غذاهای محلی

غذاهای محلی کیش که دهان هر کسی را آب می‌اندازد!

غذاهای محلی آیینه فرهنگ، تاریخ و حتی آداب‌ورسوم مردم یک سرزمین هستند. حتی اگر عد‌ه‌ی کمی به دستور پخت اصلی وفادار مانده باشند و شهر کاملا رنگ و بوی مدرنیته به خود گرفته باشد، باز هم غذاهای محلی جذاب‌اند و می‌توانند لایه‌ی پنهانی از شهر را نشان‌تان دهند. در این مطلب از اتاقک می‌خواهیم از غذاهای محلی کیش برایتان بگوییم. جزیره‌ای که حالا به لوکس بودن و زندگی شبانه‌اش شهرت دارد و کلوپ‌های آبی‌اش، تجربه‌های بی‌نظیری را برایتان رقم خواهند زد. میان تمام این زرق‌وبرق‌ها، مردم اصیل کیش هنوز در این جزیره هستند و با دستور پخت غذاهای خاص و خوشمزه‌شان، داستان متفاوتی را از کیش برایتان روایت می‌کنند. دوست دارید غذاهای محلی کیش را بشناسید؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

مضروبه، ماهی خوش طعم کیش (Mazroobeh)

مضروبه
مضروبه با ترشی‌های گرم یا سیر ترشی سرو می‌شود.

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کیش، مضروبه است. یک ماهی تنوری و جذاب که با سیر و سبزیجات محلی، طعمی عالی به خود می‌گیرد. مضروبه آنقدر خوشمزه است که می‌توانید در طول سفر به کیش، آن‌را چندین بار امتحان کنید. این غذای خوشمزه و خوش آب و رنگ، ادویه‌های تندی دارد و معمولا با ترشی‌های گرم و مخصوص یا سیرترشی سرو می‌شود. اگر ماهی سفارش دادید، یادتان باشد که دیگر ماست سفارش ندهید؛ چرا که طبع این دو خوراکی با هم سازگار نیست و ممکن است بیمار شوید.

خورشت مارگوگ

خورشت مارگوگ
خورشت مارگوک برای ذائقه‌های خاص و سخت پسند مناسب است.

دل‌تان خورشت با برنج می‌خواهد؟ آن هم خورشتی که نشانه‌ای از غذاهای عربی دارد و ادویه‌های تندش به گوشت بره، سیب زمینی، نخود و بادمجان، عطر و طعم متفاوتی می‌بخشد. این خورشت معمولا با برنج سرو می‌شود و در رستوران‌های محلی کیش می‌توانید طعم آن‌را بچشید. خورشت مارگوک با طعم خاص و دلپذیر خود در قالب یک غذای خوشمزه، تجربه‌ای متفاوت و جذاب را برای ذائقه‌های متفاوت ارائه می‌دهد.

اجاره سوئیت کیش با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ماهی هوور یا غذای هوورای

ماهی هوور یا غذای هوورای
ماهی هوور با نام ماهی تن هم شناخته می‌شود و رنگ صورتی دارد.

بومیان کیش برای برخی از رویدادها و مناسبت‌ها غذاهای خاصی می‌پزند. درواقع این غذاها بیش از یک خوراکی هستند و مهمان‌نوازی میزبان را در حد اعلا نشان می‌دهند. یکی از این غذاها ماهی هوور یا هوورای است. این ماهی به ماهی تن هم معروف است و علاوه‌بر خلیج‌فارس در اقیانوس هند و اقیانوس آرام نیز زندگی می‌کند. در واقع به نظر می‌رسد این ماهی اقیانوسی از طریق دریای عمان به حوالی کیش رسیده باشد. از آنجا که گوشت این ماهی میوگلوبین دارد، برخلاف بسیاری از ماهی‌ها، بافت آن به جای سفید، صورتی است. پس اگر جایی ماهی هوور سفارش دادید و غذایتان کمی صورتی بود نگران نباشید. ماهی شما خام نیست و فقط رنگ آن به این شکل است.

هریسه، هلیم عربی

هریسه، هلیم عربی
هریسه یک غذای مفید و مقوی به خصوص برای وعده صبحانه محسوب می‌شود.

با شکر یا نمک فرقی نمی‌کند، حتما هریسه یا هلیم عربی کیش را امتحان کنید. این هلیم با گوشت و بلغور گندم درست می‌شود و در آن کره هم می‌ریزند. در نهایت یک کاسه هریسه را با دارچین و شکر، سرو می‌کنند. هریسه بسیار مقوی است و می‌تواند یک وعده کامل به خصوص برای صبحانه باشد. اگر قصد دارید ورزش‌های آبی کیش را انجام دهید یا یک پیاد‌روی طولانی را تجربه کنید، حتما یک صبحانه مقوی مثل هریسه را امتحان کنید.

قلیه ماهی، خورشت خوشمزه

قلیه ماهی، خورشت خوشمزه
این خورشت طعمی متفاوت و خاص داشته و به‌صورت کلی با برنج سرو می‌شود.

تا جنوب بروید و قلیه ماهی نخورید؟ بی‌شک سفرتان به کیش کامل نمی‌شود و بعدها حسرت می‌خورید که چرا این خورشت خوشمزه و متفاوت را امتحان نکرده‌اید. در تهیه قلیه ماهی از سبزی‌های محلی استفاده می‌شود. علاوه‌بر آن سیر و تمرهندی نیز، به آن طعمی عالی می‌دهند. ضمنا ادویه‌های محلی نیز، قلیه ماهی را شگفت‌انگیزتر می‌کند. قلیه ماهی معمولا با برنج سرو می‌شود و علاوه‌بر رستوران‌های محلی، می‌توانید در رستوران‌های مدرن‌تر کیش هم آن را سفارش دهید.

قلیه میگو، طعم خوش غذای دریایی

قلیه میگو، طعم خوش غذای دریایی
با خوردن قلیه میگو برای همیشه به آن اعتیاد پیدا خواهید کرد.

اگر ماهی زیاد خورده‌اید و می‌خواهید یک غذای محلی دیگر را هم امتحان کنید، قلیه میگو از بهترین پیشنهادهاست. این غذا پروتئین و فسفر بالایی دارد و با تمر هندی و سبزی‌های مخصوص طبخ می‌شود. قلیه میگو غذای گرمی است و معمولا با برنج سرو می‌شود. در کنار قلیه میگو می‌توانید انواع ترشی‌های محلی کیش را هم سفارش دهید.

سمبوسه و فلافل

سمبوسه و فلافل
سمبوسه و فلافل به‌عنوان غذاهای پرطرفدار و خیابانی شناخته می‌شوند.

در شهرهای جنوبی، فلافل و سمبوسه به‌عنوان یک غذای خیابانی و پرطرفدار پیدا می‌شود. در کیش هم، می‌توانید دکه‌ها و رستوران‌های کوچکی را پیدا کنید که ساندویچ فلافل و سمبوسه را آماده می‌کنند. فلافل معمولا در نانی مخصوص و همراه با سس، گوجه و خیارشور سرو می‌شود. سمبوسه نیز غذایی تند و تیز است که از پیچیدن سیب‌زمینی و سبزیجات معطر در نانی نازک آماده شده است. البته برخی از سمبوسه‌های جنوبی گوشت ماهی و آبزیان دیگر را نیز دارند. گوشت‌هایی که خوش خوراک‌اند و البته شما را با طعم جدیدی آشنا می‌کنند.

یریش؛ هم فوری هم گیاهی

یریش؛ هم فوری هم گیاهی
یریش غذایی است که خواص فراوانی داشته و به سلامت شما کمک می‌کند.

یک غذای فوری و خوشمزه می‌خواهید که کاملا هم گیاهی باشد؟ یریش مخصوص شماست. این غذای محلی کیش از ترکیب بلغور تفت داده شده با ادویه و پیاز داغ به دست می‌آید. این غذا مقوی و آسان است و اهالی کیش آن ‌را خیلی سریع و در سه سوت آماده می‌کنند. یک لقمه از یریش که پروتئین‌های زیادی در خود دارد، برای شما انرژی قابل توجهی را در بر خواهد داشت.

سمک مشوی؛ ماهی لذیذ و مقوی (Samak Mashwi)

سمک مشوی
برای دوست‌داران غذای تند سمک مشوی بهترین گزینه است.

باز هم نوبت ماهی است. آن هم ماهی جنوب که دریاهای آزاد را دیده و گوشتش لذیذ و بسیار مقوی است. در تهیه این ماهی از انواع ادویه‌های خوشمزه و خوش طعم استفاده می‌کنند و ماهی معمولا سرخ می‌شود. سمک مشوی با دورچین‌ها و سبزی پلو، یک غذای کامل است که در سفر به کیش باید حتما امتحانش کنید.

شاورما

شاورما
شاورما یک غذای سبک، مقوی و عربی است.

اگر دل‌تان یک غذای سبک؛ اما مقوی می‌خواست، شاورما یکی از بهترین‌هاست. شاورما درواقع یک غذای عربی است که با گوشت بره یا گوشت مرغ آماده می‌شود. برای طبخ آن از سس سیر استفاده می‌کنند و معمولا در کنارش سیب‌زمینی سرخ کرده را هم پیدا خواهید کرد. شاورما طعمی عالی دارد و اگر با سبزیجات سرو شود، بسیار سالم و پرانرژی است. در برخی از محله‌های کیش از جمله منطقه بومیان، رستوران‌های کوچک محلی را پیدا خواهید کرد که شاورماهای خوشمزه را آماده و با سس‌های عربی عالی آن را سرو می‌کنند.

دیپ محمره

دیپ محمره
دیپ محمره یک غذای تند و درعین حال شیرین است.

تجربه چشیدن طعم‌ یک دیپ خوشمزه و متفاوت در سفر به کیش، با «محمره» عالی خواهد بود. این دیپ بسیار خوش آب و رنگ است و در آن از فلفل دلمه‌ای قرمز استفاده شده است. به همین دلیل رنگ خیلی خاصی دارد و طعمش نیز جالب است. این دیپ خیلی تند نیست و به جای آن کمی ته مزه شیرین دارد. این دیپ با نان مخصوص یا برای برخی از ساندویچ‌ها پیشنهاد می‌شود و می‌تواند تجربه‌ای نو در چشیدن طعم‌ها را برایتان رقم بزند.

مجبوس لحم (Majboos)

مجبوس لحم (Majboos)
سبزیجات ترد به همراه تکه‌های گوشتی، طعم لذیذ و خاص را به غذا مجبوس لحم می‌بخشند.

غذاهای پر و پیمان کیش که در آن از گوشت، حبوبات و سبزیجات خوشمزه استفاده شده است، مجبوس لحم است. این غذای رنگارنگ برای کیشوندها دلنشین و دوست داشتنی است. آنها در این غذا از گوجه، سبزیجات، چوب دارچین، دانه گشنیز و دیگر ادویه‌های معطر استفاده می‌کنند. برای مقوی شدن غذا نیز، گوشت، مرغ و ماهی، می‌تواند به برنج مجبوس اضافه شود. اگر دوست دارید یک غذای خوشمزه و متفاوت را بچشید، مجبوس لحم را نباید از دست بدهید.

برنج بریانی

برنج بریانی
برنج بریانی در کیش پرطرفدار و محبوب است؛ ولی مختص این شهر نیست.

در کیش یک برنج خوشمزه و متفاوت به نام برنج بریانی همراه با تکه‌های گوشت یا مرغ، طبخ می‌شود. برای پختن این غذا از سیب‌زمینی و عدس نیز استفاده می‌کنند و ادویه‌های خوش طعم هم آن‌را جذاب‌تر کرده‌اند. طبع گرم برنج در کنار تکه‌های گوشت بسیار دلنشین است و می‌تواند تجربه‌ای متفاوت را در سفر به کیش برایتان رقم بزند. برنج بریانی مانند بسیاری دیگر از غذاهای جنوبی رنگارنگ و زیباست. این غذا با انواع ترشی سرو می‌شود و برای وعده ناهار و شام مناسب است.

حمسه الخرت؛ طعمی متفاوت از صدف

حمسه الخرت
غذای حمسه الخرت ارزان نیست؛ اما بسیار خوش طعم است.

برای چشیدن طعم صدف‌ها لازم نیست تا سریلانکا یا استانبول بروید، در کیش هم می‌توانید غذای محلی جالبی را پیدا کنید که با گوشت صدف آماده شده است. صیادان مروارید در کیش پس از برداشتن بخش‌های قیمتی، قسمت گوشتی صدف را جدا و بعد آن‌را با پیاز و ادویه، طبخ می‌کنند. با این کار غذایی به اسم حمسه الخرت آماده می‌شود که طعمی متفاوت دارد. از آنجا که این غذا حسابی پخته می‌شود، احتمال انتقال بیماری از صدف به انسان، کاهش می‌یابد. با این حال اگر معده حساسی دارید، بهتر است این غذا را در شب میل نکنید.

خبیصه، حلوای کیش

خبیصه، حلوای کیش
حتما در سفرتان به کیش خبیصه عربی که بسیار آسان و سریع تهیه می‌شود را از قلم نیندازید.

در کیش هوس حلوا کرده‌اید و دوست دارید به عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا این خوراکی خوشمزه را امتحان کنید؟ پس باید خبیصه را بچشید. یک حلوای بسیار خوشمزه و لطیف که با آرد گندم و زعفران درست می‌شود. بسته به طبع و میل شما، خبیصه می‌تواند یک دسر یا غذای اصیل پرانرژی باشد.

برنج شکری یا محمر

برنج شکری یا محمر
برای دوست‌داران غذاهای شیرین، برنج شکری گزینه مناسبی است.

یکی از غذاهای جالب و متفاوت کیش، برنج شکری است. اگر غذاهای شیرین دوست دارید یا می‌خواهید طعم جدیدی را امتحان کنید، محمر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این غذا درواقع برنجی است که به خاطر استفاده زیاد از شکر تقریبا زرد رنگ شده و طعمی کاملا متفاوت دارد. خود اهالی کیش برنج شکری را با ماهی میل می‌کنند. شما هم اگر دوست دارید تجربه‌ای نو و متفاوت داشته باشید نباید این غذای محلی کیش را از دست بدهید.

پودنی، طعم کوسه در کیش

پودنی
پودنی جزو غذاهای عجیب‌وغریب است که برای تهیه آن از گوشت کوسه استفاده می‌شود.

بیشتر مردم فکر می‌کنند که برای چشیدن طعم غذاهای دریایی خاص باید به قشم سفر کنند. حال آن‌که در کیش هم می‌توانید منوهای تفاوت و خوشمزه‌ای را بیابید. یکی از این‌ها، گوشت کوسه است که به آن پودنی نیز می‌گویند. پودنی به شکل‌های مختلفی آماده و سرو می‌شود؛ اما معمولا ادویه‌ها و طعم ترش آبلیمو در تمام آنها مشترک است. پودنی معمولا با نان خورده می‌شود و غذای سنگینی است.

ماهی کله کندی

ماهی کله کندی
به دلیل کندن سر ماهی این غذا به کله کندی معروف است.

یک ماهی کوچک به اسم ساردین پهلو طلایی در کیش بسیار محبوب است. از این ماهی برای طبخ یک غذای خوشمزه و مقوی درست می‎شود که درواقع ماهی سرخ شده به همراه انواع ادویه‌هاست. از آنجا که کیشوندها سر ماهی را جدا می‌کنند و بعد آن‌را می‌پزند، به این غذا کله کندی می‌گویند.

سخن آخر

سفر به کیش پر از جذابیت‌هایی است که شاید در بین بسیاری از شهرهای ایران، کم‌نظیر باشد. این شهر همه چیز تمام غذاهای محلی خوش طعم و رنگی دارد که دهن هر کسی را آب می‌اندازد. همچنین در این جزیره خلیج فارس می‌توانید تجربه‌های منحصربه‌فردی داشته باشید و از رویدادهای متنوع لذت ببرید. اگر قصد اقامت در کیش را دارید، برای رزرو ویلا در کیش و اجاره اقامتگاه کیش، اتاقک همراه شماست. با اقامت در بهترین ویلاهای کیش و چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای کیش، اوقاتی خوش و متفاوت را برایتان آرزو می‌کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *