جاهای دیدنی

همه چیز درباره کلوت شهداد | تماشای شاهکار رقص ماسه‌ها با باد

حتماً شما هم در زندگی برایتان پیش‌آمده که دلتان خواسته است در سیاره‌ای دیگر زندگی می‌کردید. سیاره‌ای که از جاذبه‌اش گرفته تا آب‌وهوایش با زمینی که ما روی آن زندگی می‌کنیم فرق داشته باشد. جایی که کنجکاوی ما را تحریک کند، رمزآلود و حتی کمی ترسناک باشد، روی دیگر زندگی را نشانمان دهد و … اگر جوابتان مثبت است، پس بیایید برای اینکه حداقل دلمان را خوش کنیم که انگار به سیاره دیگری رفتیم، راهمان را به سمت کرمان و کلوت شهداد کج کنیم. جایی که ستاره‌هایش در مشتتان است و زمینش طاقت دل کندن از قدم‌های شما را ندارد. بیشتر از این دلتان را آب نمی‌کنم چون میدانم الآن می‌روید سراغ بخش بعدی. پس بگذارید من هم با شما بیایم تا ببینیم این کلوت کجاست و چه دارد که خاطرخواهانش از سراسر دنیا شتابان به دیدارش می‌آیند.

کلوت شهداد کجاست؟

کلوت شهداد در استان کرمان و جاده شهداد به گلبافت قرار دارد.
کلوت شهداد در ناحیه غربی کویر لوت قرار دارد. – عکاس: نوید امین آقایی

خب چون میدانم با خواندن مقدمه دلتان می‌خواهد سریع بدانید کلوت شهداد کجاست، پس اضافه گویی نمی‌کنم و مستقیم می‌روم سر اصل مطلب. این کلوت یکی از جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیر در استان کرمان و غرب کویر لوت است. جاذبه‌ای که از دور شبیه شهری متروکه به نظر می‌رسد.

آدرس کلوت شهداد: کرمان، جاده قدیم بم به کرمان، جاده سیرچ، جاده شهداد، کلوت شهداد

نام کلوت شهداد این شهر افسانه‌ای در فهرست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو می‌درخشد.

حالا که آدرس را داریم، بیایید کمی درباره کلوت‌ها بدانیم و اصلاً ببینیم کلوت چیست؟

کلوت حاصل معماری طبیعت است و از 20 هزار سال پیش تا امروز در مناطق کویری معدودی از جمله ایران، آمریکا، مصر و پرو به وجود آمده است. در علم جغرافیا و زمین‌شناسی به برجستگی‌هایی که در بیابان و کویر بین شیارهایی نعلی شکل و شبیه حرف U به وجود می‌آید، کلوت یا در اصطلاح علمی یادرانگ می‌گویند. کلوت کلمه‌ای فارسی است که از دو بخش «کل» به معنی آبادی یا شهر و «لوت» همان کویر لوت تشکیل شده است. کلوت‌ها با توجه به بزرگی‌شان به خاطر فرسایش‌های بادی یا آبی-بادی به وجود آمدند. درواقع در اثر جریان باد و جابجا شدن ماسه‌ها، سطح دشت شیار می‌خورد و کلوت‌ها به دنیا می‌آیند. آن قسمت از کلوت که روبروی جهت وزش باد است شیب بیشتری نسب به جهت مخالفش دارد.

باید بگویم کلوت‌ها را در هیچ جای دیگری جز نواحی بیابانی نمی‌توانید ببینید و این هم یکی دیگر از معجزات کویر است. کویری که در سکوت فریاد میزند.

گذشته غم‌انگیز کلوت شهداد

کاوشگران در کلوت شهداد، اشیایی قدیمی پیدا کردند که از سکونت انسان‌ها در این جا خبر می‌داد.
باورتان می‌شود 4 تا 5 هزار سال پیش، تمدنی بزرگ در این منطقه وجود داشت؟ – عکاس: سیاوش نعمتی

شاید باورتان نشود ولی باید بگویم زمانی در این کلوت حیات وجود داشت و انسان‌ها در این منطقه زندگی می‌کردند. گواه این حرف هم اشیای فلزی و سفالی است که باستان شناسان در کاوش‌هایشان پیدا کردند. گویا 4 تا 5 هزار سال پیش، این منطقه افسانه‌ای محل زندگی انسان‌ها بود. باستان شناسان در ادامه تحقیقاتشان متوجه شدند که احتمالاً بعد از یک سیل ناگهانی یا تغییر اقلیم منطقه، زندگی در کلوت شهداد آن‌هم در قلب کویر لوت غیرممکن شد.

آب‌وهوای کلوت شهداد

کلوت شهداد یکی از قطب‌های گرمایی زمین است و فقط از اواسط پاییز تا اول بهار خنک‌تر است.
آب‌وهوای کلوت شهداد رنگ خنکی را از اواسط پاییز تا اول بهار به خود می‌بیند. – عکاس: Jimmy S

کلوت شهداد یکی از گرم‌ترین نقاط روی زمین است که دمای 70 درجه سانتی‌گراد را هم تجربه کرده است. در این منطقه هیچ نشانه‌ای از حیات نمی‌بینید و سراسر این سرزمین کلوخی در سکوتی وهم‌آلود فرو رفته است. آب‌وهوای کلوت در بهار و تابستان حسابی گرم است و هیچ‌کس نمی‌تواند گرمای آن را تحمل کند. تا جایی که حتی یک شایعه وجود داد که حدود 35 سال پیش، گاوی که راهش را گم کرده بود و سر از این شهر کلوخی در آورده بود، در جا تلف شد و 15 سال بعد جسدش را پیدا کردند؛ اما این اصل ماجرا نیست. نکته این روایت این است که گویا وقتی کویر نوردان جسد این گاو بیچاره را پیدا کردند متوجه شدند کاملاً خشک و سالم است، یعنی این‌که حتی لاشخورها هم به سمتش نرفتند و گرسنگی را به تحمل گرما ترجیح دادند. آب‌وهوای کلوت شهداد از اواخر پاییز تا نیمه اول فروردین خنک‌تر است.

اجاره اقامتگاه کرمان با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

مسیر دسترسی به کلوت شهداد

بررسی روش دسترسی به کلوت شهداد
آشنایی با راه رسیدن به کویر شهداد – عکاس: آرمان شاکری

جاذبه‌های کلوت شهداد به‌قدری متنوع و جذاب است که آدم دلش می‌خواهد بیشتر در موردش بداند. پس بگذارید قبل از این‌که مسیر دسترسی به کلوت‌های شهداد را بگویم، یکی دیگر از جذابیت‌های این منطقه وسیع با مساحت تقریبی 11 هزار مترمربع را فاش کنم.

گردشگران خارجی به این کلوت شهر ارواح می‌گویند. البته چندان بی‌راه هم نمی‌گویند چون‌که سرزمین کلوت‌های شهداد به‌قدری وسیع است که به‌احتمال‌زیاد هنوز خیلی از قسمت‌های آن رد پای انسان را به خود ندیده است. کلوت شهداد مثل شهری تاریخی است که انگار موجوداتی از سیاره‌های دیگر و آدم فضایی‌ها آن را ساختند. خب دیگر برویم سراغ مسیر دسترسی به کلوت و جذابیت‌های دیگر این منطقه را بگذاریم برای قسمت‌های بعد:

از هر نقطه ایران که می‌خواهید به منطقه افسانه‌ای کلوت‌های شهداد بروید باید خودتان را به کرمان برسانید. از کرمان مسیر جاده کرمان – بم را تا سیرچ ادامه دهید. از سیرچ باید مسیرتان را عوض کنید و ادامه مسیر را در جاده شهداد تا دوراهی شهداد- گلبافت ادامه دهید. از این دوراهی وارد مسیر شهداد شوید تا در انتها به کویر شهداد برسید. فاصله کرمان تا کلوت شهداد هم تقریباً 95 کیلومتر است.

بهترین زمان سفر به کلوت شهداد

از آبان تا نیمه اول فروردین فرصت بازدید از کلوت شهداد را دارید.
بهترین زمان سفر به کلوت شهداد، اواسط پاییز تا نیمه اول فروردین است. – عکاس: نوید امین آقایی

کلوت شهداد یکی از قطب‌های گرمایی زمین است. در سال 2005 ناسا دمای 70 درجه سانتی‌گراد را برای این نقطه زمین ثبت کرد و پرفسور پرویز کردوانی، پدر کویر شناسی ایران، کلوت شهداد را گرم‌ترین نقطه سیاره ما معرفی کرد. با این اوضاع روشن‌تر از روز است که بهترین زمان سفر به کلوت شهداد، نیمه دوم سال به‌خصوص اواسط پاییز تا اواسط فروردین است.

جاهای تفریحی نزدیک به کلوت شهداد

تصویری زیبا از باغ شازده ماهان
باغ شازده ماهان از جمله جاهای تفریحی و دیدنی در حوالی کویر شهداد – عکاس: mj shahmoradi

کلوت شهداد برای طبیعت مثل بچه‌ای ته‌تغاری است که دلش نمی‌آید لحظه‌ای چشم ازش بردارد. چون‌که ظاهر کلوت به خاطر بادهای سهمگین طولانی‌مدت، برخورد قطره‌های باران و حضور همیشگی رود شور مرتب عوض می‌شود. طوری که انگار مادر طبیعت هر سال برایش لباسی تازه می‌خرد. با این اوضاع تماشای کلوت‌های شهداد هیچ‌وقت تکراری نخواهد بود. حتی تصاویری که از این کلوت هر سال منتشر می‌شود با سال‌های قبل فرق دارد. همچنین در حوالی کلوت جاذبه‌های تفریحی دیگری وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • گندم بریان: فاصله گندم بریان تا کلوت شهداد تقریباً 20 کیلومتر است. جذابیت بازدید از این منطقه، رنگ سیاه بخشی از آن است که به خاطر برخور گدازه‌های آتشفشان در گذشته به وجود آمده است. اگر خیال‌پرداز باشید می‌توانید بگویید شاید این بخش، محل فرود شهاب‌سنگی در گذشته بوده است.
  • کاروانسرای شفیع‌آباد: یکی از کاروانسراهای قدیمی نزدیک به کلوت شهداد که این روزها به اقامتگاه بومگردی تبدیل شده است.
  • باغ شازده ماهان: منطقه‌ای ییلاقی که جان می‌دهد برای خنک شدن آن‌هم بعد از یک کویرگردی حسابی در کلوت شهداد
  • آستانه شاه نعمت‌الله: لذت تماشای بنایی خشتی و فیروزه‌ای در دل کویر

فعالیت‌هایی که می‌توان در کلوت شهداد انجام داد

عکاسی، تماشای آسمان شب، آفرود سواری و ... از محبوب‌ترین تفریحات کلوت شهداد است.
آشنایی با فهرست بلندبالایی از تفریحات و دیدنی‌های کلوت شهداد – عکاس: ندامیرجانی

کلوت شهداد یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمان و شهداد است که هر ساله در فصل سرد سال، میزبان گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری است که به‌رسم کویر و با گرمی به پیشواز آن‌ها می‌آید. از محبوب‌ترین فعالیت‌ها در این کلوت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سافاری

اگر تجربه سافاری را داشته باشید، خودتان می‌دانید که چقدر این تفریح در کویر هیجان‌انگیز است. در این کلوت هم تورهای سافاری وجود دارد و شما می‌توانید قبل یا بعد از پیاده‌روی در کویر شهداد، این تفریح لذت‌بخش را امتحان کنید.

آفرود سواری

برای آفرود سواری در کلوت شهداد می‌توانید ماشین‌های آفرود را کرایه کنید یا با افراد محلی بروید.
با صدای خنده‌ها و جیغ‌هایتان در آفرود، سکوت کویر شهداد را بشکنید. – عکاس: زهره شکرزاده

به نظر من اگر قرار باشد از بین انواع تفریحات هیجان‌انگیز کویر شهداد فقط یکی را انتخاب کنیم، آفرود سورای بهترین گزینه است. البته اگر به منطقه آشنا هستید، می‌توانید ماشین آفرود هم کرایه کنید؛ ولی پیشنهاد می‌کنم در این کلوت اجازه دهید افراد محلی رانندگی کنند. چون کویر شهداد مثل هر کویر دیگری، سرزمین عجایب است و امکان دارد هرلحظه شما را غافل‌گیر کند.

موتور چهارچرخ

برای کسانی که عاشق موتور چهارچرخ هستند، کلوت شهداد یکی از بهترین گزینه‌هاست. موتور چهارچرخ در کویر شهداد ساعتی اجاره داده می‌شود و این فرصت را برای شما به وجود می‌آورد تا این تفریح محبوب و پرطرفدار را در کلوت شهداد تجربه کنید.

عکاسی

عکاسی در کلوت شهداد یکی از بخش‌های لذت‌بخش سفر به این منطقه است.
برای عکاسی در کویر شهداد حافظه گوشی همراه یا دوربینتان را خالی کنید! – عکاس: زهره شکرزاده

به‌جز تماشای زیبایی‌های بی‌نظیر آسمان و کلوت‌ها، یکی دیگر از دلایل اصلی هر گردشگری در سفر به کویر شهداد،، عکاسی است. این منطقه سحر آلود یک پس‌زمینه فوق‌العاده برای عکاسی است که طبیعت بی چشمداشت تقدیم ما کرده است. شما می‌توانید با خلاقیتتان یا الهام گرفتن از عکس‌هایی که در اینترنت است، عکس‌هایی خاص در کویر شهداد بگیرید و در صفحات مجازی منتشر کنید. همین‌جاست که با سیلی از کامنت‌ها روبرو می‌شوید که: «اینجا کجاست؟ چرا به ما نگفتید؟ ما هم رفتیم خیلی خوب بهتان خوش بگذرد و …»

تماشای آسمان در شب های کلوت شهداد

تصویری زیبا از شب‌های رویایی کلوت شهداد
شب های کلوت شهداد، خاطره‌ای تکرارنشدنی است. – عکاس: محمود یاذرلو

ضرب‌المثل «به هرکجا که بروی آسمان همین رنگ است.» در چند نقطه روی کره زمین صدق نمی‌کند. یکی تهران و شهرهای بزرگ در روزهای آلوده‌شان و یکی کویر. همیشه آسمان کویر به‌خصوص در شب یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت کویر بین گردشگران بوده است. آسمان کویر شهداد هم از این قضیه مستثنا نیست. شب های کلوت شهداد این شکلی است که انگار ستاره‌ها روی دامن سیاه شب می‌خواهند حسابی از شما دلبری کنند، طوری که نتوانید به هیچ‌چیز دیگری فکر کنید و تمام حواستان به آن‌ها باشد. سبد سبد ستاره چیدن در آسمان کلوت شهداد یکی از آرامش‌بخش‌ترین لحظات بازدید از کلوت شهداد خواهد بود.

بازدید از رود شور

رود همیشه در جریان شور
تماشای پارادوکس رود در دل کویر شهداد – عکاس: kar ravar (Rahman arsia)

کویر به سراب‌هایش معروف است ولی باید بگویم در کویر شهداد می‌توانید یک‌بار به چشم‌هایتان اعتماد کنید و آن زمانی است که به ملاقات رود شور می‌روید. رود شور یک رود همیشگی، پر آب و دائمی در دل کویر لوت است. سرچشمه رود شور شمال غرب بیرجند است و یکی از شورترین آب‌های جهان را دارد. تلفیق چشم‌انداز رود شور و کلوت‌های شهداد، یعنی تلفیق آبی رود و قهوه‌ای کلوت یکی از خاص‌ترین لحظات در سفر به کویر شهداد را خلق می‌کند.

ملاقات با پلی گون‌ها

اگر اطلاعات زیادی درباره کویر و زمین‌شناسی نداشته باشید، احتمالاً تصور می‌کنید که پلی گون نوعی جانور باشد. باید بگویم تنها نیستید و من هم تا قبل از اینکه درباره پلی گون‌ها بخوانم، همین تصور را داشتم!

پلی گون‌ها شش‌ضلعی‌هایی نمکی هستند که به خاطر رسوب نمک به وجود می‌آیند. بیشتر پلی گون‌ها در اطراف دریاچه‌ها مثل دریاچه جوان شهداد که متأسفانه در حال حاضر خشک ‌شده است وجود دارند. پلی گون‌ها یکی دیگر از جایزه‌های کویر شهداد برای گردشگران است تا دیگر حسابی از کویر نوردیشان لذت ببرند.

قدم زدن در نمکزارها

 نمکزارها و قدم زدن روی آن‌ها هم یک تفریح است هم به سلامت شما کمک می‌کند. چراکه نمک موجود در این نمکزارها خستگی پا که قلب دوم شماست را از بین می‌برد. این موضوع را متخصصین طب سنتی تائید خواهند کرد. تفاوت نمکزارهای کویر شهداد با سایر نمکزارها، چشم‌انداز بی‌نظیری است که موقع پیاده‌روی خواهید داشت.

اقامت در کلوت شهداد

برای کمپینگ در کلوت شهداد، حتما با افراد حرفه‌ای همراه شوید.
آشنایی با روش‌های اقامت در کلوت شهداد – عکاس: Tourguide (Amir Moghaddam)

بگذارید یک حقیقت نه‌چندان خوشایند را همین حالا بهتان بگویم. کلوت شهداد از آن میزبان‌هایی نیست که بیشتر از یک هفته شما را تحمل کند. البته مستقیم بهتان نمی‌گوید بلکه با گرمای هوا و آب شورش شما را به خانه‌تان برمی‌گرداند!

بهترین گزینه برای اینکه خیلی از کویر شهداد دور نشوید، اقامتگاه‌های بومگردی شهداد است. البته به شرطی که بخواهید بازدیدی چندروزه از کلوت‌های شهداد داده باشید و سراغ همه تفریحات و جاذبه‌های دیدنی آن بروید. در این صورت می‌توانید با اجاره روزانه سوئیت و  اقامتگاه بومگردی در شهداد سفری لذت بخش و اقامتی مطمئن و امن داشته باشید. راستش یک چیز دیگر هم باید بگویم. درصورتی‌که می‌خواهید در کویر شهداد و منطقه مجاز کمپ کنید، حتماً با یک کویر نورد حرفه‌ای یا تورهای کویر نوردی این تجربه را امتحان کنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به کلوت شهداد بدانید

بررسی مهم‌ترین نکات قبل از بازدید از کلوت شهداد
بررسی نکاتی که باید حتما قبل از سفر به کلوت شهداد بدانید. – عکاس: سجاد آقاخانی

این بخش را با دقت بخوانید چراکه باید در سفر به کلوت شهداد حواستان به همه موارد زیر باشد. در غیر این صورت خدای‌نکرده ممکن است سفر رؤیایی شما به سفری تلخ تبدیل شود:

  • کلوت شهداد منطقه‌ای وسیع است که بخش‌های مختلف آن با سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز از هم تفکیک شدند. بخش سبز قسمتی است که کویر نوردان غیرحرفه‌ای و عموم می‌توانند از آن بازدید کنند. بخش سبز حدود دو کیلومتر از جاده شهداد – نهبندان را شامل می‌شود و بازدید از آن برای همه گردشگران مجاز است. همه امکانات تفریحی کویر شهداد که در بخش‌های قبل گفتیم هم در همین منطقه سبز است. بخش نارنجی و قرمز قسمت‌هایی هستند که باید با کویر نوردان حرفه‌ای، تورهای کویر یا با داشتن مجوز از سازمان محیط‌زیست وارد حریمشان شوید.
  • حتماً آب آشامیدنی، خوراکی و داروهای ضروری همراه داشته باشید و آن‌ها را از قبل تهیه کنید. چون در کویر شهداد امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد.
  • کلاه، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، کفش مناسب و لباس راحت بپوشید.
  • موقع قدم زدن روی ماسه‌ها حواستان به جانوران باشد و پاهایتان را زیاد در عمق ماسه‌ها فرو نکنید.
  • مراقب جانوران گزنده باشید. اگر خدای‌نکرده شما را گزیدند از افراد امدادگر کمک بگیرید. اگر نتوانستید خودتان را به این افراد برسانید یا در دسترس نبودند، محل گزیدگی را بعد از این‌که شریان خون را با یک پارچه گره زدید بمکید تا سم خارج شود.
  • احتمال زیادی دارد که در کویر شهداد آنتن گوشی همراهتان قطع شود. پس یکی از نزدیکانتان را از مدت‌زمان حدودی اقامتتان در کلوت شهداد و بازدیدتان باخبر کنید.
  • مسیر دسترسی به کلوت‌های شهداد تا سیرچ به شکل بزرگراه است اما از آنجا به بعد جاده کوهستانی و تک بانده می‌شود، پس با احتیاط رانندگی کنید.
  • کویر نورد و گردشگر حرفه‌ای باشید و بدون هیچ ردپایی کلوت شهداد، این میراث جهانی را ترک کنید.
  • اگر می‌خواهید از سکوت کویر شهداد بیشترین لذت را ببرید، بازدید از کلوت را به زمانی غیر از تعطیلات آخر هفته، تعطیلات رسمی و تعطیلات نوروز موکول کنید.

سخن آخر

در این مقاله درباره کلوت شهداد خواندیم. جایی که یکی از قطب‌های گرمایی زمین است. کویر شهداد در کرمان یکی از جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیر است که دست و دلبازانه زیبایی‌هایش را به ما نشان می‌دهد. جایی که در آن موقع سافاری و آفرود، صدای خنده‌ها و جیغ‌های ما سکوت کلوت شهداد را به هم میزند و شب‌ها آسمان پرستاره‌اش ما را به مهمانی‌ای پرشور ولی بی‌صدا دعوت می‌کند. خوشحال می‌شویم اگر به کلوت شهداد سفر کردید، تجربه‌هایتان را با گروه اتاقک هم در میان بگذارید.

سؤالات متداول درباره کلوت شهداد

کلوت شهداد کجاست؟

آدرس کلوت شهداد: کرمان، جاده قدیم بم به کرمان، جاده سیرچ، جاده شهداد، کلوت شهداد

شرایط بازدید از کلوت شهداد چیست؟

بازدید از محدوده سبز کلوت شهداد برای عموم مجاز است. با این حال برای اینکه بیشتر در افسانه کلوت غرق شوید از یک راهنما کمک بگیرید. برای بازدید از قسمت نارنجی و سبز باید با تورهای کویر نوردی حرفه‌ای همراه شوید یا از سازمان محیط‌زیست مجوز بگیرید.

فاصله کرمان تا کلوت شهداد چقدر است؟

فاصله کرمان تا کلوت شهداد تقریباً 95 کیلومتر است.

بهترین زمان رفتن به کلوت شهداد چه موقعی است؟

بهترین زمان رفتن به کلوت شهداد از اواسط پاییز تا نیمه اول فروردین است.

دریاچه کلوت شهداد کجاست؟

دریاچه کلوت شهداد که دریاچه جوان نام داشت در حال حاضر خشک شده و اثری از آن باقی نمانده است.

شب های کلوت شهداد چه شکلی است؟

شب های کلوت شهداد یکی از زیباترین لحظات سفر شما به کلوت شهداد است. تماشای آسمان پرستاره و صاف، فرصتی بی‌نظیر است که فقط در شب‌های کلوت شهداد و مناطق کویری نصیب می‌شود.

3.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *