شهرهاجاهای دیدنی

معرفی جاهای دیدنی روستای زیارت | 7 جاذبه که هوش از سرتان می‌برند

جاهای دیدنی روستای زیارت یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی ایران هستند. این را همین اول مقاله گفتم که بگویم قرار است در این مقاله زخم دل‌تنگی‌هایتان برای طبیعت سرباز کند. جنسی از دل‌تنگی که شاید در میان فشارهای زندگی کمتر به آن توجه کنیم. به همین خاطر خواندن این مقاله را به افراد زیر توصیه نمی‌کنم:

  • کسانی که دلشان طبیعتی را می‌خواهد که آغوشش برای خستگی‌ها و دل‌شکستگی‌هایشان باز باشد.
  • کسانی که خیلی وقت است رقص نور از میان شاخه‌های درختان سر به فلک کشیده را ندیدند.
  • کسانی که یادشان نمی‌آید آخرین بار چه موقع قطره‌های آب آبشاری مرتفع روی گونه‌هایشان لغزیده و غلغلکشان داده است.

به هر حال اگر آماده‌اید تا با زیباترین جاهای دیدنی روستای زیارت آشنا شوید، این شما و این فهرستی از معروف‌ترین جاهای دیدنی روستای زیارت.

درباره روستای زیارت

قبل از این‌که شما را با معروف‌ترین جاهای دیدنی روستای زیارت آشنا کنم، بگذارید کمی درباره موقعیت این روستا و … صحبت کنم. هرچند در اتاقک مقاله‌ای کامل درباره روستای زیارت وجود دارد که توصیه می‌کنم حتماً قبل از سفر به این منطقه آن را بخوانید.

روستای زیارت یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان گرگان است. این روستا به خاطر اختلاف ارتفاع 1563 متری از سطح دریا، منطقه‌ای ییلاقی به حساب می‌آید و آب‌وهوایی کوهستانی دارد. بهترین زمان سفر به این روستا و بازدید از جاهای دیدنی روستای زیارت بهار و تابستان است و یکی از نکات جالب درباره آن، طول عمر بالای ساکنانش است.

چشمه آب گرم زیارت، یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی روستای زیارت

چشمه آب گرم روستای زیارت
چشمه آب گرم روستای زیارت آن بوی نامطبوع چشمه‌های آب گرم را ندارد. – عکاس: خبرگزاری مهر

یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی روستای زیارت، چشمه آب گرم روستای زیارت است. پدیده‌ای طبیعی که تا قبل از بازدید از آن شاید تصور کنید شبیه سایر چشمه‌های آب گرم است، ولی باید بگوییم این‌طور نیست.

اکثر چشمه‌های آب گرم به خاطر خواص درمانی و املاح معدنی که دارند، بوی خاصی در اطراف آن‌ها به مشام می‌رسد که چندان خوشایند نیست؛ اما چشمه آب گرم روستای زیارت مثل نسخه به‌روز شده چشمه‌های آب گرم است؛ یعنی درحالی‌که خواص درمانی‌اش را حفظ کرده است ولی آن بوی نامطبوع را ندارد.

این چشمه برای اهالی روستا اهمیت زیادی دارد و خیلی از آن‌ها برای درمان بیماری‌های پوستی و تسکین مشکلات مفاصل از آن استفاده می‌کنند. بیشتر چشمه‌های آب گرم محلی برای خروج آب دارند که به آن مظهر می‌گویند. چشمه آب گرم روستای زیارت چهار مظهر با حجم آب قابل‌توجه دارد. در ضمن باید بگوییم که نام این چشمه در سفرنامه معروف‌ترین جهانگردان خارجی مثل کلنل لوات آورده شده است.

آدرس چشمه آب گرم روستای زیارت: گلستان، گرگان، روستای زیارت، شرق رودخانه خاصه رود

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آبشارهای دره تل انبار، مقصد محبوب طبیعت گردان حرفه‌ای

در نزدیکی روستای زیارت و در دامنه یکی از قله‌های شمالی این منطقه، دره‌ای به نام دره تل انبار وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی روستای زیارت آبشارهای این دره است. در این دره 52 آبشار مختلف وجود دارد که ارتفاع آن‌ها از 2 متر شروع می‌شود و تا 40 متر هم می‌رسد که از این بین ارتفاع 20 آبشار بیشتر از 10 متر است.

مهم‌ترین نکته در بازدید از این مجموعه آبشار، داشتن آمادگی جسمانی و تجهیزات لازم برای فرود و صخره‌نوردی است. در ضمن باید بگویم مسیر بازدید از آبشارهای دره تل انبار به این شکل است که بعد از فرود از آبشار اول، هیچ مسیر برگشتی ندارید و باید به مسیرتان تا انتها ادامه دهید.

آدرس آبشارهای دره تل انبار: گلستان، گرگان، روستای زیارت، دره اتل انبار

امامزاده عبدالله، جاذبه‌ای مذهبی با گورستانی 1000 ساله

امامزاده عبدالله روستای زیارت
امامزاده عبدالله روستای زیارت یکی از آرامش‌بخش‌ترین جاهای دیدنی روستای زیارت است. – عکاس: BILAL IRAQE

با این‌که بیشتر جاهای دیدنی روستای زیارت شامل جاذبه‌های طبیعی می‌شود، ولی برای کسانی که علاقه‌مند به بازدید از اماکن مذهبی هستند، امامزاده عبدالله روستای زیارت انتخاب مناسبی است.

این امامزاده را در حوالی چشمه آب گرم روستای زیارت پیدا می‌کنید و محل دفن یکی از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است. ساختمان فعلی امامزاده عبدالله را اهالی روستا بعد از این‌که ساختمان قدیمی در اثر سیل نابود شد ساختند و وسایلی که از بنای قدیمی به‌جا مانده بود مثل صندوقچه‌های چوبی و … را در داخل امامزاده نگهداری می‌کنند.

فضای این امامزاده به خاطر قرار گرفتن در نزدیکی چشمه و طبیعت بی‌نظیر روستای زیارت و درختان سرو چندین ساله، بسیار آرامش‌بخش است. در ضمن در نزدیکی این امامزاده گورستانی تاریخی وجود دارد که طبق گفته اهالی محلی بعضی از سنگ‌قبرهای آن قدمتی هزارساله دارند.

آدرس امامزاده عبدالله روستای زیارت: گلستان، گرگان، روستای زیارت، امامزاده عبدالله

برای اجاره ویلا شمال از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جنگل‌های روستای زیارت، باقی‌مانده‌های ارزشمند جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های روستای زیارت
جنگل‌های روستای زیارت بخشی از جنگل‌های هیرکانی به حساب می‌آیند. – عکاس: MohammadReza Heydary

همان‌طور که تا این جای مقاله متوجه شدید، بیشتر جاهای دیدنی روستای زیارت جاذبه‌هایی طبیعی هستند که مشابه آن‌ها در کمتر جایی پیدا می‌شود. یک نمونه دیگر از جاهای دیدنی روستای زیارت که نه‌تنها برای ایرانی‌ها بلکه برای همه مردم دنیا بسیار ارزشمندند، جنگل‌های روستای زیارت هستند.

این جنگل‌ها بخشی از جنگل‌های هیرکانی به حساب می‌آیند. جنگل‌های هیرکانی یکی از پیرترین جنگل‌های جهان هستند که توانستند در طول میلیون‌ها سال از آتش‌سوزی، تغییرات اقلیمی، نامهربانی‌های مردم در حق طبیعت و … نجات پیدا کنند.

به دلایل زیر توصیه می‌کنم نام این جنگل‌ها را در فهرست جاهای دیدنی روستای زیارت پررنگ‌تر بنویسید:

  • در این جنگل‌ها سومین ذخیره‌گاه درخت سرخدار جهان قرار دارد. درختی با چوب قرمز شاه‌بلوطی و برگ‌های سوزنی شکل همیشه‌سبز.
  • پوشش گیاهی متنوع که مهم‌ترین آن‌ها شامل درختان انجیلی، ممرز، توسکا، افرا، راش و بلوط می‌شود.
  • قدمت چند میلیون ساله جنگل‌های روستای زیارت که بازدید از آن برای هرکس لذت‌بخش خواهد بود.

آدرس جنگل‌های روستای زیارت: گلستان، گرگان، روستای زیارت

برای این‌که بتوانید با خیال راحت و بدون دغدغه از جاهای دیدنی روستای زیارت دیدن کنید، پیشنهاد می‌کنم با اجاره ویلا و کلبه جنگلی در روستای زیارت خیالتان را از بابت سقف بالای سرتان راحت کنید. این کلبه‌های جنگلی بهترین گزینه برای لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر روستای زیارت هستند.

آبشار دوقلو، یکی از دلرباترین جاهای دیدنی روستای زیارت

آبشار دوقلو روستای زیارت
آبشار دوقلو یا آبشار زیارت یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی روستای زیارت است. – عکاس: Mohsen roshandeh (MHSNPX)

روستای زیارت پر از شگفتی‌های طبیعت است و آبشارها در این روستا سلطنت می‌کنند. در ادامه معرفی جاهای دیدنی روستای زیارت به آبشاری دیدنی به نام آبشار دوقلو می‌رسیم.

آبشار دوقلو که به آن آبشار انزوان یا آبشار زیارت هم می‌گویند در پنج کیلومتری جنوب روستای زیارت قرار دارد. این آبشار همان‌طور که از نامش پیداست شامل دو آبشار با ارتفاع 15 متری است که قطره‌های آب آن جیغ‌زنان از این ارتفاع به داخل یک حوضچه می‌پرند. گفتم می‌پرند چون واقعاً در حین پرش کمی در هوا معلق می‌مانند و به خاطر رطوبتی که به دیوارهای اطراف آبشار وارد می‌کنند، شاهد رویش خزه و گلسنگ روی دیواره‌های سنگی آبشار هستیم.

بازدید از این آبشار کار چندان سختی نیست و به پیاده‌روی و جنگل نوردی زیادی نیاز ندارد. کافی است بعد از امامزاده عبدالله جاده‌ای کوهستانی با مناظر زیبا و در حدود 5 کیلومتر را با ماشین بروید تا به پارکینگ خودروها برسید. از پارکینگ تا آبشار دوقلو هم فقط 200 متر راه است که به‌طور میانگین در حدود 15 دقیقه طی می‌شود.

آدرس آبشار دوقلو: گلستان، گرگان، 5 کیلومتری جنوب روستای زیارت، آبشار دوقلو

ارتفاعات روستای زیارت، جاذبه‌ای پرطرفدار برای کوهنوردان

ارتفاعات روستای زیارت
در بین جاهای دیدنی روستای زیارت، نام قله‌های روستا برای کوهنوردان چشمک می‌زند. – عکاس: Mostafa Ahmadi

همان‌طور که بارها گفتم جاذبه‌های طبیعی روستای زیارت بی‌نظیر هستند و در این منطقه همه شگفتی‌های طبیعت از چشمه و رود گرفته تا آبشار و جنگل و کوه وجود دارد. یکی دیگر از جاهای دیدنی روستای زیارت، ارتفاعات و قله‌های این روستا هستند که به‌احتمال‌زیاد کوه‌نوردان حرفه‌ای با نام بیشتر آن‌ها آشنا هستند.

اگر دوست دارید در سفر به روستای زیارت یک طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی محشر را تجربه کنید، فهرست زیر را به خاطر داشته باشید. فقط حواستان باشد تجهیزات لازم و سابقه کوهنوردی حرفه‌ای داشته باشید و اگر به محل آشنا نیستید حتماً از یک راهنما کمک بگیرید.

  • کوه زارمنجی در شمال روستا
  • کوه تلمبار در جنوب روستا
  • کوه کلیچال در شرق روستا
  • کوه تالو یا تاله در غرب روستا
  • کوه سردانسر در جنوب غربی روستا
  • کوه کلاه گردان در شمال شرقی روستا
  • کوه پیرزن کچل و سفید آب در شمال غرب روستا

بافت تاریخی روستای زیارت، جاذبه‌ای که تا دیر نشده باید از آن دیدن کنید

در مقاله مفصلی که درباره روستای زیارت در مجله اتاقک داریم از حوادث تاریخی این روستا برایتان گفتیم. اگر آن مقاله را بخوانید متوجه می‌شوید که چرا در عنوان این مورد از جاهای دیدنی روستای زیارت، نوشتم که باید تا دیر نشده از آن دیدن کنید.

بافت تاریخی روستای زیارت که یکی از 10 روستای با بافت تاریخی ارزشمند در ایران است و بعضی از خانه‌های قدیمی آن به ثبت ملی رسیدند، جاذبه‌ای است که مشابهش را در کمتر جایی می‌توان پیدا کرد.

متأسفانه در سال‌های اخیر و به خاطر افزایش ساخت‌وساز در این روستا، بافت تاریخی و خانه‌های پلکانی روستای زیارت در حال نابودی هستند. به همین خاطر توصیه می‌کنم حتماً در سفر به روستای زیارت در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی آن قدم بزنید و تا جایی که می‌توانید از تماشای اندک بافت تاریخی باقی‌مانده در این روستا لذت ببرید.

آدرس بافت تاریخی روستای زیارت: گلستان، گرگان، روستای زیارت

سخن آخر

در این مقاله شما را با جاهای دیدنی روستای زیارت آشنا کردیم. روستایی که مثل یک جعبه جادویی می‌مانند و در آن همه دلبری‌های طبیعت از آبشار و کوه گرفته تا جنگل … وجود دارد. بازدید از روستای زیارت را به همه کسانی که دل‌تنگ طبیعت هستند و دلشان می‌خواهد در دل قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان مثل جنگل‌های هیرکانی قدم بزنند یا به یک کوهنوردی جانانه که خستگی زندگی را از شانه‌هایشان می‌تکاند نیاز دارند توصیه می‌کنم. در ضمن مثل همیشه هم خواهش می‌کنم موقع بازدید از این جاذبه‌های طبیعی حواستان به محیط‌زیست باشد و اجازه ندهید خدشه‌ای به آن وارد شود.

مطمئنم با خواندن این مقاله دلتان می‌خواهد برای اولین تعطیلات پیش رویتان یا اولین فرصتی که به دست آوردید برنامه سفر به روستای زیارت را بچینید. پس بهتان یادآوری می‌کنم که هرگز این برنامه را به خاطر نگرانی بابت اقامتگاه به تأخیر نیندازید.

اتاقک با اقامتگاه‌های مختلفی که در شهرهای ایران دارد، بهترین گزینه برای اجاره ویلا و سوئیت است. گزینه‌ای که شما می‌توانید به‌راحتی و با چند کلیک ساده در سایت یا اپلیکشین، اقامتگاهی مناسب را با توجه به برنامه سفر، زمان سفر، بودجه و … پیدا کنید.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی روستای زیارت

معروف‌ترین جاهای دیدنی روستای زیارت کدامند؟

چشمه آب گرم روستای زیارت، جنگل‌های هیرکانی، ارتفاعات روستای زیارت، امامزاده عبدالله، آبشار دوقلو، آبشار تل انبار و بافت تاریخی روستای زیارت.

فاصله ناهارخوران تا روستای زیارت چقدر است؟

فاصله ناهارخوران تا روستای زیارت 9.7 کیلومتر است.

چشمه آبگرم روستای زیارت کجاست؟

آدرس چشمه آب گرم روستای زیارت: گلستان، گرگان، روستای زیارت، شرق رودخانه خاصه رود

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *