جایی پر رفت و آمد برای مسیحیان ارمنی بوده اما امروزه سوت و کور شده است. نام های کلیسا از شخصی به نام یوحنا (یوحنا از طرفداران عیسی مسیح بوده) که ارمنیان به آن هوانس یا هوهانس میگویند، برگرفته شده است.

بعد از مهاجرت ارمنی ها به تهران کلیسای هوانس بدون استفاده باقی ماند. این کلیسا در خیابان امام شهر مراغه واقع شده؛ خیابان در گذشته ارمنستان نام داشت. برج ناقوس این کلیسا چه ستاره ای شکل است و ۱۲ متر ارتفاع دارد را می‌توانید از دور ببینید. بنای این کلیسا از سه بخش اصلی محل اسکان اسقف اعظم مدرسه و محل روشن کردن شمع تشکیل می شود.

کلیسای هوانس

خانه اشرف الملوک نبئی وند

یکی از خانه های قدیمی شهر مراغه که در نزدیکی مسجد شیخ بابا قرار دارد خانه اشرف الملوک است. این خانه که با نام خانه حیدرانلو شناخته می شود یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی مراغه به شمار می رود. دیدن بافت قدیمی خانه با ستونهای سنگی بلندش و آجرکاری های زیبایی که برای تزئین دیوارهای آن انجام شده شما را به یاد فیلم های سینمایی دوران قدیم خواهد انداخت. فضایی آرام و دلنشین در این خانه موج می زند و به گردشگران حس خوبی منتقل می‌کند.

سالها پیش اسماعیل خان ضیاء الممالک که یکی از حاکمان مراغه بوده در این خانه سکونت داشته است. به همین دلیل هم به محله اطراف این خانه محله خان گفته می شود. امروزه طبقه همکف این ساختمان به حسینیه امام حسن مجتبی (ع) وقف شده و کاربری مذهبی پیدا کرده است.

خانه اشرف الملوک نبئی وند

غار کبوتر یا هامپوئیل

غار کبوتر یکی از منحصر به فردترین غارهای ایران است که در ۱۵ کیلومتری شهر مراغه واقع شده. همانطور که از اسمش پیداست این غار خانه کبوتران وحشی زیادی است. این غار در نزدیکی رودخانه مردق و در دل صخره‌ها در ارتفاعی ۱۶۰۰ متری از سطح رودخانه واقع شده است.

تا به امروز دو هزار متر مربع از این غار شناسایی شده هنوز هم بخش‌های زیادی از آن مثل یک راز پشت پرده قرار دارند. پیمودن فضای داخلی غار کبوتر هر کسی نیست چون چاه های عمودی خطرناکی در فضای داخلی آن وجود دارد که با لحظه ای غفلت می‌تواند حوادث ناگواری به وجود بیاورد. برای ورود به این قاره شگفت انگیز و در عین حال ترسناک باید حتماً از یک لیدر ماهر کمک بگیرید.

غار کبوتر یا هامپوئیل

گویجه قلعه

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر مراغه گویجه قلعه است که در دل کوه‌های اطراف شهر قرار دارد. اگر خودتان را به ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی مراغه به نزدیکی رودخانه قوری چای برسانید این قلعه را خواهید دید. به دلیل وجود سنگ های سبز رنگ در نزدیکی قلعه آن را گویجه قلعه یعنی قلعه سبز نامیده‌اند. قدمت این قلعه سنگ تراشی های اون به ۳ هزار سال پیش برمیگردد. شاید نتوانیم نمونه‌های مشابه این قلعه را در شهرهای دیگر کشورمان برای شما مثال بزنیم! در اثر توده های طبیعی فضای خالی بین سنگ ها و صخره های کوه ها ایجاد شده؛ بعد از آن انسانها با کمک هنر حجاری و سنگ تراشی سنگ ها را به شکل دلخواه در آورده و این قلعه را ایجاد کردند.

گویجه قلعه

امروزه قسمت‌هایی از این قلعه مثل تالار اصلی انبار راه پله ها دخمه و سکوهای اقامت هنوز قابل دیدن و تشخیص دادن است. جالب اینجاست که در طی دوره های تاریخی مختلف باز هم از این قلعه استفاده میشده و قسمت هایی به آن اضافه شده؛ مثلاً قبرستان سلجوقی یکی از این موارد است که به ضلع جنوب شرقی قلعه افزوده شده است. سال ۱۳۸۲ این قلعه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: سوغات و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی

بازار مراغه

یکی دیگر از جاهای دیدنی مراغه، بازار قدیمی این شهر است. معماری بازار مراغه با دالان‌های تودرتو یکی از فضاهای تاریخی شهر است که گویی در تاریخ قدم می‌زنید. در این بازار امکان خرید لبنیات، میوه‌های تازه و سایر خوراکی‌های مراغه‌ای وجود دارد. بخشی از بازار مخصوص فروش طلا و فرش است که می‌توانید از دیدن و خرید کردن در این بخش لذت ببرید.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر مراغه

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در «نام شهر» و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.3/5 - (15 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *