تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای دیدنی ایران | 15 جای دیدنی که حتما باید بروید

طبیعت ایران شگفت‌انگیز است، ترکیبی جذاب از جنگل و کوه و دشت و کویر و دریا. علاوه بر این طبیعت خارق‌العاده، ایران پر از جاذبه‌های تاریخی است، مثلا بعید است بتوانی از اصفهان با آن‌همه جاذبه تاریخی چشم‌پوشی کنی، در بعضی جاهای دیدنی ایران انگار وارد ماشین زمان می‌شوی و به گذشته سفر می‌کنی!
کمتر جایی در جهان وجود دارد که بتواند همه این‌ها را با هم داشته باشد. برای همین است ایران همواره مورد توجه توریست‌ها بوده است. در این مقاله می‌خواهیم جاهای دیدنی ایران را به شما معرفی کنیم، حتما مقاله را تا پایان مطالعه کنید و برای بقیه سفرهای‌تان برنامه‌ریزی کنید.

جنگل فندقلو؛ رقص میان بابونه‌های سفید

جنگل فندقلو
جنگل فندقلو دشتی پر از گل‌های بابونه است.

اگر قرار باشد فقط به یک جای دیدنی در ایران سفر کنید و خاطره‌ی آن برای همیشه در ذهنتان ماندگار شود،‌ بدون شک بهترین انتخاب برای شما،‌ جنگل تماشایی و زیبای فندقلو است. یک مکان بکر، به دور از آلودگی‌های شهری که شما را به سکوتی دلپذیر دعوت می‌کند و از تنفس هوای بی‌نظیرش غرق در لذت و مستی می‌شوید.

جنگل فندقلو یکی از جاهای دیدنی ایران در استان اردبیل است و اولین تصویری که پیش چشمانتان به نمایش می‌گذارد، یک دشت وسیع و پر از گل‌های بابونه است. رفتن به جنگل فندقلو و رقص در میان بابونه‌های خوش‌عطر و زیبای آن شبیه به قدم گذاشتن بر دامان تازه‌عروسی است که لذت تماشایش پایان ندارد.

این جنگل در نزدیکی گردنه مشهور حیران واقع شده و میوه‌های فندق در آن بسیار یافت می‌شوند. چشمه‌ی آبگرم،‌ تله‌کابین و اسکی روی چمن، برگزاری جشنواره‌ی گل در این منطقه،‌ طعم میوه‌های تازه جنگلی و منظره جذاب و خاص جنگل،‌ تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های حیرت‌انگیز فندقلو هستند. بهترین زمان سفر به این مکان دیدنی،‌ اواسط بهار تا نیمه فصل تابستان است که هوای منطقه در مطبوع‌ترین حالت خودش قرار می‌گیرد و زیبایی‌هایی جنگل یکی پس از دیگری خودشان را به رخ می‌کشند. پس اگر دوست دارید به جایی متفاوت،‌ خارق‌العاده و منحصربه‌فرد سفر کنید، جنگل‌های فندقلو در ایران را از یاد نبرید.

برای رفتن به جنگل فندقلو ابتدا باید خودتان را به اردبیل برسانید و مسیر اردبیل به نمین را طی کنید. حدود ۱۰ کیلومتر مانده به شهرستان نمین می‌توانید منظره این جنگل را ببینید و از تماشای آن کیف کنید. باید بدانید بخش بزرگی از جنگل فندقلو در اردبیل و بخش کوچکی از آن در گیلان قرار گرفته است.

شما دوست دارید این سفر هیجان‌انگیز را با چه کسی تجربه کنید؟

جزیره هرمز؛ سرزمین رنگ‌های بی‌مانند

جزیره هرمز؛ سرزمین رنگ‌های بی‌مانند
جزیره هرمز به کوه‌های رنگارنگ و پر از شگفتی معروف است.

اگر فقط چند دقیقه‌ی کوتاه برای یافتن بهترین جاهای دیدنی ایران وقت بگذارید، در هر ثانیه آن یک شگفتی و اعجاز بی‌مانند را خواهید دید که زیبایی‌اش پایان ندارد. جزیره‌ی هرمز همانجایی است که می‌توانید زیبایی،‌ حیرت، جذابیت و خاص بودن را در لایه‌لایه‌های خاک و آسمان آن ببینید. این جزیره‌ی جنوبی هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌خواند و یکی از بکرترین جاهای دیدنی ایران به‌شمار می‌رود که مسافران برای بازدید از آن با یکدیگر رقابت می‌کنند.

اولین ویژگی‌ مهم و شاخص در جزیره‌ی هرمز رنگارنگ بودن جزیره است که انگار خالق هستی در جای‌جای آن رنگ‌های تازه و زیبایی پاشیده و آن را به رخ تماشاچیان می‌کشد.

اگر به دره رنگین‌کمان جزیره بروید، با حفره‌ای وسیع و دره‌مانند روبه‌رو می‌شوید که رسوبات معدنی متفاوت در آن، طیف‌های رنگی بی‌نظیر و تماشایی را خلق کرده است. خاک‌های متنوع به رنگ نقره‌ای،‌ سرخ و زرد،‌ حکم امضای مخصوص هرمز را دارند که همانندشان را در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌کنید. تلاقی آبی نیلگون دریای خلیج فارس،‌ آسمان صاف و ساحل رنگی و زیبای هرمز چشم هر بیننده‌ای را به خودش خیره می‌کند.

علاوه‌بر جذابیت‌هایی که نام بردیم،‌ دره مجسمه در جزیره نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. دره‌ای که سنگ‌های رسوبی و آهکی آن را طی عوارض زمین‌شناختی به اشکال خاص و جالبی درآوره که برخی از آن‌ها شبیه به سر حیوانات یا دیگر اشیای موجود در طبیعت هستند.

هرمز از جمله جاهای دیدنی ایران است که جنگل،‌ دریا،‌ دره و غار و شگفتی‌های طبیعی منحصربه‌فرد را یک‌جا و در کنار هم به نمایش گذاشته است. اگر دوست دارید لذت یک گشت‌وگذار و ماجراجویی هیجان‌انگیز را در زندگی خود تجربه کنید،‌ جزیره‌ی هرمز همان جایی است که این تجربه‌ی ناب را به شما هدیه می‌کند.

بهترین زمان سفر به این مکان دیدنی،‌ ماه‌های دی،‌ بهمن و اسفند است که هوای جزیره در خنک‌ترین و مطبوع‌ترین حالت خودش قرار می‌گیرد. برای رفتن به جزیره‌ی هرمز می‌بایست خودتان را با قطار،‌ هواپیما،‌ اتوبوس و یا خودروی شخصی به بندرعباس برسانید و از آنجا با سوار شدن بر لنج‌هایی که به سمت هرمز حرکت می‌کنند،‌ خودتان را به این منطقه‌ی بکر تکرارنشدنی برسانید.

اجاره سوئیت در هرمز با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

تالاب انزلی؛ منزلگاه نیلوفرهای آبی

تالاب انزلی؛ منزلگاه نیلوفرهای آبی
تالاب انزلی پناهگاه آبزیان و پرندگان مهاجر است.

تالاب انزلی یکی از زیباترین جاهای ایران به‌شمار می‌رود که با قدمتی پانزده هزار ساله،‌ در استان گیلان جا خوش کرده است. مکانی تماشایی،‌ منحصربه‌فرد و با تنوع زیستی بی‌نظیر که منظره‌ای باورنکردنی را پیش چشمتان به نمایش می‌گذارد. زمانی که به تالاب انزلی سفر می‌کنید، چشم‌انذاز روبه‌رویتان با تصویر نیلوفرهای آبی زیبا و باطراوت،‌ لاله‌های دریایی و نیزارهای بلند پوشیده شده و شبیه به یک بوم نقاشی هنرمندانه است.

این منطقه زیستگاه لاله‌های مردابی است که سالانه بسیاری از گردشگران را از سراسر جهان به سمت به سمت خودش جذب می‌کند. پرندگان بومی و مهاجر تالاب انزلی را به‌عنوان پناهگاه خود انتخاب کرده و بسیاری از آبزیان در آنجا تخم‌ریزی می‌کنند. اگر مدتی را در کنار این تالاب پرطرفدار به تماشای طبیعت بنشینید،‌ شانس تماشای بسیاری از گونه‌های جانوری را دارید که هیچگاه در هیچ کجای دیگری آن‌ها را نخواهید دید.

اگر می‌خواهید به این مکان منحصربه‌فرد در میان جاهای دیدنی ایران سفر کنید،‌ باید بهترین مسیر دسترسی به آنجا را بدانید. برای رفتن به این تالاب ابتدا باید به استان گیلان سفر کرد و از مسیر جاده‌ی رشت-انزلی و یا رضوانشهر به این تالاب پرطرفدار رسید.

شما دوست دارید بودن در این منطقه‌ی خاص و لذت تماشای نیلوفرهای آبی و پرندگان مهاجر را با چه کسی تجربه کنید؟

اجاره ویلا در انزلی با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

روستا کندوان؛ تجربه‌ی زندگی در غارهای دست‌کَن

روستا کندوان
روستای کندوان جزو روستاهای صخره‌ای و کله‌قندی در شمال غرب ایران است.

فکرش را بکنید در میان انبوهی از سنگ و صخره‌های سخت و بلند، در یکی از دالان‌های دست‌کَن انسانی جا خوش کرده‌اید و نسیم خنک روستا صورتتان را نوازش می‌کند.

این لذت جذاب و تکرارنشدنی را فقط می‌توانید در روستای زیبای کندوان تجربه کنید‌. روستایی تماشایی در نزدیکی تبریز که به‌عنوان یکی از بهترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی ایران معرفی می‌شود و چشم هر گردشگری را به خودش خیره می‌کند.

اگر کوله‌ی سفرتان را جمع کنید و به سمت تبریز راه بیفتید، در فاصله‌ی ۶۲ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و در دامنه‌های سرسبز و تماشایی سلطان داغی، به این روستای گردشگری می‌رسید. کندوان از جمله روستاهای صخره‌ای و نادر دنیاست که تعداد زیادی خانه مسکونی در دل صخره‌های دست‌کَن آن جا خوش کرده است. معماری عجیب‌وغریب و بکر منازل، منظره فوق‌العاده‌ای که از بالای صخره‌ها می‌توان دید و آب‌وهوای خنک و دلپذیر این منطقه، همه چیز را برای یک سفر بی‌نقص و متفاوت فراهم کرده است.

روستای کندوان در یک منطقه‌ی کوهستانی و سردسیر با آب‌وهوای بسیار خنک قرار گرفته و در هر فصل از سال، زیبایی منحصربه‌فردی را به‌نمایش می‌گذارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در گرمان تابستان به یک مکان خنک و ییلاقی سفر کنید، سفر به روستای تاریخی کندوان بهترین انتخاب برای شماست. در تابستان هوای این منطقه به مطبوع‌ترین حالت خودش می‌رسد و می‌توانید از خنکای دلچسب آن نهایت استفاده را ببرید.

با این حال بهتر است از بهار، پاییز و زمستان روستا هم غافل نشوید. پاییز و زمستان‌های کندوان بسیار سرد و برفی‌ست؛ اما زیبایی‌های خاص خودش را دارد و می‌تواند یک تجربه‌ی ماندگار را به شما هدیه کند. به‌طور کلی بهترین زمان سفر به این منطقه، اواخر فصل بهار و فصل تابستان است.

اگر دوست دارید به یک مکان جدید با ویژگی‌های کاملا منحصربه‌فرد و ناب بروید، روستا کندوان را از یاد نبرید. بهترین مسیر دسترسی به روستای کندوان این است که ابتدا به استان آذربایجان شرقی و بروید و از مسیر شهرستان اسکو از شهر اسفنجان عبور کنید. پس از آن به یک دو راهی در فاصله هفت کیلومتری جاده خواهید رسید که با حرکت به سمت چپ، به روستای گردشگری کندوان می‌رسید.

شهر سوخته؛ سفر به قلب تاریخ چند هزار ساله

شهر سوخته
شهر سوخته با عنوان شهری پر از رازورمز و گنج‌های پنهان شناخته می‌شود.

آیا دوست دارید به پنج هزار سال گذشته سفر کنید و قدم در شهری بگذارید که قرن‌ها زیر خروارها خاک و خاکستر مدفون بوده؟ اگر پاسختان مثبت است با ما به شهر سوخته بیایید!

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایران که از جمله عجایب و جذابیت‌های گردشگری به‌شمار می‌رود، شهر سوخته است. این شهر در استان سیستان و بلوچستان و شهر تماشایی زابل قرار دارد. جایی که یافته‌های باستان‌شناسی خبر از قدمت چندین هزارساله‌ی آن می‌دهند.

این منطقه که به‌واسطه پیدا شدن آثار باستانی و هنری فراوان به‌نام شهر هنر هم معروف است، یکی از منحصربه‌فردترین مکان‌های گردشگری کشور به‌شمار می‌رود. شهر سوخته‌ی زابل با قدمت چندین هزارساله، تاریخ را پیش چشمتان نمایان می‌کند و چشم‌اندازی از زندگی مردم آن زمان در اختیارتان می‌گذارد. همه‌چیز در شهر سوخته بکر، اعجاب‌انگیز و تازه است و در هر قدمی که در این شهر برمی‌دارید، زیبایی‌های تاریخی را می‌بینید که آن‌ها در هیچ کجای دیگر پیدا نخواهید کرد.

باید بدانید که هوای این منطقه گرم و خشک است و در بیشتر فصول سال دمای هوا بالاست. تابستات‌های زابل بسیار گرم و سوزان است و گاهی دمای هوای آن به بالای ۴۵ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. به‌طور کلی اگر قرار باشد آب‌وهوای زابل را دسته‌بندی کنیم، به دو نوع سرد و گرم نقسیم می‌شود که فصل سرد آن در ماه‌های آذر، دی و بهمن نمایان خواهد شد. در دیگر فصول سال شاهد هوای گرم در روز و هوای سرد در شب خواهید بود و اختلاف دمای روز و شب به شکل مشخصی قابل لمس است. اگر می‌خواهید به زابل سفر کنید، بهتر است این کار را از اوایل پاییز تا اواخر آن انجام دهید که نه با گرمای سوزان و نه زمستان سرد و خشک منطقه برخورد کنید.

فاصله‌ی پایتخت تا شهر سوخته در حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است؛ بنابراین اگر می‌خواهید به‌سرعت به آنجا برسید بهتر است از هواپیما استفاده کنید. برای سفر با خودروی شخصی خود نیز باید ابتدا به سمت شاهرود رفته و مسیر خود را تا سبزوار ادامه دهید. پس از آن به سمت جنوب حرکت کنید و از شهرهای گناباد، بیرجند و نهبندان بگذرید. پس از گذر از این شهرها به سمت چپ بپیچید با طی یک مسافت ۱۷۰ کیلومتری، به شهر سوخته برسید. این منطقه در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب زابل قرار دارد.

سفر به شهر سوخته زابل تجربه‌ای تازه، متفاوت و بسیار جذاب برای گردشگران است که آن‌ها به عمق تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی می‌برد.

تخت سلیمان؛ زادگاه زرتشت

تخت سلیمان؛ زادگاه زرتشت
تخت سلیمان پایگاه زرتشت و مکان آموزشی، مذهبی و اجتماعی محسوب می‌شود.

کشف مکان‌های جدید و به‌تماشا نشستن زیبایی‌های خاص هر منطقه، تجربه‌ای شگفت‌انگیز است که جسارت سفر کردن آن را به شما هدیه می‌کند. تابه‌حال در میان جاهای دیدنی ایران نام تخت سلیمان به گوشتان خورده است؟ منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا، زیبا و البته با سه‌هزار سال قدمت که آن را با نان شهر گنجک نیز می‌شناسند.

منطقه تخت سلیمان یک مکان گردشگری ناب برای طرفداران طبیعت‌گردی و عاشقان ناریخ و تمدن است که در استان آذربایجان غربی و شهر تکاب واقع شده. قدمت این منطقه به هزاران سال پیش باز می‌گردد و تا کنون پنج دوره تاریخ و تمدن بشری را به خود دیده است!

منطقه‌ی تخت سلیمان بزرگ‌ترین عبادتگاه پیش از اسلام و یک مرکز آموزشی و مذهبی مهم به‌شمار می‌رفته که به دست بهرام گور، از پادشاهان ساسانی ساخته شده است. اگر به تکاب سفر کنید و خودتان را به شهر گنجک (تخت سلیمان) برسانید، می‌توانید زیبایی‌های طبیعی، مناظر بکر و خیره‌کننده، چشمه‌ی طبیعی و بسیار قدیمی با عمق ۱۲۰ متر و همچنین یادگارهای مهم تاریخی را در آنجا ببینید و از آن‌ها لذت ببرید. در منطقه تخت سلیمان علاوه‌بر حصار تخت سلیمان، بناهای تاریخی جذاب دیگری هم وجود دارند که از جمله باید به معبد آناهیتا، ایوان خسرو، سنگ اژدها، آتشکده‌ی آذرگشتسب، آتشگاه‌های کوچک و همچنین بناهای تاریخی دورا‌ن ایلخانی اشاره کرد.

تکاب سردترین شهر ایران است که زمستان‌های سرد و طولانی دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید به این شهر سفر کنید و منطقه تاریخی تخت سلیمان را ببینید، بهتر است از اواخر بهار و همچنین فصل تابستان برای سفر آماده شوید. در این مدت، دمای هوا به مطبوع‌ترین حالت خودش می‌رسد و از خنکای دلپذیر آن لذت می‌برید.

فاصله‌ی تکاب تا تهران در حدود ۵۳۰ کیلومتر است. این شهر در انتهای شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد و اگر از پایتخت یا مرکز کشور به آنجا می‌روید، بهترین مسیر دسترسی برای شما این است که آزادراه تهران زنجان را انتخاب کنید. با عبور از این آزادراه می‌توانید به سمت تکاب تغییر مسیر داده و از این شهر بی‌نظیر لذت ببرید.

دوربین عکاسی را در این سفر هیجان‌انگیز فراموش نکنید و ثبت‌کننده لحظات شیرین و بی‌نظیرتان در سفر باشید.

باغ شاهزاده ماهان؛ آبادی در دل خشک کویر

باغ شاهزاده ماهان
قدمت این باغ به دوران قاجاریه بازمی‌گردد.

باغ شاهزاده ماهان از آن جاهای دیدنی ایران است که شبیه به یک نگین زمرد سبز‌رنگ در دل کویر خشک کرمان می‌درخشد. فکرش را بکنید به یک منطقه کویری رفته‌اید که تا چشم کار می‌کند،‌ خشکی و گرماست؛ اما سرسبزی این باغ تماشایی در میان آن چشمتان را خیره خواهد کرد! شاهزاده ماهان کرمان یکی از ۹ باغ مشهور در جهان است که از دوران قاجار به یادگار مانده است. اسم این باغ را به خاطر نام شاهزاده عبدالحمید میرزا ناصرالدوله فرمانفرماییان که نوه دختری ناصرالدین شاه بود، شاهزاده ماهان نام نهادند. زیرا این فرد همان کسی بود که به ساخت‌وساز و تکمیل باغ اقدام کرد.

اگر به این باغ تاریخی و تماشایی سفر کنید،‌ اولین چیزی که پس از سرسبزی جذاب آن توجهتان را به خودش جلب می‌کند،‌ معماری مطبق یا پلکانی آن است. ویژگی جذابی که باعث شده جریان آب میان باغ به‌صورت پلکانی و طبقه‌طبقه به سمت پایین سرازیر شود و منظره‌ای فوق‌العاده بیافریند. در میان باغ زیبا شاهزاده ماهان بنای کوشک با بالاخانه خودنمایی می‌کند و بدون تردید از هنر معماری به کاررفته در آن شگفت‌زده خواهید شد. اگر دوست دارید زیبایی این باغ دلنشین را ببینید،‌ بهتر است برنامه‌ی سفر خود را از اسفند ماه تا اواخر ماه اردیبهشت ترتیب دهید؛ چراکه در این مدت هوای کرمان به مطلوب‌ترین حالت خودش می‌رسد و از خنکای هوای آنجا لذت خواهید برد. البته باید در نظر داشته باشید که باغ شاهزاده ماهان در هر فصلی زیبایی منحصربه‌فردی را از خودش به نمایش می‌گذارد. بنابراین می‌توانید در دیگر ماه‌های سال هم به این منطقه‌ی گردشگری سفر کرده و لذت سفر خودتان را ماندگار کنید.

باغ شاهزاده ماهان یکی از منحصربه‌فردترین جاهای دیدنی ایران است که در استان کرمان و در قلب کویر،‌ فاصله‌ی دو کیلومتری شرق شهرستان ماهان قرار گرفته. بهترین مسیر دسترسی به این باغ جذاب و بی‌نظیر این است که ابتدا به سمت استان کرمان حرکت کنید و پس رسیدن به آن‌جا،‌ وارد جاده‌ی کرمان به بم شوید. در فاصله‌ی ۳۵ کیلومتری جاده و همچنین ۶ کیلومتری شهر ماهان می‌توانید این مکان گردشگری محبوب را ببینید.

اجاره اقامتگاه کرمان با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

غار سهولان،‌ یک غار آبی کم‌نظیر

غار سهولان
غار سهولان جزو دومین غار آبی بزرگ ایران است.

اگر در میان جاهای دیدنی ایران به دنبال یک مکان متفاوت،‌ هیجان‌انگیز و البته پر از ماجراجویی هستید،‌ بهتر است غار سهولان را انتخاب کنید. این غار که به‌عنوان دومین غار آبی بزرگ در ایران شناخته می‌شود،‌ در فاصله‌ی 43 کیلومتری شمال شرقی مهاباد و مجاورت روستا سهولان قرار گرفته است. این غار عجیب‌وغریب،‌ پر از زیبایی، با ظاهری مخوف و سرشار از ماجراجویی و خیال‌پردازی است.

غار تماشایی سهولان قدمتی به اندازه میلیون‌ها سال دارد و به دوران دوم زمین‌شناسی می‌رسد. در ابتدای ورود به این غار آهکی، اولین چیزی که توجه شما را به خودش جلب می‌کند، قندیل‌های بلند و زیبایی‌ست که از سقف آویزان شده‌اند. اگر به استان آذربایجان غربی و غار سهولان سفر کردید،‌ می‌توانید لذت قایق‌سواری در غار آبی را هم تجربه کنید. صداهای سحرآمیز و شنیدنی،‌ آب زلالی که تا چند متر زیر زمین را به‌راحتی درون آن می‌بینید و صخره‌ها و قندیل‌ها با شکل‌های عجیب‌وغریبشان،‌ از جمله جذابیت‌هایی است که در غار سهولان می‌توانید ببینید.

اگر خوش‌شانس باشید،‌ هنگام پیاده‌روی در قسمت خشکی غار یا در حین قایق‌سواری درون آب،‌ می‌توانید حیواناتی همچون خفاش،‌ لجن‌خوار یا مارگوس،‌ زالو و کبوترها را هم ببینید.

باید بدانید که این غار گردشگری در منطقه‌ی سردسیر ایران قرار دارد و به همین دلیل،‌ در دو فصل پاییز و زمستان،‌ هوای غار بسیار سرد است و اطراف آن از برف پوشیده می‌شود. بهترین زمان سفر به غار سهولان دو فصل بهار و تابستان است که دمای هوا معتدل همراه با یک نسیم خنک دلچسب است. سفر به این مکان دیدنی برای فرار از گرمای هوای شهرها بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

بهترین مسیر دسترسی برای رفتن به غار سهولان این است که در ابتدا خودتان را به استان آذربایجان غربی برسانید. سپس در فاصله‌ی 43 کیلومتری جنوب شرق مهاباد به سمت محور مهاباد-بوکان بروید. پس از آن‌که در مسیر جاده‌ی فرعی مهاباد-بوکان پیش رفتید،‌ به روستای سهولان خواهید رسید و می‌توانید برای گردش به غار بروید. اگر دلتان برای یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و حسابی تنگ شده،‌ سفر به این غار جذاب را از دست ندهید.

قلعه الموت؛ قلعه‌ای به بلندای تاریخ ایران

قلعه الموت
قلعه الموت علاوه‌بر تاریخی بودن، طبیعت بکری هم دارد که برای گردشگران جالب و لذت‌بخش است.

یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی ایران که به‌عنوان یک جاذبه تاریخی هم شناخته می‌شود،‌ قلعه‌ی الموت نام دارد. قلعه‌ای بلند در شهر قزوین که نام آن به دوران حسن صباح و فرقه‌ی اسماعیلیه گره خورده است. این قلعه در ارتفاع بسیار بالا و شاید بتوان گفت بر فراز شهر قزوین قرار گرفته است و چشم‌انداز بی‌نظیر آن،‌ چشم هر گردشگری را به خودش خیره می‌کند.

شما می‌توانید با بالارفتن از پلکان این قلعه،‌ خودتان را به بنای قلعه برسانید و از آن بالا تمام شهر را زیر پای خود ببینید. یادتان باشد اگر می‌خواهید بنای قلعه را از نزدیک ببینید، باید رنج بالا رفتن از پله‌های طولانی آن را هم به جان خود بخرید. پس برای این کار و بالا رفنن از پله‌های قلعه و رسیدن به بنای اصلی آن، سبک باشید، وسایل اضافی خودتان را درون ماشین یا در اقامتگاه باقی بگذارید و یک جفت کفش راحتی بپوشید.

بهترین زمان سفر به قلعه زیبای الموت با توجه به سردسیر بودن منطقه الموت، بهار و تابستان است. علاوه‌بر هوای خنک و نسیم دلنشینی که شب‌ها پوستتان را نوازش می‌دهد، در این زمان طبیعت الموت پوشیده از سرسبزی است و زیبایی خود را دوچندان در معرض نمایش می‌گذارد. طرفداران سفر در فصل پاییز و زمستان هم می‌توانند در این زمان به منطقه‌ی الموت سفر کنند. اما باید بدانید که دد این زمان سطح زمین و پلکان لغزنده و برفی است و ممکن است با خطر همراه باشد.

قلعه الموت در منطقه‌ی الموت استان قزوین قرار گرفته و در نزدیکی روستایی به نام گازرخان واقع شده است. این قلعه با پایتخت در حدود ۲۴۰کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آنجا باید تقریبا ۴ ساعت رانندگی کنید. بهترین مسیر رفتن به قلعه‌ی الموت این است که ابتدا از تهران خودتان را به اتوبان کرج _ قزوین برسانید. ۸۵ کیلومتر مانده به قزوین، به منطقه‌ای به نام معلم کلایه می‌رسید که جاده آن بسیار پرپیچ‌وخم و سخت است. برای عبور از جاده تا رسیدن به قلعه الموت، یک تا چهار ساعت زمان می‌برد.

اگر دوست دارد یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی ایران را ببینید و به دل تاریخ سفر کنید، حتما یک بار به قلعه الموت بروید.

کویر ریگ جن؛ ماجراجویی در میان شن‌های داغ

کویر ریگ جن
کویر ریگ جن جزو کویرهای اسرارآمیز است که با مثلث برمودا نیز شناخته می‌شود.

کویرنوردی و کویرگردی از آن دسته تفریحات جذاب و هیجان‌انگیزی است که تجربه‌ای منحصربه‌فرد را به شما هدیه می‌کند. پس اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و دوست دارید به مکانی متفاوت در میان جاهای دیدنی ایران بروید،‌ کویر ریگ جن یک انتخاب خاص و بی‌نظیر برای شماست.

ریگ جن یکی از زیباترین مناطق کویری جهان در جنوب غربی و غرب دشت کویر است که در مرز استان سمنان و اصفهان واقع شده است. کویر ریگ جن در میان کویرهای ایران به زیبایی و بکر بودنش شهره است و تماشای طلوع و غروب خورشید در آنجا شما را به دنیای خیال و رویا می‌برد. البته یادتان باشد که برای سفر به مناطق کویری تنها اقدام نکنید و با تور یا گروهی آشنا به منطقه به آنجا بروید. نکته‌ی جالبی که این منطقه‌ی کویری را اسرارآمیزتر می‌کند این است که برای سال‌های طولانی کشف‌نشده باقی مانده بود و از آن به‌عنوان مثلث برمودای ایران یاد می‌کردند. کویر ریگ جن با نام کویر دشت ارواح هم شناخته می‌شود،‌ چراکه عده‌ای معتقد بودند این منطقه توسط ارواح و اجنه پدید آمده است. شب‌های پرستاره و زیبای کویر ریگ جن،‌ منظره‌ی تکرارنشدنی طلوع و غروب خورشید،‌ آفرود،‌ شترسواری، موتور سواری،‌ اسکیت‌سواری و عکاسی در میان شن‌ها از دلپذیرترین تفریحات این منطقه به شمار می‌رود.

از آنجایی که مناطق کویری در طول روز بسیار گرم و سوزان هستند،‌ بهتر است سفر به این منطقه در نیمه‌ی دوم سال و فصل پاییز و زمستان انجام بگیرد. با سفر به این منطقه می‌توانید از جاهای دیدنی نزدیک‌تر همچون روستای عشین، قلعه‌ی انارک و آبگرم روستای ورتون هم دیدن کنید.

برای رسیدن به کویر ریگ جن باید ابتدا خودتان را به شهر گرمسار برسانید و از آنجا به پارک ملی دشت کویر بروید. سپس از آنجا به جاده سنگ‌فرش ملک آباد وارد شده و به سمت کویر ریگ جن رهسپار شوید. پس از آن وارد مرز پارک ملی شوید و به منطقه‌ی اسرارآمیز ریگ جن بروید.

پل معلق مشگین شهر؛ هیجان و زیبایی

پل معلق مشگین شهر
پل معلق مشکین در ارتفاع 80 متری قرار گرفته است.

پل معلق مشگین شهر یکی از جاهای دیدنی ایران در اردبیل است که حتما یک بار باید از آن دیدن کنید. این پل به عنوان بزرگ‌ترین پل خاورمیانه شناخته می‌شود و بر فراز رودخانه خیاوچاپی در ارتفاعی ۸۰ متری قرار دارد. اگر روی این پل معلق حرکت کنید،‌ پارک جنگلی مشگین‌شهر را زیر پای خود می‌بینید که ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر عرض دارد.

اگر به مشگین شهر بروید و از روی پل معلق مشهور آن عبور کنید،‌ در بخشی از پل به قسمتی شیشه‌ای خواهید رسید که هیجان عبور از آنجا را برایتان دو چندان می‌کند. پس اگر به دنبال کمی هیجان و ماجراجویی در سفر هستید،‌ بد نیست عبور از این پل جذاب و زیبا را هم تجربه کنید.

باید بدانید که این پل جزوی از مجموعه‌ی تفریحی گردشگری خیاو تا گیردولی است و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های گردشگری اردبیل به شمار می‌رود. بنابراین می‌توانید پس از عبور از پل معلق مشگین شهر از امکانات رفاهی و تفریحی این منطقه استفاده کنید و از محیط جنگلی و سرسبز آن لذت ببرید.

از آنجایی که مشگین شهر در استان اردبیل واقع شده و هوای منطقه بسیار سرد است،‌ بهترین زمان سفر به مشگین شهر و عبور از پل معلق مشهور آن،‌ فصل بهار و تابستان است. دمای مطلوب هوا و خنکای دلپذیر باد و رقص دلنشینش روی پوست بدنتان،‌ همه چیز را برای سفر در بهار و تابستان فراهم کرده است. البته طرفداران پاییز و زمستان هم باید بدانند که مشگین شهر و منطقه گردشگری خیاو در این دو فصل زیبایی منحصربه‌فرد خودش را دارد و با رعایت نکات ایمنی می‌توانید از این تجربه لذت ببرید.

برای آنکه به مشگین شهر سفر کرده و هیجان راه رفتن روی پل معلق آن را تجربه کنید،‌ باید خودتان را به استان اردبیل و مشگین شهر برسانید. در این شهر به خیابان سعدی رفته و از میدان دادگستری عبور کنید. پشت بیمارستان ولیعصر به این منطقه‌ی گردشگری خواهید رسید و می‌توانید اوقات خوشی را در آنجا بگذرانید. راستی! یادتان باشد از این سفر متفاوت عکس‌های زیبا تهیه کنید و آن‌ها را به یادگار نگاه دارید.

جنگل ابر؛ پرواز بر فراز ابرها

جنگل ابر
جنگل ابر قدمتی چند میلیون ساله دارد که در منطقه تلاقی دو ناحیه با دو آب‌وهوا متفاوت واقع شده است.

دوست دارید مانند انیمیشن‌های دیزنی پرواز روی ابرها را تجربه کنید؟ یا دلتان می‌خواهد چند روزی را میان یک طبیعت بکر و بی‌نظیر، دور از هیاهوی شهر بگذرانید؟

بهترین مکانی که می‌توانید در میان جاهای دیدنی ایران، برای تحقق این خواسته‌ها انتخاب کنید، جنگل ابر است. جنگلی تماشایی، با قدمت چندمیلیون ساله و بکرترین جایی که می‌توانید به آن سفر کنید. جایی که ابرها درست زیرپاهایتان قرار دارند و گویی روی آن‌ها قدم می‌گذارید.

جنگل ابر شاهرود از جمله جاهای دیدنی است که می‌توانید در آنجا تلاقی زمین و آسمان را از نزدیک ببینید. بودن در این جنگل و خیره شدن به تک‌تک عناصر طبیعی و زیبای آن، شما را روی مرز خیال و واقعیت قرار می‌دهد. علت شکل‌گیری اقیانوس ابر در این جنگل این است که در منطقه تلاقی دو ناحیه با آب‌وهوای بسیار متفاوت واقع شده است. یک منطقه کم‌فشار که دشت گرگان را شامل می‌شود و یک ناحیه‌ی پرفشار که منطقه‌ی ابر را در برمی‌گیرد. اگر به تماشای این جنگل با اقیانوس ابرهایش بروید، چشمه‌های متنوع و پوشش گیاهی مختلفی را می‌بینید که شامل تمشک، آلو، گلابی وحشی و کندوس می‌شود. عطر این میوه‌های جنگلی، بدون شک دهانتان را آب می‌اندازد و زیبایی چشمه و طبیعت سرسبز آن هوش از سرتان می‌پراند.

جنگل زیبای ابر را می‌توان عروس جاهای دیدنی ایران نامید و برای همه‌ی کسانی که عاشق طبیعت و جنگل‌گردی یا کشف مکان‌های تازه و به‌دست‌آوردن تجربه‌های جدید هستند، یک مکان متفاوت و دوست‌داشتنی خواهد بود.

بیشترین زمانی که تراکم ابرها بر فراز جنگل شکل می‌گیرند، سه فصل بهار، تابستان و پاییز است. پس باید بدانید که بهترین زمان سفر به این منطقه، از اوایل اردیبهشت تا اواخر مهرماه است. هوای بسیار خنک و درخشش جنگل از سرسبزی و طراوت در این زمان، شما را مست می‌کند. جنگل ابر در پاییز نیز زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد و تنوع رنگ‌ها، نم باران و هوای ابری، دل کندن از آنجا را برای شما دشوار خواهد کرد. با این حال به خاطر داشته باشید مسیر جنگل‌نوردی در پاییز، به علت بارش‌های فصلی کمی لغزنده و دشوار است. در هر صورت شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت خودتان یا علاقه‌مندی به سفر در هر فصل از سال، به این منطقه سفر کنید.

بهترین مسیر دسترسی به جنگل گردشگری و تماشایی ابر، این است که به سمت سمنان حرکت کرده و از آنجا به شاهرود بروید. سپس از شاهرود یا بسطام وارد جاده‌ی آزادشهر شوید. از این منطقه دو مسیر برای رسیدن به جنگل پیش روی شما قرار می‌گیرد. یکی جاده‌ی قلعه نو خراقان-ابر است و دیگری جاده روستای ابر که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. پس از کمی پیش‌روی و رسیدن به ابتدای منطقه‌ی جنگلی، می‌توانید وارد این جنگل و طبیعت خاص آن شوید.

به‌خاطر داشته باشید که کفش و کوله‌پشتی مناسب، چراغ قوه، دارو و کمک‌های اولیه و به همراه داشتن نقشه یا راهنمای آشنا با منطقه از ضروریات سفر به این منطقه است. شما دوست دارید این تجربه جذاب را با چه کسی به دست آورید؟

بندر ترکمن؛ اصالت و زیبایی

بندر ترکمن
بندر ترکمن در سال 1306 جزو اولین مناطق مجهز به خطوط راه‌آهن بود.

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایران که از سفر به آن لذت خواهید برد و با یکی از اصیل‌ترین اقوام ایرانی آشنا می‌شوید، بندرترکمن است.

این بندر قدیمی دیدنی از جمله بندرهای شمالی ایران در استان گلستان است و در گذشته با نام بندر شاه شناخته می‌شد. جالب است بدانید که بندر ترکمن در سال ۱۳۰۶ جزو اولین مناطقی بود که به خطوط راه‌آهن تجهیز شد. آداب‌ورسوم، نوع پوشش، خوراکی‌ها و سوغات و جاهای دیدنی بندر ترکمن شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و از بودن در آنجا لذت خواهید برد.

به خاطر داشته باشید اگر به بندر زیبای ترکمن سفر کردید، حتما از جزیره آشوراده، تنها جزیره‌ی دریای خزر که در نزدیکی بندر ترکمن قرار دارد دیدن کنید. اسکله بندر ترکمن، روستای قره قاشلی که هرساله میزبان برگزاری مسابقات اسب‌سواری است، منطقه شکارممنوع صوفیکم، تالاب گمیشان، ترکمن صحرا و … از جمله جاهایی هستند که با سفر به بندر ترکمن می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. همچنین اگر به این منطقه‌ی اصیل و مملو از جذابیت سفر کردید، از گشت‌وگذار در دوشنبه‌بازار شهر غافل نشوید و در میان زیبایی‌های خاص و ناب آن قدم بزنید.

بندر ترکمن در تمام فصول سال زیبایی و خاص بودن خودش را حفظ می‌کند. بنابراین در هر زمانی که به آنجا سفر کنید، قطعا از لحظات سفر خود نهایت لذت را می‌برید؛ اما چنانچه دوست دارید در هوای خنک به بندر ترکمن بروید، دو فصل پاییز و زمستان از نظر خنکی هوا برایتان مناسب‌تر خواهد بود. بهترین مسیر سفر به این بندر شمالی برای ساکنان مناطق مرکزی، غربی و جنوبی کشور، مسیری است که از شهر تهران می‌گذرد. پس بهتر است از هر کجا که هستید، به تهران بروید، به سمت فیروزکوه حرکت کنید و پس از رسیدن به ساری، به سمت شمال شرق رهسپار شوید.

ساکنان اردبیل و استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، گیلان و مازندران هم می‌توانند در جاده‌ی اصلی، به سمت بندر ترکمن به مسیر خود ادامه دهند. سپس با گذر از رامسر، تنکابن، چالوس، نوشهر، محمودآباد، قائم‌شهر، ساری، نکا و بهشهر به استان گلستان رسیده و به ترکمن صحرا بروند.

کسانی که در شرق کشور و استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند، باید از جاده‌ی مشهد به سمت قوچان حرکت کرده و به سوی کلاله بروند. سپس از شهر گنبد عبور کرده و با رفتن به سمت غرب، به بندر ترکمن برسند.

سفر به بندر ترکمن شما را به دل یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایران و مناطق گردشگری می‌برد که سرشار از زیبایی، جذابیت و اصالت است.

روستا ماخونیک؛ سفری دور و دراز تا مرز افغانستان

روستا ماخونیک
روستای ماخونیک به علت داشتن ویژگی‌های خاص جزو عجیب‌وغریب‌ترین روستاها محسوب می‌شود.

یکی از زیباترین و درعین‌حال عجیب‌وغریب‌ترین جاهای دیدنی ایران روستای ماخونیک است که به روستای آدم کوتوله‌ها شهرت دارد. روستایی بکر، دور و با زیبایی‌های منحصربه‌فرد و البته، عقاید و آداب‌ورسوم عجیب‌وغریب که همه این موارد یک جا شما را سوپرایز خواهد کرد.

این روستا که در میان کوه‌ها پنهان شده، در نزدیکی بیرجند و مجاورت مرز افغانستان قرار گرفته است. روستای ماخونیک آنقدر قدمت دارد که چارلز ادوارد دبیت در سفرنامه خراسان و سیستان کلنل از آن یاد کرده است. اهالی این روستا را افغان‌های مهاجری تشکیل می‌دهند که چند قرن پیش به ایران سفر کردند و به زبان فارسی و با لهجه خاص این منطقه صحبت می‌کنند. مردمان روستا اهل تسنن و اغلب مذهبی‌اند؛ تا جایی‌که یک موسسه قرآنی در روستا راه‌اندازی کرده‌اند.

اگر می‌خواهید به این روستای اسرارآمیز و عجیب بروید، بهتر است ابتدا خودتان را به استان خراسان جنوبی برسانید و از آنجا به سمت شهرستان سربیشه حرکت کنید. سپس در مسیر جاده سربیشه، به روستای دُرُح می‌رسید و بعد از آن می‌توانید روستای ماخونیک را ببینید. این روستای توریستی در فاصله‌ی ۱۲۵ کیلومتری شهرستان بیرجند قرار گرفته و از سفر به این منطقه‌ی دیدنی لذت خواهید برد.

یادتان باشد هوای ماخونیک در تابستان گرم و سوزان و در زمستان سرد و خشک است؛ بنابراین بهتر از در پاییز و یا بهار که از سرمای شدید و گرما آزاردهنده کم می‌شود به آنجا بروید.

بهتر است بدانید از لحظه‌ای که برای سفر به روستای ماخونیک تصمیم‌گیری می‌کنید تا زمانی که از آنجا بازگردید، در یک ماجراجویی بسیار هیجان‌انگیز خواهید بود.

شیمبار؛ بهشتی در قلب خوزستان

شیمبار
شیمبار باعث ایجاد زیستگاه متنوعی برای حیات‌وحش شده است.

وقتی حرف از خوزستان به میان می‌آید، بیش از هر چیز، نیزارهای بلند و رودخانه‌ی بلند کارون را به خاطر می‌آورد؛ اما در دل خوزستان و طبیعت مسجد سلیمان دشتی تماشایی وجود دارد که با دیدن عظمت و زیبایی آن به حیرت خواهید افتاد. دشت شیمبار که با نام شیرین بهار هم شناخته می‌شود، یکی از جاهای دیدنی ایران است که در مسجد سلیمان و دامنه‌ی کوه دلا قرار دارد.

با وارد شدن به طبیعت این دشت جنگل پوشیده از درختان بلوط و بادام را خواهید دید و می‌توانید در میان درختان انار، توت، سیب و مرکبات قدم بزنید.

وجود کوه‌های بلند و سربه‌فلک‌کشیده در کنار سرسبزی جنگل، امکان ایجاد زیستگاه متنوعی را هم برای حیات‌وحش فراهم کرده است؛ بنابراین ممکن است با رفتن به دشت شیمبار حیواناتی همچون خرس، گرگ، گله‌های گراز و پرندگانی از جمله کرکس و عقاب را هم ببینید.

در نزدیکی این دشت شیرین بهاری، منطقه‌ای به نام تنگ بتاوجود دارد که با دارا بودن دیواری با ۱۲ نقش برجسته‌ی باستانی، یکی از مناطق دیدنی پرطرفدار به‌شمار می‌رود. برای آن‌که به این دشت تماشایی بروید،‌ بهترین مسیر دسترسی از راه جدید مسجد سلیمان به شهرکرد هست که به‌تازگی احداث شده و تا ابتدای منطقه آسفالت شده است.

اگر می‌خواهید در بهترین زمان به شیمبار سفر کنید،‌ بهتر است فصل بهار را انتخاب کنید؛ چراکه سرسبزی و رویش گل‌های صحرایی می‌تواند چشمانتان را نوازش کنند. با این حال به‌یاد داشته باشید که تابستان‌های این منطقه هم سرسبز و خنک است و قطعا از بودن در آنجا لذت می‌برید. دو فصل پاییز و زمستان نیز هرکدام جذابیت بی‌نظیر خودشان را دارند و سفر شما را به یک ماجراجویی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند.

سخن آخر

ایران کشوری با فرهنگی بسیار غنی بوده و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان و بی‌نظیر است. تک به تک شهرهای ایران زیبا و دیدنی هستند. نمی‌توان گفت که کدام یک بر دیگری برتری دارند. باید رفت و از نزدیک دید. از سوی دیگر جاهای دیدنی ایران تمام نشدنی هستند و مکان‌های بسیاری وجود دارد که در این مطلب توان گفتن آن نیست. اگر شما هم دوست دارید بی‌انتها سفر کنید و از ایران زیبا لذت ببرید؛ یکی از شهرهای ایران را انتخاب کرده و سفر خود را شروع کنید. از بابت اقامتگاه هم دغدغه‌ای نداشته باشید؛ با اتاقک در هر کجا که خواستید می‌توانید مقصد مورد نظر خود را بیابید. همچنین بی‌شمار سوئیت، ویلا، هتل و اقامتگاه‌های متنوعی وجود دارند که می‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند.

4.3/5 - (301 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید شما جنگل ابر در شاهرود را برای دیدن به مخاطب معرفی میکنید ولی عکسی که برای این قسمت گذاشتین تصویری رویایی از ییلاقات ماسال (سوئه چاله) هست که به بهشت گمشده معروف شده لطفا دقت کنید

  2. باسلام

    در باره جنگل ابر از گرگان صحبت کردید ولی از ییلاق سوچاله شهرستان ماسال عکس گذاشتید

  3. از راهنمایی شما متشکرم و عالی بود . همه جای ایران ما زیباست و دیدنی . انشاالله وضعیت اقتصادی مردم به صورتی در بیاد که لااقل از تمام نقاط کشور زیبای خودمون دیدن کنند و لذت ببرند . آمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *