جاهای دیدنی

معرفی کویر‌های ایران | آرامش‌بخش‌ترین نقاط روی زمین

کویر‌های ایران بهترین مقصد برای سفر‌های پاییزی است. سفر به کویر می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین سفرهای عمرتان باشد. در روز‌های سرد پاییز و زمستان رفتن به کویر و تماشا‌ی آسمان پر‌ستاره در شب حسابی دلگرمتان می‌کند. سفر به کویر جذابیت‌های زیادی در میان گردشگران دارد. با توجه به اینکه ایران، کشوری گرم و خشک است کویر‌های زیادی دارد اما همه‌ی آن‌ها مقصد مناسبی برای سفر نیستند. با ما همراه باشید تا شما را با مناسب‌ترین کویر‌های ایران برای سفر آشنا کنیم.

کویر مرنجاب | پرطرفدارترین کویر ایران

کویر مرنجاب در فهرست معروف‌ترین کویرهای ایران می‌درخشد.
کویر مرنجاب در ۳۰۱ کیلومتری تهران، در استان اصفهان، قرار دارد.

کویر مرنجاب یکی از دیدنی‌ترین کویرهای ایران است که طرفداران زیادی دارد. کویر مرنجاب در ۳۰۱ کیلومتری تهران، در استان اصفهان، قرار دارد. ویژگی متفاوت این کویر نسبت به بقیه کویر‌ها پوشش گیاهی و جانوری آن است. ساکنین حاشیه کویر مرنجاب می‌گویند نام این کویر را شاه‌عباس صفوی انتخاب کرده است. روایت دیگری هم درباره نام‌گذاری این کویر وجود دارد که می‌گوید در قدیم کندن قنات و رسیدن به آب کاری سختی بوده است و به همین دلیل به این منطقه مرد رنج آب می‌گفتند. این نام به مرور زمان به مرنجاب تغییر پیدا کرده است. از مکان‌های دیدنی اطراف کویر مرنجاب می‌توان به دریاچه نمک حوض سلطان، چاه دستکن، جزیره سرگردان و کاروانسرای مرنجاب اشاره کرد.

برای رفتن به کویر مرنجاب می‌توانید بعد از اجاره خانه در آران و بیدگل از اتاقک و اقامت در این شهر با خیال راحت به کویر بروید. با پیمودن ۵ کیلومتر به سمت شمال شهر، به سه‌راهی کارخانه فولاد کویر که می‌رسید، مسیر خاکی مرنجاب در جهت شمال شرقی پیش رویتان قرار دارد.

کویر مصر | دریای شنی کویر

شترسوراری در کویر مصر، یکی از معروف‌ترین کویرهای ایران
کویر مصر لوکیشن فیلمبرداری سریال خیلی دور، خیلی نزدیک

کویر مصر یکی دیگر از کویرهای ایران است که در ۴۵ کیلومتری جندق، یکی از روستاهای شهرستان خور‌و‌بیابانک، در استان اصفهان قرار دارد. مردم معتقدند که رضا میرکریمی با فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک» که در روستای مصر فیلم‌برداری شده بود باعث معرفی کویر مصر شد. این روستا توسط شخصی به نام «یوسف» آباد شده است. او برای تأمین آب آشامیدنی گوسفندان چاهی را حفر کرد و به همین خاطر به این روستا «مزرعه یوسف» می‌گفتند؛ اما بعد‌ها با توجه به این‌که نام روستا از داستان حضرت یوسف الهام گرفته شده بود به مصر تغییر یافت. کویر مصر جزو بهترین کویرهای ایران برای سفر است. مکان‌های دیدنی در نزدیکی روستای مصر شامل منطقه امیر‌آباد، روستای فرحزاد، نیزار مصر و روستای زیبای عروسان می‌شود.

برای رسیدن به کویر مصر از تهران به سمت دامغان رهسپار می‌شوید، پس از رسیدن به دامغان به سمت معلمان و جندق بروید. به جندق که رسیدید پس از پیمودن ۴۵ کیلومتر مسیر خاکی، به کویر مصر می‌رسید.

کویر خور‌ و‌ بیابانک | پرستاره‌ترین کویر ایران

تصویری از کویر خور و بیابانک
یکی از زیباترین کویرهای ایران در 399 کیلومتری اصفهان، کویر خور و بیابانک است. – عکاس: محمد جهانبخشی

یکی دیگر از کویر‌های ایران، کویر خور‌و‌بیابانک است. این کویر که در ۳۹۹ کیلومتری اصفهان قرار دارد، می‌تواند تمام تصورات شما را از یک سفر کویری خوب به واقعیت تبدیل کند. نکته‌ای که گردشگران باید به آن توجه کنند این است که اختلاف دمای روز و شب در این منطقه بسیار زیاد است و باید حتماً لباس گرم همراه داشته باشند. کویر خور‌و‌بیابانک در شهرستان خور‌و‌بیابانک قرار دارد. خور که همراه با بیابانک آمده به معنای خورشید است. جالب است بدانید در ایران باستان هر‌روز از هر‌ماه شمسی نام مخصوصی داشت و به روز یازدهم از ماه شمسی خور می‌گفتند. در ایران باستان خور را به معنی فرشته نگهبان نیز می‌دانستند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

منطقه کویری خور جزو دیدنی‌ترین کویرهای ایران است که جاذبه‌های بسیاری دارد، ازجمله

  • دریاچه نمک که بزرگ‌ترین دریاچه فصلی نمک در جهان است.
  • روستای ایرج که قدمت آن ۴ هزار سال است.
  • تپه‌های خور که با وزش باد تغییر شکل می‌دهند.
  • کویر شرقی خور که شکل لانه‌زنبوری دارد.
  • ریگزارهای مصر که به آسمان زیبا و پرستاره‌اش شهرت دارد.

برای رسیدن به کویر خور و بیابانک از جاده قم به سمت کاشان بروید. پس از عبور از کاشان، نایین و انارک به خور می‌رسید. از آنجا تابلوها شما را به سمت کویر و منطقه کمپ راهنمایی می‌کنند. شما می‌توانید با اجاره اقامتگاه بوم گردی در خور و بیابانک محل اقامت مناسبی برای استراحت از اتاقک رزرو کنید و از کویر نوردی حسابی لذت ببرید.

کویر زردگاه | سرسبز‌ترین کویر ایران

کویر زردگاه با نخل‌های سرسبزش، یکی از خاص‌ترین کویرهای ایران است.
سرسبزی کویر زردگاه دلیل اصلی جذابیت آن است.

از دیگر کویر‌های ایران، کویر زردگاه در استان خراسان جنوبی است. زردگاه نام روستایی در شهرستان طبس است. این روستا در نزدیکی روستای نایبند، در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر دیهوک، قرار دارد. سرسبزی کویر زردگاه دلیل جذابیت آن است. سرسبزی این منطقه به دلیل وجود نخلستان‌های روستا است. روستای زردگاه مثل روستای نایبند خانه‌‌هایی پلکانی دارد. جمعیت این روستا ۲ خانواده است که یکی از آن‌ها پیرزنی حصیرباف است. از جاذبه‌های طبیعی زردگاه می‌توان به درختان خرما، پرتقال، نارنج، نارنگی و لیمو، چشمه آب گرم و استخر آب گرم اشاره کرد.

اگر می‌خواهید روش های یافتن آب در کویر و چگونگی بقا در طبیعت را بدانید برایتان در این مطلب گفته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم خواندن آن را از دست ندهید.

برای رسیدن به کویر زردگاه جاده اصلی کرمان به مشهد را طی کنید، پس از رسیدن به شهر دیهوک مسیر روستا‌ی زردگاه را می‌بینید و با ادامه مسیر به کویر زردگاه می‌رسید.

کویر ابوزیدآباد | کویر تاریخی ایران

کویر ابوزیدآباد در 35 کیلومتری روستای ابیانه
روستای پرطرفدار ابیانه که سالانه میزبان گردشگران زیادی است، در ۳۵ کیلومتری ابوزیدآباد قرار دارد.

کویر ابوزیدآباد، یکی دیگر از دیدنی‌ترین کویرهای ایران است. این کویر به دلیل موقعیت جغرافیایی و اسرار تاریخی خود، طرفداران زیادی دارد. این کویر که در شمال شرقی کاشان قرار دارد تپه‌های شنی زیبا و آرامش عجیبی دارد که لذت اقامت در کویر را برای شما چند برابر می‌کند. ابوزیدآباد مهد گویش‌های کهن ایران است و گویش بیذوی از مهم‌ترین گویش‌های رایج در این منطقه است. کویر ابوزیدآباد جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. اگر بخواهیم به بعضی از این جاذبه‌ها اشاره کنیم می‌توانیم از قلعه کرشاهی، آب‌انبار صفوی، کاروانسرای صفوی و شهر زیرزمینی نوش آباد نام ببریم. روستای پرطرفدار ابیانه که سالانه میزبان گردشگران زیادی است، در ۳۵ کیلومتری ابوزیدآباد قرار دارد.

برای رسیدن به کویر ابوزیدآباد از جاده قم کاشان به سمت کاشان بروید. بعد از ورود به کاشان به سمت بلوار قطب راوندی و بعد بلوار ملاصدرا به حرکت خود ادامه دهید تا به یک دوراهی برسید. در دوراهی مسیر سمت چپ را انتخاب کنید تا وارد جاده کویری ابوزیدآباد شود.

کویر متین‌آباد | اولین اکو‌کمپ کویری ایران

کویر متین آباد، اولین اکوکمپ کویری ایران
تماشای آسمان پر‌ستاره‌ی کویر، شتر‌سواری، راه رفتن روی رمل‌های لغزنده، دیدن مزارع پرورش اسب و شترمرغ از جاذبه‌های کمپ کویری متین‌آباد است. – عکاس: fariba shagholani

کویر متین‌آباد که در جنوب شرقی کاشان و در نزدیکی شهر نطنز قرار دارد، اولین اکو‌کمپ کویری ایران است. این کویر یکی از دیدنی‌ترین کویرهای ایران است. امکانات کویر نوردی این کمپ باعث تجربه آسان و لذت‌بخش کویر نوردی می‌شود. متین‌آباد در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان یکی از ۱۸ سایت برتر دنیا در زمینه‌ی اکو‌توریست شناخته شد. تماشای آسمان شب و پر‌ستاره‌ی کویر، شتر‌سواری، راه رفتن روی رمل‌های لغزنده، دیدن مزارع و پرورش اسب و شترمرغ از جاذبه‌های کمپ کویری متین‌آباد است. در این کمپ می‌توانید در اتاق، چادر یا کومه اقامت کنید.

برای رسیدن به کویر متین‌آباد از اتوبان کاشان – اصفهان به سمت نطنز بروید. بعد از عبور از روستا‌های بادرود و خالد‌آباد، به متین‌آباد می‌رسید. برای استراحت و اقامت در نزدیکی این کویر امکان اجاره روزانه خانه در نطنز از اتاقک هم برایتان فراهم است.

کویر ورزنه | نزدیک‌ترین کویر به اصفهان

کویر ورزنه، یکی از دیدنی‌ترین کویرهای ایران
تالاب گاوخونی زیبایی و طبیعت بکری را در کویر ورزنه به نمایش گذاشته است.

پرآوازه‌ترین کویر استان اصفهان را می‌توان «کویر ورزنه» در نظر گرفت. این کویر با فاصله‌ 100 کیلومتری از شرق اصفهان، نزدیک‌ترین کویر به این شهر به شمار می‌رود. پیرامون این کویر شهرها و مناطقی دیدنی‌ وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان شهرستان ورزنه و رودخانه زاینده‌رود در شمال و تالاب گاوخونی در شرق آن را نام برد. این کویر دارای تپه‌های ماسه‌ای گوناگون و با ظاهری ویژه است که بی‌شک می‌تواند پس‌زمینه‌ی خوبی برای عکس‌های یادگاری‌تان به ارمغان بیاورد.

وجود تالاب گاوخونی منجر شده زیبایی و طبیعت بکری در این منطقه به نمایش گذاشته شود. درختان و جانوران کویر در پیرامون این تالاب فراوان‌اند و زیبایی دوچندانی به کویر ورزنه و محیط اطراف آن داده‌اند. افزون بر این، دریاچه نمک خارا هم در نزدیکی این کویر جای گرفته و از دیدنی‌های جذاب آن به شمار می‌رود. خارا نامی است که برای کویر ورزنه هم در نظر گرفته می‌شود. علت نام خارا برای کویر ورزنه، بیابان گسترده‌ی خارا بوده که در نزدیکی کویر ورزنه و روستای خارا جای گرفته است.

برای دیدن اقامتگاه ها و اجاره سوئیت در ورزنه کلیک کنید.

کویر کاراکال | فرصتی ناب برای تماشای شنزارها

تصویری زیبا از کویرنردان در کویر کاراکال
کویر کاراکال یکی از زیباترین کویرهای ایران در استان یزد است. – عکاس: مسعود رخشا

این کویر که از زیباترین و دیدنی‌ترین کویرهای ایران است، در نزدیکی روستای صادق‌آباد از استان یزد واقع شده است. این کویر اگرچه پوشش گیاهی زیادی ندارد، ولی شنزارهای نرم و زیبایش توانسته آن را به کویری خوش‌منظر و مناسب برای پیاده‌روی تبدیل کند. همچنین نخلستان‌های باشکوه در پیرامون کویر کاراکال هم چشم‌انداز ویژه‌ای به آن داده‌اند و کاری کرده‌اند که مردم بسیاری از سراسر ایران برای سفر به این منطقه برنامه‌ریزی کنند.

کاراکال درواقع نوعی جانور است که گونه‌ای سیاه‌گوش محسوب می‌شود. وجود این گربه‌سانان در این منطقه، منجر شده نام کاراکال برای کویر زیبای استان یزد انتخاب شود. کاراکال مقصدی بسیار مناسب برای شترسواری، پیاده‌روی و دیدن آسمان پرستاره و گرفتن عکس‌های بی‌نظیر است. افزون بر خود کویر، شما می‌توانید از دیگر جاذبه‌ها مانند خانه وحشی بافقی، باغ تیتو، آب‌انبار کاکامیر، میدان خان، معدن سنگ‌آهن چغارت و قلعه‌ی باقرآباد نیز دیدن کنید.

برای دیدن اقامتگاه ها و اجاره روزانه خانه در یزد کلیک کنید.

کویر شهداد | یکی از قدیمی‌ترین کویرهای ایران

کویر شهداد منطقه‌ای وسیع که با کلوت‌هایش شناخته شده است.
کویر شهداد یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین کویرهای ایران است که بی‌شک هر گردشگری باید دست‌کم یک بار آن را ببیند.

استان کرمان دارای کویری زیبا به نام شهداد است که بخشی از بیابان لوت به حساب می‌آید. کویر شهداد دمای بسیار بالایی دارد و همچنین دیرینه‌ی آن هم به بیش از 20 هزار سال پیش بازمی‌گردد. این کویر دارای چشم‌اندازهای زیبا و باشکوه است و کلوت‌های آن نیز زیبایی دوچندانی به این منطقه داده‌اند. کلوت درواقع برجستگی‌های طبیعی در کویر هستند که ظاهری صخره مانند دارند. این کلوت‌ها در کنار شنزارهای نرم و روان کویر شهداد، آن را به یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین کویرهای ایران تبدیل کرده که بی‌شک هر گردشگری باید دست‌کم یک بار آن را ببیند.

از تفریحات این کویر می‌توان به سافاری، شترسواری و همچنین موتورسواری با موتورهای چهارچرخ و هیجان‌انگیز اشاره کرد. افزون بر این، پیاده‌روی در شنزارهای کلوت شهداد هم می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد و خاطرات خوبی برای شما و نزدیکانتان رقم بزند.

برای دیدن اقامتگاه ها و اجاره روزانه خانه در کرمان کلیک کنید.

کویر ریگان | جایی برای لمس آسمان

یکی دیگر از کویرهای استان کرمان، کویر زیبای ریگان است که در جنوبی‌ترین بخش این استان قرار دارد. این کویر نیز بخشی از بیابان لوت است. اگرچه، کویر ریگان ازنظر ظاهری یکی از دیدنی‌ترین کویرهای ایران است اما با سایر کویرها ناهمسان است. همچنین شنزارهای آن هم در حال گسترش بوده و روستاهای پیرامون را به دلیل بیابان‌زایی تهدید می‌کنند.

پوشش گیاهی و جانوری ریگان اهمیت بالایی دارد. درختان این منطقه اگرچه آسیب دیده‌اند، ولی همچنان استوار مانده و با خشک‌سالی می‌جنگند. ازلحاظ جانوری نیز این کویر دارای جانوران نادر و رو به انقراض مانند «سوسمار دم‌تیغی» است. افزون‌بر این، جانوران دیگری مانند روباه و گربه شنی، شاهین و دیگر پرندگان شکاری هم در این منطقه دیده می‌شوند و به اهمیت زیست‌محیطی آن می‌افزایند.

وجود کمپ و خانه‌های روستایی در نزدیکی کویر ریگان باعث شده تا آن را به‌عنوان یک مقصد مناسب و دل‌انگیز برای سفر و کویرگردی در نظر بگیریم. شنزارها و آسمان صاف و شگفت‌‌انگیز کویر ریگان، یکی از برجسته‌ترین دیدنی‌های کرمان و حتی ایران به شمار می‌رود. پس اگر اهل کویرگردی هستید، حتماً برای سفر به ریگان برنامه‌ریزی کنید

کویر ریگ جن | آیا واقعاً این کویر جن دارد؟

کویر ریگ جن، دلهره‌آورترین کویر ایران
هرگز برای اولین بار کویرنوردی را با کویر ریگ جن شروع نکنید! – عکاس: مولود

اکنون باید کمی به‌سوی شمال حرکت کنیم و کویر ریگ جن در استان سمنان را نام ببریم. ریگ جن بخشی از دشت کویر است و با احاطه شدن به دست سمنان، گرمسار و انارک، توانسته سومین ریگ‌زار بزرگ ایران نام بگیرد. کویر ریگ جن یکی از دیدنی‌ترین کویرهای ایران است.

گذر از این منطقه بسیار سخت است و در آن حتی خبری از جانوران زنده هم نیست. وجود باتلاق‌های خطرناک و همچنین تغییر شکل دائمی شنزارها منجر شده مردم بومی و گردشگران آن را یکی از ترسناک‌ترین مناطق ایران قلمداد کنند. باورها و شایعات بسیاری درباره‌ی این کویر شنیده می‌شد و حتی نام آن نیز می‌تواند نتیجه‌ی همین ترس و خرافات باشد، ولی کویر نوردان بسیاری از منطقه گذر کردند و توانستند بالاخره به همه‌ی این ترس و خرافات پایان دهند.

ولی باوجوداین نمی‌توان خطرات این کویر و دشواری‌های گذر از آن را نادیده گرفت. بهتر است برای نخستین کویرگردی خودتان به این کویر سفر نکنید و ابتدا با رفتن به دیگر کویرهای ایران کمی تجربه به دست بیاورید. حتی کسانی که تجربه دارند نیز تلاش می‌کنند به همراه دوستان و گروه‌های گوناگون به این منطقه بروند. پس یادتان باشد پیش از دیدن این کویر زیبا و دلهره‌آور، حتماً تجربه و ابزار مورد نیاز را داشته باشید و سفری دیدنی و پرهیجان برای خودتان به ارمغان بیاورید.

برای دیدن اقامتگاه ها و اجاره روزانه سوئیت در سمنان کلیک کنید.

کویر ریگ زرین | ترکیب درستی از آرامش و هیجان

کویر ریگ زرین در استان یزد یکی از بهترین کویرهای ایران است.
کویر ریگ زرین در استان یزد، یکی از بهترین کویرهای ایران برای کمپ، راه رفتن روی شنزارها و لذت بردن از سکوت است. – عکاس: مهدی صفائی

برای معرفی یکی دیگر کویرهای ایران در استان یزد باید به سراغ کویر ریگ زرین برویم. تپه‌های شنی، ریگ‌زارهای روان، پوشش گیاهی و رودخانه‌های فصلی منجر به پیدایش چشم‌انداز زیبایی در این منطقه شده است. وجود جانورانی مانند گرگ، کفتار، روباه، گربه شنی، بزمجه و پرندگان شکاری از جمله شاهین نیز از دیگر برجسته‌ترین ویژگی‌های کویر ریگ زرین محسوب می‌شود.

این کویر نیز انتخاب خوبی برای پیاده‌روی روی شنزارهای روان و لذت‌بخش، سافاری و موتورسواری با موتورهای چهارچرخ است. در کویر ریگ زرین می‌توانید خاطرات خوبی از کویر نوردی، کمپ زدن و استفاده از امکانات کمپ کویری ریگ زرین، دیدن آسمان و طبیعت بکر و همچنین لذت بردن از آرامش و آب‌وهوای ویژه‌ی کویر برای خودتان رقم بزنید.

کویر حلوان | یکی از دیدنی‌ترین کویرهای خراسان جنوبی

کویر زیبای حلوان یکی از راحت‌ترین مسیرهای دسترسی را در بین کویرهای ایران دارد.
کویر حلوان،یکی از خوش مسیرترین کویرهای ایران است.

کویر حلوان که همنام با روستایی در نزدیکی خودش است، در استان خراسان جنوبی قرارگرفته و پیرامون آن را هم کویر مرکزی و ارتفاعات حاجات طبس در شمال، کوه‌های عاشقان در شرق و دریاچه نمک در غرب در برگرفته‌اند. کویر حلوان یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین کویرهای ایران در استان خراسان جنوبی است که گردشگران بسیاری برای کویرگردی به آنجا سفر می‌کنند.

وجود بلندی‌ها و کوه و ماسه، زیبایی ویژه‌ای به این کویر بخشیده است و کویر نوردان بسیاری برای دیدن این جاذبه‌های طبیعی و همچنین دره‌ها و گذرگاه‌های بی‌نظیر حلوان راهی استان خراسان جنوبی می‌شوند. افزون بر این وجود معادن و مسیرهای دسترسی به آن‌ها، اجازه داده مردم بتوانند به‌آسانی با ماشین رفت‌وآمد کنند و بدون هیچ مشکلی زیبایی‌های طبیعی این منطقه را ببینند.

کویر حلوان نیز پوشش گیاهی و جانوری باشکوهی دارد و جانورانی مانند گرگ، پرندگان شکاری از جمله شاهین و عقاب طلایی، مار، عقرب، کبک و چکاوک بیابانی اهمیت آن را بیش‌ازپیش بالا برده‌اند.

کویر حاج علی قلی دامغان | گردهمایی دریاچه، باتلاق و تپه‌های شنی با نظارت آسمان پرستاره

نمایی حیرت آور از کویر حاج علی قلی دامغان
از جذابیت‌های کویر حاج علی قلی دامغان دریاچه نمک، تپه‌های شنی، باتلاق‌ها و آسمان صاف و چشم‌نواز آن است. – عکاس: Sama Shanit

آخرین موردی که می‌خواهیم معرفی کنیم، یکی دیگر از کویرهای دیدنی استان سمنان است. این کویر در جنوب شهر دامغان جای گرفته و دارای چشم‌اندازی زیبا به همراه رودخانه و دره‌ای بی‌نظیر است.

یکی از زیبایی‌های ویژه‌ی این کویر که آن را از بیشتر کویرهای ایران متمایز کرده، وجود شش‌ضلعی‌های نامنظم و خیره‌کننده‌ای است که سراسر دریاچه نمک را پوشانده است. دریاچه نمک این کویر و همچنین تپه‌های شنی، باتلاق‌ها و آسمان صاف و چشم‌نواز آن توانسته آوازه‌ی بسیاری برایش به دنبال داشته باشد و آن را به یکی از بهترین و دیدنی‌ترین کویرهای ایران تبدیل کند.

یادتان باشد هنگام سفر به این منطقه، دوربین عکاسی همراهتان باشد!

نکات سفر کویری

معرفی کویر‌های ایران 
هیچ وقت بدون راهنما، برای اولین بار به دل کویر نزنید!
  • اختلاف دمای روز و شب کویر بسیار زیاد است.
  • برای سفر و اقامت به کویر لباس‌های گرم همراه داشته باشید.
  • برای کویرگردی ساعت‌های ابتدایی روز را انتخاب کنید.
  • بدون داشتن نقشه، قطب‌نما یا GPS اقدام به حرکت در مسیرهای ناشناخته نکنید.
  • با توجه به اینکه در کویر منظره‌ها شبیه به هم هستند ممکن است به راحتی گم شوید، پس حتما با راهنمای آشنا و مطمئن کویرگردی کنید.

سخن آخر

در این مقاله هم‌زمان با شروع روزهای سرد و کوتاه شدن روزها راهی کویرهای ایران شدیم و 14 مورد از دیدنی‌ترین، معروف‌ترین و خاص‌ترین کویرهای ایران را بررسی کردیم. امیدواریم با این مطلب در انتخاب مقصد کویری مناسب به شما کمک کرده باشیم. اتاقک سفر خوبی را برایتان آرزو می‌کند.

سؤالات متداول درباره کویرهای ایران

کویرهای معروف ایران کدامند؟

کویر زردگاه، کویر مصر، کویر شهداد، کویر مرنجاب، کویر ابوزیدآباد، کویر ریگ جن، کویر متین آباد، کویر کاراکال و کویر حلوان چند نمونه از کویرهای معروف ایران هستند.

نام دو کویر معروف ایران چیست؟

کویر مصر و کویر مرنجاب دو تا از معروف‌ترین کویرهای ایران هستند.

بزرگترین کویرهای ایران کدامند؟

کویر شهداد و کویر خور‌و‌بیابانک از جمله بزرگترین کویرهای ایران هستند.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *