غذاهای محلی

معرفی غذاهای محلی بندرعباس | غذاهایی با طعم و بوی ماهی و ادویه

شما را نمی‌دانم، اما من معتقدم غذاهای یک منطقه هم جزء جاذبه‌های توریستی آن‌ ناحیه به شمار می‌روند. غذاهایی با طعم‌هایی خاص و جدید که قبلاً نچشیده‌اید و هیجان دارید تا در سفرتان به هر شهری آن‌ها را کشف کنید. درست مثل جاهای دیدنی آن شهر. امروز می‌خواهیم در سفر مجازی‌مان راهی جنوب شویم و درباره غذاهای سنتی بندرعباس کمی با شما صحبت کنیم. بندرعباس، شهری ساحلی است که گرمای خرماپزانش و جاهای دیدنی‌اش یک طرف؛ غذاهای تند، پرادویه و انسان‌های خونگرم و مهمانوازش هم طرف دیگر.

‌انسان‌هایی که غذا را همراه با چاشنی عشق و علاقه می‌پزند. اصلا برای همین است که غذاهای محلی بندرعباس عطر و طعم به‌خصوصی دارند. اگر اهل بندرعباس باشید و با عطر و طعم این غذاها در کوچه و پس کوچه‌های این شهر بزرگ شده باشید که خوش به حالتان! اما اگر به قصد گردشگری به بندرعباس سفر کرده ‌باشید حتما غذاهای محلی این شهر را امتحان کنید و مطمئن باشید تجربه چشیدن آن‌ها چیزی نیست که به این راحتی‌ها از ذهن‌تان بیرون برود. اگر شما هم مثل من وسوسه شدید تا با غذاهای محلی بندرعباس آشنا شوید تا انتهای این مقاله از اتاقک من را همراهی کنید.

گبولی گوشت؛ از محبوب‌ترین غذاهای محلی بندرعباس

گبولی گوشت
گبولی گوشت یکی از شناخته‌شده ترین غذاهای محلی بندرعباس است – عکس از سایت: ashpazam

همه مناطق ایران یک یا چند مورد غذای مجلسی دارند که بیشتر در مراسم و مهمانی‌ها آن را سرو می‌کنند. گبولی گوشت هم از آن غذاهای محلی بندرعباس است که در لیست غذاهای مجلسی این شهر قرار گرفته است.

گبولی گوشت یک غذای پلویی و از جمله غذاهای لذیذ بندرعباس است که با برنج، گوشت قرمز یا مرغ، سیب زمینی، نخود و انواع ادویه‌ها مثل هل، میخک، فلفل، لیمو عمانی درست می‌شود. این غذا عطر و طعم بی‌نظیری دارد و بسیار مغذی و پرخاصیت است. اگر به بندرعباس رفتید حتما این غذای محلی را امتحان کنید.

اجاره سوئیت بندرعباس با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

هواری؛ غذایی مخصوص دورهمی‌ها

هواری
هواری با انواع گوشت، انواع ماهی و میگو درست می‌شود.

هواری، پلویی خوشمزه است که به پلو بندری نیز معروف است. این غذای خوشمزه یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است، کافی است یک بار امتحانش کنید تا دهانتان از خوشمزگی آب بیاندازد. هواری با میگو یا با انواع ماهی‌های مختلف از جمله هامور، هوور، زبیدی، شیر و سنگسر و همچنین میگو درست می‌شود. برای تهیه این غذا از ترکیب سبزیجات معطر، میگو یا ماهی، پیاز، سیر و ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند که با برنج ترکیب می‌شود. بسته به ذائقه برای طعم و رنگ بهتر نیز به آن رب گوجه‌فرنگی و زعفران اضافه می‌کنند.

هواری معمولا با ترشی سرو می‌شود. این غذا علاوه بر خوشمزگی، خاصیت‌های زیادی برای سلامتی دارد. چرا که ماهی منبع خوبی از پروتئین، امگا ۳، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ادویه‌های مورد استفاده در این غذا هم می‌توانند سیستم گوارشی، ایمنی و قلبی را تقویت کنند. در کل اگر به دنبال تجربه یک غذای خوشمزه و پرخاصیت در بندرعباس هستید، هواری را از دست ندهید.

هزاری؛ یکی از لذیذترین غذاهای محلی بندرعباس

هزاری
هزاری، از آن لذیذترین غذاهای محلی بندرعباس است که طعم خاصی دارد – عکس از سایت: delgarm

هزاری یکی دیگر از غذاهای محلی خوشمزه و ساده بندرعباس است که با ماهی و برنج تهیه می‌شود. علاوه بر این پودر لیمو، پیاز، فلفل دلمه‌ای و غیره نیز از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذای محلی خوشمزه است. برای تهیه این غذا، ماهی را با ادویه های مخصوص مزه دار کرده و سرخ می‌کنند. سپس برنج را با آب ماهی و ادویه‌هایی مثل هل، میخک، زعفران و لیمو عمانی پخته و روی آن ماهی سرخ شده را می‌گذارند. هزاری طعم بسیار بی‌نظیری دارد و بیشتر در مجالس مردم بومی بندرعباس طبخ و همراه با سالاد شیرازی، ترشی و نوشیدنی‌های محلی بندرعباس مثل سکنجبین سرو می‌شود.

کلمبا؛ غذایی لذیذ و پرخاصیت

کلمبا
کلمبا به خاطر داشتن داشتن سبزیجات معطر عطر و بویی فوق‌العاده دارد – عکس از سایت: iranlover

کلمبا ماهی یا حلیم ماهی، از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است که از ترکیب گندم پرک، گوشت ماهی، سبزیجات معطر و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود. این غذا در استان هرمزگان و به خصوص بندرعباس رواج دارد و با روغن حیوانی (جونون) که عطر و طعم خاصی به آن می‌دهد، پخته می‌شود.

قلیه ماهی و میگو

قلیه ماهی و میگو
قلیه ماهی یا میگو یکی از خاص‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است – عکس از سایت: hajmohamadjalali

قلیه ماهی و میگو از آن غذاهای محلی خوشمزه و پرطرفدار جنوب کشور است که نه تنها در بندرعباس بلکه در بوشهر هم زبانزد عام و خاص است. این خورشت‌های دریایی خوشمزه، جزء غذاهای اصیل و سنتی مردم جنوبی هستند و بیشتر در مناسبت‌ها و مهمانی‌های مختلف سرو می‌شوند. قلیه ماهی و میگو یک غذای ترش و تند است و مخصوص کسانی است که دوست دارند غذای خود را با ادویه‌های قوی بخورند.

برای تهیه این غذا از ماهی یا میگو، سبزی قلیه خرد شده (گشنیز، شوید، تره، نعناع)، پیاز، تمر هندی، رب گوجه‌فرنگی، روغن و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. این خورشت خوشمزه به خاطر داشتن سبزیجات متنوع بسیار خوش طعم و خوش رنگ است و به دلیل استفاده از تمر هندی مزه‌ی بسیار ترشی دارد. برای تهیه قلیه ماهی از ماهی‌های بدون استخوان مثل شوریده، سنگسر، حلوا سیاه و هامور استفاده می‌کنند. معمولا این خورشت خوشمزه با پلو سرو می‌شود.

زیبون؛ غذایی با طعم فراموش نشدنی

زیبون
زیبون یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است – عکس از سایت: tabarok

مگر می‌شود به جنوب سفر کرد و زیبون را امتحان نکرد. زیبون یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است که شباهت زیادی به دم‌پختک دارد. این غذای خوشمزه از ترکیب ماهی، برنج، سیب‌زمینی، پیاز، سیر، فلفل، زردچوبه، نمک، زعفران و ادویه‌های محلی تهیه می‌شود. یکی از نکات مهم در تهیه کردن زیبون به روش جنوبی‌ها استفاده زیاد از زعفران و زردچوبه است چون‌که زیبون در آخر باید به رنگ زرد باشد.

طرز تهیه زیبون به این صورت است که ابتدا ماهی را با ادویه‌های مختلف طعم‌دار می‌کنند. سپس پیازها را به همراه سیر و فلفل تفت داده و بعد از آن ماهی و سیب‌زمینی‌ها را به صورت جداگانه در روغن سرخ می‌کنند. در مرحله بعدی این مواد را با هم ترکیب کرده و برنج را آبکش می‌کنند. سپس داخل قابمه مقداری روغن و نان تموش می‌چنیند. بعد لایه نازکی از برنج را ته قابلمه ریخته و روی آن مقداری از مواد زیبون را میریزند. این کار تا پایان یافتن مواد اولیه‌ ادامه پیدا می‌کند.

برای اجاره سوئیت در بندرعباس می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

کوفته مومغ؛ غذایی ساده و خوشمزه

کوفته مومغ
کوفته مومغ یکی از ساده‌ترین و در عین حال خوشمزه‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است – عکس از سایت: topcooking

از آن‌جایی که موضوع بحثمان غذاهای جنوبی است پس حتما خودتان حدس می‌زنید که قرار است در سرتاسر این مقاله بارها و بارها کلمه ماهی را ببینید. کوفته مومغ هم از دیگر غذاهای اصیل و پرطرفدار بندرعباس است که معمولا با ماهی ساردین طبخ می‌شود. از دیگر مواد اولیه این غذا می‌توان به سیب زمینی، سیر، پیاز، تخم‌مرغ، فلفل سبز تند، ادویه و سبزی‌های معطر به ویژه شنبلیله، شوید و گشنیز اشاره کرد. این غذای محلی شبیه کتلت و کوکو هست و معمولا آن را با نان محلی سرو می‌کنند.

برنج دیشو؛ غذایی محلی با طعم خوش جنوبی

برنج دیشو
برنج دیشو یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی بندرعباس است که طرفدران پروپاقرصی دارد – عکس از سایت: iranlover

برنج دیشو همانطور که از اسمش مشخص است، یک نوع پلو است. مواد تشکیل‌دهنده این غذای سنتی بندرعباس برنج، ماهی یا گوشت گوسفند، شیره خرما، پیاز، نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و آرد است. خوب است بدانید اهالی بندرعباس این غذا را بیشتر با ماهی طلال درست می‌کنند. طرز تهیه برنج دیشو به این صورت است ابتدا برنج را چند ساعت قبل از پخت در آب خیس می‌کنند. سپس شیره خرما را در آب رقیق کرده و در قابلمه‌ای روی حرارت ملایم قرار می‌دهند تا به جوش بیاید.

بعد از آن برنج را در شیره خرما ریخته و سپس حرارت را کم و درب قابلمه را می‌بندند تا برنج دم بکشد. در مرحله بعدی ماهی یا گوشت را با آبلیمو، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک مخلوط کرده و در ظرفی دربسته قرار می‌دهند تا مزه‌دار شوند. بعد ماهی یا گوشت را در آرد غلطانده و در روغن داغ سرخ می‌کنند. پس از آماده شدن، برنج دیشو را در دیسی مناسب می‌کشند و با ماهی یا گوشت سرخ شده سرو می‌کنند.

حلیم جریش؛ خوشمزه و مقوی

حلیم جریش
اگر مقوی بودن غذا به اندازه خوشمزگی‌اش برایتان اهمیت دارد، حتما حلیم جریش بندرعباس را امتحان کنید – عکس از سایت: cookpad

حلیم جریش غذایی خوشمزه است که بیشتر در ماه مبارک رمضان و در وعده افطار توسط اهالی بندرعباس خورده می‌شود. برخلاف غذاهای قبلی که با ماهی و گوشت طبخ می‌شدند، در این غذای سنتی اما از بلغور گندم بیشتر استفاده می‌شود. دیگر مواد تشکیل دهنده این حلیم، رب، پیاز، گوجه فرنگی، مرغ یا گوشت گوسفندی و البته نمک، فلفل و زردچوبه است. حلیم جریش بافت کشدار و غیظی دارد و به علت داشتن بلغور گندم، سرشار از انواع ویتامین‌ها، پرو تئین‌ها ، فیبر و آنتی اکسیدان است. البته این غذای لذیذ و خوشمزه به دلیل مقوی بودن و داشتن خاصیت بالا در فصل زمستان نیز طبخ و استفاده می‌شود .

کاتوغ؛ غذایی محبوب ماهی خواران

کاتوغ
کاتوغ یکی از لذیذترین غذاهای محلی بندرعباس است – عکس از سایت: iranlover

وقتی وارد بندرعباس می‌شوید با تنوعی از غذاهای محلی رنگارنگ و خوشمزه روبه‌رو می‌شوید. یکی دیگر از غذاهای محلی خوشمزه این شهر کاتوغ یا قاتق است. کاتوغ یک غذای جنوبی است که با ماهی شور، سیب زمینی، تمر هندی و ادویه‌های مخصوص جنوبی تهیه می‌شود. البته می‌توان این غذا را با تخم مرغ هم درست کرد. کاتوغ در بیشتر شهرهای جنوبی ایران طبخ می‌شود؛ اما روش پخت آن در بندرعباس متفاوت است.

طرز تهیه این غذا با ماهی شور در این شهر به این صورت است که ابتدا ماهی‌های شور را در آب خیس می‌کنند تا نمک اضافی آن‌ها خارج شود. سپس سیب زمینی‌ها را به صورت درشت، برش زده و در مقداری روغن سرخ می‌کنند. بعد از آن ماهی‌ها را با مقدار زیادی پیاز و ادویه‌جات مخصوص سرخ کرده و سپس سیب زمینی‌های سرخ شده را کنار ماهی‌ها می‌گذارند و با یک قاشق بزرگ، به آرامی هم می‌زنند.

در مرحله آخر، عصاره تمر هندی را به ترکیب ماهی و سیب زمینی سرخ شده اضافه کرده و صبر می‌کنند تا مواد با هم بجوشند. پس از جوش آمدن غذا، شعله را کم کرده و بسته به سلیقه، مقدار کمی رب گوجه برای خوشرنگ‌تر شدن به بقیه مواد اضافه میکنند و اجازه می‌دهند غذا کاملا جا بیفتد.

پودینی کوسه؛ غذایی جنوبی با طعمی متفاوت و بی‌نظیر

پودینی کوسه
پودینی کوسه یکی از لذیذترین غذاهای محلی بندرعباس است که با کوسه‌ماهی یا سفره ماهی درست می‌شود.

پودینی کوسه یکی از غذاهای دریایی و خوشمزه جنوب به‌خصوص بندر عباس است، که طعم متفاوت و بی‌نظیری نسبت به سایر غذاهای محلی جنوب دارد. این غذا همانطور که از اسمش مشخص است با گوشت ماهی کوسه یا سفره ماهی و همچنین سبزیجات، رب گوجه‌فرنگی، لیمو عمانی و ادویه‌های مخصوص درست می‌شود. پودینی کوسه طعم ترش و تندی دارد و بیشتر با نان سنگک یا نان بربری سرو می‌شود.

هرچند که این غذا بسیار مغذی هست اما مصرف بیش از حد این غذا ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد. به این دلیل که کوسه ماهی به عنوان یک ماهی بزرگ، از ماهی‌های کوچک‌تر تغذیه می‌کند. به همین دلیل میزان جیوه موجود در بافت گوشتی این ماهی، بسیار زیاد است. بالا بودن میزان جیوه می‌تواند باعث اختلال در عملکرد مغز، کلیه، قلب و کبد شود به همین دلیل، مصرف این غذا بیشتر از دو بار در طول هفته، توصیه نمی‌شود.

سخن آخر

در این مقاله همراه هم راهی جنوب ایران و شهر ساحلی زیبای بندرعباس شدیم. از آن‌جایی که این‌بار هدفمان از این سفر مجازی فقط آشنایی با غذاهای محلی بندرعباس بود، به همین دلیل بندرعباس و جاذبه‌های دیدنی این شهر را کنار گذاشتیم و فقط سری به سفره‌های رنگارنگ و خوشمزه این شهر زدیم. اما از آن‌جایی که تعداد غذاهای محلی این شهر زیاد است، به همین دلیل در این مقاله فقط به 11 تا از غذاهای محلی بندرعباس بسنده کردیم.

غذاهایی تند و خوشمزه با ادویه‌هایی خاص که عطر و طعم منحصربه‌فردی دارند و هرکدام توسط اهالی این خطه به روش‌های خاصی طبخ می‌شوند. از قلیه ماهی و کوفته مومغ خوشمزه این شهر چشیدیم و بعد هم با پودینی کوسه که یکی از غذاهای جذاب بندرعباس است، مقاله غذاهای محلی این شهر را به پایان رساندیم. تنها دغدغه‌مان این است که در سفرتان به بندرعباس نگرانی بابت گرسنه ماندن نداشته باشید. اگر شما هم برای سفر به بندرعباس دغدغه‌ای دارید و آن هم اقامتگاه است، می‌توانید مثل همیشه روی کمک اتاقک حساب باز کنید و با اجاره ویلا و سوئیت از این سایت با آسودگی خاطر راهی بندرعباس شوید و غذاهای محلی این شهر را بچشید.

4.5/5 - (105 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *