جاهای دیدنی

سوغات و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی

معرفی سوغات و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی یکی از استان‌های کوهستانی در شمال غرب ایران است. گردشگران زیادی به خاطر جاذبه‌های دیدنی‌ آذربایجان شرقی و همچنین خوش آب‌وهوا  بودن آن به‌ویژه در فصل‌های گرم سال به این استان سفر می‌کنند و خاطره‌ می‌سازند. مردم خون‌گرم این استان با دست‌های هنرمندشان صنایع دستی‌ زیبایی را تولید می‌کنند که به حدود ۸۰ نوع می‌رسد.

در سفر به استان آذربایجان شرقی می‌توانید این صنایع دستی جذاب را در بازارهای سنتی از نزدیک ببینید و برای عزیزانتان یک یادگاری دوست‌داشتنی بخرید. دوست دارید با این هنرهای دستی بیشتر آشنا شوید؟ همراه ما باشید.

معرفی سوغات و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی

قالی‌ بافی استان آذربایجان شرقی

قالی‌‌بافی از صنایع دستی نفیس و مهم استان آذربایجان شرقی است و سابقه آن به دوران مادها برمی‌گردد. این استان یکی از اصلی‌ترین مرکز‌های تولید قالی در کشور است و بیشتر محصولاتش صادر می‌شود. هنر قالی‌بافی در دوره تیموریان و صفویان به نقطه اوج خود می‌رسد.

هنرمندان آن دوره قالی‌هایی با نقش‌‌های گل شاه عباسی، سجاده‌ای، گل و بوته، ترنج و حیوانات را با استفاده از ابریشم و رنگ‌های متنوع می‌بافند که این آثار خیره‌کننده‌ را می‌توانید در موزه‌های مختلف جهان ببینید.

در حال حاضر قالی‌های این استان با طرح‌های ریزماهی، لچک ترنج و بته، اسلیمی، افشان، قاب قرآنی، منظره بافی، خشتی یا قا‌بقایی، شاه عباسی، هراتی، گل فرنگ، شکارگاه، محرابی و گلدانی به شکل کارگاهی و تک‌بافی بافته می‌شود.

قالی‌ بافی استان آذربایجان شرقی

رودوزی و بافتنی

زنان هنرمند آذربایجانی با استفاده از نخ ابریشم رنگی روی پارچه بخیه‌هایی ایجاد می‌کنند که به رودوزی معروف است. این هنرمندان نقش‌های رودوزی را به صورت ذهنی می‌بافند و این نقش‌ها با سلیقه و برداشت شخصی آن‌ها سر و کار دارد.

اگر به دنبال رودوزی‌های مرغوب هستید می‌توانید به ممقان، که در چهل کیلومتری تبریز قرار گرفته است، بروید و بهترین رودوزی‌‌ها را از بازارهایش تهیه کنید. زنان این استان بافتنی هم می‌بافند و رومیزی،‌ کفش، جلیقه، کمربند، زیرلیوانی و کلاه از محصولات آن‌هاست.

سوغات آذربایجان شرقی
عکس از گوگل

پارچه‌ بافی

پارچه‌بافی با دست از گذشته در ایران رواج داشته است و دوره صفویه به‌عنوان عصر طلایی صنعت بافندگی شناخته می‌شود. پارچه‌هایی از جنس ابریشم زربافت، مخمل ابریشمی و حریر ساده در این دوره بافته شده‌اند  و در حال حاضر در موزه‌های هنرهای تزئینی اصفهان و آستان قدس رضوی نگهداری می‌شوند.

شهر اسکو یکی از مرکز‌های مهم پارچه بافی است. در این شهر پارچه منحصربه‌فردی به اسم کلاقه‌ای بافته می‌شود که به صورت چاپ باتیک رنگرزی شده و به قدری مرغوب است که کشور ایتالیا یکی از خریدار‌های آن است. 

پارچه بافی
عکس از گوگل

سفالگری و سرامیک‌ سازی

در بین صنایع دستی زیبای استان آذربایجان شرقی سفالگری و سرامیک‌سازی جایگاه ویژه‌ای دارد. این هنرهای دستی در شهر زنوز و تبریز رواج دارد و مدیون استاد‌های این حرفه و خاک مرغوب این منطقه‌ به نام کائولن یا خاک چینی است. از کائولن برای ساخت بدل‌ چینی، که به ظرف‌های چینی شبیه است، استفاده می‌‌کنند.

اگر می‌خواهید این صنایع دستی را از نزدیک ببینید باید به شهر کوزه‌کنان بروید. این شهر سابقه زیادی در تولید سفال دارد و مهم‌ترین مرکز عرضه این محصول است.

سفالگری تبریز
عکس از گوگل

سوزن‌ دوزی

سوزن‌دوزی هنری ظریف و با‌ارزش در زمینه دوخت است و تنوع رنگی فوق‌العاده‌ای دارد. با رفتن به شهر ممقان در استان آذربایجان شرقی زنان و دخترانی را می‌بینید که با یک سوزن پنج سانتی‌متری و نخ‌های ابریشم الوان انواع رومیزی، کوسن، کیف، کمربند، کفش و زیرلیوانی را با دست‌های هنرمندشان می‌دوزند. نقش‌های زیبای این محصولات برداشت شخصی سوزن‌دوزان از طبیعت است و این طرح‌ها بر روی پارچه متقال و دبیت پیاده می‌شود. 

سوزن دوزی آذربایجان شرقی
عکس از گوگل

ساز سنتی

قدمت موسیقی آذربایجان به دوهزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. استان آذربایجان شرقی هنرمندان مشهوری در حوزه موسیقی دارد و از گذشته تولید سازهای مختلف هم در این استان رواج داشته است. این سازهای سنتی از مرغوب‌ترین چوب‌های درختان گردو و توت ساخته می‌شود و تنوع زیادی دارد.

استاد‌های این هنر دستی ساز‌های مختلفی مثل عاشیق‌لر یا چگور یا قوپوز، تار، کمانچه، بالابان، قره‌نی یا کلارینت، گارمون یا آکاردئون، ناقاره یا نقاره، قاوال یا گاوال یا دایره، دهل و سورنا و قارمان را با ظرافت می‌سازند.

اگر به دیدن نمونه‌های اولیه این ساز‌ها علاقه دارید می‌توانید بعضی از آن‌ها را در موزه موسیقی ایران از نزدیک ببینید.

سازسازی در تبریز
عکس از گوگل

صنعت چرم تبریز

صنعت چرم در ایران تاریخچه‌ای هزاروپانصد ساله دارد و در آن زمان از چرم در تولید آثاری مانند لباس، مشک، کفش و جنگ‌افزار استفاده می‌شد. برای تولید چرم از ترکیب پوست جانوران با مواد مختلفی مثل زاج سفید، پوست درخت صنوبر، کاج، بلوط، فندق، کائوچو و مواد شیمیایی استفاده می‌شود و انواعی مثل چرم سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، گیاهی، کرومی، ورنی و چرم اشبالت دارد.

با تاسیس اولین کارخانه چرم‌سازی تبریز در سال ۱۳۱۰ این هنر جان تازه‌ای گرفت. اگر به چرم مرغوب علاقه دارید سری به بازار سنتی تبریز بزنید تا تنوعی فوق‌العاده از چرم را از نزدیک ببینید. 

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است و یکی از قطب‌های گردشگری ایران است. می‌توانید با اجاره آپارتمان در تبریز به دیدن جاذبه‌ های گردشگری تبریز بروید و سفر لذت‌بخشی داشته باشید.

چرم تبریز
عکس از گوگل

حجاری

حجاری یا سنگ‌تراشی قدمتی طولانی دارد و به زبان ساده نوعی حکاکی بر روی سنگ است. در این هنر بعد از برش سنگ‌های مختلف با استفاده از قلم نقش‌ها و طرح‌های مختلفی را روی سنگ می‌تراشند و درنهایت آن را پرداخت می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید در گذشته از این حرفه برای تولید ابزار و ظرف‌های سنگی استفاده می‌‌شد.

در آثار شگفت‌انگیزی مثل تخت جمشید و اهرام ثلاثه هنر حجاری به کار رفته است و هر گردشگری را جذب خود می‌کند.

سنگ‌تراشی تبریز
عکس از گوگل

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

4.6/5 - (125 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *