شهرها

جاهای دیدنی کرمان | بیش از 30 جاذبه با آدرس و ساعت کاری

شهر کرمان یکی از مهجورترین شهرهای دیدنی و تاریخی کشور است که متأسفانه آن طور که باید و شاید موردتوجه قرار نگرفته است. این در حالی است که بناهایی از دوره‌های مختلف تاریخی در این شهر قرار دارد. از قلعه دختر که یادگار دوران مادها است گرفته تا بناهای جدیدتری مثل باغ شاهزاده، کتابخانه ملی و موزه مردم‌شناسی زرتشتیان که در دوران قاجار، پهلوی و پس از انقلاب ساخته شده‌اند، همه از بناهایی هستند که فهرست میراث فرهنگی کرمان را غنی کرده‌اند.

البته لازم نیست که با دیدن فهرست بلندبالای جاهای دیدنی کرمان استرس بگیرید و تلاش کنید که در چند روز سفر تمامی آن‌ها را به‌صورت فشرده ببینید. سر زدن به باغ شازده، بازار سنتی کرمان و مجموعه گنجعلی خان آنچه از کرمان می‌خواهید را به شما می‌دهد؛ یعنی همان زیبایی چشم‌نواز باغ‌های سرسبز قاجاری و آرامشی که در پشت بناهای خشتی و هنر دست استادان معمار ایرانی پنهان شده است.

در این مقاله با 35 مورد از جاهای دیدنی شهر پسته، انار و زیره آشنا می‌شوید و اگر حسابی در کرمان ماندید، حتماً از تک تک آن‌ها بازدید کنید.

فهرست مطلب

کرمان کجاست؟

 دیدنی های استان کرمان
اوایل بهار، پاییز و اواخر زمستان بهترین زمان‌های سفر به این شهر محسوب می‌شوند.

کرمان یکی از شهرهای کویری ایران و مرکز استان کرمان است. شهری با بناهای تاریخی و باغ‌های زیبا که همچون نگینی سبز در میانه کویر قرار دارد. هرچند کرمان آن طور که باید و شاید همانند شهرهای شمالی کشور موردتوجه قرار نگرفته است؛ اما سفر به این شهر می‌تواند خاطراتی فراموش‌نشدنی را برایتان رقم بزند. هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از جاهای دیدنی کرمان مثل مجموعه تاریخی گنجعلی خان، باغ شاهزاده ماهان و کاروان‌سرای وکیل راهی این شهر می‌شوند.

اوایل بهار، پاییز و اواخر زمستان بهترین زمان‌های سفر به این شهر محسوب می‌شوند و وقتی به این شهر سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً شیرینی‌های خوشمزه و متنوع یا فرش و گلیم کرمانی را با خود سوغات بیاورید.

برای آشنایی بیشتر مقاله کرمان کجاست؟ را مطالعه کنید.

ارگ بم؛ بازمانده رنج‌کشیده زلزله

ارگ بم کرمان
بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان – عکاس: حسین صفدری

مجموعه ارگ بم بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است که شروع ساخت آن به دوران هخامنشی باز می‌گردد. مجموعه ارگ بم در مسیر جاده ابریشم و در مساحت 200 هزار مترمربع ساخته شده است و به همین دلیل در گذشته اهمیت زیادی داشته و امروزه نیز موردتوجه است. این بنای تاریخی ارزشمند طی سالیان طولانی استحکام خود را حفظ کرد؛ اما پس از زلزله‌ای که در سال ۱۳۸۲ در شهرستان بم اتفاق افتاد، قسمت زیادی از آن تخریب شد. بازسازی و مرمت این مجموعه تاریخی و باارزش بعد از زلزله آغاز شد و این روزها ارگ بم باز هم در اوج شکوه و عظمت میزبان بازدیدکنندگان است.

درست است که این ارگ در بم قرار گرفته است و قرار گرفتن آن در میان جاهای دیدنی کرمان کمی تعجب دارد؛ اما اگر تا کرمان رفتید، حتماً برای دیدن آن وقت بگذارید تا بعد از بازگشت پشیمان نشوید.

آدرس ارگ بم کرمان: استان کرمان، شهر بم، خیابان بهمن

ساعت بازدید: 7 صبح تا 5:30 عصر

برای دسترسی بهتر به ارگ بم و سایر جاهای دیدنی کرمان می‌توانید به سایت اتاقک و صفحه اجاره روزانه خانه و سوئیت در کرمان مراجعه کنید.

سیرچ؛ یکی از روستاهای بکر کرمان

روستای سیرچ کرمان
سیرچ در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد – عکاس: محمدرضا حسن‌زاده سیرچی

مناطق بکر کرمان را باید در روستاهای این شهر جستجو کرد. روستاهای کرمان هر کدام جاذبه به منحصربه‌فردی برای خود دارد. برخی از روستاهای کرمان برعکس طبیعت کلی این استان، سرسبز و پرآب هستند و برخی از آن‌ها تاریخ عجیب و فوق‌العاده‌ای در خود نهان کرده‌اند و به همین دلیل در فهرست جاهای دیدنی کرمان قرار گرفته‌اند.

یکی از روستاهای بکر و زیبای کرمان، سیرچ است. سیرچ در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و یکی از مناطق خوش و آب و هوای کرمان است. این روستا در مسیر کرمان-شهداد و در فاصله 80 کیلومتری جنوب غرب کرمان قرار دارد. رودخانه‌ای در روستا جاری است و اطراف رودخانه را پوشش گیاهی انبوه فرا گرفته و باعث شده به یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمان تبدیل شود.

ارتفاعات روستای سیرچ در زمستان‌ها پوشیده از برف می‌شود و به نوعی پیست جهت برف‌بازی و اسکی غیرحرفه‌ای تبدیل می‌شود. همچنین این روستای زیبا زادگاه هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده مشهور قصه‌های مجید هم هست.

آدرس روستای سیرچ کرمان: استان کرمان، شهرستان کرمان، بخش شهداد، روستای سیرچ

اجاره اقامتگاه کرمان با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

مجموعه گنجعلی خان؛ یادگار دوران صفویه

نمای داخلی مجموعه گنجعلی خان
میدان مجموعه گنجعلی خان یکی از زیباترین میدان‌های کرمان است.

مجموعه گنجعلی خان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمان است و فضای داخلی آن شامل میدان،  بازار، ضراب‌خانه و آب‌انبار می‌شود. این مجموعه تاریخی در زمان شاه‌عباس صفوی و به دستور گنجعلی خان، حاکم کرمان، در مساحت ۱۱ هزار مترمربع ساخته شد. میدان مجموعه گنجعلی خان یکی از زیباترین میدان‌های کرمان است که از 3 طرف به بازار راه دارد و از یک طرف به سرای گنجعلی خان محدود می‌شود. مسجد مجموعه، حمامی تاریخی که این روزها به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده، کاروان‌سرا و مدرسه گنجعلی خان نیز از دیگر قسمت‌های مهم این مجموعه تاریخی هستند.

آدرس مجموعه گنجعلی خان کرمان: استان کرمان، کرمان، میدان شهدا، حدفاصل خیابان قدس، شریعتی و امام

ساعت بازدید: کاروان‌سرا و میدان از 9 صبح تا 9 شب، حمام 9 صبح تا 8:30 شب (حمام روزهای دوشنبه تعطیل است) و مسجد از 7 صبح تا 8 شب

کاروان‌سرای وکیل؛ یکی از بزرگ‌ترین کاروان‌سراهای جهان

کاروانسرای وکیل کرمان
این کاروان‌سرا در حال حاضر به یک بوتیک هتل مجلل تبدیل شده است. – عکاس: محمدرضا یعقوبی شاواکی

کاروان‌سراها یکی از مکان‌های تاریخی جذاب و پرماجرایی هستند که بازدید از آن‌ها خالی‌ازلطف نیست. مکانی که سال‌های سال بسیاری از مسافران از مناطق دور و نزدیک با داستان‌های هیجان‌انگیز یک شب را مهمان آن بوده‌اند. کاروان‌سرای وکیل یکی از بزرگ‌ترین کاروان‌سراهای ایران و جاهای دیدنی کرمان است. این عمارت دوطبقه ۱۲۰ غرفه دارد و قدمت آن به ۱۷۰ سال پیش برمی‌گردد.

این کاروان‌سرا در حاشیه خیابان شریعتی و سه‌راهی شمال جنوبی شهر کرمان قرار گرفته و به دستور محمد اسماعیل‌خان وکیل‌الملک، والی کرمان ساخته شده است. کاروان‌سرای وکیل از مجموعه کاروان‌سراهای درون‌شهری است که در مجموعه وکیل جای گرفته و سالانه گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند.

کاروان‌سرای وکیل بهترین گزینه برای شیفتگان تاریخ و بناهای قدیمی است. پس هر زمان به کرمان رفتید، یادتان باشد سری به این کاروان‌سرای باصفا هم بزنید. البته این کاروان‌سرا در حال حاضر به یک بوتیک هتل مجلل تبدیل شده است.

آدرس کاروان‌سرای وکیل کرمان: استان کرمان، کرمان، بازار، خیابان کرمانی، خیابان بازار مظفری، خیابان بازار وکیل

حمام وکیل؛ تلفیق معماری دوران زندیه و حمام گنجعلی خان

حمام وکیل کرمان
امروزه از این حمام به‌عنوان چای‌خانه استفاده می‌شود – عکاس: کیمیا-کریمفر

یکی دیگر از بخش‌های مجموعه‌ وکیل، حمام آن است که در فهرست جاهای دیدنی کرمان نیز قرار می‌گیرد. امروزه از این حمام به‌عنوان چای‌خانه استفاده می‌شود و در سال ۱۲۷۰ به شکلی باشکوه و با الهام گرفتن از سبک معماری دوره‌ زندیه ساخته شده است.

حمام وکیل یکی از حمام‌های تاریخی کرمان و ایران است و در ساخت آن از حمام گنجعلی خان که فاصله‌ای با آن ندارد نیز الهام گرفته‌اند. هنگام بازدید از مجموعه تاریخی وکیل، حتماً از این حمام هم دیدن کنید و چای داغ و دل‌چسب بنوشید.

آدرس حمام وکیل کرمان: استان کرمان، کرمان، خیابان طالقانی شیراز، میانه‌های بازار کرمان، بعد از حمام گنجعلی خان

ساعت بازدید: 9 صبح تا 8 شب

بازار وکیل؛ از زیباترین بازارهای سنتی جهان

بازار وکیل کرمان
این بازار یکی از بخش‌های بازار بزرگ کرمان محسوب می‌شود. – عکاس: Luisa-Barbieri

در این مقاله بخشی را به بازار بزرگ کرمان اختصاص داده‌ایم؛ ولی بخش بازار وکیل آن به ‌اندازه‌ ویژه و دیدنی است که باید آن را جدا معرفی کنیم.

این مورد از جاهای دیدنی کرمان در بخش پایانی بازار اختیاری جای گرفته است و یکی از بخش‌های بازار بزرگ کرمان محسوب می‌شود. محمد اسماعیل‌خان وکیل‌الملک و پسرش مجموعه‌ بزرگ وکیل را که شامل کاروان‌سرای وکیل، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل و آب‌انبار وکیل می‌شود را از خود به یادگار گذاشتند و این مجموعه هنوز هم با نام وکیل خوانده می‌شود.

بازار این مجموعه از زیباترین بازارهای سنتی ایران و جهان است و بر پایه الگوی بازارهای ایرانی دراز و کشیده ساخته شده و هر صنفی در بخش ویژه‌ای از آن قرار دارد. مدرسه حیاتی نیز که در ابتدا به‌عنوان بانک شاهنشاهی مورد استفاده قرار می‌گرفت نیز در این بازار واقع شده است.

آدرس بازار وکیل کرمان: استان کرمان، کرمان، بین مسجد جامع و ارگ

ساعت بازدید: 7 صبح تا 8 شب

یخدان مؤیدی؛ یکی از منابع آب کرمان قدیم

یخدان مویدی
این یخدان از خشت ساخته شده است.

فراهم کردن آب همیشه یکی از حیاتی‌ترین کارهای اهالی شهرهای کویری بوده است.

یخدان مؤیدی یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی کرمان است. این یخدان که در اواخر دوره صفوی، برای برطرف کردن نیاز مردم شهر به آب بنا شد، نام خود را از قنات مشهور کرمان یعنی قنات مؤیدی گرفته است. این یخدان از خشت ساخته شده و دارای مخزن، حصار، استخر و چاله یخ، پلان و مخزنی دایره شکل است.

آدرس یخدان مؤیدی کرمان: استان کرمان، کرمان، خیابان شهید کامیاب (ابوحامد)

گنبد جبلیه؛ از دیگر یادگاری‌های دوران باستان در کرمان

گنبد جبلیه کرمان
کسانی که شیفته تاریخ ایران باستان هستند، بی‌شک عاشق این بنا خواهند شد – عکاس: محمدرضا یعقوبی شاواکی

این بنای سنگی یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان است و امروزه به موزه سنگ این شهر کرمان تبدیل شده و چشم‌به‌راه مسافران گوناگون از سراسر کشور است. پیشینه این بنا مشخص نیست و همین جذابیت آن را بیشتر کرده و علاقه‌مندان تاریخ و آثار باستانی را کنجکاو می‌کند تا از آن دیدن کنند. به‌ گفته‌ برخی‌ها گنبد جبلیه پیش از پیدایش اسلام در ایران ساخته شده و در واقع آتشکده خداپرستان زرتشتی یا آرامگاه یکی از بزرگان زرتشتی بوده است.

کسانی که شیفته تاریخ ایران باستان هستند، بی‌شک عاشق این بنا خواهند شد. گنبد تاریخی جبلیه در شرق کرمان و نزدیکی پارک پردیسان این شهر واقع شده و به ارزش این شهر افزوده است.

آدرس گنبد جبلیه کرمان: استان کرمان، شرق کرمان، خیابان شهدا

ساعت بازدید: 8 صبح تا 6 عصر

باغ فتح‌آباد؛ از باغی مهجور تا یکی از نگین‌های سبز کرمان

باغ قتح آباد کرمان
باغ فتح‌آباد در روزگار قاجاریه ساخته شده است – عکاس: فرشید هژبری

باغ فتح‌آباد یا باغ بیگلر، یکی از زیباترین باغ‌های ایران است که در کرمان قرار دارد. باغ فتح‌آباد از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان است که متأسفانه برای سال‌ها به آن توجهی نمی‌شد و به همین سبب آسیب دید و شماری از درختان آن خشک شد؛ ولی این باغ امروزه دوباره سرسبز شده و چشم‌انداز زیبایی را در اختیار مسافران و گردشگران ایرانی قرار داده است؛ طوری‌که اگر در تعطیلات نوروز و روز طبیعت در کرمان باشید و از اهالی بپرسید سیزده بدر کرمان کجا بریم؟ به احتمال زیاد خیلی از آن‌ها به باغ فتح‌آباد اشاره می‌کنند. توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌وجه در جوابشان شک نکنید و حتماً راهی این باغ شوید

باغ فتح‌آباد در روزگار قاجاریه ساخته شده و یادآور معماری بی‌نظیر آن دوران است. بنای باغ در واقع یادبودی برای فضل‌علی‌خان بیگلربیگی است که یکی از حاکمان کرمان محسوب می‌شد. نمای ساختمان و درختان در کنار نور خورشید و آسمان آبی منظره‌ای چشم‌نواز را آفریده و پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آن دید کنید.

این مورد از جاهای دیدنی کرمان در شهر اختیارآباد که کم‌وبیش 25 کیلومتر با کرمان فاصله دارد، قرار گرفته است.

آدرس باغ فتح‌آباد کرمان: استان کرمان، کرمان، ۲۵ کیلومتری کرمان، اختیار آباد

ساعت بازدید: 8 صبح تا 9:30 شب

باغ شازده ماهان؛ مهمانی درختان در میانه کویر

باغ شازده ماهان کرمان
این باغ حدود 30 دقیقه با کرمان فاصله دارد.

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان، باغ شازده است. این باغ یکی دیگر از یادگاری‌های دوران قاجار و جاهای دیدنی کرمان است که در 2 کیلومتری شهر ماهان قرار دارد. این باغ فضایی باصفا و فوق‌العاده دارد و همچنین یکی از 9 باغ ایرانی است که در یونسکو ثبت جهانی شده‌اند.

این باغ در واقع الگو و الهام‌بخش باغ فتح‌آباد بوده است؛ باغی مستطیل‌شکل که بیش از 3 هکتار گستره دارد و با سردری باشکوه چشم‌به‌راه گردشگران است. وجود درختان بلندقامت، حوضچه‌ها و فواره‌ها و جویبارهای سنگی که سراسر باغ را پوشانده‌اند، و همچنین آب‌وهوایی کوهستانی و دل‌چسب از ویژگی‌های بنیادین باغ شازده ماهان هستند.

این باغ کم‌وبیش در 2 کیلومتری شهر ماهان قرار گرفته و حدود 30 دقیقه با کرمان فاصله دارد. اگر می‌خواهید به کرمان سفر کنید، حتماً برای بازدید از باغ شازده ماهان برنامه‌ریزی کنید و در محیط باصفای آن گام بردارید.

آدرس باغ شازده ماهان کرمان: استان کرمان، ۳۵ کیلومتری کرمان و ۶ کیلومتری شهر ماهان

ساعت بازدید: 8 صبح تا 9 شب

جنگل پردیسان قائم؛ برای عاشقان کوه و جنگل

پارک جنگلی پردیسان تهران
با بازدید از جنگل پردیسان قائم می‌توانید به بام کرمان که در بلندای این جنگل قرار دارد بروید – عکاس: محسن جدیدی

شاید نام کرمان با کویر برای شما گره خورده باشد. اما پارک‌های کرمان جزء زیباترین پارک‌های مرکز ایران هستند. پارک جنگلی پردیسان قائم از مهم‌ترین پارک‌ها و جاهای دیدنی کرمان است که با نام جنگل پردیسان قائم هم شناخته می‌شود و در دامنه کوه‌های صاحب‌الزمان قرار دارد. درختان این جنگل که همگی به دست مردم کاشته شده‌اند، از شکوه و جلال ویژه‌ای برخوردار هستند و جنگل بزرگ و باصفایی را به وجود آورده‌اند.

اگر به دنبال مکانی برای تفریح، سرگرمی یا استراحت به همراه خانواده و دوستانتان می‌گردید، می‌توانید به این پارک کرمان بروید و اوقات خوشی را رقم بزنید. همچنین به دلیل وجود کوه‌های گوناگون، این بخش از کرمان مکان مناسبی برای کوه‌نوردان است.

شما با بازدید از جنگل پردیسان قائم می‌توانید به بام کرمان که در بلندای این جنگل قرار دارد بروید و از چشم‌انداز فوق‌العاده‌ شهر کرمان دیدن کنید.

آدرس جنگل پردیسان قائم کرمان: استان کرمان، کرمان، بلوار قائم، کوه‌های صاحب‌الزمان

بازار کرمان؛ شکوه تاریخ و معماری ایران

بازار بزرگ کرمان
این بازار بزرگ به سایر جاهای دیدنی کرمان بسیار نزدیک است.

بازار بزرگ کرمان که بازار سراسری کرمان هم نام دارد، پس از بازار تبریز دومین بازار کهن ایران به شمار می‌رود و کم‌وبیش 1.5 کیلومتر درازا دارد.

با رفتن به این بازار می‌توانید شاهد شکوه تاریخ ایران و معماری بی‌نظیر آن باشید و همچنین می‌توانید یکی از صنایع دستی و محصولات گوناگون کرمانی را به عنوان سوغاتی برای نزدیکانتان تهیه کنید.

این بازار بزرگ به سایر جاهای دیدنی کرمان بسیار نزدیک است. در سفرتان به کرمان حتماً به این بازار بروید و از دیدن غرفه‌های گوناگون آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید در این میان سری به حمام وکیل یا حمام گنجعلی هم بزنید که در نزدیکی این بازار قرار دارند و اکنون به‌عنوان چای‌خانه و موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آدرس بازار کرمان: استان کرمان، شهر کرمان، میدان ارگ

دره راگه؛ یکی از جاذبه‌های طبیعی بکر کرمان

دره راگه کرمان
این دره در فهرست ژئوپارک‌های طبیعی ایران نیز قرار دارد. – عکاس: امین عالیان

دره زیبا و شگفت‌انگیز راگه یکی از جاهای دیدنی کرمان است که در اطراف این شهر قرار دارد. این دره در جنوب شرقی رفسنجان واقع شده و ظاهری بسیار مسحورکننده دارد؛ دیواره‌های بلند، شگفت‌آور و فرسایش یافته که آب در میانشان جاری است و چشم‌اندازی منحصربه‌فرد را به وجود آورده است.

فرسایش این دیواره‌ها منجر به پیدایش طرح‌ها و اشکال فوق‌العاده‌ای شده است که بی‌شک می‌توانند پس‌زمینه بسیار خوبی برای عکاسی باشند. نمایی هولناک و باشکوه، دگرگونی‌های آب‌وهوایی منطقه که با سایر نقاط تفاوت دارد و همچنین افسانه‌هایی که مردم بومی درباره‌ این دره تعریف می‌کنند، از ویژگی‌های جالب دره راگه است.

این دره در فهرست ژئوپارک‌های طبیعی ایران نیز قرار دارد. ژئوپارک در واقع منطقه‌ای است که میراث زمین‌شناختی آن با مدیریتی دقیق و دائمی حفظ و نگه‌داری می‌شود.

آدرس دره راگه کرمان: استان کرمان، رفسنجان، منطقه حفاظت شده بدوئیه

باغ هرندی؛ باغی با تاریخچه پرفرازونشیب

باغ هرندی کرمان
باغ سرسبز هرندی در خیابان فردوسی کرمان قرار دارد.

باغ هرندی که به‌عنوان موزه هرندی نیز شناخته می‌شود، از دیگر جاهای دیدنی کرمان است که به‌راستی باید در این فهرست قرار بگیرد. پیشینه این باغ بسیار جالب است؛ چون نخستین‌بار به منظور تفرجگاهی برای محمدرضاخان عدل سلطان که یکی از نظامیان پرآوازه‌ کرمانی بود، در سال 1290 ساخته شد و پس از چند سال این باغ به یکی از تاجران سرشناس کرمان به نام ابوالقاسم هرندی فروخته شد. به همین سبب این باغ با نام باغ هرندی شناخته می‌شود.

سرگذشت این باغ پر از فراز و نشیب است. پس از گذشت 40 سال از واگذاری این باغ به آقای هرندی، این باغ به وزارت فرهنگ و هنر اهدا شد و دیگر ملکی شخصی به شمار نمی‌رفت. از آن زمان تا به امروز، این باغ چشم‌نواز و باشکوه به موزه‌های گوناگونی تبدیل شده و همچنین برای بخش‌هایی مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

باغ سرسبز هرندی در خیابان فردوسی کرمان جای دارد و اکنون یک موزه سازهای سنتی در طبقه همکف و موزه باستان‌شناسی در طبقه نخست خود دارد. اگر به بناهای تاریخی علاقه دارید، حتماً سری به این باغ زیبا بزنید.

آدرس باغ هرندی کرمان: استان کرمان، کرمان، خیابان بهشتی، ایستگاه طهماسب آباد، نرسیده به خیابان فردوسی

ساعت بازدید: 8:30 صبح تا 6 عصر (دوشنبه و پنج شنبه تعطیل)

ارگ راین؛ یادگار دوران ساسانیان

ارگ راین کرمان
این بنا به شکل یک چهارگوش است. – عکاس: Alexis-Bourget

ارگ راین، یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان است که ارزش تاریخی این شهر را بالا برده است. این ارگ در شهر راین و در بخش جنوبی شهر کرمان قرار دارد. این ارگ عنوان سومین بنای خشتی جهان را پس از ارگ بم و ارگ مورچه‌خورت در اختیار دارد و در دوره‌ ساسانی و به سبک معماری ویژه ساسانی ساخته شده است.

این بنا به شکل یک چهارگوش است که دورتادور آن با دیوارهای استوار با درازای ۱۰ متر احاطه شده و در هر کدام از این چهار گوشه یک برج دیدبانی قرار دارد. برای امنیت بیشتر، تنها ورودی قلعه در سمت شرقی ارگ قرار گرفته که یک سردر باشکوه و پراقتدار نیز دارد. داخل قلعه می‌توان حاکم‌نشین، خانه‌های مجلل و عامه‌نشین، انبار، مدرسه و آتشکده زیبایی را مشاهده کرد.

آدرس ارگ راین کرمان: استان کرمان، جنوب غربی شهر راین، خیابان امام، خیابان بیمارستان

ساعت بازدید: 8 صبح تا 5 عصر

موزه مردم‌شناسی زرتشتیان؛ یکی از جدیدترین جاهای دیدنی کرمان

موزه مردم شناسی زرتشتیان کرمان
نخستین و تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان در سراسر جهان

این موزه که ساختش در دهه 70 آغاز شد و بالاخره در 1380 به پایان رسید، نخستین و تنها موزه مردم‌شناسی زرتشتیان در سراسر جهان به شمار می‌رود.

موزه مردم‌شناسی زرتشتیان کرمان در خیابان برزو آمیغی این شهر جای گرفته و گستره‌ای برابر با 8 هزار مترمربع دارد. بخش‌های آن شامل سالن کنفرانس، ساختمان آموزشی، سالن اجتماعات، کتابخانه، مرکز کامپیوتری و مرکز پشتیبانی می‌شود و اشیای کهنی از جمله یک جلد کتاب دست‌نویس گاتاها، آتشدان دستی و فرتورهای انجمن ناصری زرتشتیان کرمان و رفسنجان در آن قرار دارد.

این مورد از جاهای دیدنی کرمان یکی دیگر از بناهای تاریخی کرمان نیز محسوب می‌شود که بهتر است در برنامه کرمان‌گردی خود آن را در نظر داشته باشید.

آدرس موزه مردم‌شناسی زرتشتیان کرمان: استان کرمان، کرمان، خیابان زریسف (شهدا)، خیابان برزو آمیغی

ساعت بازدید: 8 صبح تا 12 ظهر، 4 تا 7 عصر

آتشکده کرمان؛ همسایه موزه مردم‌شناسی زرتشتیان

آتشکده کرمان
آتشکده زرتشتیان همسایه موزه مردم‌شناسی زرتشتیان کرمان هم هست. – عکاس: حسین یزدانی

آتشکده زرتشتیان همیشه از جایگاه ویژه‌ای در میان ایرانیان برخوردار بوده و دلیل آن هم علاقه بسیار مردم ایران به تاریخ باستان و پیوند عمیق این دین با ایران باستان است.

آتشکده زرتشتیان یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمان است و در خیابان شهدای این شهر و داخل خیابان برزو آمیغی جای گرفته است. این آتشکده آخرین پرستش‌گاه زرتشتیان کرمانی است که در دوران رضاشاه و در خانه‌ فردی به نام جهانگیر اشیدری ساخته شده بود.

این بنا از نمایی بسیار ویژه و کهن بهره برده است و بی‌شک گزینه خوبی برای عاشقان ایران باستان به شمار می‌رود. در پیرامون این آتشکده باغ و درختان فراوانی وجود دارد که از آن‌ها هم می‌توانید دیدن کنید و خاطرات خوبی برای خودتان رقم بزنید. آتشکده زرتشتیان همسایه موزه مردم‌شناسی زرتشتیان کرمان هم هست.

آدرس آتشکده کرمان: استان کرمان، کرمان، خیابان زریسف (شهدا)، خیابان برزو آمیغی

ساعت بازدید: 8 صبح تا 12 ظهر، 3 تا 7 عصر

موزه هنرهای معاصر صنعتی؛ تنها موزه مدرن کرمان

موزه هنرهای معاصر صنعتی
این موزه آثاری از پرآوازه‌ترین هنرمندان جهان را در خود جای داده است. – عکاس: وحید استوار

یکی دیگر از موزه‌ها و جاهای دیدنی کرمان، موزه هنرهای معاصر صنعتی است که آثاری از پرآوازه‌ترین هنرمندان جهان را در خود جای داده است. از میان این هنرمندان می‌توان به سید علی‌اکبر صنعتی و 83 هنرمند معاصر ایرانی  و 16 هنرمند خارجی اشاره کرد.

این موزه‌ شگفت‌انگیز و مسحورکننده در حدفاصل میدان باغ ملی و چهارراه طهماسب، از سمت خیابان شریعتی قرار دارد.

آدرس موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان: استان کرمان، شهر کرمان، خیابان شریعتی، حدفاصل میدان باغ ملی و چهارراه طهماسب آباد

ساعت بازدید: 8 صبح تا 12:30 ظهر، 4:30 تا 6 عصر

روستای صخره‌ای میمند؛ خانه‌های دستکند در دل کوه

میمند کرمان
این روستا یادآور دوران کهن و باستانی ایران است.

از میان زیباترین جاهای دیدنی و بکر استان کرمان می‌توان روستای صخره‌ای میمند را نام برد. روستای میمند جزء زیباترین جاهای دیدنی کرمان است که زیبایی آن در میان گردشگران خارجی نیز شهرت زیادی دارد. این روستا از لحاظ جذابیت مانند روستای کندوان است و در 30 کیلومتری شمال شرقی شهربابک، در نزدیکی سیرجان و رفسنجان قرار دارد.

روستا میمند دیرینه‌ بلندمدتی دارد و گفته می‌شود روزگارش به 8 تا 12 هزار سال پیش بازمی‌گردد. روستای صخره‌ای میمند دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بسیار بالایی دارد؛ ولی نکته جالبی که به جذابیت آن افزوده، این است که مردم بومی همچنان در این منطقه زندگی می‌کنند و یاد و خاطره‌ مردم دوران قدیم را زنده نگاه داشته‌اند؛ مردمانی که هزاران سال پیش با دستان توانمندشان این روستا را ساختند.

این روستا یادآور دوران کهن و باستانی ایران است. پس حتماً باید سری به آن بزنید!

آدرس روستای میمند کرمان: استان کرمان، شهرستان شهربابک، بخش مرکزی، روستای میمند

مسجد جامع کرمان؛ یکی دیگر از مساجد چهارایوانی ایران

مسجد جامع کرمان
مسجد جامع کرمان با نام مسجد مظفری نیز شناخته می‌شود – عکاس: mariano alonso

مسجد جامع‌های ایران همیشه نقاط گردشگری فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شوند و کم‌وبیش همه شهرهای ایران نسخه‌ای از این بناهای تاریخی و دیدنی را دارند. مسجد جامع کرمان نیز در همین گروه قرار می‌گیرد.

مسجد جامع کرمان با نام مسجد مظفری نیز شناخته می‌شود و در نزدیکی میدان شهدا، در خیابان شریعتی و حدفاصل بازار قدمگاه و مظفری قرار دارد. این مسجد در دوران آل مظفر و با سبک چهارایوانی ساخته شده، و دارای معماری شگفت‌آوری است.

از ویژگی‌های اصلی این مسجد می‌توان به سردر بلند و زیبای آن، محراب کاشی‌کاری شده و طرح‌های ایرانی‌اسلامی بی‌نظیر اشاره کرد.

آدرس مسجد جامع کرمان: استان کرمان، کرمان، غرب میدان مشتاقیه و ابتدای خیابان دکتر شریعتی

ساعت بازدید: 7 صبح تا 9 شب

کلوت‌های کویر لوت؛ کپی برابر اصل گرند کنیون آمریکا

کلوت های کویر لوت کرمان
کلوت‌ها یادآور فیلم‌های علمی تخیلی هستند.

کَلوت از واژه‌های کل و لوت به معنای شهر لوت تشکیل شده و نامی است که در نواحی بیابانی، برای برجستگی‌های بین شیارهای نعلی شکل در نظر گرفته شده است. نوک این برجستگی‌های طبیعی بسیار زیبا و خاص مسطح و طرف رو به باد آن‌ها پرشیب و طرف دیگر آن‌ها نیز دارای شیب کمی است.

کلوت‌های کویر لوت از مهم‌ترین جاهای دیدنی کرمان هستند که در اطراف آن قرار دارند و برخی آن‌ها را با نام کلوت شهداد نیز می‌شناسند. هنگام برآمدن خورشید یا غروب کردن آن، با چشم‌اندازی فوق‌العاده و خیره‌کننده در این کلوت‌ها روبه‌رو خواهید شد. پس بهترین موقع برای دیدن کلوت شهداد طلوع و غروب خورشید است تا نه‌تنها از زیبایی‌های آن لذت ببرید، بلکه از گرمای شدید این منطقه نیز دور بمانید.

این کلوت‌ها زیبایی مسحورکننده‌ای دارند و یادآور فیلم‌های علمی تخیلی هستند. حتماً هنگام بازدید از آن‌ها دوربین عکاسی را هم با خود ببرید.

آدرس کلوت‌های کویر لوت کرمان: استان کرمان، جاده قدیم کرمان بم، جاده سیرچ، جاده شهداد

مسجد ملک؛ یادگار دوران سلجوقیان

مسجد ملک کرمان
این مسجد زیبا نمونه‌ خوبی از آمیزه‌ هنر ایرانی و اسلامی است.

مسجد ملک یا مسجد امام کرمان، در خیابان امام خمینی قرار گرفته و یکی دیگر از جاهای دینی کرمان است که همچنین بزرگ‌ترین و کهن‌ترین مسجد این شهر هم محسوب می‌شود. مسجد ملک در دوران سلجوقیان ساخته شده و سبکی چهارایوانی دارد.

این مسجد زیبا نمونه‌ خوبی از آمیزه‌ هنر ایرانی و اسلامی است. برج آجری سلجوقی، محراب‌هایی که با ظرافت بسیار گچ‌بری شده‌اند و همچنین قنات مستوره که آب آن در میان مسجد جریان دارد، از ویژگی‌های بنیادین مسجد ملک هستند و آن را به یک بنای دیدنی و منحصربه‌فرد تبدیل کرده‌اند.

آدرس مسجد ملک کرمان: استان کرمان، کرمان، خیابان امام

ساعت بازدید: 8 صبح تا 8 شب

یخچال زریسف؛ یخدان کاهگلی کرمانی‌ها

یخدان زریسف کرمان
این یخچال قدیمی و زیبا در خیابان زریسف و چهارراه آلاشت قرار گرفته است. – عکاس: سیتا حسن‌پور

یخچال زریسف در زمان قاجار ساخته شده است و مخزن، حصار، استخر و چاله‌ یخ دارد. این یخچال که باید در فهرست جاهای دیدنی کرمان قرار بگیرد، یکی از آثار ملی ایران است که پشت دیوارهای بلند آن پر از سطوح صاف گوناگون است و در زمستان آب روی آن‌ها یخ می‌زند. این دیوارهای بلند جلوی نور خورشید را می‌گیرند و به همین دلیل از آب شدن یخ‌ها جلوگیری می‌شود.

این یخچال قدیمی و زیبا در خیابان زریسف و چهارراه آلاشت قرار گرفته و چشم‌به‌راه مسافرانی است که شهر شگفت‌انگیز کرمان را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند.

آدرس یخچال زریسف کرمان: استان کرمان، کرمان، خیابان زریسف (شهدا)، چهارراه آلاشت

تخت درگاه قلی بیگ؛ آرامگاه رئیس ایل افشار

تخت درگاه قلی بیک کرمان
تخت درگاه قلی بیک یکی از مناطق بکر کرمان به حساب می‌آید. – عکاس: حسین محمدی

در میدان بیرم‌آباد و بلوار قائم یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان با نام تخت درگاه قلی بیگ قرار گرفته است. این بنا در بخش جنوب شرقی شهر جای دارد و از چشم‌انداز زیبایی به کوه قلعه دختر بهره برده است. این مکان آرامگاه یکی از نوادگان بیرام بیگ به نام «درگاه قلی بیگ» است. او از حاکمان دوره صفویه و رئیس ایل افشار بوده است.

این منطقه تاریخچه‌ای غنی دارد و سرگذشت بسیار جالبی داشته است. در عین حال تخت درگاه قلی بیک یکی از مناطق بکر کرمان به حساب می‌آید. وجود پوشش گیاهی و صخره‌های بزرگ در پیرامون این بنا آن را بسیار منحصربه‌فرد کرده است.

آدرس تخت درگاه قلی بیک کرمان: استان کرمان، کرمان، جنوب شرقی شهر، زاویه جنوبی کوه قلعه دختر

کتابخانه ملی کرمان؛ برای عاشقان کتاب و کتاب‌خوانی

کتابخانه ملی کرمان
این کتابخانه در دوره‌ پهلوی و رضاشاه ساخته شده است. – عکاس: کیمیا کریم‌فر

برای کسانی که به سازه‌های تاریخی و همچنین کتاب و ادبیات علاقه دارند، یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان به نام کتابخانه ملی کرمان را معرفی می‌کنیم.

این کتابخانه در دوره‌ پهلوی و رضاشاه ساخته شده است و در خیابان شهید رجایی و درون خیابان خورشید قرار دارد. کتابخانه ملی کرمان از اهمیت بالایی برخوردار است و در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

نمای آجری این ساختمان یک‌طبقه به همراه محیط پیرامونی مسحورکننده آن، از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کتابخانه ملی به شمار می‌روند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به این منطقه بزنید.

آدرس کتابخانه ملی کرمان: استان کرمان، کرمان، خیابان شهید رجایی، پارک ریاضیات

ساعت بازدید: 7:30 صبح تا 8:30 شب

آبشارهای سیمک؛ برای عاشقان کمپینگ و طبیعت‌گردی

آبشار سیمک کرمان
آبشارهای سیمک از 13 آبشار زیبا و باشکوه تشکیل شده‌اند. – عکاس: مهدی حسینی خطیب

در میان روستاهای زیبای کرمان، روستای کوهپایه در میان طبیعت‌گردان بسیار محبوب است. روستای کوهپایه از جمله جاهای دیدنی کرمان است که در اطراف آن قرار دارد و آبشارهای سیمک مهم‌ترین جاذبه آن محسوب می‌شود.

آبشارها همیشه انتخاب خوبی برای عاشقان طبیعت هستند که می‌خواهند مدتی را در دل طبیعت بگذرانند و اوقات خوشی برای خود و نزدیکانشان به ارمغان بیاورند.

منطقه آبشارهای سیمک دارای امکانات گردشگری گوناگونی از جمله اردوگاه‌های مختلف است که می‌توانند سفر و اقامتی راحت برای گردشگران به دنبال داشته باشند. آبشارهای سیمک از 13 آبشار زیبا و باشکوه تشکیل شده‌اند که می‌توانید در دل طبیعت بکر اطراف آن کمپ بزنید. همچنین می‌توانید از این آبشارها صعود کنید و تجربه‌ای هیجان‌انگیز داشته باشید. البته یادتان باشد برای صعود از این آبشارها به ابزار و تجهیزات ویژه نیاز خواهید داشت.

آدرس آبشارهای سیمک کرمان: استان کرمان، ۳۵ کیلومتری شمال کرمان، روستای کوهپایه

گندم بریان؛ گرم‌ترین نقطه زمین

گندم بریان کرمان
یکی از دلایل گرمای این منطقه، وجود سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی روی سطح زمین است. – عکاس: مهسا

گندم بریان را باید یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف کرمان دانست. گندم بریان نه‌تنها یکی از جاهای دیدنی کرمان، بلکه از جاذبه‌های طبیعی کره زمین است! این منطقه که در شرق رودخانه شور شهداد قرار گرفته و به‌عنوان گرم‌ترین نقطه زمین شناخته می‌شود، از آوازه‌ بسیاری برخوردار است.

یکی از دلایل گرمای این منطقه، وجود سنگ‌ها و گدازه‌های آتشفشانی روی سطح زمین است. سیاهی سطح زمین و شکل و طرح سنگ و گدازه‌ها باعث می‌شود نور خورشید تا اندازه‌ زیادی جذب شود و دما بیش‌ازپیش بالا برود.

اگرچه دمای گندم بریان بالا است، ولی در فصل زمستان و آغاز بهار به یک بهشت دل‌چسب دگرگون تبدیل می‌شود و بسیاری از گردشگران در عید از آن بازدید می‌کنند.

آدرس گندم بریان کرمان: استان کرمان، ۸۰ کیلومتری شمال شهر شهداد

پیست اسکی سیرچ؛ گستره برف در همسایگی گرم‌ترین نقطه زمین!

پیست اسکی سیرچ کرمان
این پیست یک ساعت با گندم بریان فاصله دارد. – عکاس: آرمان زینی‌زاده

پیست‌های اسکی همیشه جذاب، هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده بوده‌اند و یکی از این نقاط گردشگری جذاب در نزدیکی شهر کرمان قرار دارد. پیست اسکی سیرچ که یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی کرمان است، بزرگ‌ترین پیست اسکی جنوب شرقی ایران محسوب می‌شود و سفر به کرمان را بسیار به‌یادماندنی‌تر می‌کند.

این پیست یک ساعت با گندم بریان فاصله دارد. شما برای رفتن به این منطقه می‌توانید از جاده قدیم کرمان – بم گذر کرده و وارد جاده سیرچ شوید. پس از گذر از تونل سیرچ می‌توانید گستره برفی پیست اسکی سیرچ را ببینید.

بازدید از پیست اسکی سیرچ و گذراندن وقت در آن بسیار سرگرم‌کننده و خاطره‌انگیز خواهد بود. پس یادتان باشد حتماً با خانواده و دوستان به این منطقه سفر کنید و از آن حسابی لذت ببرید.

آدرس پیست اسکی سیرچ کرمان: استان کرمان، کرمان، جاده سیرچ، بعد از تونل

قلعه دختر؛ یادگار باستانی و افسانه‌ای دوران مادها

قلعه دختر کرمان
قلعه دختر در زمان مادها با خشت و گل رس ساخته شده است.

دژ و قلعه‌های ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند و همیشه گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جلب می‌کنند. یکی از دژهای تاریخی ایران قلعه دختر است که از جاهای دیدنی کرمان نیز به حساب می‌آید. این دژ با نام‌های قلعه گواشیر، قلعه کهنه، قلعه کوه و آتشکده آناهیتا نیز شناخته می‌شود و از کهن‌ترین قلعه‌های ایران به شمار می‌آید. قلعه دختر در زمان مادها با خشت و گل رس ساخته شده بود و از آن زمان جلال و شکوه بسیاری برای شهر کرمان به دنبال داشته است.

این دژ اکنون روی کوهی بلند در بخش شرقی کرمان و در نزدیکی دژ اردشیر قرار گرفته است. قلعه دختر بی‌شک به مذاق تاریخ‌دوستان و کسانی که اهل عکاسی هستند، خوش خواهد آمد. پس یادتان باشد در سفرتان به شهر کرمان حتماً از این دژ بازدید کنید.

آدرس قلعه دختر کرمان: استان کرمان، شرق کرمان، خیابان انقلاب، کنار پارک انقلاب

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی؛ از بزرگ‌ترین امکان مذهبی کرمان

آرامگاه شاه نعمت الله ولی کرمان
این آرامگاه 3 هزار مترمربع زیربنا در اختیار دارد. – عکاس: علی مجاهد

یکی دیگر از بناهای تاریخی اسلامی که از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود، آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی است. این آرامگاه در نزدیکی کرمان و شهر ماهان قرار دارد و دارای زیبایی خیره‌کننده‌ای است. گنبد بزرگ و آبی‌رنگ آن، بنای چهارگوش کوچک و نمای آجری و خشتی که همگی توسط یک باغ بزرگ و سرسبز احاطه شده‌اند؛ چشم‌انداز ویژه‌ای به این بنا داده است.

این آرامگاه به دستور احمدشاه دکنی و برای مزار نعمت‌الله ولی ساخته شده است. اگرچه این بنا در آغاز بسیار کوچک بود، ولی اکنون به‌اندازه‌ای گسترده شده که 3 هزار مترمربع زیربنا در اختیار دارد.

اگر می‌خواهید به دوران کهن سفر کنید و نمونه‌های دیگری از معماری ایرانی‌اسلامی را ببینید، حتماً آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی را در نظر داشته باشید.

آدرس آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی کرمان: استان کرمان، ماهان، خیابان امام خمینی

غار ایوب؛ از بزرگ‌ترین غارهای ایران

غار ایوب کرمان
دهانه غار ایوب 50 متر است. – عکاس: رکسانا نجومی

این مورد از جاهای دیدنی کرمان را برای طبیعت‌دوستان نگه داشته‌ایم. غار ایوب کرمان در کوه ایوب، جنوب شهر دهج و شمال غربی کرمان جای گرفته و چشم‌به‌راه طبیعت‌گردهای ایرانی است. این منطقه که شامل غار و زیارت‌گاه ایوب می‌شود، در ارتفاع 2700 متری از کوه ایوب و 3300 متری از سطح زمین قرار دارد.

دهانه غار ایوب 50 متر است و از بزرگ‌ترین دهانه‌های غارهای ایران محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به کرمان حتماً از این جاذبه‌ی طبیعی هم دیدن کنید.

آدرس غار ایوب کرمان: استان کرمان، شهرستان بابک، ۷ کیلومتری شهر دهج

مجموعه ابراهیم‌خان؛ یکی دیگر از همسایه‌های بازار کرمان

مجموعه ابراهیم خان کرمان
جذاب‌ترین بخش مجموعه ابراهیم‌خان حمام آن است. – عکاس: مهدی سوهی

مجموعه ابراهیم‌خان یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان است که مثل مجموعه‌های وکیل و گنجعلی خان حمام، بازار، آب‌انبار و … دارد و در نزدیکی بازار بزرگ کرمان واقع شده است. این مجموعه 4500 متری در قرن سیزدهم هجری و با الگوبرداری از بناهای مشهور صفوی ساخته شد و ساخت آن را به ابراهیم‌خان ظهیرالدوله از حاکمان کرمان در زمان فتحعلی‌شاه نسبت می‌دهند.

جذاب‌ترین بخش مجموعه ابراهیم‌خان حمام آن است که امروزه به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است و با تماشای مجسمه‌های مومی‌شکل آن می‌توانید با مشاغل قدیمی کرمانی‌ها آشنا شوید.

آدرس مجموعه ابراهیم‌خان کرمان: استان کرمان، شهر کرمان، بازار کرمان، پس از بازار کلاه مال‌ها، در جوار میدان گنجعلی‌خان

گنبد مشتاقیه؛ آرامگاه مخترع سیم چهارم سه‌تار

مشتاقیه کرمان
جاذبه اصلی این بنا وجود 3 گنبد در کنار یکدیگر است. – عکاس: سروش

گنبد مشتاقیه، آرامگاه مشتاقیه یا سه گنبد مشتاقیه یکی از جاهای دیدنی کرمان است که در نزدیکی میدان مشتاق (شهدا) کرمان قرار دارد. این آرامگاه محل دفن مشتاق علیشاه از صوفیان قرن سیزدهم هجری و مخترع سیم چهارم سه‌تار است. به جز مشتاق‌علی شاه، میرزا حسین‌خان راینی (حاکم کرمان در دوران زندیه) و چند تن دیگر از عرفای کرمانی نیز در مشتاقیه دفن شده‌اند.

جاذبه اصلی این بنا وجود 3 گنبد در کنار یکدیگر است که یکی از آن‌ها نمای خشتی و 2 گنبد دیگر نمای کاشی کاری دارند. این آرامگاه در سال 1345 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس گنبد مشتاقیه کرمان: استان کرمان، کرمان، میدان شهدا (میدان مشتاق)

ساعت بازدید: 7:30 صبح تا 8 شب

قلعه اردشیر؛ همسایه باستانی قلعه دختر

قلعه اردشیر کرمان
این قلعه دیوارهای خشتی 6 متری دارد. – عکاس: حمید علیزاده

قلعه اردشیر یکی دیگر از جاهای دیدنی کرمان است که در دوران پیش از اسلام ساخته شده و در نزدیکی قلعه دختر این شهر قرار دارد. همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، این قلعه توسط اردشیر بابکان ساخته شده است و نماد پیروزی او بر کرمانی‌ها محسوب می‌شود. این قلعه دیوارهای خشتی 6 متری داشته که در حال حاضر بخش زیادی از آن‌ها تخریب شده است.

بخشی از این قلعه آتشکده آناهید نام دارد که یکی از قدیمی‌ترین آتشکده‌های ایران بوده است. این قلعه تنها کاربرد نظامی نداشته و از آن برای برگزاری جشن‌ها و آیین‌های مذهبی هم استفاده می‌کرده‌اند.

آدرس قلعه اردشیر کرمان: استان کرمان، کرمان، جنوب شرقی شهر کرمان

آبشار کشیت؛ آبشاری در دل کویر

آبشار کشیت کرمان
این آبشار 170 کیلومتر از کرمان فاصله دارد. – عکاس: سید محسن حسینی

آبشار کشیت یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی کرمان است که در دل کویر قرار دارد و همین موضوع آن را در فهرست عجیب‌ترین جاهای دیدنی کرمان قرار می‌دهد. این آبشار 170 کیلومتر از کرمان فاصله دارد؛ اما بازدید از آن خالی‌ازلطف نیست و به پیمودن این مسیر طولانی می‌ارزد.

زمانی که از دور به این آبشار نگاه می‌کنید، این‌طور به نظر می‌رسد که دچار سراب کویر شده‌اید؛ اما وقتی به چشمه‌ها و نخل‌های اطراف کویر می‌رسید متوجه می‌شوید آنچه دیده‌اید واقعی بوده است. دریاچه 600 متر مربعی پایین آبشار کشیت مکانی مناسب برای فراموش کردن گرمای کویر و گرفتن آرامش از طبیعت است.

آدرس آبشار کشیت کرمان: استان کرمان، شهرستان کرمان، بخش گلباف، روستای کشیت

سخن آخر

در این مقاله 35 مورد از جاهای دیدنی کرمان را معرفی کردیم و با استفاده از آن می‌توانید برنامه سفری جامع و کامل به کرمان را بچینید. این فهرست شامل امکان تاریخی، مذهبی و جاذبه‌های طبیعی می‌شود.

برای اجاره ویلا و سوئیت در کرمان یا اجاره آپارتمان مبله و اجاره سوئیت ارزان می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اقامتگاه مناسب را در تاریخ موردنظرتان و با قیمتی مناسب رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی کرمان

بهترین جاهای دیدنی کرمان کدامند؟

ارگ بم، باغ شازده، باغ ملک، مجموعه گنجعلی خان، مجموعه وکیل، بازار بزرگ کرمان

بهترین باغ‌های کرمان کدامند؟

باغ شاهزاده ماهان، باغ ملک، باغ‌موزه هرندی

بازار بزرگ کرمان کجاست؟

استان کرمان، شهر کرمان، میدان ارگ

4.6/5 - (10 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *