شهرهاجاهای دیدنی

سفر به تنگه ارغوان | سرزمینی پر از عطر و رنگ

دیدن جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده و بکر از شما انسان دیگری می‌سازد. چراکه باید در مسیرهایی نو گام بردارید، تجربیات خاص‌تری رقم بزنید و سفر شما می‌تواند آغازی برای ماجراجویی‌های دیگران باشد. یکی از مقاصدی که می‌توانید برای طبیعت‌گردی انتخابش کنید، استان ایلام و جایی زیبا، به‌اسم «تنگه ارغوان یا  تنگ ارغوان» است. زمینی که درختان ارغوان بسیاری در آن ریشه دوانده‌اند و هر بهار، عطر و رنگ گل‌های ارغوان، آن‌جا را رویایی می‌کند. در این مقاله از اتاقک برای‌تان از تنگه ارغوان و هرآن‌چه که برای سفر به آن‌جا نیاز دارید، گفته‌ایم.

تنگه ارغوان کجاست؟

تنگه ارغوان کجاست
درختان تنگه ارغوان ممکن است تا 12 متر قد بکشند – عکاس: سجاد رضایی

برای دیدن تنگه ارغوان باید به سمت غرب کشور و استان ایلام بروید. بعد مسیرتان را به‌سمت شمال شرقی ایلام ادامه دهید تا پس از پیمودن حدود 3 کیلومتر، تنگه ارغوان را ببینید. این منطقه حدود 170 هکتار وسعت دارد و علاوه بر درختان ارغوان، گونه‌های دیگری از جمله بلوط و زالزالک در آن دیده می‌شود. تعداد درختان ارغوان آنقدر زیاد است که بهار، همه‌جا یک‌دست صورتی و عطرآگین خواهد بود. بااین‌حال محلی‌ها می‌گویند در زمان جنگ، وقتی که مردم برای گذر از سرما به سوخت احتیاج داشتند، درختان زیادی قطع شد و ارغوان‌ها، جان مردم بسیاری را نجات دادند.

درختان ارغوان زیبایی و شکوه بسیاری دارند. آن‌ها ممکن است تا 12 متر قد بکشند و علاوه بر ایلام در در چند شهر دیگر از جمله شاهرود، گیلان، مازندران، همدان و … نیز به‌صورت خودرو می‌رویند. از آن‌جا که گل ارغوان در زبان فارسی، نمادی از معشوق و آمدن فصل بهار است، تنگ یا تنگه ارغوان، ارزش معنوی زیادی دارد و مردم برای آن افسانه‌هایی نیز ساخته‌اند. خوب است بدانید از تهران تا تنگه ارغوان تقریبا 670 کیلومتر راه است و در مسیر رسیدن به ایلام، بنابر جاده‌ای که انتخاب می‌کنید، می‌توانید خرم‌آباد یا کرمانشاه را نیز ببینید.

آب‌وهوای تنگه ارغوان

آب‌وهوای تنگه ارغوان
تنگه ارغوان زمستان‌های سرد و پربارشی دارد – عکاس: احسان علی‌پور

از آن‌جا که تنگه ارغوان با ایلام فاصله خیلی کمی دارد، هوای آن نیز متاثر از آن است و اندکی تفاوت به‌چشم می‌خورد. اگر بخواهیم مثلا هوای پاییز این منطقه را با جایی مثل تهران مقایسه کنیم، دمای کمینه آن ممکن است در روزهایی حتی 10 درجه از تهران خنک‌تر باشد. اما مثلا در تابستان، دمای هوای ایلام و تنگه ارغوان شاید گرم‌تر از مناطق دیگر به‌نظر برسد. تنگه ارغوان زمستان‌های سرد و پربارشی دارد و سفر به آن با سختی‌هایی همراه خواهد بود.

درنتیجه اگر می‌خواهید تنگه ارغوان را ببینید، باید قبل از حرکت هواشناسی را بررسی و لباس‌های مناسبی همراه داشته باشید. ذکر این نکته ضروری است که برای طبیعت‌گردی باید آمادگی اتفاق‌های غیرقابل‌پیشی‌بینی را هم داشته باشید. پس اگر حتی هواشناسی آسمانی صاف و بدون ابر را پیش‌بینی کرد با خودتان یک بادگیر یا لباس گرم داشته باشید.

بهترین زمان سفر به تنگه ارغوان

بهترین زمان سفر به تنگه ارغوان
بهار و به خصوص اردیبهشت، بهترین زمان برای دیدن تنگ ارغوان است.

اگر دوست دارید اوج زیبایی تنگه ارغوان را ببینید، باید بهار و در حوالی میانه‌های اردیبهشت، خودتان را به تنگه ارغوان برسانید. طبق یک قاعده کلی می‌گویند، اگر دمای هوای روز به حدود 15 درجه برسد، گل‌های ارغوان باز می‌شوند و برای 2 هفته نیز باقی می‌مانند. طبق تجربه، این اتفاق بیشتر در اردیبهشت محتمل است اما شاید تغییرات آب‌وهوایی آن را اندکی جابه‌جا کند. علاوه بر این زمان، در فروردین شکوفه‌های ارغوان هنوز باز نشده‌اند، اما چمن‌های ترد، تازه و درختان دیگر از جمله بلوط‌ها می‌توانند شگفت‌زده‌تان کنند. اگر بهار نتوانستید تنگ ارغوان را ببینید، اوایل پاییز نیز این تنگه زیباست و می‌تواند تجربیات خوبی را برای‌تان رقم بزند.

جاهای نزدیک به تنگه ارغوان

حالا که به تنگه ارغوان سفر کردید، خوب است فرصتی برای بازدید از جاهای دیدنی ایلام و اطراف نیز داشته باشید. پس ما این‌جا برای‌تان از دیدنی‌های نزدیک به تنگه ارغوان گفته‌ایم.

تنگ گردو کنگک، جنگل اسرارآمیز گردو

تنگ گردو کنگک
تنگ گردو از جاذبه‌های نزدیک به تنگ ارغوان ایلام است – عکاس: جلیل اسماعیلی

با فاصله حدود 11 کیلومتر از تنگ ارغوان می‌توانید تنگ گردو را پیدا کنید. این منطقه درواقع یک روستاست که حوضچه پرورش ماهی بزرگی در ابتدایش ساخته‌اند. شهرت این روستا به باغ گردو، رود خروشان و آبشاری مرتفع است که در انتهای یک مسیر پیاده‌روی یک ساعته پیدایش می‌کنید.

کوه‌های مریخی چما، از کوه تا آبشار

کوه‌های مریخی چما
کوه‌های مریخی چما از دیدنی‌های خاص و زیبا در حوالی ایلام هستند – عکاس: ادریس محمدی

حدود 50 کیلومتر بعد از تنگه ارغوان، به کوه‌های مریخی چما می‌رسید. در این‌جا آبشار چما، سرزمین‌های مرتفع و مسیرهای پیاده‌روی بکر و دوست‌داشتنی را تجربه خواهید کرد.

دشت شقایق چاویز، شعله‌های سرد سرخ

دشت شقایق چاویز
دشت شقایق چاویز ایلام از جاذبه‌های زیبای بهاری در استان ایلام است – عکاس: پویا مصدق

اگر بهار به ایلام رفتید، حتما حدود 42 کیلومتر رانندگی کنید تا به دشت شقایق چاویز برسید. این دشت زیبا در اردیبهشت و خرداد بسیار تماشایی است و شقایق‌ها، نماهایی عالی برای عکاسی و لذت بردن از طبیعت خلق می‌کنند.

منجل و ششدار، سرزمین آرام و زیبا

منجل و ششدار
منجل و ششدار از مناطق زیبایی هستند که می‌توانید در ایلام به آن‌ها سر بزنید – عکاس: وحید کاردو

در فصل بهار و پاییز، مردم ایلام برای تفرج و پیک‌نیک به دشت‌ها، باغ‌های منجل و ششدار می‌روند. این منطقه بسیار زیباست و آب‌وهوای خوب و خنکی دارد.

فعالیت‌هایی که می‌توان در تنگه ارغوان انجام داد!

فعالیت‌هایی که می‌توان در تنگه ارغوان انجام داد
تنگه ارغوان برای پیاده‌روی، هایکینگ و عکاسی عالی است – عکاس: سجاد رضایی

در تنگه ارغوان می‌توانید عکس‌های زیبایی بگیرید، تجربه هایکینگ داشته باشید یا در مسیرهای صاف پیاده‌روی کنید. لذت بردن از هوای خوب، تفرج در میان درختان و پیک‌نیک نیز از تفریح‌هایی است که در تنگه ارغوان می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. اگر بهار به تنگه ارغوان رفتید، بازدید از جنگل بلوط و دیگر تنگه‌های اطراف را از دست ندهید.

اقامت در نزدیکی تنگه ارغوان

اقامت در نزدیکی تنگه ارغوان
برای شب‌مانی در ایلام می‌توانید از بین اقامتگاه‌های گوناگون جایی را انتخاب کنید.

اگر دوست دارید تنگه ارغوان را ببینید باید حتما جایی را برای شب‌مانی درنظر بگیرید. چراکه کمپ زدن در طبیعت ایلام مستلزم داشتن وسایل و دانش کافی است. پس بهتر است با رزرو اقامتگاه های استان ایلام، رزرو ویلا در یاسوج، رزرو ویلا در بومگردی‌‌های اطراف ایلام شب‌های آرام و امنی را تجربه کنید. برخی از اقامتگاه‌ها دربست هستند. برخی امکان سرو صبحانه و غذا را دارند و تعدادی هم برای گروه‌ها و تورها مناسب هستند. شما می‌توانید برای رزرو انواع اقامتگاه در سایت اتاقک اقدام و فضاهای مناسبی را با بهترین قیمت رزرو کنید.

نکاتی که باید در سفر تنگه ارغوان بدانید!

  • در سفر به تنگه ارغوان، لباس مناسب طبیعت‌گردی، کفش با کفه محکم و غذاهای سبک و پرانرژی به همراه داشته باشید.
  • تا حد ممکن از روشن کردن آتش بپرهیزید و هرگز از شاخه و تنه درختان ارغوان به‌عنوان هیزم استفاده نکنید.
  • اگر به منطقه آشنا نیستید یا راهنمای محلی ندارید، وارد جاده‌های ناشناخته نشوید.

سخن آخر

سفرهای طبیعت‌گردی، تجربه‌هایی شگفت‎انگیزند. در این سفرها می‌توانید به توانایی‌های خود پی ببرید، بیشتر با طبیعت انس بگیرید و از استر‌س‌های زندگی شهری دور شوید. تنگ ارغوان یا تنگه ارغوان یکی از همین مقاصد است که می‌توانید برای کشف و لذت بردن از طبیعت به سراغش بروید و با دیدن آن غرق آرامش شوید. برای تجربه سفری بهتر و آرام، حتما قبل از آغاز مسیرتان، برای رزرو اقامتگاه، اجاره ویلا یا سوئیت در سایت اتاقک اقدام کنید. چراکه اقامت شبانه از مهم‌ترین بخش‌های سفرتان است و می‌تواند روی کیفیت سفر و آرامش‌تان بسیار اثر داشته باشد.

سوالات متداول

تنگه ارغوان کجاست؟

تنگه ارغوان حدود 3 کیلومتر با ایلام فاصله دارد و از جاذبه‌های دیدنی ایلام است.

بهترین زمان سفر به تنگه ارغوان کی است؟

اگر دوست دارید تنگه ارغوان را در اوج زیبایی ببینید، باید اردیبهشت به این مقصد بروید. گل‌های ارغوان تقریبا 2 هفته روی شاخه باقی می‌مانند.

فاصله تنگه ارغوان با تهران چقدر است؟

تنگه ارغوان تقریبا 670 کیلومتر با تهران فاصله دارد.

نزدیک‌ترین اقامتگاه به تنگه ارغوان کجاست؟

برای اقامت در حوالی تنگه ارغوان می‌توانید به ایلام و اقامتگاه‌ها در روستاهای اطراف بروید.

آب‌وهوای تنگه ارغوان چگونه است؟

تنگه ارغوان هوایی تقریبا شبیه به شهر ایلام دارد. بهار، پاییز آن خنک، زمستان‌های سرد و پربارش و تابستان‌هایی با روزهای گرم دارد.

4.4/5 - (7 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *