تجربه سفر

خواف کجاست | پایتخت سنگ آهن خاورمیانه

شهرهای تاریخی همیشه در میان گردشگران و مسافران محبوبیت خاصی دارند و در هرکجای ایران که باشند؛ مردم برای دیدن آنها و گشت‌وگذار در میان بناهای تاریخی به آنجا سفر خواهند کرد. کشور ایران دارای شهرهای تاریخی زیادی است و از این لحاظ گردشگران انتخاب‌های زیادی برای مسافرت دارند.

یکی از مکان‌های بسیار محبوب و پرطرف‌دار تاریخی شهرستان خواف است که به دلیل خصوصیات و جاذبه‌های بسیار جذابی که دارد؛ هرساله گردشگران بسیار زیادی را از جاهای مختلف کشور به سمت خود می‌کشاند. شهرتان خواف در استان خراسان رضوی واقع شده است و به دلیل نزدیکی به شهر زیارتی مشهد، معمولاً گردشگرانی که به خواف مسافرت می‌کنند بسیار زیاد هستند.

در این مقاله قصد داریم شهرستان خواف را به طور کامل به شما معرفی کنیم تا بیشتر از پیش با این مکان تاریخی آشنا شوید. اگر از آن دسته کسانی هستید که هنوز به خواف سفر نکرده‌اید؛ تا آخر این مطلب همراه ما باشید و اطلاعات جامعی درباره تمام خصوصیات و ویژگی‌های شهر به دست بیاورید.

خواف کجاست

دیوار کاهگلی و درب های چوبیشاید برای خیلی از افراد این سؤال پیش بیاید که خواف یعنی چه؟ در جواب باید گفت که خواف به معنی بانگ و فریاد است. شهرستان خواف روی نقشه در استان خراسان رضوی و در کنار مرز ایران با افغانستان قرار دارد. از جمله شهرهای دیگر آن می‌توان به سنگان، سلامی، قاسم‌آباد و نشتیفان اشاره کرد که مرکز شهرستان هم شهر خواف است. خواف از سمت شمال به شهرستان‌های رشتخوار و تربت‌حیدریه، از سمت جنوب به شهرستان قائنات؛ از سمت شرق به کشور افغانستان و در نهایت از سمت غرب با شهرستان گناباد همسایه است.

به دلیل وجود معادن سنگ‌آهن در شهرستان خواف، از نظر صنعتی آن را پایتخت سنگ‌آهن خاورمیانه می‌نامند. این شهرستان دارای 175 هزار جمعیت است و شامل چهار بخش مرکزی، جلگه زوزن، سنگان و سلامی است. همچنین مذهب مردم شهرستان خواف اغلب سنی (حنفی) بوده و تعداد کمی از آنها شیعه دوازده امامی را مذهب خود قرار داده‌اند.

زبان مردم خواف فارسی است اما به دلیل همسایگی با کشور افغانستان مقداری به لهجه دری نزدیک است. نسل جوان شهرستان به دلیل مسافرت به شهرهای مختلف و رفتن به دانشگاه معمولاً بدون لهجه به فارسی صحبت می‌کنند و تا چند سال دیگر زبان مردم شهر به طور کامل تبدیل به فارسی می‌شود و آن نزدیکی به لهجه دری از بین می‌رود.

مسیرهای دسترسی به شهرستان خواف

برای رفتن به شهرستان خواف از طریق جاده باید ابتدا خود را به مشهد برسانید و از آنجا بعد از طی حدود 200 کیلومتر به شهرستان زیبای خواف برسید. شما از طریق جاده‌های زیر می‌توانید خود را به مشهد برسانید.

  • از سمت استان گلستان و شمال کشور با استفاده از جاده 22 می‌توانید خود را به مشهد و سپس تربت‌حیدریه برسانید و از آنجا به شهرستان خواف بروید.
  • از سمت سبزوار با استفاده از جاده 44 می‌توانید به نیشابور و سپس مشهد مقدس برسید.
  • از سمت بیرجند و با استفاده از جاده 95 می‌توانید خود را به مشهد برسانید.

شهرستان خواف به دلیل قرارگرفتن در قسمت مرزی کشور، از سایر شهرهای دیگر بسیار دور است و ممکن است سفر به این شهر از طریق جاده سخت باشد. کسانی که می‌خواهند زودتر و راحت‌تر به خواف برسند؛ می‌توانند از طریق هواپیما به مشهد سفر کنند و از آنجا به شهرستان خواف بروند. فرودگاه خواف چند سالی است که در دست احداث است و هنوز تکمیل نشده است.

البته این شهر دارای راه‌آهن هم است ولی فقط به‌طرف هرات می‌رود و برای رفتن به شهرهای ایران در دسترس نیست.

وضعیت آب‌وهوای شهرستان خواف

وضعیت آب‌وهوای این شهرستان معمولاً در طول سال گرم و خشک است و در تابستان‌ها تا 42 درجا سانتی‌گراد هم بالا می‌رود و در زمستان هم تا 10 درجه زیر صفر هم می‌رسد. اما در فصل‌های بهار و پاییز هوای نسبتاً خوبی بر شهر حاکم است و معمولاً گردشگران در این دو فصل به شهر خواف سفر می‌کنند.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/khaf” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در خواف کلیک کنید.[/button]

جاهای دیدنی خواف

شهرستان خواف دارای جاذبه‌های بسیار زیبایی است که گردشگران برای بازدید از آنها به این شهر مرزی سفر می‌کنند. شما می‌توانید تصاویر شهر خواف را در اینترنت سرچ کنید تا بیشتر با زیبایی‌های این شهر آشنا شوید.

از جمله مشهورترین و زیباترین جاهای دیدنی خواف، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آرامگاه خواجه غیاث‌الدین پیر احمد خوافی

آرامگاه خواجه غیاث‌الدین پیر احمد خوافیخواجه غیاث‌الدین پیر احمد خوافی یکی از سیاستمداران و افراد بزرگ در دوره تیموریان است که آرامگاه آن در شهر خواف واقع شده است. قدمت این بنا به دوره قاجار برمی‌گردد که معماری آن توجه گردشگران را به خود جلب کرده و باعث شده در سفر خود به شهر خواف از این مکان بازدید کنند.

منطقه محافظت شده سیرخون

منطقه محافظت شده سیرخونیکی دیگر از جاذبه‌های زیبای شهر خواف منطقه محافظت شده سیرخون است. این مکان در جنوب شرقی شهر واقع شده و به دلیل وجود زیستگاه تالابی، بیابانی و جنگل دست کاشت به یکی از زیباترین مناطق شهر خواف تبدیل شده است. همچنین در این منطقه می‌توانید پوشش گیاهی گز و نی را به همراه گونه‌های جانوری مشاهده کنید.

آسبادهای نشتیفان

آسبادهای نشتیفان
Morteza sedighifard

در روستای نشتیفان آسبادهایی وجود دارند که از آنها به‌عنوان بزرگ‌ترین آسیاب‌های بادی در جهان به لحاظ قدمت تاریخی نام می‌برند. قدمت این آسیاب‌های بادی به 1700 سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. چنین بنایی در شهر خواف گردشگران زیادی را به سمت خود کشانده اما متأسفانه به‌مرورزمان و در اثر تخریب‌ها ظاهر این بنا تغییر کرده و هنوز اقدامی برای مرمت آن صورت نگرفته است.

آبشار رزداب

آبشار رزدابجاهای دیدنی شهر خواف فقط به بناهای تاریخی محدود نمی‌شود و مکان‌های طبیعی بسیار زیبایی از جمله آبشار رزداب در این شهر وجود دارند که گردشگران می‌توانند به آنجا بروند و از هوای دلپذیر و منظره زیبای آن لذت ببرند. این آبشار در 32 کیلومتری شهر خواف قرار دارد که دارای چشم‌اندازهای بسیار زیبایی است و شما می‌توانید در آنجا تنی هم به آب بزنید.

کوشک سلامه

کوشک سلامهکوشک سلامه یکی دیگر از آثار باستانی شهرستان خواف است که در 25 کیلومتری شمال شهر خواف قرار دارد. این بنا زیبایی بسیار خاصی دارد که باعث شده از جاهای دیدنی و پرطرف‌دار خراسان رضوی به شمار بیاید. قدمت بنای کوشک سلامه نزدیک به 800 سال است و در سال 607 هجری قمری توسط سلطان محمد خوارزمشاه بازسازی شد تا امروزه گردشگران و مسافران بتوانند از آن دیدن کنند.

سد سلامی

سد سلامییکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهرستان خواف سد سلامی است که در 7 کیلومتری سلامی در خواف قرار دارد. این سد دارای 18 متر عمق و 70 متر ارتفاع است. طبق گفته اهالی شهر و یافته محققان، قدمت این سد به زمان ساسانیان برمی‌گردد. در اطراف این سد درختان بسیار زیبایی قرار دارد که باعث شده به یک تفرجگاه عالی برای گردشگران و مسافران تبدیل شود تا در این مکان به استراحت بپردازند. وجود هم‌چین مکان جذاب و زیبایی در دل کویر خواف بسیار تماشایی و زیبا است.

آرامگاه حافظ ابرو

آرامگاه حافظ ابرویکی دیگر از مکان‌های سرسبز شهرستان خواف، آرامگاه حافظ ابرو است. حافظ ابرو لقب یکی از مشاهیر بزرگ شهرستان خواف است که در دوران تیموریان زندگی کرده است. آرامگاه آن حدود یک و نیم هکتار وسعت دارد که بسیار سرسبز و زیبا بوده و باعث شده گردشگران و مسافران در سفر خود به شهرستان خواف، حتماً از این مکان بازدید کنند.

مسجد جامع سنگان

مسجد جامع سنگانمسجد جامع سنگان از آثار باستانی شهرستان خواف است که از زمان خوارزمشاهی برای مردم خواف به‌یادگارمانده است. این مسجد در کوچه بسیار معروفی به اسم کوچه آب قرار دارد که دارای بنایی بسیار تاریخی و جذاب است. مسجد جامع سنگان دارای دو ایوان غربی و شرقی است که بافت سنتی آن به همراه گنبدخانه، زیبایی و جذابیت خاصی را به این بنا بخشیده و آن را به یکی از آثار تاریخی مشهور خواف تبدیل کرده است.

آبشار کفتر دره

آبشار کفتر دره آبشار کفتر دره هم از دیگر آبشارهای زیبای منطقه بوده که در 45 کیلومتری شهر خواف واقع شده است؛ این آبشار به دلیل طبیعت زیبا، چشم‌انداز جذاب، حوضچه‌ها و سنگ آب‌های بزرگ یک جاذبه بسیار عالی را برای استراحت گردشگران به وجود آورده است. همچنین در این مکان گونه‌های مختلف گیاهی مانند آویشن، سریش، انجیر وحشی و زالزالک وجود دارند که به‌تنهایی زیبایی خاصی به این مکان بخشیده‌اند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی خواف را مطالعه کنید.

روستاهای خواف

تعداد روستاهای خواف بسیار زیاد هستند که هرکدام دارای زیبایی‌های خاص خود است. اما تعدادی از این روستاها دارای محبوبیت بیشتری هستند و گردشگران بیشتر از آنها بازدید می‌کنند. از جمله مهم‌ترین روستاهای خواف می‌توان به روستای سلامی، زرداب، خرگرد، زوزن، علی‌آباد بالا و نشتیفان اشاره کرد.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی خواف

گردشگرانی که برای مسافرت به شهرستان خواف سفر می‌کنند؛ به‌هیچ‌وجه نباید نگران محل اقامت خود باشند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی خواف با بهترین امکانات آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران است و آنها می‌توانند هرکدام از این اقامتگاه‌های بوم‌گردی را که دوست داشتند؛ برای محل اقامت خود انتخاب کنند.

مهم‌ترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی خواف، عبارت‌اند از:

  • اقامتگاه بوم‌گردی پور یعقوب خواف
  • اقامتگاه بوم‌گردی غیاثیه
  • اقامتگاه بوم‌گردی شمیرون
  • اقامتگاه بوم‌گردی میر احمد خوافی
  • اقامتگاه بوم‌گردی خاتون
  • اقامتگاه بوم‌گردی فصیح
  • اقامتگاه بوم‌گردی ارگ سنگان

سوغات خواف

اتاق پر از دار قالی و زنان قالی بافگردشگران در سفر به شهرستان خواف می‌توانند به مراکز خرید و بازارهای آن مراجعه کنند و سوغات خواف را تهیه کنند. از جمله مهم‌ترین و مشهورترین صنایع و سوغات‌های خواف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قالی‌بافی
  • گلیم‌بافی
  • نمدمالی
  • کرباس‌بافی
  • زعفران
  • پسته
  • بنه
  • آب‌نبات
  • نان محلی

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی خواف را مطالعه کنید.

سخن نهایی

شهرستان خواف یکی از زیباترین شهرهای تاریخی ایران است که در استان خراسان رضوی قرار دارد و هرساله گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند. در این مقاله به طور کامل شما را با تمام خصوصیات و ویژگی‌های شهر خواف آشنا کردیم تا با اطلاعات کامل به این شهر زیبا سفر کنید. شما میتوانید برای اجاره روزانه خانه و اقامتگاه بوم گردی در خواف به سایت اتاقک مراجعه نمایید.

اگر درباره شهر خواف سؤالی دارید یا از سفر به این شهر تجربه خاصی کسب کرده‌اید، از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

 

4.4/5 - (9 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام علیک .. لطفا اگر از ورودی شهرستان خواف ( روستای سیدآباد ) صیدآباد بالاخواف و تابلو ورودی شهرستان که تصاویر تاریخ دارد هم ذکر و عکس و می‌گذاشتند بهتر نبود بنظر شما ؟؟؟؟؟ ممنون ار همکاری و نظر دهی تان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *