شهرهاجاهای دیدنی

آشنایی با جاهای دیدنی و تفریحی وان | شهری تاریخی با قدمت دورودراز

ترکیه یکی از قطب‌های گردشگری آسیا و اروپاست و به همین دلیل به عنوان کشور اوراسیایی شناخته می‌شود. این کشور به دلیل هم‌جواری با دریای سیاه، مدیترانه، اژه و مرمره و همچنین برخورداری از طبیعت بکر و زیبا طرفداران زیادی در میان گردشگران دارد. فرقی نمی‌کند کدام شهر ترکیه را برای سفرتان انتخاب کنید؛ چرا که هر شهری در این کشور با جاذبه‌های دیدنی و تفریحی بکر و متنوعی که دارد تجربه سفری لذت‌بخش را برایتان به ارمغان می‌آورد. وان نیز یکی از شهرهای زیبا و تاریخی شرق ترکیه است که به دلیل فاصله کوتاه از ایران و داشتن جاذبه‌های دیدنی و تاریخی فراوان در دل خود که نشان از قدمت دورودراز این شهر دارند، به مقصد سفر بسیاری از مسافران و گردشگران به ویژه ایرانیان تبدیل شده است. اگر می‌خواهید با جاذبه‌های دیدنی و تفریحی وان آشنا شوید همراه ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک باشید.

درباره وان

درباره وان
عکاس: Mert Akın İnsel

وان یکی از شهرهای زیبا و دیدنی ترکیه و مرکز استان وان است که در 5 کیلومتری ساحل شرقی دریاچه‌ای به همین نام واقع شده است. این شهر از جنوب به کوه آرتوس، از شرق به کوه‌های مرتفع سیاه کوه و اِرکو و از شمال و غرب نیز به دریاچه وان منتهی می‌شود و مساحت آن به 1938 کیلومتر مربع می‌رسد. قومیت‌های مختلفی ازجمله ترک‌ها، ارامنه و ترکمانان در شهر وان ساکن هستند و به زبان‌های ترکی استانبولی، کردی و کرمانجی صحبت می‌کنند. جمعیت این شهر طبق آخرین سرشماری در سال 2010 بیش از 400 هزار نفر تخمین زده‌شده است؛ اما امروزه شاهد ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در این شهر هستیم.

معرفی جاهای دیدنی و تفریحی وان

وان در نواحی شرقی ترکیه و در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان واقع شده است. همین موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به ایران و همچنین برخورداری از آب‌وهوای معتدل و کوهستانی، مردمی خونگرم و مهمان‌نواز و تاریخی غنی باعث شده این شهر به یکی از مقاصد پرطرفدار و محبوب در بین ایرانیان تبدیل شود. وان در گوشه‌کنار خود نادیده‌هایی را جای داده که در سفرتان به این شهر باید حتماً سری به آن‌ها بزنید. از جزیره‌ای شگفت‌انگیز با داستان عاشقانه گرفته تا قلعه‌های تاریخی و طبیعت بی‌نظیر این شهر را می‌توان از جاذبه‌های دیدنی این شهر برشمرد که باب میل گردشگران و مسافران بسیاری هستند. ازجمله جاذبه‌های تفریحی و دیدنی وان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دریاچه وان

دریاچه وان
عکاس: UĞUR OFİS MOBİLYALARI

دریاچه وان (وان گولو) یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های داخلی ترکیه است که در غرب شهر وان واقع شده است. این دریاچه در اثر فوران آتشفشان و مسدود شدن مسیر یک رودخانه به وجود آمده است و به دلیل وجود نمک‌های سولفید و سایر نمک‌های معدنی دارای آب بسیار شوری است.

دریاچه‌ای نیلی رنگ و مثلثی شکل وان همچون نگینی درخشان در میان چهار جزیره چارپاناک، آکدامار، کوس و آدیر قرار گرفته و با چشم‌اندازی دیدنی، آب‌وهوای خوش و طبیعت دیدنی که دارد گردشگران و مسافران بسیاری را جذب خود کرده است. این دریاچه با داشتن وسعتی برابر با 3.557 کیلومتر مربع دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه به شمار می‌رود و هر ساله میزبان مسابقات ورزشی بسیاری ازجمله قایق‌رانی هست.

قدم زدن در اطراف دریاچه، شنا، ماهیگیری، عکاسی، قایق‌سواری، تماشای منظره‌ای نفس‌گیر و دیدنی آن و غیره ازجمله امکانات و تفریحات دریاچه وان است که هر کدام تجربه سفری فراموش نشدنی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

قلعه تاریخی وان

قلعه تاریخی وان
عکاس: Halit KAÇMAZ

قلعه وان یکی از آثار تاریخی و دیدنی به جای مانده از قرن‌های هفتم و هشتم میلادی است که در نزدیکی دریاچه وان واقع شده است. این قلعه در واقع بنای سنگی عظیم است که بر فراز کوه‌هایی بلند واقع شده و توسط تمدن اوراتو ساخته شده است. امروزه از این قلعه که در زمان خود یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های سنگی ترکیه به شمار می‌رفت تنها دیوارهای سربه‌فلک‌کشیده و خرابه‌ای با ستون‌های بزرگ باقی مانده است؛ اما باز هم در نوع خود دیدنی است. این قلعه در موقعیتی مناسب و مشرف به ویرانه شهر سه هزار ساله اورارتو قرار گرفته و می‌توانید در هنگام غروب آفتاب از بالای این قلعه مناطق شگفت‌انگیز اطراف و دریاچه وان را در زیر پایتان تماشا کنید. در نزدیکی این قلعه نیز کتیبه‌ای تاریخی که قدمت آن به دوره هخامنشیان می‌رسد، به چشم می‌خورد. بر روی این کتیبه حکاکی‌هایی توسط داریوش بزرگ و همچنین نوشته‌هایی از دوران خشایار شاه به سه زبان فارسی باستانی، بابلی و عیلامی بر روی آن حک شده است که در نوع خود دیدنی است.

آدرس قلعه وان: ترکیه، شهر وان، انتهای خیابان سومبول (Sümbül)

آبشار مرادیه

آبشار مرادیه
عکاس: Aly Ba

یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری وان، مجموعه آبشارهای مرادیه است که در فاصله 88 کیلومتری از شهر وان و در جاده وان- دوغوبیازیت واقع شده است. ارتفاع این آبشار به 6 متر و عرض آن نیز به 80 متر می‌رسد و برای بازدید از آن باید از یک پل معلق چوبی کوچک عبور کنید.

این آبشار در یک منطقه خوش آب‌وهوا و در میان گیاهان و درختان سرسبزی قرار گرفته و از لابه‌لای صخره‌های سنگی کم ارتفاع به سمت پایین سرازیر می‌شود که در نوع خود دیدنی است. آبشار مرادیه در هر فصلی زیبا و دیدنی است؛ اما در فصل بهار و تابستان سرسبزی مناطق اطراف، زیبایی‌های این منطقه را دوچندان می‌کند. بااین‌حال در فصل زمستان نیز با سرد شدن هوا و تبدیل شدن به مجموعه‌ای از قندیل‌های یخی، چشم‌انداز نفس‌گیری به وجود می‌آورد که دیدن آن خالی از لطف نیست. در زمان لشکرکشی به بغداد پادشاه عثمانی سلطان مراد ششم در کنار این آبشار چادر زده بود به همین دلیل این آبشار با نام مرادیه که برگرفته از نام این پادشاه هست، شناخته میشود.

آدرس آبشار مردایه: ترکیه، 88 کیلومتری شهر وان، جاده وان- دوغوبیازیت، سمت غربی جاده اصلی دوغوبیازیت، 20 کیلومتری تقاطع جاده تاتوان

جزیره آختامار (Aktamar)

جزیره آختامار
عکاس: Muhammed Polater

جزیره آختامار با داشتن مساحتی در حدود ۷۰۰ هزار مترمربع، دومین جزیره بزرگ از چهار جزیره موجود در دریاچه وان است که کلیسای ارمنی صلیب مقدس را نیز در خود جای داده است. این کلیسای تاریخی که قدمت آن به قرن دهم میلادی می‌رسد دارای معماری زیبایی است و در دیوارهای خارجی آن آثار هنری زیبا و بسیار جالبی به چشم می‌خورد. در مورد دلیل نام‌گذاری این کلیسا نیز داستان‌های مختلفی وجود دارد ولی معروف‌ترین افسانه این است که پسری روستایی عاشق دختری اهل این جزیره به نام «تامار» یا «تامارا» شده بود و هر شب برای دیدن این دختر به جزیره می‌رفت. در یکی از این شب‌ها گرفتار طوفان شده بود و در لحظات آخر عمرش نام معشوق خود را به صورت (آخ تامارا) صدا می‌زد به همین دلیل نام این جزیره و کلیسای داخلی آن آخ تامارا نامیده شد. برای رفتن به جزیره آختامارا ابتدا باید به خیابان Defterdarlik بروید و از انتهای خیابان سوار دلموشها و تاکسی‌های زرد شده و در آخرین ایستگاه که اسکله است پیاده شوید؛ و در آنجا با استفاده از کشتی در عرض 20 دقیقه خود را به جزیره آختامارا برسانید.

جزیره چارپاناک واقع در بخش شرقی دریاچه وان و جزیره آدیر واقع در شرق این دریاچه نیز از دیگر جزایر این شهر است که در سفرتان به وان از دیدن آن‌ها نیز غافل نشوید.

آدرس جزیره اختامارا: ترکیه، غرب شهر وان، جنوب دریاچه وان، شهر گواش (Gevaş)

موزه وان (VAN MUSEUM)

موزه وان
عکاس: Erkan Saka

موزه وان یکی از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی وان است که میزبان آثار تاریخی به جای مانده از ادوار گذشته ترکیه است. این موزه دارای فضای داخلی بسیار بزرگی است و از 23 سالن تشکیل شده است. در موزه وان 45 هزار اثر تاریخی و باستانی با ارزش متعلق به دوره‌های تاریخی پیش از میلاد مسیح، عثمانی‌ها و اورارتیان که در این منطقه از ترکیه کشف شده‌اند، نگهداری می‌شود. اشیا و آثار تاریخی متعددی که از آن جمله می‌توان به کمربندهای برنزی، کلاه‌خودها، زیورآلات طلایی اورارتویی، زره‌‌های اسب، اشیای سفالی، سکه‌های باستانی و دسته نوشته‌ها اشاره کرد. در حیاط داخلی موزه نیز ستون‌های سنگی حکاکی شده و لوح‌های خط میخی و در محوطه موزه نیز کتیبه‌هایی با قدمت بسیار بالا و سنگ قبرهای اورارتویی به چشم می‌خورد که در نوع خود دیدنی است. در این موزه یک بخش‌ جالب به نام بخش نسل‌کشی وجود دارد که اطلاعاتی در رابطه با قتل‌عام‌ خونین رخ داده در منطقه وان به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

آدرس موزه وان: ترکیه، شهر وان، خیابان Sümbül

خانه گربه‌های وان (Van Kedisi Evi)

خانه گربه‌های وان
عکس از سایت: vetrehberi

در وان گونه‌ای نادر از گربه‌سانان زندگی می‌کنند به همین دلیل وان به داشتن گربه‌هایی خاص و منحصربه‌فرد مشهور است. گربه‌هایی که به دلیل ظاهری زیبا و نژاد منحصربه‌فردشان نه تنها در ترکیه، بلکه در کل دنیا نیز معروف هستند. این گربه‌ها دارای بدنی سفید و پشمالو هستند و رنگ دو چشم آن‌ها متفاوت یکی آبی و دیگری سبز یا کهربایی است. علاوه‌بر ظاهر زیبا و متمایز رفتار این گربه‌ها نیز بسیار متفاوت است و برخلاف دیگر گربه‌سانان به آب علاقه بسیاری دارند و به مالک خود نیز بسیار وابسته هستند. به همین دلیل در وان در سال ۱۹۹۹ مکانی برای نگهداری این گربه‌های نادر تأسیس شده است که می‌توانید از این گربه‌ها دیدن کرده و با آن‌ها بازی کنید یا به آن‌ها غذا بدهید.

آدرس خانه گربه‌های وان: ترکیه، شمال شهر وان، دانشگاه وان

دودکش جن (Fairy Chimneys) وانادوکیا

دودکش جن (Fairy Chimneys) وانادوکیا
عکس از سایت: archdaily

دودکش‌های جن و پری ستون‌های سنگی زیبا شبیه قارچ با تخته‌سنگی برفرازشان هستند که در اثر فرسایش آب، باد و باران در طی سالیان طولانی به وجود آمده‌اند. نمونه‌هایی از دودکش‌های جن در نقاط مختلف دنیا ازجمله ایران و آمریکا وجود دارد؛ اما بهترین نوع آن‌ها در منطقه وانادوکیای وان واقع شده است. در این منطقه بالغ‌بر ۱۷ هزار دودکش جن و پری وجود دارد که همگی در اثر فرسایش سنگ‌ها به وجود آمده‌اند و هر ساله میزبان مسافران و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان هستند.

آدرس دودکش جن وانادوکیا: ترکیه، 129 کیلومتری مرکز وان، ۳۵ کیلومتری شمال شرق شهر باش‌کاله

مسجد کایا چلبی (Kaya Celebi Cami)

مسجد کایا چلبی Kaya Celebi Cami
عکس از سایت: ne neredi

مسجد کایا چلبی در بخش قدیمی وان و در خیابان اسکی کالا یولو واقع شده است و قدمت آن به سال ۱۶۶۰ میلادی بازمی‌گردد. این بنای مقدس ساخته شده از سنگ‌های سفید و قرمز دارای پلانی مستطیل شکل، یک مناره در گوشه شمال غربی، درب ورودی با طرح‌هایی از طبیعت و اشکال هندسی و محرابی مقرنس‌کاری شده و مزین شده با تزیینات هندسی و گل‌و‌بوته است که زیبایی و صفای بیشتری به این مسجد ساده و بدون آلایش 500 ساله بخشیده است. یکی از ویژگی‌های بارز این مسجد وجود ۶ گنبد روی ایوان اصلی مسجد است که یکی از این گنبدها بزرگ ساخته شده است و ۵ گنبد دیگر نیز جلوی گنبد بزرگتر و به‌صورت قرینه در بالای ایوان اصلی مسجد قرار گرفته‌اند. ساخت این مسجد حدود سه سال به طول انجامیده و سازنده آن فردی با نام کایا چلبی است. این مسجد از نظر تاریخی و فرهنگی یکی از مهم‌ترین مساجد وان به شمار می‌رود و در بین مردم محلی نیز دارای ارزش بسیاری است. در سفرتان به وان حتماً بازدید از این مسجد را نیز در لیست برنامه‌های سفر خود قرار دهید.

آدرس مسجد کایا چلبی: ترکیه، شهر وان، خیابان اسکی کالا یولو (Eski Kale Yolu) 

خیابان جمهوریت (Cumhuriyet Caddesi)

خیابان جمهوریت Cumhuriyet Caddesi
عکس از سایت: gezilecek yerler

خیابان جمهوریت معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خیابان وان است که در مرکز شهر قرار گرفته و به همین دلیل به قلب وان معروف است. گردشگران زیادی در سفرشان به وان از این خیابان دیدن می‌کنند به همین دلیل این منطقه همواره شلوغ و مملو از جمعیت است. خیابان جمهوریت دارای بازارها و پاساژهای متعددی است و برای علاقه‌مندان به پاساژ گردی و خرید سوغاتی مکان مناسبی به شمار می‌رود. در این خیابان اجناس و محصولات متنوعی از محصولات محلی همچون پنیر و عسل گرفته تا جواهر و لباس از بهترین برندها را می‌توانید پیدا کنید. علاوه‌بر پاساژها در این خیابان رستوران‌ها و کافه‌های متعددی نیز به چشم می‌خورند که می‌توانید در کنار خرید، از غذاهای محلی، نوشیدنی و دسرهای خوشمزه این منطقه نیز نوش جان کرده و خستگی خرید را از تنتان دور کنید.

صومعه واراگاوانک (یدی کلیسه)

صومعه واراگاوانک یدی کلیسه
عکاس: Bilgin Yazlık

صومعه واراگاوانک معروف به یدی کلیسا (Yedi Kilise) یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی وان است که در دامنه کوه ارک و در فاصله ۹ کیلومتری جنوب شرقی وان واقع شده است. این بنا در دوران حکومت واسپوراکان (حکومت ارامنه) به دست پادشاه واسپوراکان ساخته شده و دارای پنج کلیسا در دو گروه، یک کتابخانه و یک برج ناقوس اسظت. قدمت این بنای تاریخی به جای مانده از ارامنه وان به 1000 سال قبل و به قرن ۱۱ میلادی بازمی‌گردد و علی‌رغم قدمت دور و دراز، دارای ظاهر سالمی است و توانسته از گزند زوال تاریخ در امان باشد.

آدرس صومعه واراگاوانک (یدی کلیسه): ترکیه، 9 کیلومتری جنوب شرقی شهر وان، منطقه جاده ابریشم، روستای باکراچی

پارک‌های آبی وان

پارک‌های آبی وان

یکی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های دیدنی و تفریحی وان، پارک‌های آبی وان است که در سفر به وان برای تجربه سفری هیجان انگیز و به یاد ماندنی مکان مناسبی به شمار می‌روند. در وان سه پارک آبی وجود دارد که هرکدام ویژگی‌ها و امکانات خوبی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. از این سه پارک دو پارک روباز و ساحلی و یکی از آن‌ها نیز سرپوشیده است.

پارک آبی وان (Van Aqua Park)

پارک آبی وان Van Aqua Park
عکاس: Arash Ketabi

پارک آبی وان یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پارک‌های آبی وان است که در جاده ایپک یولی و در ساحل دریاچه وان واقع شده است. نمای ساحلی زیبا و امکانات تفریحی متنوع همچون استخر شنای روباز کودکان و بزرگسالان، صندلی‌های آفتاب، سرسره‌های متعدد را می‌توان از مزایا و امکانات بی‌نظیر این پارک برشمرد. همچنین وجود آلاچیق‌ها و استراحتگاه‌های متعدد برای استراحت و برپایی چادر را نیز می‌توان از دیگر امکانات این پارک آبی برشمرد که آن را به محیطی بسیار مناسب برای گشت‌وگذار و تفریح در نزدیکی ساحل تبدیل کرده است. البته در نظر داشته باشید که استفاده از این پارک به علت اینکه روباز است فقط در فصل‌های بهار و تابستان امکان‌پذیر است و در فصل‌های سرد سال به طور کلی بسته است.

آدرس پارک آبی وان: ترکیه، جنوب شهر وان، جاده Ipek Yolu

پارک آبی دیوان (Divan Beach Aqua Park)

پارک آبی دیوان Divan Beach Aqua Park

پارک آبی ساحلی دیوان در منطقه ادرمیت و در جنوب شهر وان واقع شده است. این پارک آبی روباز در سال 2018 افتتاح شده و به دلیل نوساز بودن دارای امکانات رفاهی و تفریحی مدرن‌تری است. از امکانات این پارک می‌توان به استخر بزرگسالان، استخر مخصوص کودکان، 3 سرسره آبی، چترها و صندلی‌های ساحلی جهت استراحت بازدیدکنندگان، سالن ماساژ و همچنین رستوران، کافی شاپ، خانه کباب، چای‌خانه و غیره اشاره کرد. این پارک برخلاف دیگر پارک‌های آبی محدودیت زمانی ندارد و همه روزه باز است. می‌توانید یک روز کامل را در این پارک آبی گذرانده و با استفاده از بازی‌ها و تفریحات آبی آن یک روز جذاب و به‌یادماندنی را برای خودتان رقم بزنید.

آدرس پارک آبی دیوان: ترکیه، جنوب شهر وان، جاده Ipel Yolu

پارک آبی چاغداش (Çağdaş Aqua Park)

پارک آبی چاغداش Çağdaş Aqua Park
عکاس: nurhak mithat

پارک آبی چاغداش اولین پارک آبی منطقه آناتولی و تنها پارک آبی سرپوشیده وان است که در هر چهار فصلی قابل استفاده است. این پارک در سال ۲۰۱۱ میلادی افتتاح شده و با برخورداری از امکانات و تجهیزات متنوع و متعدد ازجمله استخر سرپوشیده با ابعاد ۴۵ در ۱۵ متر، سونا و جکوزی، آبشار، استخر مخصوص کودکان، رودخانه، رستوران و کافی‌شاپ، صندلی آفتاب، کلاس‌های آموزش شنا، یوگا، باله، زومبا، تنیس و ژیمناستیک و همچنین امکانات ورزشی متعدد نظیر دستگاه‌های هوازی، پیلاتس و فیتنس لحظات به یادماندنی را برای گذراندن اوقات فراغت و یک روز تفریحی در سفرتان به وان برایتان رقم خواهد زد. پارک آبی چاغداش برخلاف دیگر پارک‌های آبی این شهر مختلط نیست و بانوان در روزهای شنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه و آقایان نیز در روزهای یکشنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه می‌توانند از این پارک و امکانات آن استفاده کنند.

آدرس پارک آبی چاغداش: ترکیه، شهر وان، خیابان Sihke

سخن آخر

وان شهری زیبا و توریستی در ترکیه است که علی‌رغم کوچک بودن، دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی است و همه‌ساله مسافران و گردشگران بسیاری را از سراسر کشور میزبانی می‌کند. در کنار تماشای این جاذبه‌ها، گشت‌وگذار در سواحل و جزایر این شهر و قایقرانی و تفریحات آبی در پارک‌های آبی وان نیز از جاذبه‌های تفریحی این شهر به شمار می‌روند که جذابیت‌های این منطقه را دوچندان کرده است. وان شهری توریستی و گردشگر پذیری است به همین جهت در این شهر امکانات رفاهی و اقامتی بسیار متنوعی نیز برای مسافران فراهم شده تا سفری آسوده و بدون دغدغه را تجربه کنند. کافی است قبل از سفر به سایت اتاقک مراجعه کرده و تمامی محل‌های اقامت وان را همراه با تصاویر و اطلاعات کامل مشاهده کرده و با رزرو اقامتگاه مورد نظر، سفرتان را با خیال راحت به شهر مرزی ترکیه آغاز کنید.

4.2/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *