چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

جهت‌یابی به کمک ساعت‌مچی

جهت‌یابی به کمک ساعت‌مچی یک شوخی یا تیتر جنجالی نیست، مهارتی است که هر طبیعت‌گردی باید آن را داشته باشد. گم شدن در طبیعت زمانی که GPS یا قطب‌نما همراهتان نباشد یکی از بدترین اتفاق‌هایی است که می‌تواند رخ بدهد. به همین دلیل یادگیری مهارت جهت‌یابی ضروری است. اما قبل از هر چیز باید با جهت‌های جغرافیایی آشنا شوید. اگر رو به شمال ایستاده باشید پشت سرتان جنوب، سمت راست شرق و سمت چپِ شما غرب است. بین هر کدام از جهت‌های اصلی یک جهت فرعی نیز وجود دارد که جهت آن نیم‌ساز بین دو جهت اصلی است. برای مثال جهت شمال شرقی، نیم‌ساز شمال و شرق است.

جهت‌یابی
عکس از گوگل

نحوه جهت‌یابی با ساعت‌ عقربه‌ای

برای جهت‌یابی با ساعت‌مچی ابتدا باید ساعت را روبه‌روی صورت خود بگیرید. سپس عقربه ساعت‌شمار یعنی بلندترین عقربه را طوری به سمت خورشید بگیرید که کاملاً در امتداد زاویه تابش نور خورشید قرار داشته باشد. در نظر بگیرید که درست انجام دادن این مرحله خیلی مهم است. سپس از مرکز ساعت به سمت ساعت دوازده یک خط فرضی رسم کنید. نیم‌ساز زاویه عدد ۱۲ و عقربه ساعت‌شمار، جهت جنوب را به شما نشان می‌دهد و سمت مخالف آن جهت شمال قرار دارد. البته باید در نظر داشته باشید که این قاعده در نیمکره شمالی اینگونه است و در نیمکره جنوبی کاملا برعکس می باشد.

جهت‌یابی به کمک ساعت‌مچی
عکس از گوگل

جهت‌یابی با ساعت دیجیتالی

شاید فکر کنید این روش تنها برای ساعت‌های عقربه‌ای کاربرد دارد اما در صورتی که ساعت شما دیجیتال باشد هم می‌توانید جهت‌یابی کند. برای اینکار ساعت را خوانده و روی کاغذ ساختی عقربه‌دار که همان ساعت را نشان می‌دهد بکشید. بلافاصله با استفاده از این ساعت کاغذی طبق مراحل بالا جهت شمال-جنوب را پیدا کنید. 

 

جهت‌یابی در آب و هوای مختلف

جهت‌یابی با ساعت‌مچی به کمک نور خورشید انجام می‌شود. شاید تصور کنید این روش تنها در روزهای آفتابی مناسب است. اما باید بیان کنیم که به کمک این روش در هوای مه‌آلود و هنگامی که تنها هاله‌ای از خورشید در آسمان مشخص است و جایگاه آن بخوبی قابل تشخیص نیست هم به کار می‌آید. در این شرایط می‌توانید ابتدا با کمک یک تکه چوب جهت تابش خورشید را پیدا کنید. یعنی یک تکه چوب نازک بردارید و به صورت قائم در زمین فرو کنید. سایه چوب در زمین هم راستا با جهت تابش خورشید بر روی زمین است.نوک سایه دقیقا در جهت مخالف خورشید قرار دارد. با مشخص شدن جایگاه خورشید به روش گفته شده می‌توانید جهت‌یابی کنید.

 

5/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *