شهرهاجاهای دیدنیدریاچه‌هارامسر

معرفی کامل برکه کوچک یا دریاچه قو | زیبایی تمام عیار در نزدیکی روستای جواهرده

اگر روزی فکر کردید که توانسته‌اید با سفرهای فراوان همه جای ایران و یا حتی همه جای شمال را ببینید، این حرف را به‌یاد بیاورید که شاید بتوان انتهایی برای کهکشان‌ها تصور کرد؛ اما بی‌شک دیدنی‌های ایران تمام نمی‌شود. هرجا که پا بگذارید، در انتهای دشت‌ها، بلندای کوه‌ها و یا در سایه پنهان کویرها، می‌توانید جاذبه‌ای را پیدا کنید که قبلا حتی اسمش را هم نشنیده‌اید. دریاچه قو نیز یکی از همین دیدنی‌هاست. این دریاچه وسعت زیادی ندارد؛ اما آنقدر زیباست که دوست دارید برای یک‌بار هم که شده آن‌را از نزدیک ببینید. در این مقاله از اتاقک، درباره این زیبای کوچک برایتان گفته‌ایم.

دریاچه قو کجاست؟

دریاچه قو کجاست
دریاچه دیدنی قو یک دریاچه مصنوعی کوچک؛ اما بسیار زیباست – عکاس: میثم فوژان

در نزدیکی روستای جواهرده، از طریق یک جاده پرپیچ‌وخم و خاکی به دریاچه بسیار زیبای قو، با آب زلال و شفاف می‌رسید. این دریاچه در اصل یک برکه کوچکی بوده که بخش خصوصی با هدف توسعه گردشگری، آن‌را به دریاچه‌ای تبدیل کرده است. منظره ‌زیبای دریاچه مصنوعی قو و اطراف آن و خود روستای جواهرده، سبب جلب توجه همگان و افزایش حضور گردشگر به این منطقه شده است.

برای ورود به دریاچه قو باید مبلغی به عنوان ورودی پرداخت کنید. هزینه‌های پرداختی، صرف جمع‌آوری زباله‌های اطراف و ساخت امکانات رفاهی، خدماتی می‌شود. کاری که برای حفظ محیط‌زیست و زیبایی آن بسیار اهمیت دارد، پاکسازی طبیعت از هر گونه زباله است. پس حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید تا بتونید از منظره‌های بسیار زیبای ‌بدون زباله لذت صد چندان ببرید.

اگر می‌خواهید راجع‌به جاذبه‌های بکر و دیدنی این شهر زیبا بدانید؛ می‌توانید مقاله جاهای دیدنی جواهرده را بخوانید.

جواهرده چطور جایی است؟

جواهرده چطور جایی است
جواهرده از زیباترین و خوش آب‌وهواترین ییلاق‌های شمال است – عکاس: لی‌لی قاصدک

جواهرده که دریاچه قو در نزدیکی آن واقع شده است، درگذشته‌های دور، جوردی یا جئورده، به معنای ده بالا نامیده می‌شد. این منطقه در فاصله حدود 26 کیلومتری جنوب شهرستان رامسر و دامنه کوه‌های مرتفع سماسوس در ارتفاع 1800 متری از سطح دریا و در میان مراتع و چمن‌زارها واقع شده است. مسیر دسترسی به جواهرده از منتهی‌الیه غربی شهر رامسر است.

برای رفتن به این منطقه باید از رامسر بگذرید و از سمت سه راهی فلسطین به جنوب رامسر حرکت کنید تا وارد جاده جواهرده شوید. روستای جواهرده، روستای تقریبا خالی از سکنه دائمی است و مردم در فصل‌های بهار و تابستان، در آن اتراق می‌کنند. درباره علت نام‌گذاری جواهرده هم داستان‌های جالبی وجود دارد. از جمله آن که در زمان‌های گذشته، مردم جواهرده همراه با مردگان خود جواهرات‌شان را نیز دفن می‌کردند تا در زندگی آینده، از آن‌ها استفاده کنند.

آب‌وهوای اطراف دریاچه قو

آب‌وهوای اطراف دریاچه قو
آب‌وهوای این مکان بکر در بهار و تابستان خنک و معتدل است – عکاس: mitra ramezanzade

روستای جواهرده و دریاچه قو در فصل تابستان و بهار دارای آب‌وهوای معتدل و خنک و در پاییز و زمستان سرد و پربارش است. آب‌و‌هوای این منطقه به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، کمتر شرجی می‌شود و بادهای خنک بیشتری می‌وزند.

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

بهترین فصل رفتن به دریاچه قو

بهترین فصل رفتن به دریاچه قو
در جواهرده و اطراف دریاچه زیبای قو گاهی می‌توانید پدیده اقیانوس ابر را هم ببینید – عکاس: میثم فوژان

بهار و تابستان هوای دریاچه قو بسیار خوب است و زمان بسیار مناسبی برای بازدید از روستا و محوطه‌های اطراف آن است. شرایط جوی دریاچه به دلیل پوشش گیاهی مناسب و متراکم اطراف دریاچه در فصل تابستان مانند سایر بخش‌های رامسر و مازندران شرجی نمی‌شود. در این مواقع از سال، دمای هوا دریاچه قو به حدود ۱۰ الی ۱۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. برف‌ها آب می‌شوند و هوا خنک‌تر است. همه جا می‌توانید گل و گیاه ببینید و از سرسبزی منطقه لذت ببرید.

در این فصل‌ها گاهی می‌توانید اقیانوسی از ابر را نیز مشاهده کنید. همان‌گونه که درارتفاعات فیلبند و ماسال و همین‌طور جنگل ابر شاهرود امکان دیدن این پدیده را درید. اگر منظره‌های زیبای پاییزی رنگارنگ و دیدن دریاچه پوشیده از برگ درختان خزان‌زده را نیز دوست دارید، می‌توانید در پاییز هم به این منطقه سفر کنید. ولی حتما قبل از سفر از شرایط جوی رامسر و جواهرده اطلاع پیدا کنید. چراکه مسیر‌های دسترسی به دریاچه با کمی بارش ممکن است مناسب رانندگی نباشد.

برای اجاره ویلا جواهرده می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

چگونه به دریاچه قو برویم؟

چگونه به دریاچه قو برویم
برای رسیدن به دریاچه زیبای قو باید از رامسر گذر کنید – عکاس: mitra ramezanzade

برای رسیدن به دریاچه قو، ابتدا باید خودتان را به رامسر برسانید. از تهران تا رامسر حدود 413 کیلومتر راه است که تقریبا 5 الی 6 ساعت، رانندگی را می‌طلبد. وقت به رامسر رسیدید دیگر، راه زیادی ندارید. از آنجا حدود 27 کیلومتر را در کمتر از نیم ساعت طی کنید تا به جواهرده برسید. بعد هم می‌توانید دریاچه قو را در همان حوالی ببینید.

امکانات رفاهی اطراف دریاچه قو

امکانات رفاهی اطراف دریاچه قو
در این مکان دیدنی می‌توانید غذاهای خوشمزه و لذیذ پیدا کنید – عکاس: حيدر الخياط

دوست دارید روی دریاچه قو با قایق‌های پدالی حرکت کنید؟ پس حتما از این جاذبه دریاچه قو نیز استفاده کنید.
می‌توانید آلاچیق‌های اطراف دریاچه قو را کرایه کنید، ساعت‌ها در آن‌ها بنشینید و از منظره بسیار زیبای دریاچه لذت ببرید. گاهی در فصل بهار نمایشگاه سنتی نیز در کنار دریاچه برقرار است و می‌توانید سوغاتی‌های زیبایی را نیز از اینجا بخرید. در سفر به روستای جواهرده و بازدید از دریاچه قو از غذاهای رستوران‌های سنتی و محلی کنار دریاچه نیز استفاده کنید. این منطقه غذاهای بسیار خوشمزه‌ای از جمله، کباب ترش، میرزا قاسمی و باقلاقاتق دارد که با سبزیجات و ادویه‌های اصیل شمالی، برایتان آماده می‌کنند.

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اطراف دریاچه قو

جاذبه‌های طبیعی و تاریخی اطراف دریاچه قو
برای دیدن جنگل سخت‌سر حتما از راهنمایان محلی باتجربه کمک بگیرید – عکاس: مهناز شادی

اگر طبیعت‌گردی و اهل پرنده‌نگری هستید دریاچه قو برایتان مثل یک کارناوال جذاب خواهد بود. چراکه هر لحظه یک پرنده جدید ارتفاع کم می‌کند و روی آب دریاچه می‌نشیند. اگر هم اهل عکاسی هستید، منظره‌های طبیعی دریاچه و حضور همزمان گونه‌های مختلف پرندگان در دریاچه، می‌تواند موقعیت‌های بسیاری خاصی را برای‌تان خلق کند.

پیاده‌روی در داخل جنگل سخت‌سر  از دیگر جاذبه‌های تفریحی اطراف دریاچه است. در واقع این دریاچه در محدوده جنگل‌های سخت‌سر قراردارد و از همه طرف می‌توانید مسیر این جنگل را پیدا کنید. برای پیاده‌روی حتما از مسیرهای مشخص شده استفاده کنید تا در داخل جنگل گم نشوید. در مسیر رامسر به سمت روستای جواهرده، قله سرخ تله (شرق قله سماموس)، واژک سه براره رژه (رجه) و قله سماموس قرار دارند. اگر کوه‌نورد حرفه‌ای هستید و تجهیزات کامل دارید، می‌توانید جنگل‌نوردی و قله‌نوردی کنید (حتما از بلد محلی راهنمایی بگیرید).

دیگر جاذبه طبیعی نزدیک دریاچه قو، آبشار فصلی صفارود است. با حدود 17 کیلومتر پیاده‌روی از میان جنگل، به این آبشار می‌رسید. متاسفانه طی سال‌های اخیر و کمبود بارش، آب این آبشار کاهش پیدا کرده است؛ با این حال هنوز هم می‌توان از زیبایی آن لذت برد. دیدن چشمه‌هایی مانند برتل‌چشمه، سلیمان‌چشمه، چشمه‌آب‌علی و… که باعث ایجاد کارخانه آب‌معدنی شده‌اند نیز می‌تواند برایتان اوقات خوشی را فراهم کند.

اگر گردشگر فرهنگی هستید و دوست دارید در این منطقه جاذبه‌های دیگری را نیز ببینید، در روستای جواهرده سراغ مسجد آدینه را بگیرید. برخی از اسناد تاریخی می‌گویند که این مسجد بر روی یک آتشکده کهن، بنا شده است.

گورهای تاریخی گبری از دیگر جاذبه‌های فرهنگی جواهرده هستند. این گورهای دو تا سه هزار ساله بر دو نوع‌اند. یکی به گور سردابه‌ای شهرت دارد که شکلی شبیه به اتاق زیرزمینی دارد. در این نوع از گور که تقریباً بزرگ به نظر می‌رسد، لوازم زندگی و ابزار کار فرد دفن شده به خاک سپرده شده‌اند. از دیگر گورهای این منطقه می‌توان به گور خمره‌ای اشاره کرد که فرد دفن شده به صورت جنینی یا نشسته درون خمره قرار گرفته است. آیین‌های دفن مردگان در این منطقه نشان می‌دهد که اقوام گوناگونی در آن زندگی می‌کردند و مبادلات فرهنگی و کالایی با مردم مناطق دیگر نیز داشته‌اند.

سوغاتی دریاچه قو چیست؟

یک یادگاری می‌تواند خاطرات خوب آن سفر را در ذهن شما تداعی کند. از این منطقه هم می‌توانید با خودتان خوراکی‌ها و سبزی‌های تازه، مربا، کلوچه، سبدهای حصیری و… را به‌عنوان یادگاری بیاورید.

اقامت در اطراف دریاچه قو

اقامت در اطراف دریاچه قو
برای شب‌مانی در اطراف این دریاچه می‌توانید از ویلاهای زیبا استفاده کنید – عکاس: مهناز شاکر

اگر دوست دارید در نزدیک‌ترین فاصله تا دریاچه قو، شب را بگذرانید می‌توانید از سوییت‌های رو‌ به دریاچه کمک بگیرید. اما ممکن است آن‌ها خیلی زود پر شوند یا امکانات‌شان برایتان کافی نباشد. در این صورت می‌توانید با رزرو ویلا در جواهرده و رزرو اقامتگاه در جواهردشت، جایی مناسب با قیمت عالی پیدا کنید. علاوه‌بر این‌ها، شهر رامسر و روستاهای اطراف آن نیز، پر از ویلا و اقامتگاه‌ است که می‌توانید با توجه به بودجه و علاقه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

سخن آخر

دریاچه قو شاید خیلی بزرگ نباشد؛ اما برنامه‌های تفریحی، رستوران، آلاچیق‌ها و کافه‌هایش، می‌تواند بخشی از سفرتان را جذاب‌تر کند. از سوی دیگر، آب‌و‌هوای عالی دریاچه، آن‌را خاص‌تر و رویایی‌تر خواهد کرد. برای دیدن دریاچه قو و رزرو اقامتگاه در اطراف آن، سایت اتاقک کنار شماست.

سوالات متداول

دریاچه قو کجاست؟

این دریاچه در 26 کیلومتری رامسر و در نزدیکی روستای جواهرده قرار دارد.

تفریحات دریاچه قو چیست؟

قایق‌سواری، پیاده‌روی دور دریاچه، عکاسی، استفاده از کافه و رستوران و آلاچیق‌های دریاچه قو

بهترین فصل دیدن دریاچه قو کی است؟

بهار و تابستان هوای دریاچه قو بسیار خوب است و زمان بسیار مناسبی برای بازدید از روستا و محوطه‌های اطراف آن است.

در سفر به دریاچه قو چه غذاهایی بخوریم؟

کباب ترش، میرزا قاسمی و باقلاقاتق دارد که با سبزیجات و ادویه‌های اصیل شمالی، برایتان آماده می‌کنند از بهترین غذاهای دریاچه قو است.

2.4/5 - (25 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *