شهرها

جزیره لاوان کجاست؟ | مرواریدی درخشان در قلب آب‌های نیلگون خلیج فارس

وجود دریای خلیج فارس، زیباترین دریای جهان در جنوب کشور ایران، باعث شده تا جزیره‌های متعددی در سرتاسر این دریا به وجود بیایند. قشم یکی از بزرگ‌ترین جزایر خلیج فارس است که جاذبه‌های طبیعی و جزایر بی‌شماری را در دل خود جای داده است. یکی از این جزایر که در شهرستان بندر لنگه و در جزیره قشم واقع شده، جزیره لاوان است که همچون مرواریدی پنهان در قلب آب‌های نیلگون خلیج فارس قرار گرفته است.

در سفر به جزیره لاوان با پهنه‌ای گسترده از شگفتی‌های بی‌انتها روبه‌رو خواهید شد که شما را به وجد خواهد آورد. این جزیره زیبا با ساحلی دل‌چسب و چشم‌نواز، چشم‌اندازهای طبیعی‌ و زیبا، بازارها، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های متعدد و صدها مکان گردشگری دیگر به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق جنوب ایران برای تفریح و سفر شناخته شده است. برای آشنایی بیشتر با این جزیره و دانستن اینکه لاوان کجاست، در این بخش از مجله گردشگری اتاقک با ما همراه باشید.

جزیره لاوان کجاست؟

ساخل دریای خزر و دریای آبی متمایل به سبز

جزیره لاوان با طول 23.5 و عرض 4.8 بعد از جزیره کیش و قشم، سومین جزیره بزرگ خلیج فارس است که در استان هرمزگان و در شهرستان بندر لنگه واقع شده است. این جزیره که در 28 کیلومتری ساحل جزیره نخیلو قرار دارد از شرق به جزیره شیدور و از شمال شرقی به بندر مقام منتهی می‌شود. مساحت این جزیره به 81 کیلومتر مربع می‌رسد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در سال 1395 برابر با 1214 نفر بوده است. مردم جزیره لاوان اکثراً از اقوام عرب و از اهل سنت پیروان امام محمد ادریس شافعی هستند و به زبان‌های فارسی و عربی صحبت می‌کنند.

تاریخچه جزیره لاوان

آب شفاف و زلال خلیج فارس و صخره هایی که به آن می خورد

جزیره لاوان به سبب موقعیت استراتژیکی خود در طی دوره‌های مختلف مورد توجه حاکمان و پادشاهان مختلفی قرار گرفته بود. وجود آثار باستانی و تاریخی متعدد به جای مانده از دوران گذشته در این جزیره مهر تأییدی بر این ادعا می‌زند. این جزیره در گذشته به نام شیخ شعیب یا شیخ بوشعیب مشهور بود اما با پیشنهاد شرکت ملی نفت ایران و با پذیرش وزارت کشور در سال 1377 نام لاوان بر این جزیره نهاده شد.

لاوان برگرفته از یک کلمه عربی است و به معنی مأمور تقسیم آب قنات است. در این جزیره علاوه بر طبیعت زیبا و بی‌نظیر، انواع گونه‌های جانوری ازجمله آهو، گوسفندان وحشی، لاک‌پشت‌ها، پرندگان دریایی و همچنین انواع گونه‌های گیاهی و درختان مختلف ازجمله خرما، اسفناج وحشی، ترشک، اسفند رومی، برشنک، پنیرک، بوته‌های گزو و غیره به چشم می‌خورد.

فرهنگ و آداب‌ورسوم جزیره لاوان

در هر نقطه از سرزمین پهناور ایران قومیت‌های مختلفی زندگی می‌کنند که هرکدام آداب‌ورسوم و فرهنگ مخصوص به خود را دارند. جزیره لاوان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در سفر به این جزیره می‌توان فرهنگ و آداب‌ورسوم جزیره قشم را به طور کامل در این جزیره مشاهده کرد. برخی از این آداب و رسوم‌ ازجمله چهارشنبه سوری، شب یلدا، جشن نوروز، مراسم‌های فرهنگی، عزاداری‌های ماه محرم و غیره تقریباً مشابه دیگر مناطق ایران برگزار می‌شود اما برخی دیگر مخصوص خود این جزیره است. ازجمله می‌توان به جشن نوروز صیاد اشاره کرد. این جشن هر ساله در یکم مرداد که روز پایان صید است، برگزار می‌شود.

مردم محلی در این روز به شکرانه پایان صید لباس‌های رنگی پوشیده و به جشن و پای‌کوبی می‌پردازند. شنا کردن، انداختن لباس‌ها کهنه در آب و خواندن دعای لوین ازجمله آداب این جشن است. علاوه بر این، مراسم زنبیل گردانی نیز یکی دیگر از مراسمات مردمان این جزیره است. در این مراسم اهالی این جزیره، کودکانی را که بعد از دو سال راه نمی‌روند را درون زنبیل گذاشته و بچه‌های بزرگ‌تر شعر می‌خوانند. مردم محلی معتقدند این کار باعث می‌شود کودکان بتوانند راه بروند. جشن میگو، جشن نخل و خرما، مولودی خوانی، مراسم عید قربان و غیره را نیز می‌توان از دیگر آداب‌ورسوم جزیره لاوان برشمرد.

روستاهای جزیره لاوان

لاوان دهستانی از توابع بخش کیش است که در شهرستان بندر لنگه و در استان پهناور هرمزگان واقع شده است. جزیره زیبا و دیدنی لاوان نیز از توابع این دهستان است که در نزدیکی منطقه شیبکوه و پارسیان قرار دارد. جزیره لاوان دارای روستاهای متعددی است، برخی از روستاهای این جزیره که مسکونی هستند و جاذبه های طبیعی بینظیری را در دل خود جای داده‌اند میتوان به روستاهای لاز، کفیله و لازه اشاره کرد.

اقتصاد جزیره لاوان

در گذشته ساکنین این جزیره بیشتر از طریق صید مروارید امرار معاش می‌کردند اما امروزه صید مروارید فقط در برخی از ماه‌های سال انجام می‌گیرد. در حال حاضر ماهیگیری از اصلی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی مردم این جزیره به شمار می‌رود. علاوه بر ماهیگیری و صید مروارید به سبب فعالیت‌های شرکت نفت و وجود منابع عظیم نفتی که بیش از نیمی از خاک جزیره را در برگرفته است، باعث شده اکثر ساکنین این جزیره به کار کردن در پالایشگاه نفت روی آورند؛ بنابراین به طور کلی شغل اصلی مردم این جزیره صید مروارید، ماهیگیری و اشتغال در تأسیسات نفتی است و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

اگرچه خاک این جزیره حاصلخیز است و آب و هوا نیز برای انجام کشاورزی مناسب است اما به دلیل بارندگی کم امکان کشاورزی در این جزیره وجود ندارد.

آب‌وهوای جزیره لاوان

جزیره لاوان یکی از جزایر زیبا و دیدنی هرمزگان است که در دل آب‌های نیلگون خلیج فارس واقع شده است. آب‌وهوای این جزیره گرم و مرطوب و دمای آن در تابستان و زمستان در حال تغییر و نوسان است، به طوریکه حداکثر دما در تابستان بین 37 تا 45 درجه سانتی‌گراد و حداقل دما در زمستان بین 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. متوسط بارش سالیانه در این جزیره 50 میلی‌لیتر و حداکثر رطوبت نسبی نیز بین 80 تا 100 در تابستان و 10 تا 30 درصد در زمستان تخمین زده شده است.

بهترین زمان سفر به جزیره لاوان

جزیره لاوان یکی از جزایر زیبای خلیج فارس است که شگفتی‌های بی‌نظیری را دل خود جای داده. برخی از افراد دوست دارند در روزهای آفتابی به این شهر سفر کنند و برخی از افراد نیز روزهای سرد سال را ترجیح می‌دهند. آب‌وهوای این جزیره در نیمه اول سال گرم و مرطوب است و این گرما و رطوبت در تابستان‌ها به اوج خود می‌رسد، بنابراین کسانی که نمی‌توانند هوای گرم و شرجی را تحمل کنند نیمه اول سال برای سفر به این جزیره مناسب نیست؛ اما در فصل پاییز و زمستان آب‌وهوای این جزیره خنک و معتدل است و برای لذت بردن از طبیعت زیبای جزیره زمان مناسبی است.

جاهای دیدنی جزیره لاوان

لاوان یکی از جزایر زیبا و دیدنی ایران است و سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن این جزیره راهی بندر لنگه می‌شوند. با اینکه شصت درصد از مساحت این جزیره در اختیار دولت و شرکت نفت است اما در همین مساحت باقی مانده جاذبه‌های دیدنی، گردشگری و امکانات رفاهی و خدماتی متنوعی برای مسافران و گردشگران فراهم شده است. آشنایی با این مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری لاوان به شما کمک می‌کند تا در سفرتان به این جزیره از همه آن‌ها دیدن کرده و تجربه سفری لذت بخشی را داشته باشید.

سواحل مرجانی

مردی داخل یک قایق در حال پارو زدن در ساحل مرجانی

یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره لاوان ساحل بکر و زیبای مرجانی است که اکثراً ماسه‌ای و صخره‌ای هستند. تماشای تلالو خورشید در آب‌های نیلگون خلیج فارس و نگاه کردن به حرکت ماهی‌ها در آب‌های شفاف و زلال همراه با گوش دادن به صدای پرندگان که با صدای آب هم‌نوا شده‌اند، آن‌هم زیر آسمان آبی و آرام، لذتی وصف نشدنی دارد. در این ساحل سکوت فوق‌العاده گیرایی حاکم است که هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

آدرس سواحل مرجانی: ایران، استان هرمزگان، بندر لنگه، جزیره کیش، جزیره لاوان

جزیره شیدرو

جزیره ای در میان آب های خوشرنگ خلیج فارس به نام شیذرو

جزیره شیدرو یکی از جاهای دیدنی و گردشگری ایران است که در شرق جزیره لاوان واقع شده. این جزیره که در گذشته به خاطر وجود مارهای زیاد به جزیره مارو در بین محلی‌ها معروف بوده، مسکونی نیست و به دلیل اینکه خالی بودن از سکنه، دارای ساحلی زیبا، بکر و دست نخورده است. این جزیره بر روی تپه واقع شده و با قایق از جزیره لاوان به این جزیره حدود بیست دقیقه زمان می‌برد. علی‌رغم اینکه در این ساحل امکانات رفاهی و اقامتی وجود ندارد، اما رفتن به آن و تماشای شنا کردن دلفین‌ها، پرواز پرندگان دریایی و تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها خالی از لطف نیست.

آدرس جزیره شیدرو: ایران، استان هرمزگان، بندر لنگه، جزیره کیش، شرق جزیره لاوان

انجیر معابد

درختی تنومند و قدیمی به نام انجیر معابد

انجیر معابد یکی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین درختان کشور است که در جزیره لاوان واقع شده است. یکی از ویژگی‌های این درخت سرسبز بودن آن در طول روزهای سال است. علاوه بر این از دیگر ویژگی بارز این درخت که باعث متمایز شدن آن از دیگر درخت‌ها شده، رشد ریشه‌های آن به صورت هوایی است. به این صورت که ریشه این درخت تمامی تنه را پوشانده و جلوه‌ای بسیار زیبا و دیدنی را به وجود آورده که در نوع خود دیدنی است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به جزیره لاوان حتماً بازدید از این درخت را نیز در برنامه‌های سفرتان قرار دهید.

آدرس درخت انجیر معابد: ایران، استان هرمزگان، بندر لنگه، جزیره کیش، جزیره لاوان

اسکله لنج‌های ماهیگیران جزیره لاوان

اسکله ای یزرگ در میان آب های خلیج فارس

اسکله لنج‌های ماهیگیران این جزیره برای تخلیه صید لنج‌های ماهیگیری و پهلوگیری کشتی‌ها استفاده می‌شود. نشستن در این اسکله و تماشای آب‌های خلیج فارس و امواج درخشان و همچنین تماشای پرندگان دریایی و قایق‌های ماهیگیری در طلوع و غروب خورشید، همراه با خنکای نسیمی که بر صورتتان میزند، سفری لذت بخش و خاطره‌ای زیبا را در ذهنتان خواهد ساخت که تا ابد فراموش نخواهید کرد.

سوغات و صنایع دستی جزیره لاوان

تعدادی مجسمه سفالی رنگ شذه

یکی از زیباترین آداب سفر، خرید سوغاتی است که از دیرباز در بین جوامع معمول بوده است. خریدن سوغاتی و به جای آوردن این آداب زیبا باعث می‌شود از عزیزانی که در سفر همراه ما نیستد نیز یاد شوند. خوشبختانه در جزیره لاوان سوغات و صنایع دستی متنوع و ارزشمندی وجود دارند که دست خالی از بازارهای آن برنخواهید گشت. صنایع دستی که به دست هنرمندان این منطقه به زیبایی هرچه تمام ساخته شده‌اند و به نوعی آداب و فرهنگ این منطقه را نمایان می‌کنند.

ازجمله سوغاتی‌های معروف این جزیره می‌توان به انواع صنایع دستی حصیری، صنایع دستی دریایی، انواع لباس سنتی، ظروف زیبای سفالی، صنایع دستی ساخته شده از صدف و مروارید و غیره اشاره کرد. علاوه بر صنایع دستی محصولات کشاورزی شامل غلات و همچنین خرما نیز از سوغاتی‌های خوراکی این شهر به شمار می‌روند که می‌توانید هرکدام را که خواستید بسته به سلیقه‌تان از بازارهای این جزیره خریداری کرده و برای خودتان نمادی از این جزیره زیبا به یادگار داشته باشید.

غذاهای محلی جزیره لاوان

شهرهای جنوبی ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی و ساحلی خود دارای غذاهای متنوع دریایی و جنوبی هستند و زمانی که مقصد سفرتان جزیره زیبای لاوان باشد، با تنوع غذایی بی‌شماری روبه‌رو خواهید شد. غذاهای محلی این جزیره به علت استفاده از سس بندری و ادویه‌های مخصوص، طعم و عطر متفاوتی دارند.

ازجمله غذاهای محلی و خوشمزه این جزیره می‌توان به میگو و ماهی کباب اشاره کرد. ماهی کباب یکی از لذیذترین غذاهای محلی این شهر به شمار می‌رود که در بین گردشگران بسیار معروف است؛ کافی است در سفرتان به این جزیره یک‌بار طعم ماهی‌های کبابی لاوان را بچشید تا مزه آن برای همیشه در خاطرتان باقی بماند. علاوه بر غذاهای دریایی، غذاهای تند عربی نیز به دلیل ساکن بودن اقوام عرب در این جزیره بخشی از غذاهای محلی جزیره لاوان به شمار می‌روند.

رستوران‌های جزیره لاوان

چشیدن طعم غذاهای دریایی و جنوبی لاوان لذت وصف‌ناپذیری دارد، مخصوصا اگر این غذاها را در یک رستوران خوب و باکیفیت میل کنید که تجربه خوش سفر برایتان دوچندان می‌شود. در جای‌جای جزیره لاوان رستوران‌های متعددی وجود دارند که هر یک از آن‌ها در محیطی متفاوت، خدماتی متفاوت و غذاهای جنوبی و دریایی متنوع و خوشمزه‌ای را به مسافران و گردشگران ارائه می‌دهند. ازجمله رستوران‌های معروف این جزیره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رستوران کلبه

لابلو سر در یک رستوران به نام کلبه

اگر بعد از گشت‌وگذار در جزیره لاوان هوس غذاهای دریایی و محلی کردید حتماً سری به رستوران کلبه بزنید. این رستوران در خیابان شهید رئیسی‎زاده قرار دارد و انواع غذاهای ایرانی و دریایی ازجمله سبزی پلو با ماهی، سبزی پلو با میگو، چلو ماهی کباب، سبزی پلو با گوشت صدف، انواع کباب و غیره با کیفیت و قیمت عالی در این رستوران سرو می‌شود.

آدرس رستوران کلبه: ایران، استان هرمزگان، بندر لنگه، جزیره لاوان، خیابان شهید رئیسی زاده، روبه روی نانوایی.

رستوران سلمان

رستوران سلمان در جزیره لاوان و در کوی سلمان واقع شده است و به دلیل برخورداری از محیطی شیک با فضایی آرام، تنوع غذاها و سرویس‌دهی بسیار خوب، در لیست بهترین رستوران‌های این جزیره قرار گرفته است.

آدرس رستوران سلمان: ایران، ستان هرمزگان، بندر لنگه، جزیره لاوان، کوی سلمان

رستوران مروارید

یک غذای محلی جزیره لاوان درست شده با ماهی و برنج و سبزی

رستوران مروارید یکی از شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین رستوران‌هایی است که در جزیره لاوان و در نزدیکی میدان خلیج فارس واقع شده است. این رستوران دارای فضای داخلی بسیار زیبا و مدرنی است و در ارائه غذاهای خوش‌طعم و باکیفیت جنوبی، برخورداری از پرسنل حرفه‌ای، قیمت مناسب و حجم کافی غذاها حرف اول را میزند. این رستوران دارای موسیقی زنده است و دسر و سالاد نیز در آن به صورت سلف سرویس ارائه می‌شود.

آدرس رستوران مروارید: ایران، استان هرمزگان، بندر لنگه، جزیره لاوان

رستوران نگین

رستوران نگین یکی دیگر از رستوران‌های معروفی است که در جزیره لاوان واقع شده. در صورتی‌که در این شهر به دنبال یک رستوران با محیطی دنج و آرام و غذاهای خوشمزه ایرانی و دریایی هستید حتما سری به رستوران نگین بزنید.

آدرس رستوران نگین: ایران، استان هرمزگان، بندر لنگه، جزیره لاوان

اقامت در جزیره لاوان

برای اقامت در جزیره لاوان گزینه‌های متعددی وجود دارد یکی از این گزینه‌ها کمپ کردن و چادر زدن در دل جزیره است که تجربه‌ای متفاوت از سفر را برای شما رقم می‌زند. برای این کار دو ساحل مرجان و ساحل گرت برای کمپ کردن، مکان بسیار مناسبی هستند. علاوه بر این در ساحل وزارت نفت نیز مجموعه‌های اقامتی کوچکی با امکانات رفاهی مناسب برای گردشگران مهیا شده‌اند و امکان اجاره و اقامت شبانه روزی در آن فراهم شده است.

به جز موارد بالا می‌توانید اقدام به اجاره ویلا بندرلنگه کنید. برای این کار نیز می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید و تمامی محل‌های اقامت این جزیره و اطراف آن را همراه با تصاویر و اطلاعات کامل مشاهده نمایید و متناسب با بودجه و نیازی که دارید ازجمله تعداد نفرات، تعداد شب اقامت و تعداد اتاق خواب، اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به جزیره لاوان

برای سفر به جزیره لاوان راه‌های مختلفی ازجمله راه‌های زمینی، هوایی و دریایی وجود دارد. راه زمینی با استفاده از ماشین شخصی است که برای این کار می‌توانید با گذر از بنادر مهمی ازجمله بندر چارک، بندر آفتاب و بندر جزیره کیش به خط ساحلی جزیره لاوان برسید. راه دریایی نیز از طریق بندر مقام است. بندر مقام یکی از نزدیک‌ترین و بهترین راه‌های دسترسی به لاوان است برای این کار می‌توانید از شیراز با گذر از فیروزآباد، بندر سیراف و بندر عسلویه به شهر پارسیان برسید بعد از رسیدن به شهر پارسیان با طی مسیر جاده‌ای که در میان کوه و دریا قرار دارد بعد از حدود دو ساعت به بندر مقام خواهید رسید.

بندر مقام در فاصله بیست دقیقه‌ای از جزیره لاوان قرار دارد و می‌توانید با استفاده از قایق‌های کوچک و بزرگ در اسکله به جزیره لاوان برسید. هزینه سفر به جزیره لاوان با قایق نیز متفاوت است اگر چند نفر باشید می‌توانید یک قایق دربستی تهیه کنید و هزینه 150 هزار تومان تا 200 هزار تومان را بپردازید، اما اگر یک نفر باشید باید صبر کنید تا تعداد نفرات زیاد شوند و در آن صورت هزینه سفر را تقسیم کنید.

 یکی دیگر از راه‌های دسترسی به جزیره لاوان با استفاده از هواپیما است. خوشبختانه این جزیره مجهز به خطوط هوایی و فرودگاه است و می‌توانید از هرکجای ایران با هواپیما در کمتر از چند ساعت خود را به جزیره لاوان برسانید.

فاصله جزیره لاوان از بنادر مهم چند کیلومتر است؟

  • فاصله جزیره لاوان از بندر عسلویه 117 کیلومتر
  • فاصله جزیره لاوان از بندر لنگه 147 کیلومتر
  • فاصله جزیره لاوان از بندر مقام 20 کیلومتر
  • فاصله جزیره لاوان از بندر عباس 367 کیلومتر

نکاتی که در سفر به جزیره لاوان لازم است بدانید

  • با توجه به آب‌وهوای گرم و شرجی جزیره لاوان، در هنگام ساحل‌گردی در اطراف این جزیره حتماً از وسایل ضروری ازجمله ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید تا دچار گرمازدگی نشوید و همچنین پوستتان آسیب نبیند.
  • جزیره لاوان علاوه بر ساحل زیبایی که دارد از جاذبه‌های متنوع دیگری نیز برخوردار است، بنابراین برای اینکه از سفرتان بیشترین لذت را ببرید بهتر است پیش از سفر به این جزیره لیستی از جاذبه‌های دیدنی که مایل هستید از آن‌ها بازدید کنید را تهیه کنید.
  • در صورتی‌که با قایق به جزیره لاوان سفر کردید حتما شماره تماس قایقران را بگیرید تا موقع برگشت به دنبالتان بیاید.
  • قبل از سفر به جزیره لاوان بهتر است برای هزینه‌های مهم سفر ازجمله هزینه اقامت، هزینه اجاره قایق، هزینه خرید و گشت‌وگذار و غیره به‌طور کامل برنامه‌ریزی کنید و مطابق با بودجه‌ای که برای هریک در نظر گرفته‌اید در سفر پیش بروید.

سؤالات متداول درباره جزیره لاوان

جزیره لاوان کجاست؟

جزیره لاوان در استان هرمزگان و در شهرستان بندر لنگه واقع شده است و به مروارید پنهان خلیج فارس شهرت دارد.

بهترین زمان سفر به جزیره لاوان کی است؟

بهترین زمان سفر فصل پاییز و زمستان است که هوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

معروف‌ترین جاهای دیدنی جزیره لاوان کدام‌اند؟

جزیره شیدرو، سواحل مرجانی، انجیر معابد، اسکله لنج‌های ماهیگیران جزیره لاوان

معروف‌ترین رستوران‌های جزیره لاوان کدام‌اند؟

رستوران مروارید، رستوران کلبه، رستوران سلمان، رستوران نگین، رستوران باشگاه شماره 2 رشادت، رستوران شماره 1 رشادت.

چطور به جزیره لاوان برویم؟

شما می‌توانید از هرکجای ایران با هواپیما خود را به فرودگاه لاوان برسانید. برای پیمودن مسیر زمینی، ابتدا به شیراز، سپس فیروزآباد، بندر سیراف و بندر عسلویه به شهر پارسیان بروید و بعد از گذر از بندر مقام، خود را با قایق به لاوان برسانید.

4.2/5 - (12 امتیاز)
اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. من 2 ماه پیش لاوان رفتم هیچکدوم از اینایی که گفتید نبود مجبورید دروغ بگید جز یه روستای کوچیک مثل خرابه هیچی نبود نه پاساژ نه رستوران نه بازار محلی نکنه تو خواب اینارو دیدید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *