جاهای دیدنی

جاهای دیدنی کلیبر | بهشت گمشده آذربایجان

شهر کلیبر در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. برای توصیف این شهر می‌توان گفت که بهشتی کوچک در آذربایجان شرقی است. این شهر پر از منظره‌های طبیعی چشم‌نواز است. در سفر به شهر کلیبر شاهد شکوه و زیبایی طبیعت و همین طور عظمت خالق توانا خواهید بود. آثار تاریخی شهرستان کلیبر نشانگر فرهنگ و تمدن کهن این دیار است. در ادامه از جاهای دیدنی کلیبر و جاذبه های گردشگری کلبیر بیشتر گفته‌ایم.

برای آشنایی بیشتر مقاله کلیبر کجاست؟ را مطالعه کنید.

نمای کلی شهر کلیبر در میان کوهها
عکس از عبدالصمد طالب پور

پیش از معرفی جاهای دیدنی کلیبر، بهتر است راهنمای سفر کوتاهی به کلیبر را با هم مرور کنیم. کلیبر در  شمال غرب ایران، استان آذربایجان شرقی قرار دارد. شهرستان کلیبر هم‌مرز با جمهوری آذربایجان است و در میان کوه‌های قره‌داغ و جنگل‌های شمال غربی ارسباران قرار دارد. رودخانه ارس در شمال کلیبر جاری‌ست و فاصله کلیبر تا تبریز در حدود 170 کیلومتر می‌باشد.

طبیعت کلیبر جزو طبیعت کوهستانی ایران به حساب می‌آید. این منطقه پوشیده از جنگل‌ها، مراتع و پوشش گیاهی متنوعی است. درختان این منطقه از نوع درختان پهن برگ است.

بهترین زمان سفر به کلیبر براساس آب وهوای منطقه مشخص می‌شود.کلیبر در تابستان خنک و در زمستان بسیار سرد است برای همین اگر طاقت سرما و برف را ندارید، قید سفر در زمستان به کلیبر را بزنید. کلیبر در تمام فصل‌های سال زیباست اما از نظر آب‌و‌هوا ، تابستان و بهار است.

قلعه بابک یکی از جاهای دیدنی کلیبر

دژ بابک خرمدین بالای یم صخره بلند
عکس از ایرنا

قلعه بابک یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی کلیبر و از مهم‌ترین جاهای دیدنی کلیبر است. از تبریز به سمت کلیبر جاده‌ای معروف به جاده قلعه بابک وجود دارد که با شهر کلیبر ۳ ساعت فاصله دارد. بابک خرمدین یکی از مبارزان ایران باستان بود که قیام مردمی ضد خلیفه‌های عباسی را رهبری می کرد و به مدت ۲۲ سال در این دژ مستقر بود و ارتش سرخ‌جامگان را هدایت می‌کرد. دژ بابک بالای کوهی از رشته‌‌کوه‌های کلیبر با ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و عمق دره‌های اطراف آن عمق ۴۰۰ تا ۶۰۰ متر است. برای رسیدن به قلعه بابک  باید آماده مسیری سخت و کوهستانی باشید اما ساختمان قلعه و محیط اطرافش ارزش طی کردن مسیر و کوهنوردی را دارد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/kaleybar” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در کلیبر کلیک کنید.[/button]

 

پارک جنگلی مکیدی کلیبر

درختان در پارک جنگلی مکیدی
عکس از گوگل

پارک جنگلی مکیدی در دره‌ای سرسبز و خرم قرار گرفته است که منظره‌ای بی‌همتا در آذربایجان شرقی دارد. جنگل مکیدی، به دلیل چشمه‌های پرآب، طبیعتی بکر و زیبا دارد. آب‌و‌هوای مطبوع جنگل برای گردشگران بسیار دلپذیر است. درخت‌های فندق، گردو و ذغال‌اخته درختان این منطقه‌اند. بوته‌های آویشن، شیرین‌بیان و کهلیک‌اوتی از گیاهان دارویی‌اند که در جنگل به چشم می‌خورند. پارک جنگلی مکیدی که منطقه‌ای حصار شده است برای استراحت و توقف بسیار مناسب است.

منطقه آینالو و طبیعت کلیبر

منطقه آینالو در جنگل های ارسباران
عکس از ایرنا

جنگل‌های ارسباران یکی از زیباترین مناطق کلیبر است و مهم‌ترین و البته محبوب‌ترین جای دیدنی کلیبر می‌باشد. منطقه حفاظت‌شده آینالو از بکرترین جاذبه‌های تماشایی جنگل ارسباران است. منطقه آینالو میزبان گونه‌های کمیاب جانداران است. پلنگ، مارال، اردک سر‌سفید و خروس قفقازی پوشش جانوری و درختان افرا، سرخدار، ممرز، گلابی وحشی، گیلاس وحشی و زالزالک  پوشش گیاهی جنگل را تشکیل می‌دهند.

سوغات شهرستان کلیبر

اغلب افراد در سفر به عنوان یادگاری یا هدیه به دوستان، سوغات آن شهر را خریداری می‌کنند. سوغات کلیبر میوه‌های این منطقه است مانند زغال‌اخته و انار کلیبر. فرآورده‌های زغال‌اخته مانند لواشک، برگه و ترشی نیز از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های کلیبر می‌باشد.

صنایع دستی کلیبر نیز می‌تواند گزینه خوبی برای سوغاتی باشد. ورنی بافی از مهم‌ترین صناعی دستی عشایر قره‌باغ کلیبر به شمار می‌رود.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر کلیبر

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در کلیبر و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

3.5/5 - (30 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *