شهرها

جاهای دیدنی اردبیل

شهرستان اردبیل کجاست؟ در این مطلب از جاذبه های گردشگری اردبیل و جاهای دیدنی اردبیل گفته‌ایم. شهر اردبیل، که بهشت طبیعت‌گردان است، در استان اردبیل قرار دارد. جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری این شهر بسیار زیاد است. در هر گوشه‌ای از این شهر هنرنمایی دست انسان یا اثری زیبا از طبیعت به چشم می‌خورد. اردبیل شهری است که با عسل، آش دوغ و گردنه حیران شناخته‌ شده است. سفر به شهر اردبیل شبیه به غرق شدن در اقیانوسی بزرگ از جاذبه‌های بکر طبیعی است که هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. جاده اسالم به خلخال یکی از دیدنی‌ترین جاده‌های ایران است که در تمام فصل‌های سال منظره‌ای زیبا از طبیعت را به رخ می‌کشد اما در بیشتر روزهای فصل زمستان به دلیل بارش برف مسدود است. شهرستان اردبیل یکی از سردترین شهرهای ایران است و در تابستان‌ها با دمای حداکثر ۱۹ درجه بالای صفر یکی از بهترین مکان‌های گردشگری است.

برای آشنایی بیشتر مقاله اردبیل کجاست؟ را مطالعه کنید.

اردبیل
عکس از خبرگزاری میزان

دریاچه شورابیل یکی از جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه شورابیل یکی از پربازدیدترین منطقه‌های گردشگری اردبیل است. این دریاچه در دوره سوم و چهارم زمین‌شناسی شکل گرفته و یکی از آثار طبیعی است که داخل شهر قرار دارد. آب بسیار شور این دریاچه در گذشته دلیل نام‌گذاری آن بوده است اما در حال حاضر با اضافه شدن آب شیرین به دریاچه هم از شوری آب کم شده و هم امکان پرورش ماهی قزل‌آلا به آن اضافه شده است. محوطه اطراف دریاچه برای استراحت و گذراندن اوقاتی خوش محل مناسبی است. امکانات رفاهی بسیاری از جمله پارکینگ، رستوران، فضای سبز و سرویس بهداشتی از امکانات رفاهی این محل‌اند. قایق‌های موتوری، پدالی ۲ و ۴ نفره، جت‌اسکی، زیپ‌لاین، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، کالسکه‌سواری، ماشین برقی و شهربازی سرپوشیده و سرباز از امکانات تفریحی دریاچه شورابیل‌اند.

اگر می‌خواهید شهرهای اطراف اردبیل را ببینید می‌توانید با اجاره روزانه خانه در مشگین شهر از جاذبه‌های این منطقه گردشگری هم بازدید کنید و خاطره بسازید.

دریاچه شورابیل
عکس از گوگل

غار یخکان

غار یخکان یکی از جاذبه‌های طبیعی و ملی‌ استان اردبیل است. دهانه ورودی غار بسیار کوچک است، پس از پیمودن راهرویی با ۱۰ متر ارتفاع و ۵۰ سانتی‌متر عرض به تالار بزرگ غار می‌رسیم. در غار حوضچه‌ای با عمق یک‌و‌نیم متر وجود دارد که آب آن از قطره‌های آب دیوار غار، که در اثر تقطیر تشکیل می‌شوند، تأمین می‌شود. آب این حوضچه بسیار سرد و گوارا است. هوای داخل غار سرد و مرطوب است. بلور‌ها و قندیل‌های یخی از جاذبه‌های تماشایی داخل غار یخکان‌اند.

غار یخکان
عکس از گوگل

روستاهای گردشگری اردبیل

یکی از مهم‌ترین شاخه‌های گردشگری در ایران که روز به روز در میان گردشگران محبوب‌تر می‌شود، گردشگری روستایی است. این موضوع باعث شده که روستاهای گردشگری تبدیل به مقصد مهم گردشگران شوند.

روستاهای گردشگری اردبیل از مهم‌ترین مقاصد گردشگران ایرانی است. تعداد این روستاها بسیار زیاد می‌باشد. روستاهای گردشگری اردبیل ترکیبی از جاذبه‌های طبیعی بکر و دست‌نخورده و آثار تاریخی و باستانی است. در ادامه برخی از مهم‌ترین روستاهای گردشگری اردبیل را معرفی کرده‌ایم.

روستای آتشگاه

یکی از روستاهای گردشگری اردبیل که به لحاظ تاریخی اهمیت دارد، روستای آتشگاه است. این روستا در فاصله پنج کیلومتری شمال شهر سرعین قرار گرفته است. قدمت روستای آتشگاه به دوران ساسانیان باز می‌گردد و جزو قدیمی ترین روستاهای اردبیل می‌باشد. براساس روایت‌ها و اسناد تاریخی این روستای گردشگری اردبیل از مراکز مهم و مقدس آئین زرتشیان در دوران ساسانی بوده و معبدی نیز در این روستا وجود داشته است.

آتشکده یا معبد زرتشتیان بر بالای تپه‌ای در روستای آتشگاه بوده اما به اثر عوامل طبیعی آتشکده به تدریج از بین رفته است. با این حال، آثاری از این آتشکده در روستا وجوددارد.

روستای گلستان

یکی دیگر از روستاهای گردشگری اردبیل، روستای گلستان است. این روستا در فاصله 12 کیلومتری شهرستان نیز قرار گرفته و از طبیعت بی‌نظیر برخودار می‌باشد. یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری روستا، غار طبیعی در حاشیه روستا است. این غار در دامنه جنوبی کوهی مرتفع به نام قروقچی داغی قرار دارد و نقش مهمی در زندگی مردم دوران باستان، به ویژه در زمان حمله دشمن داشته است.

سفال‌های لعابی کشف شده در این منطقه حاوی غذا و قطعاتی از اعضای گوسفند بوده که نشان دهنده روش تدفین مردم در زمان‌های دوره بوده است. این غار از مهم‌ترین مناطق طبیعی و بکر اردبیل به حساب می‌آید که سفر به آن در فصل بهار و تابستان بسیار توصیه می‌شود.

بازار اردبیل

بازار قدیمی شهرستان اردبیل، که یادگاری از دوران صفویه است، جلوه‌ای از هنر معماری و تاریخ است. مانند بسیاری از بازارهای تاریخی سقفی گنبدی دارد و با روزنه‌هایی که در گنبد‌های آن وجود دارد در طول روز نور مورد نیاز را تأمین می‌کند. با اینکه بخش زیادی از بازار به دلیل ساخت‌ و‌ سازهای شهری از بین رفته است، اما همچنان پابرجا و فعال است. بازار چاقوسازها، کفاش‌ها، زرگرها، پارچه‌فروش‌ها، تیمچه، راسته پیرعبدالملک و دیگر راسته‌ها از بازارچه‌های فعال در بازار تاریخی اردبیل‌اند.

دوست دارید یک سفر مجازی به اردبیل داشته‌ باشید؟ در سفرنامه اردبیل با اتاقک همراه شوید و در این شهر قدم بزنید و بیشتر آن را بشناسید.

بازار اردبیل
عکس از گوگل

پارک جنگلی خیاوچایی

پارک های اردبیل در میان گردشگران شهرت بسیاری دارد. از مهم ترین پارک های معروف اردبیل می‌توان به پارک جنگلی خیاوچایی اشاره کرد. این پارک با وسعتی در حدود 300 هکتار و به موازات رودخانه خیاوچایی اردبیل قرار گرفته است.

پارک خیاوچایی پوشیده از درختان میوه شامل درختان گردو، سیب، آلوچه، آلبالو و گیلاس است و دارای طبیعت بکر می‌باشد. این پارک دارای امکانات بسیاری برای گردشگران است از جمله شهربازی، زمین اسکیت و یک آبشار مصنوعی.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

مجموعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از آثار مهم تاریخی ایران است که در سال ۲۰۱۰ توسط یونسکو به‌عنوان میراث جهانی ثبت شد. این مجموعه عظیم تاریخی که در اردبیل قرار دارد بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، محل دفن شاه اسماعیل صفوی (اولین پادشاه صفوی)، مادر شاه طهماسب و دیگر بزرگان صفوی است. شیخ صفی‌الدین اردبیلی بزرگ خاندان صفوی بود و صفویان نام سلسله خود را از نام او برگرفته بودند. 

 

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
عکس از گوگل

اجاره خانه در اردبیل روزانه یا برای چند روز و راهنمای اجاره آپارتمان مبله، سوئیت ارزان و ویلا برای اقامت

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره خانه در اردبیل روزانه یا برای چند روز یا اجاره آپارتمان مبله، سوئیت ارزان و ویلا می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.5/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام چقدر مختصر و مفید توضیح دادید عالی ممنون موفق باشید سایت بسیار زیبایی دارید

    1. سلام.اینجا چقدر آرومه بیاید اتاقک گیلان، بعضی از مسافرین گرامی آشغال ها را توی جادها و کوچه ها رها میکنند تازه مسئولین را زیر سوال میبرند فکر میکنند که هرجا میشینند باید آشغالی هم باشه انشالله که استان شما آری از زباله باشه درضمن اردبیل استان قشنگیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *