شهرهاآب و هوابهترین زمان سفرتجربه سفرجاهای دیدنیسوغات و صنایع دستی

درباره شهر ارومیه | شیرین مثل موسیقی عاشیق‌ها

تا سال‌ها شیرینی عید خاله جان من فقط به نقل محدود می‌شد و نقل خانه خاله جان آن‌قدر کلیشه‌ای شده بود که آن را به دست‌مایه‌ای برای شوخی و اذیت کردن مادرم تبدیل کرده بودیم و خواهرها و بردارها قبل از عیددیدنی خانه خاله، حتی مسواک هم بر می‌داشتند و می‌گفتند که با آن همه نقلی که باید به‌زور با چای، بدون چای، قبل شام و بعد شام بخوریم، حتماً لازم می‌شود.

برای من ته‌تغاری و خردسال نقل یک خوراکی جادویی بود و هنوز هم نمی‌فهمم که چطور می‌شود این همه مزه و شیرینی را در چنین چیز کوچکی جا داد و وقتی این خوراکی را در دهانت می‌گذاری، هر جای جهان که باشی بی‌اختیار یک سفر کوتاه به ایران خواهی داشت.

بعدها که فهمیدم نقل‌های خانه خاله سوغات ارومیه بوده، هر بار که این شیرینی جادویی را می‌خورم یک سفر کوتاه به ارومیه می‌روم و خاطرات آن آبان بارانی که چند روزی را در این شهر گذارندم برایم زنده می‌شود.

درست است که ارومیه وسعت کمی ندارد؛ اما وسعت حدوداً 10 هزار هکتاری آن برای این همه تاریخ، فرهنگ و هنر کوچک است و بی‌راه نیست اگر بگوییم این شهر مثل نقل‌هایش جادویی است. در این مقاله قرار است تجربه سفر من و اتاقکی‌ها به شهر ارومیه را بخوانید و با این شهر، جاهای دیدنی، سوغاتی‌ها و غذاهایش بیشتر آشنا شوید.

ارومیه کجاست؟

دیدنی های ارومیه
شهر آبشارها، دریاچه‌ها و دره‌ها

ارومیه مرکز و یکی از شهرهای زیبای استان آذربایجان غربی است و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران نیز به حساب می‌آید. قدمت ارومیه به حدود 2 هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد و یکی از 19 شهر تاریخی ایران است که بعضی از آثار باستانی آن در فهرست آثار جهانی یونسکو دیده می‌شود.

طبق آخرین سرشماری (سال 1395) ارومیه حدود 736 هزار نفر جمعیت داشته که آن را در رده دهم پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران قرار داده است. از نظر جغرافیایی هم این شهر از شمال به سلماس، از جنوب به شهر نقده، از شرق به دریاچه ارومیه و از غرب به شهرها و روستاهای هم مرز با کشور ترکیه محدود شده است.

ارومیه در زبان‌های باستانی «شهر آب» معنی می‌دهد؛ چون از ترکیب 2 کلمه «اور» به معنی شهر و «میه» به معنای آب تشکیل شده است.

تاریخچه ارومیه

این شهر تاریخی از چند نظر شهر اولین‌ها محسوب می‌شود؛ چون اولین بیمارستان مدرن، اولین مرکز آموزش پزشکی ایران، اولین شبکه محلی و اولین نشریه محلی ایران در ارومیه تأسیس شده است.

بسیاری از مورخان معتقدند که ارومیه محل تولد زرتشت پیامبر ایران باستان است؛ چون بر اساس اوستا زرتشت در کنار رودخانه داییتا در آذربایجان غربی به پیامبری برگزیده شده و دعوت خود را از حاشیه غربی دریاچه چی چست (نام قدیمی دریاچه ارومیه) شروع کرده است.

آثار باستانی کشف شده از تپه‌های باستانی این شهر نشان‌دهنده این است که ارومیه حتی پیش از دوران مادها مسکونی و شهر بوده و می‌توان آن را یکی از نقاط آغاز تمدن باستانی ایران دانست.

ارومیه یکی از شهرهای مرزی مهم در طول تاریخ حکومت‌های مخالف بوده و به همین دلیل تنوع فرهنگی بالایی به دلیل حضور آشوری‌ها، ارمنی‌ها، مسیحیان و کردها داشته است. مهاجرت هزاران پناهجوی ارمنی که به دلیل نسل‌کشی ارامنه توسط عثمانی‌ها در اوایل قرن بیستم این شهر را برای زندگی انتخاب کردند، باعث شد که ارومیه تا مدت‌ها به یکی از مهم‌ترین شهرهای مسیحی‌نشین ایران تبدیل شود و حتی دولت واتیکان هم در آن کنسولگری افتتاح کند.

ارومیه یکی از شهرهای مهم و تأثیرگذار در دوران مشروطه، جنگ جهانی اول و دوران معاصر بوده است و تا پیش از حکومت پهلوی اول بین مسیحیان، روس‌ها و مسلمانان دست‌به‌دست می‌شد.

فرهنگ و آداب و رسوم ارومیه

همان‌طور که احتمالاً حدس می‌زنید، مردم ارومیه به زبان ترکی آذربایجان صحبت می‌کنند که لهجه آن‌ها کمی با تبریزی‌ها متفاوت است. در این شهر اقوام کرد، آشوری و ارمنی هم زندگی می‌کنند که به ترتیب به زبان‌های کردی با لهجه کرمانجی، سریانی و ارمنی صحبت می‌کنند.

این شهر هنوز تنوع فرهنگی بالایی دارد و با وجود اینکه اکثریت جمعیت آن را آذری‌های شیعه تشکیل می‌دهند؛ اما مسیحیان و کردها هم از اقلیت‌های مهم آن به شمار می‌روند و تعداد مسلمانان سنی هم در این شهر کم نیست.

تمامی اقوامی که در بالا نام بردیم مراسم مذهبی خاص خود را در صلح و صفا در این شهر برگزار می‌کنند و به همین دلیل در هر زمانی از سال که به این شهر سفر کنید، شانس دیدن یکی از این آداب و رسوم را خواهید داشت.

مهم‌ترین هنری که در شهر ارومیه رواج دارد، موسیقی عاشیقی است که به عنوان یک اثر ملی ملموس به ثبت رسیده است و گروه‌های عاشیق در خیابان‌ها، قهوه‌خانه‌ها و جشن‌های مهم ملی و مذهبی به اجرا می‌پردازند. اگر از دیدن اجراهای فی‌البداهه ماریاچی‌های مکزیکی لذت می‌برید، مطمئن باشید که تماشای اجرای گروهی عاشیق‌ها لذت دوچندانی برای شما دارد؛ حتی اگر زبان آذری را بلد نباشید.

شهرها و روستاهای ارومیه

ارومیه مرکز شهرستان ارومیه هم محسوب می‌شود و علاوه بر دریاچه ارومیه، با چند شهر کوچک مثل قوشچی، سیلوانه، سِرو و نوشین شهر همسایه است که اکثر آن‌ها از شهرهای مرزی ایران محسوب می‌شوند. این شهرستان علاوه بر 5 بخشی که را در بالا نام مراکز آن‌ها را آوردیم، 20 دهستان هم دارد که فهرست زیر معروف‌ترین و مهم‌ترین روستاهای آن را نشان می‌دهد:

  • قولنجی
  • قره‌باغ
  • بند
  • بالانج
  • گوگ تپه
  • توپراق قلعه
  • ریحان‌آباد
  • بابا رود
  • دیزج دول

اقتصاد ارومیه

موقعیت جغرافیایی ارومیه از قدیم باعث شده تا اوضاع بازرگانی در این شهر مطلوب باشد و در واقع این شهر همیشه یکی از مراکز گمرکی مهم برای صادرات و واردات کالا در غرب کشور بوده است.

بیشتر مردم ارومیه از طریق تولید و فروش محصولات کشاورزی، لبنیات، صنایع‌دستی و سوغاتی و همچنین خرید و فروش کالا در بازارچه‌های مرزی فعالیت می‌کنند. انگور، سیب و فرش از مهم‌ترین محصولات این شهر محسوب می‌شوند و فرش‌بافی هم یکی از راه‌های امرارمعاش در ارومیه است.

آب و هوای ارومیه

شهر ارومیه مانند تمامی شهرهای استان آذربایجان غربی و به دلیل داشتن ارتفاع 1332 متری از سطح دریا، آب‌وهوای کوهستانی دارد. تابستان‌های این شهر نسبتاً معتدل و زمستان‌های آن سرد و برفی است و به یخ‌بندان‌های 120 روزه شهرت دارد.

میزان بارندگی در ارومیه از آبان تا خرداد زیاد است و محدود شدن آن به دشت ارومیه، به ایجاد تعادل در آب و هوای فصول گرم آن کمک می‌کند.

بهترین زمان سفر به ارومیه

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، شهر ارومیه شهری سردسیری است. بهترین زمان سفر به این شهر از نظر آب‌وهوا از اوایل تیرماه تا اوایل شهریور است. میزان متوسط دمای هوای ارومیه در این ماه‌ها تقریباً ۲۴ درجه سانتی‌گراد است؛ البته دمای این شهر در ماه‌های تابستان به ۳۱ الی ۳۲ درجه هم می‌رسد.

البته اگر مثل من بخواهید مراکز دیدنی و تاریخی را خالی از توریست ببینید و میانه‌تان با باران و برف هم خوب باشد، ارومیه در مهر و آبان هم برای شما دیدنی است.

جاهای دیدنی ارومیه

ارومیه از دوران باستان مورد توجه پادشاهان و شاهزادگان بوده است، به همین دلیل اکثریت جاهای دیدنی ارومیه را آثار تاریخی تشکیل می شدهند. همچنین ارومیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است. در ادامه، به مهم‌ترین دیدنی‌های ارومیه می‌پردازیم:

دریاچه ارومیه

یکی از معروف‌ترین و البته محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ارومیه، دریاچه ارومیه است. این دریاچه بزرگ‌ترین و شورترین دریاچه ایران و دومین دریاچه آب شور جهان به حساب می‌آید. مردم محلی روایت‌های و افسانه‌های بسیاری در مورد دریاچه ارومیه دارند که این روایت‌ها نیز جزء آثار ناملموس این استان به حساب می‌آیند.

متأسفانه این دریاچه در حال حاضر دیگر آن وسعت و عظمت سابق را ندارد و نفس‌های آخر خود را می‌کشد و هر روز شایعات مختلفی در مورد مرگ کامل آن می‌شنویم. یک مسیر ارتباطی روی دریاچه ارومیه احداث شده که 2 استان آذربایجان شرقی و غربی را به یکدیگر متصل می‌کند  و در صورت پر آب بودن دریاچه، رانندگی روی آن می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش و به‌یادماندنی باشد.

آدرس دریاچه ارومیه: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، جاده دریا

مسجد جامع ارومیه

نمایی از کنار مسجد جامع ارومیه
قدمت این بنا به دوره ایلخانی می‌‎رسد

یکی از آثار  تاریخی و دیدنی ارومیه، مسجد جامع ارومیه است. مسجد جامع ارومیه در زمان ایلخانیان ساخته شده و قدمت آن به قرن هفتم هجری قمری باز می‌گردد. از مهم‌ترین بخش‌های این مسجد، محراب آن است که گچ‌بری‌های خاص و دیدنی دارد و یکی از زیباترین آثار هنری معماری دوران مغول به حساب می‌آید. این مسجد جامع در نزدیکی بازار شهر ارومیه قرار دارد و همین موقعیت باعث شده تا از 3 سمت به معابر اصلی راه داشته باشد.

آدرس مسجد جامع ارومیه: آذربایجان غربی، ارومیه، میدان ولایت فقیه، خیابان اقبال، نرسیده به بلوار عطایی، مجاور بازار ارومیه

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو در روز
این دریاچه به مرز ترکیه نزدیک است.

یکی دیگر از دیدنی‌های ارومیه، دریاچه مارمیشو است. این دریاچه در 45 کیلومتری غرب شهر ارومیه قرار دارد و در میان کوه‌های مجاور مرز ایران و ترکیه واقع شده است. دریاچه مارمیشو به دلیل داشتن انواع آبزیان، محل مناسبی برای ماهیگیری است؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل ماهیگیری بیش از حد، این فعالیت ممنوع اعلام شد.

البته آبزیان تنها گونه‌های جانوری این دریاچه نیستند و در مجاورت آن می‌توانید روباه، گرگ و خرگوش را با دوربینتان شکار کنید. همچنین در نزدیکی این دریاچه مراکز پرورش زنبور هم وجود دارد که می‌توانید عسل ساخته شده در این منطقه را به عنوان سوغات بخرید.

آدرس دریاچه مارمیشو: آذربایجان غربی، ارومیه، 45 کیلومتری شمال غربی ارومیه

خانه جنرال ارومیه

خانه‌های جنرال ارومیه، از بناهای تاریخی بازمانده از دوران قاجار هستند که حدود 200 سال قدمت دارند. خانه‌های جنرال ارومیه متعلق به یکی از فرماندهان نظامی فتحعلی‌شاه قاجار به نام ژنرال عسگرخان عبدالمالکی بوده و یک مسجد با نام مسجد جنرال و یک حسینیه هم در این مجموعه قرار دارد.

آدرس خانه‌های جنرال: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان عسگرخان

آبشار شملکان

آبشار شملکان دز نزدیکی شهر ارومیه
این ابشار پاتوق مردم ارومیه هم هست.

یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر زیبای ارومیه، آبشار شملکان است. این آبشار زیبا در نزدیکی روستای شملکان در محله کردنشین ارومیه قرار دارد. در فصل بهار این آبشار و طبیعت اطراف آن بسیاری دیدنی است و می‌تواند تجربه سفر به بهشت را برای شما به ارمغان بیاورد. روستای زیبا و تاریخی آغسقال هم در نزدیکی آبشار شملکان واقع شده و بازدید از آن هم خالی از لطف نیست.

نحوه دسترسی به این روستا از روستای بند است که پاتوق مردم ارومیه هم محسوب می‌شود و سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های متعددی دارد. مسیر دوم هم از دامنه‌های روستای سیر می‌گذرد و نسبت به مسیر قبلی کوتاه‌تر است. در این مسیر هم می‌توانید از طبیعت زیبای روستای سیر لذت ببرید.

آدرس آبشار شملکان: آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، جاده روستای بند

خانه انصاری ارومیه

پنجره‌ها و در‌ها فیروزه‌ای خانه انصاری ارومیه
قدمت این بنا به دوران قاجار می‌رسد.

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی ارومیه در دوران قاجار، خانه انصاری است. این بنا بین سال‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ هجری قمری ساخته شده است و متعلق به فردی با نام بابک جعفری بوده که پس از مرگش به دخترش بدرالملوک ارث رسید. سیف‌الله‌خان انصاری خانم بدرالملوک بود که باعث شد نام خانه انصاری‌ها را از روی نام او انتخاب کنند.

معماری این بنا به سبک سنتی ایرانی است و وقتی وارد آن می‌شوید، پنجره‌های فیروزه ای اطراف حیاط که قسمت بالای آن‌ها گنبدی‌شکل و دارای شیشه‌های رنگی است، شما را جادو می‌کنند.

آدرس خانه انصاری ارومیه: استان آذربایجان غربی، ارومیه، میدان امام حسین (ع)، خیابان مدنی دو، کوچه انصاری

پارک جنگلی شیخ تپه

پارک جنگلی شیخ تپه ارومیه در روز
این پارک جنگلی به کل شهر ارومیه مشرف است

پارک جنگلی شیخ تپه با وسعت 44 هکتار در جنوب شرقی ارومیه قرار دارد. این پارک جنگلی در مجاورت تپه‌ای باستانی با همین نام قرار دارد و نام خود را از آن گرفته است. پارک جنگلی شیخ تپه از زیباترین و محبوب‌ترین دیدنی‌های ارومیه به حساب می‌آید.

این پارک جنگلی چشم‌اندازی زیبا به تمامی قسمت‌های شهر ارومیه دارد و مجهز به شهربازی، رستوران و کافه است.

آدرس پارک جنگلی شیخ تپه: استان آذربایجان غربی، ارومیه، کوی دادگستری، بلوار نبوت، خیابان تمکین وش، خیابان شیخ تپه

شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه از نمای جلو و در روز
این بنا از بالا شبیه به عقابی با بال‌های گشوده است.

ساختمان شهرداری ارومیه یکی از شاخصه‌های اصلی و نمادهای شهر ارومیه است. این ساختمان در سال ۱۳۰۷ به دستور پهلوی اول ساخته شد و متأسفانه در سال ۱۳۲۰ توسط روس‌ها بمباران شد و در پی آن بخشی از نمای جنوبی از بین رفت. طراحی این بنا را آلمانی‌ها انجام دادند و شهرداری ارومیه را به شکل عقابی با بال‌های گشوده ساختند تا نماد کشورشان باشد.

آدرس شهرداری ارومیه: استان آذربایجان غربی، ارومیه، بهشتی، بلوار مدرس، میدان ایالت

بازار ارومیه

نمای داخلی بازار سنتی ارومیه
یکی از بازارهای سنتی بزرگ ایران!

بازار ارومیه قلب تجاری ارومیه است. در بازار ارومیه بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به حمام‌های سنتی (آخوند، تجلی، قائم و قراجه) و کاروان‌سراهای تاریخی اشاره کرد. همچنین راسته مسگران، چاقوسازان، زرگران، فرش‌فروشان، بذر فروشان، بلور فروشان، کفاشان و عطاران از مهم‌ترین راسته‌های بازار ارومیه هستند و در یک کلام در این بازار هم همانند سایر بازارهای سنتی می‌توانید همه چیز پیدا کنید.

آدرس بازار ارومیه: استان آذربایجان غربی، ارومیه، بازار باش، خیابان برق، خیابان امام

دره شهدا

دره شهدای ارومیه
این دره سبز در محور جاده ارومیه- اشنویه قرار دارد.

دره شهدا یکی از نواحی سرسبز، طبیعی و زیبای شهر ارومیه است. رودهای جاری در دره شهدا باعث شده که این دره سرسبز باشد و پوشش گیاهی آن محل زندگی حیوانات بسیاری است. این دره با مساحتی حدود ۳۵ هزار هکتار در محور جاده ارومیه- اشنویه در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه در استان آذربایجان غربی قرار دارد. دره شهدا شکار ممنوع است و از سال ۱۳۷۶ قوچ و میش‌های در حال انقراض در آن نگهداری می‌شوند.

آدرس بازار ارومیه: استان آذربایجان غربی، 35 کیلومتری جنوب غربی ارومیه

آبشار سلوک

آبشار سلوک ارومیه در روز
برای رسیدن به آبشار سلوک حدود یک ساعت پیاده‌روی در پیش دارید.

آبشار سلوک ارومیه در روستای سلوک و در فاصله ۳۲ کیلومتری غرب شهر ارومیه در تپه‌های سرسبز نوار مرزی ایران و ترکیه جاری است. آبشار سلوک از دامنه‌های کوه دره‌رش قابل‌مشاهده است.

دره منتهی به این آبشار چشم‌اندازی فوق‌العاده دارد. ارتفاع آبشار سلوک حدود ۷۶ متر است و آب آن از برف‌های کوه سلوک در رشته‌کوه‌های زاگرس تأمین می‌شود. یکی از نکات جالب درباره این آبشار این است که به‌صورت پلکانی به سمت روستا حرکت می‌کند.

برای رسیدن به آبشار سلوک حدود یک ساعت پیاده‌روی در پیش دارید. از منطقه‌ای که این آبشار در آن قرار دارد به منظور کوهنوردی و طبیعت‌گردی نیز استفاده می‌شود.

آدرس آبشار سلوک: استان آذربایجان غربی، شهرستان ارومیه، جاده انهر-سولیک

کلیسای سنت ماری (ننه‌مریم) ارومیه

می‌گویند هر مکانی که اعتقادات سفت و سختی در آن جریان دارد، آرامش به همراه می‌آورد و کلیسای سنت ماری ارومیه هم یکی از همین مکان‌ها است که یک مکان تاریخی هم محسوب می‌شود و آن‌قدر قدمت دارد که عنوان دومین کلیسای قدیمی جهان را از آن خود کرده است.

این آثار باستانی با نام شرق آشور هم شناخته می‌شود و یکی از عبادتگاه‌های آشوریان ارومیه است که فراز و نشیب‌ها و وقایع تاریخی زیادی را به خود دیده و برخی معتقدند که در زمان ساسانیان ساخته شده است.

در کلیسای سنت ماری ارومیه 3 قبر وجود دارد که می‌گویند متعلق  به 3 موبد زرتشتی است که در زمان تولد عیسی مسیح خودشان را به اورشلیم رساندند و معتقد بودند پیامبر مسیحیان همان منجی موعود زرتشتیان است.

آدرس کلیسای سنت ماری ارومیه: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک

سوغات و صنایع‌دستی ارومیه

سوغات ارومیه
انواع حلواهای سنتی ارومیه

یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های شهر ارومیه، نقل ارومیه است. نقل ارومیه با طعم‌های مختلفی مانند: بیدمشک، زعفران، گل محمدی دارچین، زعفران، وانیل و میوه‌ای در بازار موجود است که در بعضی از انواع آن مغز گردو هم وجود دارد. از دیگر سوغاتی‌های خوشمزه ارومیه می‌توان به حلوای هویج و حلوای گردو اشاره کرد که شیره انگور ماده اصلی آن‌ها است.

به جز نقل و حلوا، می‌توانید عرقیجات این شهر مثل عرق بهارنارنج، گلاب، بومادران، برگ بید، برگ گردو، بابونه، پونه و ترخون و همچنین نان‌های سنتی تنوره‌چره و یخاچره را به عنوان سوغاتی خوردنی با خود به شهرتان ببرید.

از صنایع‌دستی ارومیه هم می‌توان به گلیم، ظروف سفالی و معرق‌کاری شده، جاجیم، وسایل چوبی، منبت‌کاری و فرش اشاره کرد.

غذاهای محلی ارومیه

تنوع غذاهای محلی ارومیه به همان اندازه تنوع قومیتی در این شهر است و در میان آن‌ها برای هر طبع و سلیقه‌ای یک گزینه مناسب پیدا می‌شود. طرفداران آش و سوپ می‌توانند آش کلم، آش کلم (همان رتخلی یا تورشولی آش) و آش دوغ ارومیه را میل کنند و کباب بازها هم می‌توانند سراغ گشنیز کباب را از رستوران‌ها بگیرند. فهرست زیر دیگر غذاهای محلی مشهور ارومیه را نشان می‌دهد:

  • شورجه اورمیه
  • دلمه برگ مو
  • اورمیه خورشته (خورشت لوبیای ارومیه)
  • گیزاتما
  • گوزلَمه

رستوران‌های ارومیه

اگر می‌خواهید در بین گشت و گذارتان در میان امکان تاریخی و جاذبه‌های طبیعی متنوع ارومیه لحظه‌ای استراحت کنید و با خوردن غذاهای محلی ارومیه انرژی بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً سری به رستوران‌های زیر بزنید:

رستوران سنتی کشکول

همان‌طور که از نام آن حدس می‌زنید، رستوران کشکول غذاهای سنتی ایرانی و محلی ارومیه را سرو می‌کند و در میان غذاهای آن دلمه، کشک‌بادمجان، دیزی، نوشیدنی‌های سنتی و چاشنی‌هایی مثل سالاد شیرازی و زیتون‌پرورده هم دیده می‌شود که تمامی آن‌ها را در ظروف سنتی و زیبا میل خواهید کرد.

آدرس رستوران سنتی کشکول ارومیه: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان برق، بعد از ساختمان فرمانداری، نرسیده به تقاطع دانشکده، نبش کوی بهار

رستوران دیاکو

اگر طبعتان زیاد با غذاهای محلی و سنتی جور نیست و دوست دارید در محیطی امروزی‌تر و شیک‌تر غذا بخورید، رستوران دیاکو ارومیه را انتخاب کنید. این رستوران به کباب‌ها و استیک‌هایش شهرت دارد و علاوه بر غذاهای سنتی، غذاهای فرنگی هم در منوی آن موجود است. این رستوران بهترین انتخاب برای جمع‌هایی است که در مورد غذا تنوع سلیقه زیادی دارند.

آدرس رستوران دیاکو ارومیه: آذربایجان غربی، ارومیه، بلوار جام جم، بین خیابان‌های گلشهر ۱ و ۲

رستوران ایتالیایی و ترکی سوپراستار

اگر در یک شهر تاریخی و سنتی هوس فست‌فود کردید، می‌توانید رستوران سوپراستار را برای صرف غذا انتخاب کنید. در رستوران سوپراستار ارومیه انواع فست‌فود (پیتزا و همبرگر)، پاستا و غذاهای ترکی در فضایی مدرن و امروزی سرو می‌شود.

آدرس رستوران ایتالیایی سوپراستار: آذربایجان غربی، ارومیه، بلوار امام علی، روبه‌روی پارک دانشجو، بین خیابان درستکار و بلوار مولوی

مراکز خرید ارومیه

اگر دوست دارید هنگام خرید از معماری مرکز خرید هم لذت ببرید و از دالانی به دالان دیگر به دنبال چیزی که می‌خواهید بخرید بگردید و در هر دالان یک صنف جدید کشف کنید، بهترین گزینه برای شما همان بازار سنتی ارومیه است که کمی بالاتر در مورد آن صحبت کردیم.

اگر به دنبال مراکز خرید مدرن‌تر هستید، حتماً به پاساژهای میلاد نور، برلن، تورک مال ارومیه، پردیس، بازارچه برلیان و جلالی اول شمالی سری بزنید. ازآنجایی‌که ارومیه یک شهر مرزی است و امکان دارد بتوانید کالاهای وارداتی را با قیمت‌های مناسب‌تر در آن پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از مراکز خرید آن بازدید کنید.

اقامت در ارومیه

اتاقک بیش از 40 اقامتگاه در شهرهای استان آذربایجان غربی دارد که بیشتر آن‌ها در شهر ارومیه و اطراف آن قرار دارند. تنوع این اقامتگاه‌ها بالا است و در میان آن‌ها انواع ویلا، آپارتمان، سوئیت، اقامتگاه بوم‌گردی، مهمان‌سرا و … وجود دارد و می‌توانید موردی که با بودجه و سلیقه شما هماهنگی بیشتری دارد را رزرو کنید.

البته در این شهر هتل‌های متعددی هم وجود دارد که معمولاً هزینه اقامت در آن‌ها زیاد است و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که برای اجاره روزانه خانه و سوئیت در ارومیه از اتاقک کمک بگیرید.

راه‌های دسترسی به ارومیه

در این قسمت به شما می‌گوییم که چگونه با خودروی شخصی، هواپیما، قطار و اتوبوس به ارومیه سفر کنید:

سفر به ارومیه با خودروی شخصی

سفر به ارومیه از شهری مثل تهران، به حدود 10 ساعت رانندگی مداوم نیاز دارد که معمولاً کمتر کسی این کار را انجام می‌دهد و با احتساب زمان‌های توقف، باید نیمی از یک روز را برای سفر به ارومیه با خودروی شخصی کنار بگذارید. مسیر تهران تا ارومیه 765 کیلومتر است و از شهرهای قزوین، ابهر، زنجان و تبریز می‌گذرد.

سفر به ارومیه با هواپیما

ارومیه یک فرودگاه بین‌المللی با نام فرودگاه شهید باکری دارد که علاوه بر شهرهای داخلی، می‌توانید از آن به ترکیه، مالزی، امارات، گرجستان و کشورهای اروپایی هم سفر کنید. سفر هوایی از تهران به ارومیه حدود 1 ساعت و 10 دقیقه و از شهری مثل مشهد حدود 1 ساعت و نیم طول می‌کشد و با این حساب، سفر هوایی آسان‌ترین روش سفر به ارومیه است که البته هزینه بیشتری هم نسبت به روش‌های دیگر دارد.

سفر به ارومیه با قطار

ارومیه یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن کشور را دارد که از طریق راه‌آهن سراسری به شهرهای تهران، مشهد، یزد، اصفهان، تبریز، بندرعباس، قم، کرمان، شیراز و … متصل شده است. سفر با قطار به ارومیه از شهر تهران حدود 14 ساعت طول می‌کشد.

سفر به ارومیه با اتوبوس

ارزان‌ترین و البته طولانی‌ترین روش سفر به ارومیه، استفاده از اتوبوس است. اتوبوس‌های بین‌شهری در پایانه مسافربری بین‌شهری ارومیه که در خیابان هفت‌تیر این شهر قرار دارد توقف می‌کنند و در این پایانه تقریباً برای تمامی مراکز استان‌ها و شهرهای مهم کشور اتوبوس و تاکسی وجود دارد.

نکاتی که در سفر به ارومیه لازم است بدانید

برای سفر به ارومیه حتماً حواستان به نکات زیر باشد:

  • درست است که ارومیه تنوع فرهنگی بالایی دارد؛ اما بهتر است هنگام سفر به این شهر به اعتقادات و آداب و رسوم اهالی آن احترام بگذارید.
  • درصورتی‌که می‌خواهید در فصل بهار و تابستان به ارومیه سفر کنید، حتماً از چند هفته قبل بلیت اتوبوس، قطار یا هواپیما را تهیه کنید.
  • مسیر تهران تا ارومیه بسیار طولانی است و اگر می‌خواهید با خودروی شخصی از این شهر به ارومیه بروید، پیش از سفر از سلامت خودروی خود اطمینان حاصل کنید.
  • پیش از رفتن به اماکن تاریخی، حتماً زمان بازدید آن‌ها را بررسی کنید.
  • برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی، عقل حکم می‌کند که کفش و لباس مناسب و آب و خوراکی همراه خود ببرید.
  • میزان آلودگی هوا در ارومیه به اندازه سایر کلان‌شهرهای کشور است و به‌تازگی ریزگرد و گردوخاک دریاچه ارومیه نیز به آن اضافه شده است. به همین دلیل بهتر است حتماً ماسک با خودتان ببرید.

سخن آخر

در این مقاله به یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و جهان سفر کردیم؛ شهر ارومیه که به دلیل حضور مسلمانان شیعه و سنی، مسیحی‌ها، آشوری‌ها، آذری‌ها و کردها تنوع قومیتی و فرهنگی بالایی دارد و همیشه حضور مؤثری در تاریخ سرزمین ما داشته است. بعد از آشنایی با تاریخچه این شهر، با جاهای دیدنی، وضعیت آب‌وهوا و مسیرهای دسترسی به آن آشنا شدیم و فهمیدیم که در این شهر برای شکم گردی به کدام رستوران‌ها برویم و کدام غذاهای مخلی را امتحان کنیم. همچنین یاد گرفتیم که برای اجاره ویلا و سوئیت ارزان در این شهر چه‌کار کنیم.

سؤالات متداول درباره ارومیه

ارومیه کجاست؟

ارومیه در شمال غرب کشور قرار دارد و مرکز استان آذربایجان غربی است.

بهترین زمان سفر به ارومیه کی است؟

فصل تابستان

معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه کدامند؟

دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو، کلیسای سنت مری (ننه‌مریم)، خانه انصاری، آبشار شملکان

معروف‌ترین رستوران‌های ارومیه کدامند؟

رستوران دیاکو، رستوران سنتی کشکول، رستوران ایتالیایی و ترکی سوپراستار

چطور به ارومیه برویم؟

سفر به ارومیه با استفاده از قطار، هواپیما، اتوبوس، تاکسی و خودروی شخصی امکان‌پذیر است.

4.4/5 - (36 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

‫28 دیدگاه ها

  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها ❤ یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین ترک❤

  2. ارومیه قلب آذربایجان 💓
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز 💓شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید 💓
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز 💓
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید 💓
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران 💓
    یاشاسین آذربایجان 💓
    یاشاسین اورمیه 💓

    URMİA ❤AZERBAYCAN

  3. ارومیه قلب آذربایجان 💙❤💚
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤

  4. ارومیه قلب آذربایجان ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ارومیه
    URMİA ❤AZERBAYCAN

  5. ارومیه قلب آذربایجان خاک ابدی ترکا 💙💚❤
    یاشاسین آذربایجان 💞یاشاسین ارومیه

  6. ارومیه قلب آذربایجان ❤
    ارومیه جان آذربایجان ❤
    ارومیه خاک آذربایجان ❤

    URMİA ❤ AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین ارومیه

    1. ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها
      یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین ترک ❤

  7. ارومیه قلب آذربایجان ❤
    ارومیه جان آذربایجان ❤
    ارومیه خاک آذربایجان ❤

    URMİA ❤ AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    URMİA ❤AZERBAYCAN

    یاشاسین آذربایجان ❤ یاشاسین ارومیه

  8. ارومیه قلب آذربایجان 💙❤💚
    یاشاسین ارومیه یاشاسین آذربایجان

  9. عزیزانی که این مقاله رو میخونید باید واقعیت رو هم بدونین این شهر یعنی اورمیه یک شهر کاملا تورک نشینه ولی خب اقلیتی هم مسیحی و کرد مهاجر از اطراف داره که همه این اقلیت ها ده درصد اورمیه هم نمیشن که این وضعیت تقریبا تو همه شهر های ایران وجود داره هر شهری اقلیت های خاص خودش رو داره ولی هیچ شهری اقلیت هاش به اندازه اقلیت کرد ساکن در اومیه پر رو تشریف نداره شما هر تاریخ و نشانی از اورمیه و عقبه اون نگاه کنید مال تورک هاست در حالی که هیچ نشانی از کرد در این منطقه آذربایجان وجود نداره ارومیه علاوه بر اقلیت کرد اقلیت مسیحی هم داره ولی اونا با صاحبان اصلی شهر یعنی تورک مشکلی ندارن چون میدونن اینجا اقلیت بوده و زندگی عادیشون رو دارن اما کرد ها به دلیل نژاد پرستی بی خودی که دارن سعی در تحریف و تبلیغات دروغ واسه شهر های آذربایجان دارن تا مثلا به ذهن ناقص خودشون جای در این شهر واسه خودشون درست کنن در حالی که واقعیت کاملا مشخصه همه هم میدونن که اورمیه اگه با آمار دقیق هم بگی بیش از 90 درصدش تورک هستن کافیه یه بار یه نفر بیاد اورمیه و تو شهر بچرخه تا خودش کاملا متوجه بشه پس بیخودی تو فضای مجازی نژاد پرستی نکنیم اورمیه شهر تورک نشینه و تقریبا با تبریز بزرگترین شهر های آذربایجان رو تشکیل میدن هر مهاجری هم که در اورمیه هست و از این واقعیت ناراحته نژاد پرست هستش و راه های اورمیه هم بازه میتونه تشریف ببره اقلیمک شمال عراق که اونجا هم باز ماله کردها نیست کردها تو منطقه به اصطلاح خوشون هم جمعیتی ندارن . با تشکر یاشاسین اورمیه یاشاسین آذربایجان یاشاسین ایران عزیز

    1. ارومیه قلب آذربایجان ❤
      یاشاسین آذربایجان ❤
      یاشاسین اورمیه ❤

    2. متن تو نشانه‌ی شخصیت متعصب توست نصف ارومیه کورد هست و ارامنه و مسیحی های عزیز هم در این شهر زندگی می کنندو ارومیه به شهر اقوام و ادیان معروف است که با هم به خوبی زندگی می کنند

      آدم روانی مثل تو باید این دهن شو ببنده

      پس دیگه حرف نزن

      1. پانکرد عراقی مهاجر که زمان جنگ وارد خاک آذربایجان شدین گوشاتو خوب باز کن چون فقط یه بار میگم بالای 90 درصد ارومیه ترکه و آذربایجانی هست و چند درصدی اقلیت مهاجر عراقی داره که زمان جنگ تحمیلی از ترس حملات صدام وارد خاک مقدس آذربایجان شدن مهاجری بخواد به خاک ارومیه و آذربایجان چپ نگاه کنه نابودش میکنیم این گوی و این میدان در طول تاریخ گنده تر از شماها نتونستن به خاک آذربایجان و ارومیه چپ نگاه کنند شما اکراد مهاجر عراقی که جای خود دارید حتی اون سینان داش سنندج جعلیتون هم جزیی از خاک آذربایجانه از مرز ترکی باشماق سنندج گرفته تا رودخانه قزل اوزون بزرگترین رودخانه استان سنندج خاک آذربایجان هست که بالای 60 درصد استان سنندج ترک و‌ شیعه هستند از شهرهای بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز کامیاران گرفته تا روستاهای ترک نشین استان سنندج‌ سینان داش آذربایجان ❤

        یاشاسین اورمیه 💙💚❤
        یاشاسین آذربایجان 💙💚❤

        ارومیه قلب ابدی آذربایجان ❤

  10. ارومیه قلب آذربایجان
    یاشاسین آذربایجان یاشاسین ارومیه

  11. ♥️ ارومیه قلب ابدی آذربایجان و خاک ابدی ترکان ❤
    یاشاسین آذربایجان 💞 یاشاسین ارومیه

  12. ارومیه قلب آذربایجان 💓

    به سرزمین آذربایجان شهر زیبایی ارومیه دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر تبریز ❤ ، شهر شهیدان باکری ها و امینی ها و ملا حسنی ها، شهر والیبال نشین آذربایجان، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف ، یداله کارگر پیشه ، میلاد عبادی پور ، حضرت پور ، رضایی ، علیزاده ، شهر مهد و فرهنگ آذربایجان خوش آمدید 💓

    چوخ چوخ اورمیه شهرینه خوش گلیبسیز 💓
    خیلی خیلی به شهر ارومیه خوش آمدید 💓

    یاشاسین ایران 💓

    یاشاسین آذربایجان 💓 یاشاسین ارومیه

    Urmia ❤Azerbaycan

    Urmia ❤Azerbaycan

    Urmia ❤Azerbaycan

    Urmia ❤Azerbaycan

    Urmia ❤Azerbaycan

    Urmia ❤Azerbaycan

    1. ارومیه قلب ابدی آذربایجان و خاک ابدی ترکان 🌹🌹

      یاشاسین ارومیه 🌹
      یاشاسین آذربایجان 🌹

  13. ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤

    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش آمدید.
    آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز.
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم.

    یاشاسین ایران 💕
    یاشاسین آذربایجان 💕
    یاشاسین اورمیه 💕

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *