تجربه سفرجاهای دیدنیشهرها

سفر به تنگه کافرین ایلام | پدیده‌ای اعجاب‌انگیز در زاگرس

میان کوه‌های زاگرس، عجایب بسیاری پنهان شده است. گاه آبشاری، وقت‌هایی دره‌ای، فصل‌هایی رودخانه‌ای و در قسمت‌هایی بکر، جاذبه‌ای که تمام این‌ها را در کنار هم دارد. تنگه کافری یا تنگه کافرین ایلام، از همین جاذبه‌هاست. تنگه‌ای که خود و جاذبه‌های اطرافش شگفت‌انگیز هستند و می‌توانند سفری به‌یادماندنی را برایتان رقم بزنند. در این مقاله از اتاقک، بیشتر درباره تنگه کافرین یا کافری ایلام و دیدنی‌های آن برای‌تان گفته‌ایم.

تنگه کافرین ایلام کجاست؟

تنگه کافرین ایلام کجاست
تنگه کافری میان کوه‌های زاگرس قرار گرفته است – عکاس: حسین ساری‌زاده

سه کوه مهم و زیبای زاگرس به‌نام‌های کبیرکوه، مانشت و دینارکوه، جاذبه‌ای را در میان خود جای داده‌اند که ما آن‌را تنگه کافری می‌نامیم. این محوطه پشت سد سیمره است و رودی که در میان تنگه جریان دارد، درنهایت به رودخانه سیمره می‌رسد. مجموع طول تنگه کافری حدود دو کیلومتر است و در آن جاذبه‌ها و دیدنی‌های جذابی را خواهید دید. جالب است بدانید تنگه کافرین علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، نگهبان چند جاذبه فرهنگی و تاریخی بسیار مهم نیز هست و باستان‌شناسان، اشیای تاریخی باارزشی را در حوالی آن پیدا کرده‌اند.

از نظر تقسیمات جغرافیایی، تنگه کافرین یکی از ده‌ها جاذبه شهر بدره در استان ایلام محسوب می‌شود. بدره شهری است که حدود 18 هزار نفر جمعیت دارد و مردم آن عمدتا کرد هستند. فاصله بدره تا ایلام نیز حدود 80 کیلومتر است. تنگه باستانی لارت، دریاچه سد سیمره و دریاچه کلم، از دیگر دیدنی‌های این منطقه محسوب می‌شوند. از مرکز شهر بدره تا جایی که می‌توانید با ماشین به‌سمت تنگه کافری یا تنگه کافرین بروید، حدود 8.5 کیلومتر راه است که معمولا در کمتر از نیم ساعت، می‌توانید آن‌را طی کنید.

فاصله تنگه کافری تا تهران نیز حدود 680 کیلومتر است. با توجه به وضعیت جاده و نوع ماشین، این مسیر تقریبا 9 تا 10 ساعت طول می‌کشد. پس اگر به‌فکر برنامه‌ریزی برای سفر به ایلام هستید، باید به فکر اقامتگاه نیز باشید. چراکه این جاذبه مناسب برای تعطیلات دو تا سه روزه است.

آب‌وهوای تنگه کافرین ایلام

آب‌وهوای تنگه کافرین ایلام
فروردین، اردیبهشت، مهر و آبان، بهترین فرصت برای دیدن تنگه کافری است – عکاس: عمر هاکن

از آنجایی که استان ایلام زمستان‌های سخت و پربارشی دارد، برای دیدن جاذبه‌های آن باید در زمان مناسب اقدام کنید. بنابر گفته‌های راهنماهای محلی تنگه کافرین، بهترین فصل برای سفر به این جاذبه گردشگری، فروردین و اردیبهشت است. پس از آن هوا گرم می‌شود و رطوبت نیز تا حدی بالا می‌رود. برای مثال در خرداد، دما به بیش از 40 درجه می‌رسد و شرایط برای گشت‌وگذار مناسب نیست.

پس از آن، در اوایل مهر تا اواسط آبان، فرصت خوبی برای سفر به این جاذبه رویایی است. از اواخر پاییز تا اوایل بهار، هوا سرد است و شرایط جاده نیز برای سفر به تنگه کافری مناسب نخواهد بود.

مسیر دسترسی به تنگه کافرین ایلام

مسیر دسترسی به تنگه کافرین ایلام
در تنگه کافری می‌توانید سوار قایق شوید و به جاذبه‌های اطراف بروید – عکاس: امین عالیان

اگر دوست دارید تعطیلات بعدی در تنگه کافری باشید، مسیری که پیش‌رو دارید به این شرح است.

برای رسیدن تنگه کافرین دو مسیر وجود دارد. یک، نخست به سمت شهر پل‌دختر بیایید، بعد مسیرتان را تا دره‌شهر و بدره ادامه دهید. سپس سه کیلومتر بعد از شهرک ولیعصر به ابتدای مسیر خاکی تنگه کافری برسید. این جاده خاکی، حدود 4 تا 5 کیلومتر، طول دارد. از این‌جا به‌بعد عبور با ماشین سواری دشوار است و حتما باید با ماشین‌های دو دیفرانسیل، تراکتور یا پیاده از جاده خاکی بگذرید. پس از آنکه به کنار تنگه رسیدید، قایق‌ها را خواهید دید. این قایق‌ها با قیمت‌های گوناگون شما را تا جاذبه‌های دوردست تنگه می‌برند. گاهی اگر مسیر خلوت و هوا مساعد باشد، قایق‌ها کنار آبشاری در میان مسیر صبر می‌کنند تا عکاسی کنید و بیشتر از فضا لذت ببرید.

قیمت قایق‌ها با توجه به فصل و تعداد مسافران تغییر می‌کند. همچنین هرچقدر بخواهند شما را دورتر ببرند، هزینه قایق بیشتر می‌شود. در مجموع پیشنهاد می‌کنیم در همان مسیرهای مشخص و مصوب با قایق‌ها همراه شوید.

مسیر دومی که شما را به تنگه کافری می‌رساند از کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب می‌گذرد. در این مسیر از سمت منطقه‌ای به‌اسم چشمه‌کبود وارد استان ایلام می‌شوید و بعد باید مسیرتان را تا کلم بالا ادامه دهید. پس از آن باز به شهرک ولیعصر و همان جاده خاکی می‌رسید.

نکات مهم درباره تنگه کافرین ایلام

نکات مهم درباره تنگه کافرین ایلام
سنجاب ایرانی، گونه‌ای مهم برای حفظ جنگل‌های زاگرس است.
  • شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا نام این تنگه را کافرین یا کافری گذاشته‌اند؟ یا چرا آن را عده‌ای تنگه شداد که نامی عبری است و به پادشاهی اشاره دارد که در زمان‌های کهن زندگی می‌کرد و می‌خواست بهشتی را برای خود بسازد، می‌نامند؟ بیشتر مردم معتقدند که نام تنگه کافری از زمان اعراب باقی‌مانده و علت آن مقاومت مردم در برابر سربازانی است که می‌خواستند این منطقه را فتح کنند. البته شکل خاص تنگه و وجود بناهای باستانی در اطراف آن، حالتی رازگونه به این تنگه بخشیده و می‌تواند دلیلی برای نام‌گذاری آن باشد.
  • اگر در تعطیلات به تنگه کافری می‌‎روید، برای قایق‌سواری حوالی ساعت 9 صبح در تنگه باشید تا بتوانید سریع‌تر قایق مناسب را پیدا کنید.
  • در این منطقه یک گونه حیوانی مهم به‌نام سنجاب ایرانی زندگی می‌کند. این سنجاب نهایتا به‌اندازه 36 سانتی‌متر بزرگ می‌شود که حدود 18 سانتی‌متر آن دمش است. پوست رویی سنجاب ایرانی، خاکستری و قهوه‌ای است و شکمش معمولا زردرنگ است. سنجاب با پنهان کردن مقدار زیادی از بلوط‌ها در خاک، نقش مهمی در حفاظت از این گونه ارزشمند زاگرس دارد. به‌همین دلیل محافظت از سنجاب اهمیت دارد و نباید این حیوان را به‌عنوان حیوان خانگی و در اسارت، نگه دارند.
  • بنابر شواهد یافت شده احتمالا در عصر مفرغ تا دوره ساسانی مردمی در تنگه کفری زندگی کرده‌اند. از حضور آن‌ها بناهای ستون‌دار، ایوان‌ها، رواق‌ها، اشیای فلزی و گچبری‌های ارزشمندی به جای مانده است که نشان از تمدن و شکوهی اعجاب‌انگیز در این منطقه محسوب می‌شوند.

امکانات تنگه کافرین ایلام

امکانات تنگه کافرین ایلام
برای شب‌مانی در تنگه کافری به چادر، کیسه‌خواب و لباس‌های گرم نیاز دارید – عکاس: سحر صفایی

تنگه کافرین منطه‌ای بسیار بکر است و در آن سوپرمارکت، سرویس بهداشتی یا آلاچیق پیدا نمی‌کنید. اما می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی بگیرید، ماهیگیری بروید و با قایق تا جاذبه‌های دیگر ایلام سفر کنید. برخی مسافران در این منطقه کمپ می‌کنند. اما معمولا تمام امکانات شب‌مانی از جمله، چادر، کیسه‌خواب، وسایل روشنایی، آب آشامیدنی و غذا به‌مقدار کافی را به‌همراه دارند. در نتیجه اگر شما هم می‌خواهید شب‌مانی در تنگه‌کافری را تجربه کنید، حتما با تجهیزات کافی اقدام نمایید.

اما اگر برای تفرج و قایق‌سواری به تنگه کافری می‌روید، بهتر است تمام مواد خوراکی که لازم دارید را از شهرهایی که در مسیرتان هستند تهیه کنید تا این‌جا به مشکل برنخورید.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک تنگه کافرین ایلام

ایلام منطقه‌ای شگفت‌انگیز برای سفر و طبیعت‌گردی است. به‌همین دلیل در کنار دیدن تنگه کافرین، می‌توانید دیدنی‌های متنوع و جذاب دیگری را نیز پیدا کنید. در اینجا به برخی از این مقاصد گردشگری اشاره کرده‌ایم.

دریاچه دوقلو سیاه‌گاو

دریاچه دوقلو سیاه‌گاو
دریاچه دوقلو سیاه گاو از زیباترین جاذبه‌های ایلام است – عکاس: محمد قائدنودومی

یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایلام، دریاچه‌ای به‌نام سیاه‌گاو است. این دریاچه درواقع دوگودال آبی است که با یک کانال به یکدیگر متصل شده‌اند. این دو دریاچه احتمالا از بیش از هزاران سال پیش، این‌جا بوده‌اند.

دره ارغوان

دره ارغوان
در ایلام حتما به دشت‌ها و دره‌های زیبای آن سر بزنید.

اگر اردیبهشت را برای دیدن تنگه کافرین انتخاب کردید، حتما سری هم به دره‌ای بزنید که پر از گل ارغوان می‌شود. این دره صورتی و زیبا، برای عکاسی و کمپ زدن، عالی است.

تنگه رازیانه

تنگه رازیانه
تنگه رازیانه از دیدنی‌های اطراف تنگه کافری است – عکاس: امین عالیان

زاگرس پر از شگفتی است و در این بین، تنگه‌ها زیبایی دیگری دارند. یکی از زیباترین آن‌ها، تنگه رازیانه است. از میان این تنگه رودی خروشان می‌گذرد و طبیعت اطراف آن نیز اعجاب‌انگیز است.

نقش برجسته گل‌گل ملکشاهی

یکی از مهم‌ترین نقش برجسته‌های ایرانی در روستای گل‌گل ایلام است. نقشی متعلق به دوره آشور که روی یک کوه نقش بسته است. این سنگ‌‌نگاره کتیبه‌ای نیز دارد که به‌صورت کامل آن را ترجمه کرده‌اند.

آبشار گچان

در نزدیکی ایلام می‌توانید یک آبشار زیبا که لابه‌لای درختان بلوط و گردو پنهان شده است را ببینید. این آبشار به گچان معروف است و از دیدنی‌های جذاب استان ایلام محسوب می‌شود.

اقامت در تنگه کافرین ایلام و اطراف آن

برای شب‌مانی در اطراف تنگه کافرین، همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، نیاز به تجهیزات کامل دارید. اما اگر می‌خواهید اقامتگاه اجاره یا ویلا رزرو کنید، می‌توانید از اقامتگاه‌های بومگردی در بدره کمک بگیرید. همچنین اجاره اقامتگاه‌های استان ایلام نیز پیشنهادی خوب خواهد بود. علاوه بر این‌ها، رزرو کلبه‌های چوبی کوهستان ایلام نیز، برای بسیاری از گردشگران جذاب و مناسب بوده است. اگر هم در این مناطق اقامتگاه مورد نظرتان را پیدا نکردید، می‌توانید دیگر بومگردی‌های ایلام که در شهرهایی چون آبدانان و دهلران هستند را انتخاب کنید.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک به بررسی یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در استان ایلام پرداختیم. تنگه‌ای زیبا و پرابهت که از دوران کهن پابرجا بوده و حالا نیز دیدنی‌های بسیاری دارد. اگر دوست دارید به تنگه کافرین سفر کنید، به یاد داشته باشید که تمام مسیر ماشین‌رو نیست و جز با امکانات کافی شب‌مانی در کنار تنگه ممکن است. در نتیجه برای داشتن سفری عالی و بدون دغدغه، حتی پیش از آغاز سفرتان، اقامتگاه خود را در سایت اتاقک رزرو کنید.

سوالات متداول

تنگه کافری یا تنگه کافرین کجاست؟

تنگه کافرین یا کافری در استان ایلام و حوالی شهر بدره است. از تهران تا این جاذبه گردشگری حدود 680 کیلومتر که معادل تقریبا 10 ساعت رانندگی است، راه پیش‌رو دارید.

بهترین فصل سفر به تنگ کافرین کی است؟

فروردین و اردیبهشت، مهر و آبان بهترین فرصت برای سفر به تنگه کافری ایلام است.

مسیر تنگه کافرین چگونه است؟

از تهران تا حدود 5 کیلومتر مانده به تنگه کافری را می‌توانید با هر ماشین سواری طی کنید. اما از آن‌جا به بعد جاده خاکی و پرفرازو‌نشیب است. این مسیر را با ماشین دو دیفرانسیل، پیاده یا با تراکتور و ماشین‌های محلی می‌توانید طی کنید.

فاصله تنگه کافرین تا ایلام چقدر است؟

از ایلام تا تنگه کافری حدود 80 کیلومتر راه است.

4/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *