جاهای دیدنی

جاهای دیدنی خواف | جاذبه‌های در میان تاریخ و هنر ایران

اگر به دنبال کسب آرامش باشیم، احتمالا کویر اولین گزینه‌ی ذهن ما خواهد بود. اگر کویر را با جاذبه‌های تاریخی و دیدنی‌های طبیعی ترکیب کنیم، محصول چیزی شبیه شهرستان خواف خواهد بود. دیدن بناهای تاریخی در کنار فرصت سر زدن به روستاهایی شاداب، حتی حال افسرده‌ترین انسان‌ها را دگرگون خواهد کرد. اگر شما هم علاقه دارید از این هیاهوی زندگی شهر رها شوید، حتماً به خواف سری بزنید. وجود برنامه‌ی سفر نیز می‌تواند به پربارتر کردن مسافرت شما کمک کند. برای تدارک چنین برنامه‌ای نیز، قبل از همه چیز نیاز به اطلاعات دارید. پس با این پست از وبلاگ اتاقک که در آن به معرفی دیدنی های خواف پرداختیم، همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله خواف کجاست؟ را مطالعه کنید.

جاذبه‌های طبیعی خواف

در سمت جنوب‌شرق استان خراسان رضوی و فاصله‌ی ۲۶۲ کیلومتری مشهد، یکی از جذاب‌ترین نقاط گردشگری این استان قرار دارد. شهرستان خواف تاریخی بسیار طولانی دارد و حتی در آثار سده‌های ابتدایی اسلام نیز از آن یاد شده است. اما تنها حسن این شهر به تاریخ آن نیست. وجود جاذبه‌های طبیعی در خواف باعث شده برای هر مسافری با ذائقه‌ی خاص خودش، باز هم این شهر جذاب باشد. تا دیر نشده به سراغ بحث خودمان برویم.

مزار خواجه یار

مراز خواجه یار

اگر به ارتفاعات جنوبی شهر بروید به یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی خواف خواهید رسید. جدا از فضای ییلاقی منطقه و امکان گردش در آن، مقبره‌ای قدیمی نیز آن‌جا قرار دارد. این مقبره منسوب به یکی از نزدیکان امام حسن بوده و شامل دو آب انبار نیز می‌شود.

آبشار کفتر دره سده

آبشار کفتر دره سده میان صخره ها

در روستای شهرک یکی از بهترین جاهای دیدنی خواف قرار دارد. اگر علاقه‌مند به طبیعت باشید عبور از پوشش گیاهی انبوه و آبگیرها مختلف روان شما را جلا خواهد داد. از این‌ها گذشته مشاهده و گوش دادن به صدای پرندگانی چون سهره، کبوتر وحشی، توکا و تماشای حرکت قوچ‌های وحشی تا ابد در خاطرتان خواهد ماند.

روستای رزداب خواف

آبشار بلند روستای رزداب

اگر هوسِ میل یک غذای سالم و طبیعی در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا را کرده‌اید، حتماً بازدید از روستای رزداب را در برنامه بگذارید. دیدنی‌های خواف با داشتن طبیعتی زنده و پویا توان از بین بردن تمامی خستگی‌های شما را خواهند داشت. این روستا نیز از این حکم مستثنی نیست. اقلیم کوهستانی روستای رزداب و مراتع سرسبز فرصت پرورش دام را فراهم آورده. همچنین این روستا آبشاری خروشان دارد که منتظر شما است.

روستای نیازآباد خواف

روستای نیازآباد

از دیگر دیدنی‌های خواف روستای نیازآباد است که در فاصله‌ی ۴۵ کیلومتری این شهر قرار دارد. از ویژگی‌های این مجموعه روستا وجود باغ‌های پسته، چنارهای کهن‌سال و تنومند، و مناطق ییلاقی و خنک است. همچنین در روستای نیازآباد، تپه شاپور و مقبره‌ی مجد ماضی نیز واقع شده است.

جاذبه‌های تاریخی خواف

در ادامه معرفی جاهای دیدنی خواف نوبت به آثار تاریخی این منطقه می‌رسد. با وجود پشتوانه‌ی تاریخی محکم طبیعی است در آن‌جا شاهد بناهای دیرینه‌ی فراوانی باشیم. بیش از این شما را معطل نکنیم و سراغ اصل بحث برویم.

باغ و کوشک سلامه

باغ و کوشک سلامه

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خواف که قرن‌ها فراموش شده بود، کوشک سلامه است. این بنا در سال ۱۳۲۶ هنگام خاک برداری مجدداً کشف و روند مرمت آن شروع شد. طبق اطلاعات به دست آمده این جاذبه گردشگری در دوران سلجوقی ساخته و هم‌اکنون در سه طبقه بازسازی شده است. بازدید از اتاق‌های آن می‌تواند شما را یاد معماری دوران صفوی نیز بیاندازد، اما این بنای آجری بیش از این‌ها تاریخ دارد.

مسجد ملک زوزن

مسجد ملک زوزن
عکاس: یدالله عرب

در میان جاذبه‌های دیدنی خواف مسجد ملک بخشِ جلگه زوزن، از قدمت بیشتری برخوردار است. این بنا متعلق به قرن هفتم هجری است و به رغم تمام رخدادهای طبیعی قرن‌ها پابرجا مانده است. اگر چه تنها دو ایوان شرقی و غرب این مسجد باقی مانده‌اند، اما باقی مانده‌های کاشی‌کاری آن‌جا می‌تواند حس آرامش را به شما برگرداند. علت نام‌گذاری مسجد ملک زوزن نیز به ابوبکر بن علی زوزنی بر می‌گردد که حاکم این منطقه بود. جهت احترام به او، سازندگان این مسجد نام آن حکمران را روی این بنا گذاشته‌اند. از دیگر ویژگی‌های مسجد نیز می‌توان به‌ وجود کتیبه‌ای با خط کوفی، آجرکاری و استفاده از اشکال طبیعی اشاره کرد.

آرامگاه حافظ آبرو

آرامگاه حافظ آبرو

شهاب‌ الدین عبدالله ملقب به حافظ ابرو یکی از مهم‌ترین تاریخ‌نگاران و جغرافی‌دانان دوران تیموری بود. آرامگاه وی نیز اکنون یکی از دیدنی‌های خواف محسوب می‌شود. او به وسیله‌ی راه‌یابی به دربار شاهرخ میرزا، توانست اجر و قرب زیادی برای خود کسب کند. در کنار این مسأله آثار وی نیز به اعتبار او بسیار افزود. در نتیجه مزار حافظ ابرو در منطقه‌ای به وسعت ۵ هکتار ساخته شد. همچنین در دوران قاجار به این ساختمان بناهایی نیز افزوده شد و اکنون یک مسجد هم در آن‌جا موجود هست.

مدرسه غیاثیه خرگرد

مدرسه غیاثیه خرگرد

از دیگر جاهای دیدنی این شهر زیبا، مدرسه غیاثیه است که یکی از بناهای مهم اواخر دوران تیموری به حساب می‌آید. این بنا در روستای خرگرد و فاصله‌ی ۵ کیلومتری شهر خواف قرار گرفته است. معماری بنا به سبک چهار ایوانی و از جنس آجر است. زمان ساخت مدرسه غیاثیه نیز به دوران حکم‌فرمانی شاهرخ میرزا برمی‌گردد. حجره‌های مدرسه به‌قدری دل‌انگیز هستند که می‌توانید حس و حال طلاب آن عصر را درک کنید. همچنین کاشی‌کاری‌ها و کتبیه‌های ساختمان به شما احساس رهایی وسبکی خواهد داد.

سایر جاهای دیدنی خواف

معرفی کامل جاذبه های دیدنی خواف به زمان بسیاری بیشتری نیاز دارد. احتمالاً همین موارد مذکور نیز شما را برای سفر به این شهرستان وسوسه کرده است. برای این‌که شما را در تصمیم‌تان محکم‌تر کنیم، در ادامه نام برخی از این دیدنی‌ها را خواهیم گفت. به فهرست جاهای دیدنی خواف می‌توان مزار پیر احمد، مجموعه خواجه یار، مسجد جامع سنگان، مسجد جامع نشتیفان، تنگل سده، مجموعه گردشگری کبودانی و آس بادهای نشتیفان را نیز افزود.

سخن پایانی

ممکن است با خواندن این متن و آشنایی با جاهای دیدنی خواف قصد سفر به این منطقه را داشته باشید. از طرفی هر مسافری نگران مسأله‌ی اقامتگاه نیز خواهد بود. اما با استفاده از امکانات سایت اتاقک این نگرانی‌ نیز به سادگی رفع می‌شود. اتاقک امکانی را فراهم کرده تا انواع اقامتگاه‌های موجود در خواف را مقایسه و گزینه‌ی مورد نظرتان را با خیال راحت انتخاب کنید. سفرتان خوش و بی‌خطر.

2.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن