شهرهاآبشار هاجاهای دیدنی

با آبشار آب پری بیشتر آشنا شویم | آبشاری متفاوت در دل کوه

احتمالا شما هم مثل من زیاد راجع به لذت بردن از مسیر زندگی شنیده‌اید. اینکه آدم نباید مدام به فکر آینده و رسیدن باشد، بلکه زندگی همین لحظه‌ایست که در آن حضور داریم. خیام یک بیت معروف در این باره دارد:

«برخیز و مخور غم جهان گذران / بنشین و دمی به شادمانی گذران»

من باور دارم اگر واقعا با چنین تفکری زندگی کنیم، کیفیت زندگیمان از این رو به آن رو می‌شود. یکی از مثال‌های عینی این طرز تفکر را می‌توانید موقع مسافرت رفتن تجربه کنید. اکثر ما در سفر برای خودمان یک سری مقصد مشخص می‌کنیم که طی سفر از آن‌ها دیدن کنیم و مدتی در آن جاذبه‌های دیدنی اقامت داشته باشیم. ولی خیلی وقت‌ها می‌بینیم که لذت اصلی سفر و خاطره‌های به یادماندنی ما در مسیر آن شکل گرفته‌اند. این موضوع به خصوص در سفر به شهرهای شمال کشور و جاده‌های زیبای آن اتفاق می‌افتد. مثل جاده چالوس که خودش تبدیل به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های کشور شده است.

آبشار آب پری هم یکی دیگر از این مناطق خاص و دیدنیست که هم خودش دیدن دارد و هم جاده‌اش برای تفریح و پیک‌نیک فوق‌العاده است. با من همراه باشید تا برایتان تعریف کنم که این آبشار چه فرقی با بقیه هم‌نوعان خودش دارد و چگونه می‌شود به این منطقه خوش آب‌وهوا دسترسی پیدا کرد.

آبشار آب پری کجاست؟

آبشار آب پری کجاست
تصویری زیبا از ناحیه جنگلی اطراف آبشار – عکاس: بابک حسین زاده

آبشار آب پری یکی از آن‌جاهاییست که انگار آفریده شده تا خستگی کار و مشغله‌های زندگی را از تن آدم بیرون ببرد. از همان پاتوق‌هایی که آدم دوست دارد آخر هفته‌ها با خانواده یا دوستانش به آنجا برود. این آبشار که در شهر کوچکی به اسم رویان و در 5 کیلومتری شهر زیبای نور قرار دارد، از جاذبه‌های دیدنی معروف استان مازندران و جاهای دیدنی محمودآباد محسوب می‌شود.

جالب است بدانید این آبشار به‌عنوان پری او هم شناخته می‌شود. زمانی که راجع به اسم این آبشار از افراد مختلف سوال کردم، 2 جواب متفاوت گرفتم. اولین دسته می‌گفتند که قدیم‌ها در این منطقه هوا نسبتا زود تاریک می‌شده و محلی‌ها بین خودشان افسانه‌هایی راجع به وجود جن و پری در نزدیکی جنگل داشته‌اند. اما دسته دوم که جوابشان منطقی‌تر هم به نظر می‌رسید، معتقد بودند که پری از فعل پریدن گرفته شده و به پریدن آب از روی سنگ‌ها اشاره دارد.

حالا که حرف عبور آب از روی سنگ‌ها شد، باید به یک موضوع دیگر هم اشاره کنم. احتمالا با شنیدن کلمه آبشار، یاد صخره و کوه‌های بلندی می‌افتید که حجم زیادی آب از بالای آن‌ها با سرعت پایین می‌آید. ولی قضیه آبشار آب پری فرق می‌کند و همین موضوع باعث جذاب بودن آن شده است. رانش زمین در این منطقه باعث شده که سنگ‌ها در شیب تند کوه قرار بگیرند و آب شفاف و پاک از میان آن‌ها عبور کند.

فضای اطراف آبشار شبیه یک دره جنگلی است که دور تا دورش با درختان سرسبز و زیبا احاطه شده و صدای گوش‌نواز آب در محیط پخش می‌شود. احتمالا اگر در فصل‌های کم‌آب به آبشار سر بزنید، می‌بینید که افراد از سنگ‌ها بالا می‌روند تا هم از طبیعت لذت ببرند و هم چند تا عکس زیبا بگیرند.

نکته جالب دیگر راجع به آبشار آب پری، زلال بودن آب آن است. در حدی که بعضی افراد برای رفع تشنگی از آن می‌نوشند. البته از نظر امکانات رفاهی در این منطقه مشکلی نخواهید داشت. به خاطر اینکه چندین دکه روبه‌روی آبشار واقع شده‌اند تا نیازهای مسافران را برطرف کنند. نوشیدن چای، خوردن آش و انواع خوراکی‌های خوشمزه‌ای که در این فروشگاه‌ها موجود است، در کنار آبشار صفای خاص خودش را دارد. این جاذبه دیدنی در شهر نور است که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله جاهای دیدنی نور را بخوانید.

اجاره ویلا در رویان کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آب‌وهوای آبشار آب پری

آب‌وهوای آبشار آب پری
در این منطقه خبری از شرجی بودن هوا نیست – عکاس: Milad Elika

به طور کلی، آب‌وهوای آبشار آب پری از مناطق اطراف حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر است. به همین خاطر در ایامی از سال که هوا گرم‌تر است، در این منطقه خبری از شرجی بودن هوا نیست و همچنان نسیم خنکی می‌وزد. در فصل پاییز هوا نسبت به بهار و تابستان سردتر و بارش باران هم بسیار بیشتر است. در این فصل، فضای جنگلی اطراف آبشار با رنگ‌های زیبای زرد و نارنجی رنگ‌آمیزی می‌شود. در جایی که حتی تابستان‌هایش خنک است، خودتان احتمالا حدس می‌زنید چه زمستان سردی در پیش دارد. یخ‌بندان جاده‌ها و بارش برف باعث می‌شود که خیلی‌ها در فصل زمستان سراغی از آبشار آب پری نگیرند.

مسیر دسترسی به آبشار آب پری

مسیر دسترسی به آبشار آب پری
فاصله آبشار تا مرکز شهر رویان حدود 17 کیلومتر است – عکاس: مهدی عباس قربانی

آبشار آب پری با شهر کوچک رویان حدود 17 کیلومتر فاصله دارد. خود رویان هم فاصله‌اش با شهرستان نور حدود 5 کیلومتر است. برای رسیدن به این آبشار باید ابتدا از جاده چالوس به سمت نوشهر و پارک جنگلی سیسنگان بروید. این مسیر حدود ۵۰ کیلومتر طول می‌کشد تا به شهر رویان برسید. برای مسیریابی بهتر است بدانید که به این شهر علمده هم می‌گویند. رویان به خاطر بازار فصلی بزرگش معروف است و از هر کس آدرس بازار را بپرسید به شما نشان می‌دهد.

جاده رسیدن به آبشار آب پری هم در مقابل بازار قرار دارد. در این جا باید از جاده فرعی که به عنوان جاده گلندرود شناخته می‌شود، حدود 8 کیلومتر جلو بروید. این جاده پر پیچ‌وخم آنقدر باصفاست که احتمالا ببینید خیلی‌ها در مسیر آن توقف کرده و از طبیعت لذت می‌برند. رسیدن به آبشار آب پری در این جاده طولی نمی‌کشد و حدود 5 تا 1۰ دقیقه بعد به مقصدتان می‌رسید.

بهترین زمان سفر به آبشار آب پری

بهترین زمان سفر به آبشار آب پری
آبشار باصفای آب پری در فصل بهار – عکاس: مهدی عباس قربانی

با توجه به مطالبی که راجع به آب‌وهوای آبشار آب پری گفتیم، بهترین فصل‌‌ها برای بازدید از این منطقه، بهار و تابستان هستند. فصل بهار سرسبزی و سرزندگی خاص خودش را دارد و آبشار در این فصل از همیشه پرآب‌تر است. دلیل این موضوع، بارش نعمت الهی در دو فصل پیشین سال است. در فصل تابستان هم آدم دوست دارد هر طور که شده از گرما و هوای شرجی فرار کند. از آنجایی که اشاره کردیم آبشار آب پری از سایر مناطق اطراف خیلی خنک‌تر است، می‌تواند بهترین مکان برای فرار از گرما باشد.

البته بیایید در حق فصل پاییز هم ظلم نکنیم. در این فصل هم جنگل‌های اطراف آبشار به‌علت تغییر رنگ درختان، زیبایی کم‌نظیری خواهند داشت. همچنین بارش باران در این فصل موجب سرزندگی و شادابی منطقه می‌شود. اما خب باید انتظار هوای سرد را هم داشته باشید و با خودتان لباس گرم ببرید.

فصل زمستان را هیچ کاریش نمی‌شود کرد. به‌علت شرایط نامساعد آب‌وهوا در این منطقه و بارش برف، سفر کردن در جاده خطرناک خواهد بود. همچنین سرمای استخوان‌سوز به شما فرصت لذت بردن از طبیعت را نخواهد داد. پس سعی کنید زمانی را برای بازدید از آبشار انتخاب کنید که بشود با خیال راحت زیر درختان بنشینید و از نسیم خنک بهره ببرید.

ضمنا برای اجاره ویلا نور می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای تفریحی نزدیک آبشار آب پری

از آنجایی که بازدید از آبشار آب پری و منطقه رویان وقت زیادی نمی‌گیرد، پیشنهاد می‌کنم به جاهای دیدنی جذاب اطراف آن هم سری بزنید. اگر بخواهید همه جاهای دیدنی مازندران را ببینید، حتی چند روز هم کافی نیست. برای همین در این بخش سعی دارم جاهایی را معرفی کنم که فاصله زیادی با آبشار آب‌ پری نداشته باشند.

روستای یوش؛ زادگاه نیما یوشیج

روستای یوش
موزه نیما در زادگاهش، روستای یوش – عکاس: Vahid 2125

کسی نیست که پدر شعر نوی فارسی، نیما یوشیج را نشناسد. نیما در روستای یوش به دنیا آمد و در همین روستا هم به خاک سپرده شد. این روستا که آب‌وهوای ییلاقی فوق‌العاده‌ای دارد، از توابع شهر بلده محسوب می‌شود. اگر مسیر آبشار آب پری را ادامه دهید، به این روستای زیبا می‌رسید. در این روستا می‌توانید از بناهای تاریخی مثل خانه نیما یوشیج، آرامگاه کیاداوود و خانه میرزا مهدی خان دیدن کنید. همچنین می‌توانید به حاشیه رودی به اسم اوزرود بروید که از پایین‌دست روستا می‌گذرد. گوش دادن به صدای آب و تماشای طبیعت در چنین جایی به یادماندنی خواهد بود.

آبشار ونوش؛ زیبا و خوش آب‌وهوا

آبشار ونوش
خیلی از کوهنوردان حرفه‌ای آبشارهای ونوش را برای کوهنوردی انتخاب می‌کنند – عکس از سایت ویشگون

اگر در آبشار آب پری به شما خیلی خوش گذشت و دوست داشتید هنوز هم آبشارهای جدیدی ببینید، خبرهای خوبی برایتان دارم. در روستای ونوش واقع در شهرستان نور، مجموعه‌ای آبشار با ارتفاع‌های بین 15 تا ۴۰ متر وجود دارند که به عنوان آبشار ونوش شناخته می‌شوند. آبشارهای ونوش به‌علت ارتفاع زیادی که دارند، بین افراد علاقه‌مند به کوهنوردی خیلی محبوب هستند. برای رسیدن به این منطقه باید از جاده ساحلی به سمت نوشهر بروید. این روستا هم آب‌وهوایی شبیه رویان دارد و برای بازدید در فصل‌های بهار و اواخر تابستان فوق‌العاده است.

اجاره ویلا نوشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

کاخ تمیشان؛ از کاخ‌های مجلل پهلوی

کاخ تمیشان
نمایی از معماری زیبا کاخ تمیشان – عکاس: امیر کریمی

وقتی به شهرهای شمال کشور سفر می‌کنید، در واقع با یک تیر چند نشان زده‌اید. نه تنها خوش آب‌وهواترین جنگل‌ها و دریاها در این منطقه پیدا می‌شوند، بلکه آثار باستانی و انواع جاذبه‌های گردشگری دیگر هم در این شهرها وجود دارند. کاخ تمیشان یکی از کاخ‌های مجلل دوران پهلوی است که در شهر نور و نزدیکی دریای خزر بنا شد. در محوطه وسیع این کاخ می‌توانید مکان‌هایی مثل اصطبل اسب، محل اقامت نگهبانان، استخر و مجسمه‌هایی بسیار زیبا مشاهده کنید.

اما زیباترین بخش این کاخ، معماری اصیل و مجلل داخل آن است. شیک‌ترین و مدرن‌ترین معماری‌ را می‌توانید در اتاق پذیرایی، استراحتگاه شاه، آشپزخانه و حمام لوکس این کاخ ببینید. امروزه بنیاد جانبازان کشور اختیار کاخ تمیشان را در دست دارد و این مکان از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران محسوب می‌شود.

دریاچه الیمالات؛ خیره‌کننده و زیبا

دریاچه الیمالات
این دریاچه زیستگاه ماهی‌هایی مثل قزل‌آلا و آمور است – عکاس: علیرضا همدانی

اگر بعد از بازدید از آبشار آب پری، در جاده نور به سمت چمستان حرکت کنید، دریاچه‌ای خیره‌کننده به اسم الیمالات خواهید یافت. این دریاچه در 9 کیلومتری شهر نور قرار دارد و توسط درختانی بلند و انبوه احاطه شده است. این دریاچه خوراک افرادی است که به شوق ماهیگیری به گردش می‌روند. الیمالات در واقع زیستگاه ماهی‌هایی مثل قزل‌آلا و آمور است که با داشتن ابزار مناسب، می‌توانید به صید آن‌ها بپردازید.

همچنین در اطراف این دریاچه انواع امکانات رفاهی بنا شده‌اند. آلاچیق‌های متعدد، سرویس بهداشتی، پارکینگ، زمین بازی برای کودکان، فروشگاه و رستوران از مواردی هستند که برای آسایش حال گردشگران در این منطقه ساخته شده‌اند.

اقامت در نزدیکی آبشار آب پری

اقامت در نزدیکی آبشار آب پری
ویلایی زیبا در شهر رویان – عکاس: علی مهدوی

بازدید از آبشار آب پری معمولا چند ساعت یا نصف روزی زمان می‌برد. به همین خاطر برای بازدید از آن حتما لازم نیست که اقامتگاهی در نزدیکی آن داشته باشید و از این نظر، دستتان کاملا باز است. البته از آنجایی که جاهای دیدنی متعددی در نزدیکی آبشار آب پری وجود دارند، معمولا افراد در این منطقه می‌مانند تا بتوانند از همه جاذبه‌های آن لذت ببرند. شما می‌توانید برای اقامت از بین ویلاهای متعددی که در شهر رویان وجود دارند، انتخاب کنید. همچنین به دلیل فاصله کم این آبشار تا شهر زیبای نور، می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود، یک ویلا، اقامتگاه بوم‌گردی یا خانه در شهر نور اجاره کنید.

سخن پایانی

با توجه به تعریفاتی که از آبشار آب پری کردم باید احتمالا ذهنیت مناسبی راجع به آن داشته باشید؛ ولی تا با خانواده یا دوستان به پیک‌نیک و کمپینگ در این منطقه نروید، صفای واقعی آن را تجربه نخواهید کرد. حتما پیشنهاد می‌کنم چند ساعتی از مسافرت خود به شمال کشور را به بازدید از این آبشار اختصاص بدهید. اگر برای اقامت هم نیاز به کمک داشتید، می‌توانید به راحتی از طریق سایت اتاقک برای اجاره ویلا و اقامتگاه اقدام کنید.

سوالات متداول

آبشار آب پری کجاست؟

آبشار آب پری با شهر رویان حدود 17 کیلومتر فاصله دارد. خود رویان هم فاصله‌اش با شهرستان نور حدود 5 کیلومتر است.

مسیر رفتن به آبشار آب پری چگونه است؟

برای رسیدن به این آبشار باید ابتدا از جاده چالوس به سمت نوشهر و پارک جنگلی سیسنگان بروید. بعد از رسیدن به شهر رویان، از جاده گلندرود به آبشار آب پری می‌رسید.

بهترین زمان سفر به آبشار آب پری چه فصلی است؟

به‌علت خنک بودن هوا در این منطقه، فصل‌های بهار و تابستان برای بازدید از آبشار آب پری عالی هستند.

4.7/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

محمد ساکی زاده

محمد هستم، عاشق سینما، موسیقی، زبان‌های خارجی و البته نوشتن. نویسندگی رو به این دلیل دوست دارم که میتونی هم بخشی از درونت رو به اشتراک بذاری و هم میبینی که دیگران از اون افکار و معلومات تو استفاده می‌کنن و باهاش ارتباط برقرار می‌کنن. موقع سفر رفتن هم عادت دارم لیست بهترین جاهای دیدنی، رستوران‌ها و تفریحاتی که اون شهر داره رو پیدا کنم. با گره زدن این دو علاقه به هم، به تیم اتاقک پیوستم تا کلی اطلاعات مفید باهاتون به اشتراک بذارم.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. باسلام ..منطقه آب پری در اصل از سه‌راه به سه منطقه وصل می‌شود. ازسمت راست لاویج ۱۵کیلومتر ..بالاترین قسمتش سوردار کل مازندران زیرپایتان از مسیر مستقیم به کدیروکویر کجور راه دارد از سمت چپ روستاهای آب پری لزیر لشکنار وازک میارودبار دهک چالسیو سوردار وسمت مستقیم نه چپ نه راست مستقیم ییلاقات کپ کالج وعده‌ها روستای صرفاتابستانی وادامه شهر بلده که سه راه دارد سمت راست پل زنگوله وچپ جاده هراز ومستقیم فقط بیست کیلومتر مانده به لواسان جاده داشته باشد يالرود به گرمابدر …آقای ناطق زحمتشو کشید آقای احمدی نژاد اجازه نداد ۲۰ کیلومتر به تهران وصل شود ..ولی روزی می‌شود.

  2. شما که در مورد آبشار آب پری حرف به قول خودتون بلدی بگید چرا لقمه رو دور سرتون می چرخانید مردم مهربان ومهمان دوست شهر کجور چه بدی به شما کردن اینقدر آدرس دور سرتون می چرخونید وقتی از جاده چالوس میای دوراهی جاده قدیم نام شهر کجور است می تونید با محله ها وجنگل زیبا وچشمه های اطراف وهمین طور گویش خوب خواجوندی مردم کجور هم حرف بزنید از شهر کجور تا آبشار آپری ۳۰ کیلومتر بیشتر نیست وجاهای دیدنی زیادی هم می توانید ببیند وهم راه خانواده استراحتی هم داشته باشید برای یک بار هم شده با مردم شهر من مهربان باشید

    1. ممنونم که با نظراتتون به کامل شدن مقاله کمک میکنید. در آپدیت بعدی حتما نکاتی که گفتید رو بررسی میکنیم‌.

  3. شما که در مورد آبشار آب پری حرف به قول خودتون بلدی بگید چرا لقمه رو دور سرتون می چرخانید مردم مهربان ومهمان دوست شهر کجور چه بدی به شما کردن اینقدر آدرس دور سرتون می چرخونید وقتی از جاده چالوس میای دوراهی جاده قدیم نام شهر کجور است می تونید با محله ها وجنگل زیبا وچشمه های اطراف وهمین طور گویش خوب خواجوندی مردم کجور هم حرف بزنید از شهر کجور تا آبشار آپری ۳۰ کیلومتر بیشتر نیست وجاهای دیدنی زیادی هم می توانید ببیند وهم راه خانواده استراحتی هم داشته باشید برای یک بار هم شده با مردم شهر من مهربان باشید

  4. طبق دستور جناب خیام میخواستم برخیزم و مخورم غم جهان گذران که خودشون فرمودند بنشین و دمی به شادمانی گذران!
    حالا من نیم خیز موندم تا ببینم بالاخره به کدوم حرفشون باید عمل کنیم؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *