شهرها

معرفی سبزوار | سفری به آخرین شهر سربداران در شرق ایران

استان خراسان رضوی به‌واسطه‌ی قرارگیری بارگاه امام هشتم شیعیان در مشهد، معرّف حضور اکثر ایرانیان است. اما جاذبه‌های گردشگری این استان تنها به مشهد و توابع آن محدود نمی‌شود. سبزوار با داشتن پیشینه‌ای غنی و پرورش بزرگانی چون ابوالفضل بیهقی و محمود دولت آبادی، در حق تاریخ این مرز بوم حق به گردن دارد. از این‌ها گذشته طبیعت بکر، جاذبه‌های تاریخی فراوان و سنت‌های دیرینه این منطقه را محبوب بسیاری از گردشگران کرده است. در کنار لذت از گردش و تفریح، فرصت خرید سوغات سبزوار نیز برای مسافران خبر دو چندان خوبی خواهد بود. اگر با این تعاریف علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با این شهر شدید، معرفی سبزوار را از دست ندهید. امروز قطار وبلاگ اتاقک در یکی از جذاب‌ترین ایستگاه‌ها توقف می‌کند.

سبزوار کجاست؟

معرفی سبزوار

درباره شهر سبزوار می‌توان از جنبه‌های گوناگونی سخن گفت، اما بهتر است ابتدا با موقعیت جغرافیایی این شهر آشنا شویم. در سمت غرب خراسان رضوی یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های این استان قرار دارد. نام این شهر در گذشته بیهق بوده و یکی از خوش‌ آب‌وهواترین مناطق شرق این حساب می‌شده است. سبزوار در غرب نیشابور و جنوب غربی قوچان قرار دارد. همچنین این شهرستان از سه بخش تشکیل شده که درون مساحت ۷٬۲۱۷ کیلومتر مربعی آن، ۳۰۶٬۰۰۰ نفر زندگی می‌کنند. از شهرهای سبزوار نیز می‌توان به جوین، مزینان و تکاب اشاره کرد.

آب و هوای سبزوار

هوای سبزوار

در ادامه‌ی معرفی سبزوار بیایید به سراغ آشنایی با اقلیم این منطقه برویم. اگر چه شهرستان سبزوار در اقلیمی کویری قرار گرفته است، اما از آب‌وهوای خشنی برخوردار نیست. فصل تابستان که گرم‌ترین بازه‌ی زمانی در این ناحیه است میانگین دما به ۲۵ تا ۳۵ درجه می‌رسد. با ورود به فصل پاییز نیز دمای هوا رو به کاهش می‌رود و به میانگین ۱۲ درجه می‌رسد. البته از نظر بارندگی سبزوار شهر پربارانی نیست و بیشترین میزان بارندگی در اسفند ماه خواهد بود که میزان آن ۳۸ میلی‌لیتر است.

بهترین فصل سفر به سبزوار

بهترین فصل سفر به سبزوار

احتمالاً حالا که می‌دانید سبزوار کجاست و چه اقلیمی دارد، پاسخ این سؤال را هم می‌دانید. با توجه به گرمای تابستان و خشکی هوا در زمستان، دو فصل بهار و پاییز بهترین زمان سفر به سبزوار خواهند بود. در نتیجه می‌توانید بدون نگرانی از آفتاب داغ یا سرمای استخوان‌سوز، در تفرجگاه سبزوار بگردید و لذت ببرید.

دیدنی های سبزوار

نوبت به شیرین‌ترین بخش این مقاله می‌رسد. در ادامه‌، سفری مجازی را برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری سبزوار شروع می‌کنیم. آماده باشید که در مقصدهای مختلفی توقف خواهیم داشت.

پناهگاه حیات وحش شیر احمد

پناهگاه حیات و حش احمد سبزوار

طبیعت سبزوار بسیار غنی است و به زیست‌گاه گونه‌های جانوری مختلف تبدیل شده است. اگر ۱۵ کیلومتر از شهر دور شوید به منطقه‌ی حفاظت شده شیر احمد خواهید رسید. در این منطقه جانورانی چون سیاه گوش، خرگوش، آهو، سنجاب زمینی، خارپشت ایرانی و بسیار گونه‌ی دیگر زندگی می‌کنند. این دیدنی سبزوار از یک پوشش گیاهی غنی هم برخوردار است. در این منطقه گیاهانی چون اسکنبیل، خارشتر، گز، اسپند، تاغ و… رشد می‌کنند. اگر می‌خواهید گونه‌های نادر جانوری را ببینید، پناهگاه حیات وحش شیر احمد مشتاق دیدار شما خواهد بود.

روستای طبس

روستای طبس سبزوار

دیدنی‌های سبزوار تنها در درون این شهر محبوس نشده‌اند. اگر هوس استشمام هوای تازه و دیدن مناظره سر سبز را کردید، پس مسیرتان را به سمت روستای طبس کج کنید. اگر چه اسناد موجود تنها ۳۵۰ سال گذشته‌ی این روستا را پوشش می‌دهد، اما بنا بر برخی ادعاها قدمت این روستا به دو هزار سال پیش برمی‌گردد. همچنین به دلیل قرارگیری در ییلاق و وجود قنات‌های پرآب، کشاورزی روستای طبس نیز فعال است. اگر هنگام گردش در روستا با یکی از باغداران زحمت‌کش مواجه شدید، خرید میوه‌های ارگانیک و خوشمزه را از دست ندهید.

یخدان‌های تاریخی سبزوار

یخدان‌های سبزوار

در ادامه‌ی معرفی سبزوار به سراغ یکی از جالب‌‌ترین دیدنی‌های این شهر می‌رویم. در قسمت جنوبی شهر سبزوار یخدان‌هایی به جا مانده از دوران قاجار قرار دارند. هدف از ساخت این بناها نیز ذخیره‌ی آب و تبدیل آن‌ها به یخ، جهت استفاده در فصل گرما بوده است. البته با وجود مقاوت ساختمان یخ‌دان‌ها در مقابل زلزله و سایر عوامل، بسیاری از آن‌ها فرو ریخته‌اند. سایر آثار به‌جای‌مانده نیز نیازمند مرمت هستند و این امر، توجه مسئولان را می‌طلبد.

مسجد جامع سبزوار

مسجد جامع سبزوار

تاریخ سبزوار شاهد رویدادهای فروانی بوده است. احتمالاً نام سربداران را به‌واسطه‌ی کتاب‌های درسی یا تلویزیون شنیده‌اید. در آن زمان سبزوار پایگاه سربداران بود و قدیمی‌ترین مسجد باقی‌مانده در سبزوار نیز متعلق به همان دوره است. معماری ۴٬۰۰۰ متر مربعی بنا و کتیبه‌های آن به‌قدری روح‌نواز است که شما را به همان دوران برمی‌گرداند. اگر به دنبال سفری در تاریخ هستید، پس بازدید از مسجد جامع سبزوار را در برنامه قرار دهید.

سایر جاهای دیدنی سبزوار

جاذبه های دیدنی سبزوار

جاذبه‌های گردشگری سبزوار به موارد بالا محدود نمی‌شود و فهرست کردن آن‌ها زمان زیادی می‌طلبد. از جمله‌ی این نقاط می‌توان به آرامگاه ملا هادی سبزواری، بازار سرپوشیده سبزوار، کاروانسراهای فروان این منطقه، خانه تاریخی عظیمیان، تپه عیدگاه و… اشاره کرد.

راه‌های دسترسی به سبزوار

خوشبختانه برای رسیدن به سبزوار انتخاب‌های فراوانی پیش روی شما وجود دارد. اگر می‌خواهید بدون زحمتی به این شهر برسید، می‌توان با تهیه بلیت هواپیما در فرودگاه این شهر به زمین نشست. همچنین ایستگاه قطار سبزوار توقف‌گاه مسیرهای ریلی متنوعی هست. اگر هم می‌خواهید لذت کنار هم بودن را تجربه کنید، ابتدا خود را به مشهد برسانید که پس از آن، با طی ۲۳۰ کیلومتر به سبزوار خواهید رسید.

سوغات و صنایع دستی سبزوار

صنایع دستی سبزوار

در سفر برای ما خاطرات بسیار خوشی شکل می‌گیرد و یک راه برای حفظ و یادآوری آن، خرید سوغات است. صنایع دستی و سوغات سبزوار نیز از تنوع بسیار زیادی برخوردارند. در زمینه‌ی قالی‌بافی سبزوار بسیار فعال است و محصولات باکیفیتی تولید می‌کند. از دیگر صنایع دستی سبزوار نیز می‌توان به نمدمالی، آهنگری، خراطی و نخ تابی اشاره کرده.

مراکز خرید سبزوار

مراکز خرید سبزوار

برای خرید سوغات سبزوار هیچ‌جا بهتر از بازارهای سنتی این شهر نیست. اگر به بازار حاج زمان یا بازار سرپوش قدم بگذارید علاوه‌بر خرید انواع محصولات محلی، از بازدید این بناهای تاریخی نیز لذت می‌برید. برخی افراد به دنبال محیط‌های مدرن و جدید برای خرید می‌گردند. این دسته نیز می‌توانند سراغ پاساژ ملت سبزوار واقع در خیابان شریعتمداری بروند.

غذاهای محلی سبزوار

غذای محلی سبزوار

در ادامه‌ی معرفی سبزوار نوبت به غذاهای خوشمزه این شهر می‌رسد. برخلاف غذاهای فست‌فود که برای سلامتی مضرند، غذاهای سنتی هم خوشمزه‌اند و هم سالم. اگر می‌خواهید چربی خون خود را کاهش دهید، حتماً اشکنه اوجیج را امتحان کنید. به غیر از این غذا در سبزوار فرصت میل کاچی، دنی، آش جوش بره، قلیه بادمجان، علف ماست و آش قوریتی را نیز خواهید داشت.

رستوران‌های سبزوار

بعد از گشت‌وگذار آدمی گرسنه می‌شود که برای صرف غذا، رستوران‌های باکیفیتی آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما هستند. به علاقه‌مندان غذاهای ایرانی رستوران عادل یا رستوران البرز منوی متنوعی را پیشنهاد می‌دهند. اگر هم  هوس یک فست‌فود چرب را داشتید به سراغ پیتزا پازل، فست فود کاج، فست فود بهارنارنج یا سایر سالن‌های غذاخوری سطح شهر بروید.

دیدنی های سبزوار

اقامت در سبزوار

تا این‌جا متوجه شدیم سبزوار کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد. اگر به دنبال سفر خاطره‌انگیزی می‌گردید، یافتن یک اقامتگاه مناسب ضروری خواهد بود. البته برای اقامت در سبزوار جای نگرانی وجود ندارد. می‌توانید با کمک از اتاقک قبل از حرکت یک اقامتگاه مناسب در سبزوار را پیدا و رزرو کنید. حالا با خیال راحت وسایل خود را جمع کنید و آماده یک سفر به یاد ماندنی شوید.

3.9/5 - (12 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *