شهرها

معرفی جاهای دیدنی شهرستان فاروج | شهری زیبا در استان خراسان شمالی

فاروج کجاست؟

شهر فاروج در استان خراسان شمالی قرار دارد و آثار تاریخی و تپه‌های باستانی مانند تپه طویل و تپه خلق آباد، که مربوط به هزاره اول و دوم پیش از میلاد مسیح‌اند، خبر از پیشینه کهن این شهر می‌دهند. سفر به شهر فاروج به دلیل وجود آجیل و خشکبار معروفش سفر به پایتخت آجیل ایران است. در بیشتر خیابان‌های این شهر مغازه‌های آجیل فروشی زیادی وجود دارد، البته این محصولات داخل شهر فاروج تولید نمی‌شود و فقط برای فروش عرضه می‌شود. در ادامه از جاذبه های گردشگری فاروج و جاهای دیدنی فاروج برایتان بیشتر می‌گوییم.

فاروج
عکس از گوگل

روستای خسرویه

روستای خسرویه از توابع شهر فاروج است که در دامنه کوه جهان‌شاه قرار دارد و از جاهای دیدنی فاروج خراسان شمالی به حساب می‌آید. این روستا در زمستان‌ها بسیار سرد است و در تابستا‌ن‌ها آب‌و‌هوایی معتدل دارد. منظره‌های طبیعی مثل باغ‌های میوه، استخر‌های پرورش ماهی، چشمه‌ها و رودخانه‌ها از جاذبه‌های طبیعی روستای خسرویه‌اند اما شناخته‌شده‌ترین جاذبه طبیعی این روستا غاری تاریک است که فضای داخل آن سرد و خنک می‌باشد و مانند یخچالی طبیعی کف آن از یخ تشکیل شده است. قلعه سنگی، گورستانی تاریخی و آرامگاه امامزاده بابا از آثار تاریخی و دیدنی این روستا به حساب می‌آیند.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در فاروج و نزدیک به روستای خسرویه در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

حمام استاد

حمام استاد از جمله بناهای تاریخی متعلق به دوران صفویه است که در شهر فاروج قرار دارد. این حمام از نوع حمام‌های زیرزمینی با سقف گنبدی است که نور آن به‌وسیله روزنه‌های روی سقف تأمین می‌شود. مصالح مورد استفاده در ساخت حمام سنگ و ساروج است. بخش‌های تشکیل‌دهنده حمام شامل ورودی، سربینه هشت ضلعی، مخزن آب و خزینه می‌شود. این حمام تاریخی در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. حمام استاد را می‌توان یکی از جاهای دیدنی فاروج دانست که تاریخ و قدمت فاروج را نشان می‌دهد.

حمام استاد
عکس از ایرنا

آبشار اسفجیر

آبشار اسفجیر از جاذبه‌های طبیعی شهر فاروج است که در روستایی با همین نام قرار دارد. بعد از گذشتن از روستا و با یک‌ساعت پیاده‌روی آبشار اسفجیر قابل مشاهده است. مسیر پیاده‌روی در دره‌ای عمیق با رودخانه و طبیعتی سرسبز و خرم قرار دارد و همین مسیر نیز جزو جاذبه های گردشگر فاروج محسوب می‌شود. دیواره‌های دره ارتفاعی بیش از ۲۰۰ متر دارند و آبشار از این دره سرازیر می‌شود. برای رسیدن به بالای دره و سرچشمه آبشار تجهیزات کوهنوردی مورد نیاز است. اطراف آبشار پوشیده از گیاهان خودرو و وحشی است که زیبایی دوچندانی به محیط بخشیده‌اند.

آبشار اسفجیر
عکس از گوگل

منطقه شکار ممنوع شاه جهان

منطقه شکار ممنوع شاه جهان یکی دیگر از جاهای دیدنی فاروج خراسان شمالی است. شاه جهان یکی از بلندترین قله‌ها در میان ارتفاعات خراسان شمالی می‌باشد.قله شاه جهان 3350 متر از سطح دریا ارتفاع دراد. این رشته کوه که روستای بام (با حدود ۱۶۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا) در چند کیلومتری جنوب آن واقع شده، دنباله سلسله جبال‏ البرز است.

شاه جهان از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام نام خاصی دارد. خروس یا کرکس‏رو، تخته‏ میرزا، گورکی یا گورکان یا گبرکان از جمله نام‌های آن بشمار می‌رود. به علت وجود مراتع و جنگل‌ها، زیستگاه حیات وحش در قسمت‌های زیادی از این شهرستان گسترده شده است. حیواناتی چون شغال، آهو، گرگ، گورکن، خرگوش، روباه، خوک، پلنگ، کفتار و بزکوهی در نقاط مرتع به ویژه در منطقه سالوک زندگی می‌کنند.

سوغات فاروج

یکی از معروف‌ترین جاذبه گردشگری فاروج خراسان شمالی، آجیل این شهر است. فاروج به شهر آجیل ایران مشهور می‌باشد. اما علت این امر به گذشته فاروج برمی‌گردد. در گذشته دور، دو نفر از اهالی فاروج در کنار مسجد شهر شروع به فروش آجیل کردند. اولین بار تخمه خال نمک فاروج در میان بازاریان مشهور شد. تخمه خال نمک در واقع نوع تفت دادن تخمه است. در فاروج، بعد از اینکه تخمه را تف می‌دادند، نمک را با جارو سیخی به روی آن می‌پاشیدند و به تخمه‌ای که به این روش شور می‌شد، تخمه خال نمک فاروج می‌گفتند.

رفته رفته مردم شهر فاروج در تف دادن تخمه مهارت کسب کردن و در نهایت با فروش و تبلیغات و نوع چیدن آجیل نظر گردشگران و مسافران را به این سوغات فاروج جلب کردند.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر فاروج

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در فاروج و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.2/5 - (10 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *