شهرها

جاذبه های تاریخی و گردشگری سبزوار

شهر سبزوار کجاست؟ معرفی جاهای دیدنی سبزوار

جاهای دیدنی سبزوار کجاست؟ شهر سبزوار در استان خراسان رضوی قرار دارد. سبزوار از شهرهای بزرگ و تاریخی این استان است. این شهر در زمان حکومت سربداران پایتخت آن‌ها بود. بیهق نام قدیمی این شهر زیبا و کهن و به معنی جای نیکو است.  سفر به سبزوار و بازدید از آثار تاریخی و گشت‌و‌گذار در طبیعت این شهر می‌تواند خاطره‌ای خوش را در ذهن شما به یادگار بگذارد. در ادامه از جاذبه های گردشگردی سبزوار بیشتر برایتان می گوییم.

جاهای دیدنی سبزوار
عکس از هادی دهقانپور

آبشار برغمد یکی از جاذبه های گردشگری سبزوار

روستای بید از توابع شهرستان سبزوار است، در نزدیکی این روستا آبشار برغمد قرار دارد. آبشار برغمد فصلی است و در روزهای گرم تابستان مکان مناسبی برای گردش و استراحت است. برای رسیدن به آبشار باید در حدود ۳۰ دقیقه کوه‌پیمایی انجام دهید. دره‌ای در نزدیکی آبشار قرار دارد که درختان گردو جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده‌اند.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در سبزوار و نزدیک به آبشار غمد در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

آبشار برغمد شهرستان سبزوار
عکس از گوگل

یخدان های تاریخی سبزوار

در قسمت جنوبی سبزوار سه بنای تاریخی مخروطی‌شکل قرار دارد که متعلق به دوران قاجار است و یکی از جاذبه های گردشگردی سبزوار. این بناها برای نگهداری از یخ‌ها ساخته شده بوده  و مصالح آن‌ها از جنس خشت‌و‌گل است. یخ‌های ساخته شده در زمستان را برای استفاده در فصل تابستان در این یخدان‌ها نگهداری می‌کردند. یخ‌دان‌های سبزوار در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

یخدان های تاریخی سبزوار
عکس از میلاد صالح ور

کویر سبزوار

کویر دو شاخ یا کویر سبزوار، در شرق پاک ملی توران و غرب پناهگاه حیات وحش شیراحمد قرار دارد. ارتفاع کویر سبزوار 800 متر از سطح اب‌های آزاد می‌باشد و همین باعث شد که این کویر محل انباشت سیلاب‌ها و هرزآب‌های منطقه شود. بیشتر قسمت‌های کویر سبزوار را زمین‌های پف کرده نمکی پوشانده است و در قسمت شمالی کویر، گنبدهای نمکی دیده می‌شوند. پوشش گیاهی این کویر شامل گیاهان شورپسند مانند اشنان و گز است. گونه‌های جانوری این کویر می‌توان از پستانداران، پرندگان و خزندگان کویری نام برد. مهم‌ترین جانوران کویر سبزوار که از جمله دیدنی های سبزوار نیز به حساب می‌آید، گربه وحشی، عقاب دشتی و سمندر است.

کویر سبزوار، جاهای دیدنی سبزوار
عکس از سایت irandeserts

روستای بلاش آباد

یکی از روستاهای دیدنی سبزوار، روستای بلاش آباد است. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد از آب و هوای مطبوعی برخوردار می‌باشد. آب و هوای مطبوع این روستا باعث شده که به یکی از ییلاقات معروف سبزوار تبدیل شود. روستای بلاش آباد همچنین به دلیل پوشش گیاهی خود از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی سبزوار به حساب می‌آید که گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

کمی بیشتر درباره تاریخ سبزوار، کاروانسرای فرامرزخان

کاروان‌سرای فرامرزخان برای استراحت زائران امام رضا (ع)  در دوران قاجار ساخته شد. سازنده این کاروان‌سرا حاج فرامرزخان سبزواری بوده است. این کاروان‌سرا به رباط کانون نیز شهرت داشت. در پشت حجره‌ها مکانی برای اصطبل در نظر گرفته شده است. در حال حاضر قسمتی از رباط کانون به‌عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاروانسرای فرامرزخان
عکس از IRNA ، محسن بخشنده

مصلی تاریخی سبزوار، جاذبه گردشگری سبزوار

سبزوار در دوره حکومت سربداران، پایتخت بود و در این زمان بناهای و آثار بسیاری در شهر ساخته شد. مصلی سبزوار در آن زمان خانقاه سربداران بود که بعدها با ورود اسلام، این خانقاه به مکانی برای برپایی نمازهای عید استفاده شد. در برخی منابع آمده است که مثلی سبزوار اولین مکان در ایران بوده که نماز جمعه در آن برگزار شد.

بنای مصلی یک چهارطاقی زیباست که بر فراز آن گنبدی قرار دارد و در جلوی آن ایوانی دیده می‌شود. معماری مصلی سبزوار بسیار به معماری دوره صفویه شباهت دارد و قدمت آن به قرن هشتم هجری باز می‌گردد. این مصلی با کاشی‌های معرق و تزئینات گچی خود به یکی از زیباترین جاهای دیدنی سبزوار تبدیل شده است.

مصلی سبزوار، از جاهای دیدنی سبزوار
عکس از ویکی‌پدیا، نام عکاس: Ariaamiri

مسجد جامع سبزوار

یکی دیگر از جاهای دیدنی سبزوار، مسجد جامع سبزوار است. این مسجد جامع به مانند مصلی تاریخی سبزوار متعلق به قرن هشتم هجری است. مسجد جامع شامل صحن، شبستان، ایوان‌های قبله و وراق می‌باشد. ایوان قبله در ضلع جنوبی مسجد قرار دارد و بر بالای آن کتیبه‌ای دیده می‌شود که تاریه 1292 بر روی آن ثبت شده است. بر بالای این ایوان دو مناره نیز وجود دارد. در دو طرف ایوان قبله شبستان‌های به طاق ضربی ساخته شده و در دالان سمت شرقی نیز ایوانی وجود دارد که در آنجا نیز کتیبه‌ای دیده می‌شود. در این کتیبه که به صورت سنگ نوشته است تاریخ 979 و 1136 به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد، بنا متعلق به دوران صفوی است و به دستور شاه طهماسب ساخته شده است.

مسجد جامع سبزوار
عکس از ویکی‌پدیا، عکاس: Ariaamiri

میرمظفر، آتشکده ای فسیلی شهر سبزوار

آتشکده میرمظفر یکی از بناهای باستانی سبزوار است. ساخت این آتشکده مثل بسیاری از آتشکده‌های دیگر ایران متعلق به دوران ساسانی است. آتشکده محل عبادت زرتشتیان بوده است. این بنا به شکل چهار طاقی با سنگ و گچ روی تپه‌ای ساخته شده است . در اطراف آتشکده فسیل‌هایی با قدمت ۱۰۰ میلیون سال پیدا شده.

تشکده میرمظفر
عکس از گوگل

آتشکده خانه دیو

یکی از جاهای دیدنی و تاریخی سبزوار، آتشکده‌ای برجای مانده از دوران ساسانیان است. آتشکده آذربرزین مهر یا خانه دیو یکی از آثار برجای مانده از دوران باستانی ساسانیان می‌باشد. این آتشکده تا دوره سلجوقیان مورد استفاده بوده است. به نظر می‌رسد، برای ساخت آتشکده خانه دیو از آتشکده تخت سلیمان الهام گرفته شده است. معماری این آتشکده بسیار منحصر به فرد می‌باشد و چهارطاقی این آتشکده جزو زیباترین چهارطاقی‌های ایران به شمار می‌رود. آتشکده خانه دیو در یکی صعب‌العبور ترین مناطق کوهستانی سبزوار قرار دارد. این بنا در نزدیکی روستای فشتنق قرار گرفته و بر فراز قله‌ای صخره‌ای ساخته شده است.

خانه باغ اسکویی، تفرجگاهی تاریخی

یکی از آثار ملی ثبت شده در شهر سبزوار خانه باغ اسکویی است. این خانه باغ در دوره قاجار در روستای ابارش ساخته شده است. عمارت اسکویی متشکل از هشتی، مطبخ، آب‌انبار، بادگیر‌خانه و زیرزمین است. نمای خانه با گچ‌بری و آجر تزئین شده است.

خانه باغ اسکویی
عکس از گوگل

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر سبزوار

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در سبزوار و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

5/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *