شهرها

معرفی جاهای دیدنی تبریز ، شهر اولین ها

تبریز، جزو یکی از شهرهای شمال شرق ایران است که در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و مرکز این استان است. تبریز در دوره اتابکان، خوارزمشاهیان، ایلخانان و صفویان پایتخت ایران بوده است اما ساخت آن به دوران ساسانی و اشکانی برمی‌گردد. این شهر به دلیل اینکه نزدیک به کوهستان است زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشکی دارد. سفر به شهر تبریز، که در حال حاضر از کلان‌شهرهای مهم ایران است، تجربه‌ای بی‌نظیر از آشنایی با فرهنگ و تمدن شهری است که بارها در طول تاریخ مورد بی‌مهری قرار گرفته و ویران شده اما هنوز محکم و استوار است. در ادامه از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی تبریز بیشتر می گوییم.

همه چیز در مورد تبریز
عکس از گوگل

ائل گلی یکی از جاذبه های گردشگری تبریز

عمارت و پارک ائل‌‌ گلی معروف‌ترین جاذبه گردشگری شهر تبریز است. نام دیگر این مکان شاه گلی، به معنی استخر شاه، است. عمارت زیبای ائل‌ گلی در استخری بزرگ قرار گرفته که عمق آن ۱۲ متر است و محل مناسبی برای قایق‌سواری است. باغ ائل‌ گلی در دوران آق‌قویونلوها ساخته شده و در زمان صفویه به وسعت آن افزوده شده است.

در حال حاضر این پارک مکان مناسبی برای تفریح، استراحت و ثبت خاطرات در سفر به شهر زیبای تبریز است؛ شهری که در تعطیلات نوروز، میزبان گردشگران زیادی است که احتمالاً تا آخرین روز یعنی سیزده‌بدر هم دلشان نمی‌آید با این شهر خداحافظی کنند. اگر شما هم در این روز تبریز بودید و برایتان این سؤال پیش آمد که سیزده بدر تبریز کجا بریم؟ می‌توانید با خیال راحت روی این جاذبه حساب کنید.

ائل گلی یکی از جاذبه های گردشگری تبریز
عکس از هایپرشیا

مسجد کبود یکی از جاهای دیدنی تبریز

مسجد کبود از مسجدهای معروف تبریز است که در زمان جهانشاه قراقویونلو ساخته شده. این مسجد به سبک معماری آذری بنا شده و کاشی‌کاری بسیار زیبایی دارد. استفاده از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ باعث شده است که مسجد کبود به فیروزه اسلام شهرت پیدا کند. تلفیق کاشی‌های لاجوردی و آجر در داخل مسجد نمایی زیبا به وجود آورده است. گنبدهای مسجد بر اثر زلزله‌ای در سال ۱۱۵۸ هجری شمسی تخریب شد و بعد از ۱۵۰ سال آن‌ها را بازسازی کردند.

مسجد کبود یکی از جاهای دیدنی تبریز

عکس از ویکی مدیا

مسجد جامع تبریز

یکی دیگر از مسجدهای معروف تبریز، مسجد جامع است. مسجد جامع یا مسجد جمعه یک بنای کاملا تاریخی می‌باشد که از دوران سلطنت سلجوقیان در ایران و شهر تبریز باقی مانده است. مسجد جامع در کنار بازار تبریز قرار دارد و براساس نظر کارشناسان عمارت اولیه این مسجد معروف تبریز نیز براساس زلزله از بین رفته است.

مسجد جامع تبریز در قرن ۵ هجری قمری ساخته شده و یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین آثار معماری ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود. در بسیاری از کتاب‌های قدیمی مانند مرزبان‌نامه، اولادالاطهار و وقف‌نامه حاج طالب خان تبریزی به این مسجد اشاره شده است.

کویر قوم تپه

تبریز علاوه بر جاذبه های تاریخی، مناطق بکر و طبیعی بسیاری دارد. بسیاری از این مناطق طبیعی تبریز در اطراف شهر قرار دارند. وجود کویر در شهر کوهستانی تبریز عجیب و کمی دور از ذهن است. اما در نزدیکی شهر تبریز کویری زیبا به نام کویر قوم تپه وجود دارد که تنها کویر آذربایجان شرقی است. جنس این تپه‌ها ماسه‌ای است و در طول هزاران سال به وجود آمده‌اند. در نزدیکی این کویر روستاهایی وجود دارد که در آن‌ها از شتر نگهداری می‌کنند.

کویر قوم تپه

ارگ تبریز

ارگ تبریز یا ارگ علی‌شاه بنایی تاریخی است که از دوره ایلخانی به یادگار مانده، البته در حال حاضر دیواره‌ جنوبی ارگ باقی مانده است. قسمت زیادی از این بنا در زلزله قرن دهم که در تبریز رخ داد تخریب شد. معماری این بنا به شیوه آذری است و در مصالح آن از ساروج استفاده شده. یکی از ویژگی‌های این بنا علاوه‌بر آجری بودن، طاق بزرگی است که نمای باشکوهی را به ارگ بخشیده است.

ارگ تبریز

بازار تبریز، میراثی جهانی

بازار بزرگ تبریز مکانی است که علاوه‌بر دادوستد ارزش تاریخی نیز دارد. این بازار از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده ایران است و در سال ۱۳۸۹ در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. تیمچه‌ها و راسته‌های بازار با سقف‌های سرپوشیده فضای زیبایی را به وجود آورده‌اند. تیمچه مظفری از معروف‌ترین تیمچه‌های بازار تبریز است. بازار ایران، بلور‌فروشان، حرم‌خانه، صادقیه و شیشه‌گران از بازارچه‌های این بازار‌ند.

در نهایت می توانید برای آشنایی بیشتر با سوغات تبریز از سایر مقالات سایت استفاده کنید.

بازار تبریز
عکس از مجله مارکوپولو

خانه های تاریخی تبریز

تبریز یکی از شهرهای مهم و تاریخی ایران است و خانه‌های تاریخی بسیاری در آن وجود. بسیاری از خانه‌های تاریخی تبریز به دلیل زلزله‌خیز بودن منطقه، از بین رفته‌اند. اما هنوز در میان بافت تاریخی تبریز، خانه‌های معروفی دیده می‌شود. از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی تبریز می‌توان به خانه مشروطه، خانه امیرنظام گروسی، خانه بهنام، خانه شهریار و خانه پروین اعتصامی اشاره کرد. اغلب این خانه‌ّا متعلق به دوره قاجار است و معماری آنها برگرفته از معماری دوران قاجار می‌باشد.

حمام نوبر تبریز

یکی از جاذبه های تاریخی تبریز، حمام نوبر است. حمام نوبر جزو باشکوه‌ترین آثار برجای مانده از دوران قاجار در تبریز می‌باشد که امروزه در بخشی از شهر تاریخی تبریز می‌توانید آن را مشاهده کنید. مساحت کلی این حمان در حدود ۷۰۰ مترمربع است و در تقاطع خیابان امام خمینی و تربیت قرار دارد. این حمام که امروزه به سفره‌خانه سنتی تبدیل شده، تاریخچه غنی در خود نهان کرده است.

از زمان ایلخانیان در تبریز به مانند دیگر شهرهای ایران، حمام‌های عمومی ساخته شد. در این زمان اغلب حمام‌ها در کاروانسرها یا دروازه‌های شهر بنا می‌شدند. اما زلزله بسیاری از این حمام‌های تاریخی تبریز را ویران کرد. همین امر باعث شد تا قدمت حمام های تاریخی تبریز به دوران قاجار بازگردد. براساس مدارک و نظر کارشناسان حمام نوبره در حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و در نقشه قدیم تبریز این حمام در کنار دروازه نوبر قرار داشته است.

موزه های تبریز

تبریز را اغلب شهر اولین‌ها می‌دانند. همین ویژگی باعث شده، موزه های تبریز در میان گردشگران محبوب شوند. هدف موزه های تبریز گردآوری آثار تاریخی، پژوهشی و به نمایش گذاشتن آنها در انظار عمومی به منظور بررسی و بهره‌مندی از آنهاست.

تبریز موزه‌های بسیاری با موضوعات تخصصی مختلفی است که از بابت تنوع موزه‌ها جزو شهرهای مهم ایران به حساب می‌آید. از مهم ترین موزه های تبریز می‌توان به موزه استانداری، موزه آذربایجان، موزه سنجش، موزه قاجار، موزه سنگی تبریز، موزه سفال و موزه استاد شهریار اشاره کرد.

دسترسی به تبریز

تبریز یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران به حساب می‌آید. به همین دلیل دسترسی به تبریز بسیار ساده می‌باشد. فاصله تهران تا تبریز به وسیله نقلیه انتخابی مربوط می‌شود. اما به طور کلی فاصله  بین تهران تا تبریز ۶۳۰ کیلومتر است که با ماشین شخصی حدودا ۶ ساعت طول می‌کشد.

در مسیر تهران به تبریز، قطار نیز وجود دارد که این مسیر در حدود ۱۱ الی ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد. سفر هوایی اما سرعت‌ترین راه رسیدن به تبریز است. فاصله تهران تا تبریز با هواپیما در حدود یک ساعت الی یک ساعت و نیم است.

4/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *