شهرهاجاهای دیدنیدریاچه‌ها

همه چیز درباره دریاچه ارومیه | دریاچه‌ای که دوباره جان گرفت

دریاچه ارومیه مثل کسی است که سال‌ها در حال مبارزه با یک بیماری وخیم است. گاهی خبرهایی می‌آید که حالش بهتر شده و ما خوشحال می‌شویم، گاهی دوباره می‌شنویم که حالش بد شده است. هرچه باشد، دریاچه ارومیه بخشی از هویت ایران است؛ دریاچه شوری که سال‌هاست پرچم‌دار عناوینی مثل بزرگ‌ترین دریاچه ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور خاورمیانه و ششمین دریاچه آب شور بزرگ دنیاست.

کسانی که خوشبخت‌تر بودند و زمان سرحالی دریاچه ارومیه به آن سفر کردند، حتماً خاطرات خوشی از دریاچه به یاد دارند. خوشبختانه در چند وقت اخیر خبرهای خوبی درباره دریاچه به گوش رسیده است. اگر قصد سفر به دریاچه ارومیه را دارید و می‌خواهید از این میراث طبیعی دیدن کنید، در این مقاله همراه من باشید تا به دریاچه برویم و احوالش را جویا شویم.

دریاچه ارومیه کجاست؟

دریاچه ارومیه کجاست
دریاچه دیدنی و زیبای ارومیه در شمال غربی ایران و در مرز دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد.

از نظر تقسیمات جغرافیایی، این دریاچه در شمال‌غربی ایران و در مرز دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد. به‌صورت میانگین فاصله مرکز شهر ارومیه تا دریاچه ارومیه، 53 کیلومتر و فاصله مرکز تبریز تا دریاچه ارومیه 93 کیلومتر است. دریاچه ارومیه آب بسیار شوری دارد و مهم‌ترین رودخانه‌هایی که آن را تغذیه می‌کنند، زرینه‌رود، تلخه‌رود، سیمینه‌رود، زولا، باراندوز، گادر، شهر چای و نازلو هستند. مساحت دریاچه در سال 1377، حدود 6 هزار کیلومترمربع بود و همین موضوع باعث شد، ردیف بیست و پنجم بزرگ‌ترین دریاچه‌های دنیا از نظر مساحت را از آن خود کند. بیشترین عمق دریاچه 16 متر و بیشترین طول و عرض آن به ترتیب 140 و 55 کیلومتر است.

دریاچه ارومیه جزیره‌های مختلف و زیادی دارد که جزیره کبودان، اسپیر، اشک داغی و آزو مهم‌ترین آن‌ها هستند. در 20 سال گذشته، به دلایل مختلفی از جمله سدسازی، ساختن بزرگراه روی دریاچه، کاهش بارش برف و باران و … ارتفاع دریاچه به‌صورت میانگین هرسال 40 سانتی‌متر کم می‌شد تا جایی که حدود 95 درصد آن خشک شد. خوشبختانه در آذر 1401 خبرهایی از بهبود حال دریاچه و پر شدن مجدد بخش‌هایی از آن رسید که همه ایرانی‌ها را خوشحال کرد.

این دریاچه زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. با اینکه به خاطر آب شور دریاچه هیچ ماهی‌ای در آن زندگی نمی‌کند، ولی این دریاچه با داشتن چندین جزیره کوچک صخره‌ای، میزبان پرندگان مهاجری مانند فلامینگو، نوک خنجری، چوب‌پا و … است. همچنین 311 گونه گیاه، 20 نوع جلبک، 27 گونه خزنده و … در این دریاچه ساکن هستند.

با این تفاسیر جای تعجب نیست که دریاچه زیبا ارومیه در فهرست مناطق تحت حفاظت یونسکو باشد. در سال 1352 هم دریاچه به فهرست پارک‌های ملی ایران اضافه شد. این دریاچه با توجه به سطح فعالیت موجودات میکروسکوپی ساکنش و غلظت نمک، گاهی رنگ عوض می‌کند و نارنجی و حتی سرخ می‌شود.

برای آشنایی بیشتر و کامل‌تر درباره شهر ارومیه می‌توانید به این مقاله سری بزنید.

آب‌وهوای دریاچه ارومیه

آب‌وهوای دریاچه ارومیه
آب‌وهوای دریاچه، شبیه آب‌وهوای دو استان آذربایجان شرقی و غربی است – عکاس: hesam32 Tjdd

دریاچه دیدنی ارومیه در مرز استان آذربایجان غربی و شرقی دارد و به همین خاطر آب‌وهوای دریاچه شباهت زیادی به آب‌وهوای این دو استان دارد. دریاچه در بهار آب‌وهوای خنک و مطبوعی دارد. تابستان‌های آن گرم است ولی آزاردهنده نیست. با سرد شدن هوا و شروع فصل بارندگی هم آب‌وهوای دریاچه خنک و خنک‌تر می‌شود.

مسیر دسترسی به دریاچه ارومیه

مسیر دسترسی به دریاچه ارومیه
معرفی مسیر‌های دسترسی به دریاچه ارومیه

با توجه به موقعیت جغرافیایی دریاچه، بهترین و کوتاه‌ترین مسیر دسترسی برای مسافران تهرانی، سفر به سمت آذربایجان شرقی و تبریز است. در ادامه راه‌های مختلف دسترسی به این دریاچه را معرفی می‌کنم:

مسیر دسترسی به دریاچه با خودروی شخصی

اول از اتوبان تهران – کرج، مسیر آزادراه کرج- قزوین را در پیش بگیرید. بعد مسیر خود را به سمت زنجان تا آذربایجان شرقی و بعد دریاچه ارومیه ادامه دهید. فاصله تهران تا دریاچه زیبا ارومیه حدود 711 کیلومتر است. اگر فرض کنیم بین راه توقف ندارید، با ترافیک روبه‌رو نمی‌شوید و میانگین سرعت رانندگی شما 100 کیلومتر بر ساعت است، بعد از حدود 7 تا 8 ساعت به دریاچه خواهید رسید.

اگر هم قصد سفر به شهر ارومیه را دارید، فاصله شما تا این شهر 764 کیلومتر است که با همان شرایط بالا در حدود 8 تا 9 ساعت طی می‌شود.

مسیر دسترسی به دریاچه با اتوبوس

مسیر دسترسی به دریاچه ارومیه با اتوبوس
بهترین گزینه برای رفتن به دریاچه ارومیه با اتوبوس، اتوبوس‌های تهران به تبریز است.

اگر می‌خواهید با اتوبوس به این دریاچه بروید، بهترین گزینه اتوبوس‌های تهران به تبریز است. از پایانه‌های مختلف تهران مثل پایانه غرب و بیهقی، اتوبوس‌های مختلفی به سمت تبریز حرکت می‌کنند. مسافت تهران تا تبریز تقریباً 630 کیلومتر است و فاصله مرکز تبریز تا دریاچه ارومیه هم حدود 93 کیلومتر است.

برای کسانی که میخواهند اول به شهر ارومیه بروند، گزینه بعدی خرید بلیط اتوبوس تهران – ارومیه از همین پایانه‌ها و بعد حرکت به سمت دریاچه است. فاصله دریاچه ارومیه تا مرکز شهر ارومیه حدود 53 کیلومتر است.

مسیر دسترسی به دریاچه ارومیه با قطار

مسیر دسترسی به دریاچه ارومیه با قطار
سفر با قطار به دریاچه ارومیه حدود 8 ساعت زمان می‌برد.

برای سفر به دریاچه دیدنی ارومیه، گزینه سفر ریلی هم پیش روی شما است. در این حالت مسیر شما از ترمینال راه‌آهن تهران شروع می‌شود و بعد از گذشتن از شهرهای قزوین، زنجان، میانه و مراغه به تبریز می‌رسید. از آنجا هم می‌توانید به کمک سرویس‌های تاکسی آنلاین یا تاکسی‌های سطح شهر به دریاچه ارومیه بروید. مدت‌زمان سفر ریلی از تهران به تبریز حدود 8 ساعت است.همچنین می‌توانید بلیط قطار تهران ارومیه را خریداری کنید و از این شهر زیبا به دیدار دریاچه ارومیه بروید. مدت‌زمان سفر ریلی از تهران به ارومیه حدود 10 ساعت است.

مسیر دسترسی به دریاچه ارومیه با هواپیما

برای بازدید از این دریاچه، می‌توانید با هواپیما هم سفر کنید. برای این کار کافی است بلیط هواپیمای تهران به تبریز را بخرید. از فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز هم می‌توانید با سرویس‌های تاکسی آنلاین یا تاکسی فرودگاه به دریاچه ارومیه بروید. مدت‌زمان سفر هوایی از تهران تا تبریز حدود 1 ساعت و 10 دقیقه است.

با توجه به این‌که دریاچه ارومیه در مرز دو استان آذربایجان غربی و شرقی است، می‌توانید بلیط هواپیما تهران ارومیه را هم خریداری کنید و از فرودگاه بین‌المللی شهید باکری ارومیه با تاکسی‌های فرودگاه یا سرویس تاکسی آنلاین، به سمت دریاچه ارومیه حرکت کنید.

بهترین زمان سفر به دریاچه ارومیه

بهترین زمان سفر به دریاچه ارومیه
بهترین زمان سفر به دریاچه ارومیه، نیمه اول سال است – عکاس: امیررضا داعی

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به دریاچه ارومیه است. در این دو فصل گردشگران زیادی راهی دریاچه ارومیه می‌شوند و هرچه هوا رو به خنکی می‌رود، تعداد گردشگران کمتر می‌شود.

جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه میان آذربایجان شرقی و غربی جا خوش کرده است. از جاهای تفریحی و دیدنی نزدیک به دریاچه ارومیه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

مجتمع تفریحی توریستی چی چست

مجتمع تفریحی توریستی چی چست
مجتمع تفریحی چی چست در آذربایجان غربی به دیزنی لند ارومیه معروف است.

یکی از معروف‌ترین جاهای تفریحی نزدیک به دریاچه ارومیه، مجتمع تفریحی چی چست است. این مجتمع یک دهکده ساحلی است که در زمینی به وسعت 20 هکتار احداث شد. در این مجتمع تفریحی انواع امکانات رفاهی و تفریحی مانند کارتینگ اتومبیل‌رانی، رستوران، کافی‌شاپ، سالن آمفی‌تئاتر، قطار شادی، زمین‌بازی کودکان و … وجود دارد. آبشارهای مصنوعی، فضای سبز و … هم زیبایی‌های این مجتمع تفریحی را بیشتر کردند و خیلی از مسافران به این مجتمع، لقب دیزنی لند ارومیه را داده‌اند.

آدرس مجتمع تفریحی توریستی چی چست: استان آذربایجان غربی، ارومیه، جاده چی چست، نزدیک بندر گلمانخانه، مجتمع تفریحی توریستی چی چست

چشمه آب گرم هفت آباد

چشمه آب گرم هفت آباد
چشمه آب گرم هفت آباد در آذربایجان غربی

چشمه آب گرم هفت آباد در فاصله 50 کیلومتری ارومیه قرار دارد. این چشمه در روستایی با همین نام قرار دارد و با سه چشمه مجزا، در کنار رودخانه باراندوز چای، منظره‌ای زیبا را به وجود آورده است. خواص درمانی آب هم محبوبیت چشمه آب گرم هفت آباد را بیشتر کرده است.

آدرس چشمه آب گرم هفت آباد: استان آذربایجان غربی، ارومیه، سیلوانا، روستای هفت آباد، چشمه آب گرم هفت آباد

قلعه هلاکوخان

قلعه هلاکوخان
قلعه هلاکوخان، یادگار دوران ساسانیان در آذربایجان شرق است – عکاس: عرفان رزم پوش

یکی از جاهای تفریحی و تاریخی نزدیک به دریاچه، قلعه هلاکوخان در آذربایجان شرقی است. این قلعه که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد، در روستای آق گنبد و بالای کوه قرار دارد. در ایام قدیم، این قلعه جای مناسبی برای جنگ جویان بود تا بتوانند از دست دشمن در امان بمانند.

قلعه هلاکوخان از لحاظ معماری شبیه قلعه بابک است. این قلعه یکی از جاهای دیدنی محبوب برای کسانی است که اهل کوهنوردی و صخره‌نوردی هستند.

آدرس قلعه هلاکوخان: استان آذربایجان شرقی، کمربندی سردرود، جاده خورخورا، قلعه هلاکوخان

فعالیت‌هایی که می‌توان در دریاچه ارومیه انجام داد

تا قبل از اینکه این دریاچه حالش خیلی بد شود، یکی از بهترین تفریح‌ها و سرگرمی‌های دریاچه، قایق‌سواری و تماشای جزیره‌ها بود. در حال حاضر هم که دریاچه دارد جانی دوباره می‌گیرد، این تفریح‌ها دوباره طرف‌دار پیدا کرده‌اند.

قایق‌سواری در دریاچه زیبا ارومیه

قایق‌سواری در دریاچه ارومیه
تجربه قایق‌سواری روی ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا

اگر می‌خواهید قایق‌سواری روی دریاچه را تجربه کنید، باید از مسیر سلماس به تبریز و بندر شرفخانه به دریاچه بروید. قایق‌سواری روی ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا، حتماً تجربه‌ای است که جای دیگری نمی‌توانید امتحانش کنید.

عکاسی در منطقه کاظم داشی دریاچه ارومیه یا عکاسی با صخره‌های نمکی

منطقه کاظم داشی
عکاسی و تماشای دریاچه ارومیه، یکی از لذت‌بخش ترین تفریحات دریاچه است – عکاس: محمد عباسی

منطقه کاظم داشی یکی از جاهای دیدنی این دریاچه در استان آذربایجان غربی است که تا چند وقت پیش و قبل از خشک شدن دریاچه، به شکل شبه‌جزیره بود. عکاسی در این منطقه به‌خصوص وقتی شقایق‌های وحشی متولد می‌شوند، یعنی خردادماه به بعد و تماشای غروب خورشید، یکی از مسحورکننده‌ترین پس‌زمینه‌ها برای عکاسی در دریاچه ارومیه است. صخره‌های کوچک و بزرگ نمکی دریاچه هم یکی دیگر از جاهای دیدنی و عالی برای عکاسی در دریاچه ارومیه هستند.

گل بازی آن‌هم با خواص درمانی

گل بازی
گل‌ولای و نمک دریاچه ارومیه خواص درمانی دارند – عکاس: اصغر شیروانی پور

دریاچه ارومیه پر از جاذبه‌های طبیعی است و یکی از خاص‌ترین آن‌ها، گل‌ولای دریاچه است. این گل‌ولای خواص درمانی برای بیماری‌های پوستی، ریوی و … دارند که باعث می‌شود در حین لذت بردن از گل، خواص درمانی آن‌ها هم نصیبتان شود.

لذت خوابیدن در دریاچه

خوابیدن در دریاچه
آب دریاچه ارومیه به‌علت غلظت بالای نمک خیلی شور است – عکاس: prestigio ahmad

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتم آب دریاچه به خاطر غلظت بالای نمک به‌شدت شور است تا جایی که باعث می‌شود گردشگران وقتی می‌خواهند تنی به آب بزنند، بتوانند به‌راحتی روی آب شناور بمانند و بخوابند. غلظت نمک در این دریاچه به‌قدری زیاد است که در بخش‌هایی از آن، کریستال‌های نمک، تپه‌های سفیدرنگی با منظره خیره‌کننده و درخشان تشکیل داده‌اند.

اقامت در ارومیه

اقامت در ارومیه
شب‌مانی در این منطقه بکر جور دیگری می‌چسبد – عکاس: Amirreza Taqavi

سفر به دریاچه ارومیه، مثل بازدید از یک عضو خیلی عزیز خانواده است که توانسته پس از سال‌ها دست‌وپنجه نرم کردن با بیماری، کمی جان بگیرد. به همین خاطر ممکن است بعد از بازدید، کمی دلتان برای دریاچه بسوزد و بخواهید سریع به یک اقامتگاه بروید تا روز بعد باز به آن سر بزنید.

از طرفی شاید هم نیمه پر لیوان را دیده‌اید و از اینکه آخرین وضعیت دریاچه مصداق «بوی بهبود ز اوضاع جهان می‌شنوم» بوده، انرژی گرفتید و می‌خواهید از جاهای دیدنی نزدیک این دریاچه هم دیدن کنید و سریع به خانه برنگردید. شاید هم با خودروی شخصی به دریاچه ارومیه سفر کردید و رانندگی خسته‌تان کرده است، به همین خاطر می‌خواهید شب را در یک اقامتگاه بمانید.

به‌هرحال هرکدام از این احوال را داشته باشید، نیازی نیست ذهنتان را برای اجاره اقامتگاه درگیر کنید. اینجا از یک یار کمکی همیشه حاضر، یعنی اتاقک کمک بگیرید. قبل از سفر به دریاچه ارومیه، اقامتگاه خودتان را رزرو کنید و با خیال راحت به بازدید این دریاچه زیبا بروید.

در نهایت برای اجاره خانه و سوئیت ارومیه می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به دریاچه ارومیه بدانید

نکاتی که لازم است قبل از سفر به دریاچه ارومیه بدانید
قبل از سفر حتما وسایل بهداشتی مهم مانند ضدآفتاب را فراموش نکنید – عکاس: Milad Rasouli
  • در زمان اوج سفر به دریاچه یعنی نیمه اول سال، حتماً قبل از سفر اقامتگاه خود را رزرو کنید.
  • دقت کنید که در مسیرهای مختلف دسترسی به دریاچه ارومیه، به‌جز مسیر دسترسی با خودروی شخصی، مقصد اول شما تبریز یا ارومیه است. از مرکز تبریز تا دریاچه ارومیه حدود 93 کیلومتر و از مرکز شهر ارومیه تا دریاچه ارومیه، 53 کیلومتر راه در پیش دارید.
  • دریاچه زیبا ارومیه دوران نقاهت خود را می‌گذراند، پس زمان بازدید از آن حواستان باشد که آسیبی به دریاچه وارد نشود.
  • اگر در فصل تابستان به دریاچه رفتید، حتماً کرم ضدآفتاب بزنید تا خدای‌نکرده سوختگی‌های پوستی شما را اذیت نکند.
  • اگر بیماری پوستی خاصی دارید، مراقب آب دریاچه، گل‌ولای و نمک آن باشید.

سخن آخر

در این مقاله سری به دریاچه ارومیه زدیم، دریاچه‌ای عزیز که بخشی از میراث طبیعی ما ایرانی‌هاست. باخبر شدیم که حال دریاچه کمی بهتر و بخش‌های از آن دوباره پر آب شده است. قبل از سفر هم راه‌های مختلف دسترسی به دریاچه ارومیه، اقامت، بهترین زمان سفر و جاهای تفریحی نزدیک را بررسی کردیم. اگر دلتان خواست سراغی از دریاچه بگیرید، می‌توانید برای رزرو اقامتگاه از اتاقک کمک بگیرید. در این سایت انواع اقامتگاه‌ها در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که می‌توانید با توجه به بودجه، سلیقه، زمان سفر و همسفرانتان اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید.

سؤالات متداول

دریاچه ارومیه کجاست؟

دریاچه ارومیه در مرز دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد.

آخرین وضیعت دریاچه ارومیه چگونه است؟

طبق خبرهایی که در آذر 1401 منتشر شد، وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است.

کدام رودها به دریاچه ارومیه می‌ریزند؟

زرینه‌رود، تلخه‌رود، سیمینه‌رود، زولا، باراندوز، گادر، شهر چای و نازلو مهم‌ترین رودهایی هستند که به دریاچه ارومیه می‌ریزند.

علت خشک شدن دریاچه ارومیه چیست؟

دلایل مختلفی از جمله سدسازی، ساختن بزرگراه روی دریاچه، کاهش بارش برف و باران و ... علت خشک شدن دریاچه ارومیه هستند.

4.3/5 - (34 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

‫36 دیدگاه ها

  1. ارومیه‌ قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی (اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤
    URMİA ❤AZERBAYCAN

  2. خب چون این مقاله متعلق به چند سال پیشه زمانی که هنوز دریاچه ارومیه به طور کامل خشک نشده بود

  3. مردم شریف ایران به هر کجا سفر میکنید مراقب محیط زیست باشید چون محیط زیست ایران خیلی مظلوم است متشکرم.

    1. سلام فقط تیتر مقاله کاملاً اشتباه و لاف است
      بنده سفری که به صحرا و بیابان ارومیه داشتم
      آنجا دریاچه ای ندیدم
      فقط نمک زیادی روی زمین مانده بود که ماشین های کارخانه در حال جمع آوریش بودند
      کمی گودال های خاکی آب کثیف هم باقی مانده بود ولی این مقدار هم فقط برای تعدادی از پرندگان کافی است

  4. متاسفانه در کشور محیط زیست دراین نظام جایگاهی نداردواین باعث نابودی این سرزمین شده…….

    1. ممنون از ارسال دیدگاهتون، دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه ایران و دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان و بزرگترین پهنه آبی است که در خشکی محاصره شده است.

  5. درباره اینکه این دریاچه جان گرفت یا نه . در اواخر ماه شهریور این را باید قضاوت کرد و نه الان . به قول معروف بعد از آفتاب گرم و سوزان تموز ‌.

  6. ارومیه زیباست ولی افسوس بعد از انقلاب مورد طمع نامحرمان قرار گرفته کور اوغلو( ملا حسنی ) هم نیست که جلو دشمنان ترک بایستد. همانطور که در سولدوز ایستاد…..

  7. الکی از دریاچه تعریف نکنید کاری کردن که دیگر دریاچه ای باقی نمانده خودمونو گول نزنیم لطفا

  8. سلام آقای نویسنده خوب تعریف کردی ممنونم خسته نباشید امیر تمرخانی

  9. سفرنامه بایستی بر اساس واقعیت باشد نه حدس و گمان ، بعنوان مثال فرمودید مسیر ۷۱۱ کیلومتری در ۷ ساعت اگر و اگر . ‌‌ . این محاسبات مربوط به سنین کودکی است ، در آستانه ۵۰ سالگی به همه توصیه میکنم در مسافرت‌های زمینی با وسیله ی نقلیه شخصی هر یک کیلومتر را یک دقیقه در زمان مسافرت در نظر بگیرند . سپاس

  10. باسلام
    برای بهبود بیشتر حال دریاچه باید این جاده وسط دریاچه اصلاح شود یعنی چندین پل ساخته شود تا آب دو طرف دریاچه گردش داشته باشد لعنت بر کسانی که این پل را به این گونه طراحی کردند

  11. تبلیغات ونوشتن دروغ دریاچه ارومیه کجا بود اصلا مگه دریاچه ای وجود داشت. به افتخار مقامات محترم این دریاچه آنچنان خشک شده که جز بیماری برای بازدیدکنندگان ش چیزی به ارمغان ندارده.

  12. حالا چه اصراری هستش که هی تبریز رو آدرس میدین؟اورمیه ترمینال نداره؟فرودگاه نداره؟جاده نداره؟یا فاصله ۱۵کیلومتری از ۹۰کیلومتر بیشتره؟؟🤔🤔

    1. سلام ممنون از اینکه دیدگاهتون رو ارسال کردید. موضوعی که اشاره کردید به مقاله اضافه شد.

  13. متاسفانه دیگر دریاچه زیبایی و وقار سابق را نخواهد یافت و به ابعاد سابق نمیرسدحتی با رهاسازی آب فراوان از کانی سیب ازطرف دیگرسالهاست چند گروه با ماشین آلات بزرگ سرگرم برداشت نمک هستند بزودی آنهم ازبین خواهد رفت میتوان پیش بینی کرد دریاچه به افسانه ها خواهد پیوست

  14. کی گفته اورمیه جان گرفته وقتی از تبریز به راه می افتادیم آب های اورمیه را از تبریز میشد دید جمعه رفتم اورمیه دیدم همه چیز اورمیه را فروختن

  15. با سلام. نویسنده محترم شما از در یاچه ارومیه صحبت کردید. اما ازارومیه نگفتید. از ارومیه تا دریاچه 15 کیلومتر راه هست. لطفا عزیزان هموطن را درست راهنمایی فرمایید. تا در سفر به این منطقه زیبا به زحمت نیفتند.

    1. سلام، ممنون از اینکه دیدگاهتون رو ارسال کردید. موضوعی که گفتید و راه های دسترسی از ارومیه هم به مقاله اضافه شد.

      1. با قطار بریم تبریز ، بعد با تاکسی ۵۰ کیلومتر را رفته رو دوباره برگردیم عقب تا از طرف خاصبان بریم دریاچه . بخاطر اسم تبریز ۱۰۰ کیلومتر بیشتر باید راه پیمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *