شهرها

آشنایی با جاذبه های گردشگری راز ، شهری مرموز در شمال ایران

معرفی شهر راز

شهر راز در استان خراسان شمالی قرار دارد و در نزدیکی مرز خشکی با کشور ترکمنستان است. این شهر در ناحیه کوهستانی شمال شرق ایران قرار دارد. این شهر از نظر آب و هوا دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سردی است. محوطه‌های تاریخی که در این شهر قرار دارند خبر از قدمت طولانی آن می‌دهند. سفر به شهر راز، با توجه به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کمتر شناخته‌شده‌، سفری با تجربه‌های جدید و بکر خواهد بود. در ادامه از جاهای دیدنی راز و جاذبه‌های گردشگری راز برایتان بیشتر می‌گوییم.

معرفی شهر راز
عکس از گوگل

جاذبه‌های گردشگری راز

راز به مانند اسمش، شهری پر از راز است. راز در زمان‌های قدیم جزء سرزمین نساو ابیورد بوده است و وج تسمیه راز به خاطر وجود انگورهای رز بوده که امروزه هم در دره‌ای نزدیک راز دیده می‌شوند. مردم محلی به این دره، دره رزندر می‌گویند.

این شهر به لحاظ تاریخی در دوران مختلف با عوامل طبیعی دچار تغییرات بسیاری شده و همچنین بافت روستایی به دلیل سیل یا زلزله آسیب شدید دیده است. با این حال راز جاهای دیدنی بسیاری دارد که می‌تواند شما را در سفر شگفت‌زده کنند. در ادامه به برخی از جاذبه‌های گردشگری راز اشاره خواهیم کرد.

بقعه سید بزرگ

بقعه سید بزرگ بنایی تاریخی متعلق به دوره تیموریان است که در دوره صفویه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. معماری این بنا ویژگی‌های محلی دارد. بقعه یک بنایی مستطیل‌شکل و گنبدی دارد که روی یک سکو ساخته شده است. این بقعه دو ورودی در سمت غرب و یک ورودی در سمت جنوب برای رسیدن به سکو دارد. بقعه سید بزرگ دارای یک ایوان بزرگ و ورودی اصلی و سه ورودی دیگر است که در سه جهت اصلی ساختمان قرار دارد.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در راز و نزدیک به بقعه سید بزرگ در صفحه اصلی سایت اتاقک نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

 

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

محوطه تاریخی راستقان

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری راز محوطه تاریخی راستقان می‌باشد. روستای راستقان از توابع شهر راز است و محوطه تاریخی راستقان در این روستا قرار دارد. قدمت این محوطه متعلق به قرن‌های ۶ و ۸ هجری‌ قمری است. طول این محوطه ۲۵۰ متر و عرض آن نزدیک به ۱۵۰ متر می‌باشد. بقایای یک پادگان نظامی و یک گورستان بزرگ تاریخی نیز در نزدیکی این محوطه تاریخی مشاهده می‌شود که تقریباً قدمتی برابر با یکدیگر دارند. محوطه تاریخی راستقان در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد..

جاذبه‌های گردشگری راز
عکس از گوگل

ارگ آلمادوشن

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر راز ارگ آلمادوشن می‌باشد. ارگ آلمادوشن بالای تپه‌ای مسطح در نزدیکی روستایی با همین نام ساخته شده است. قدمت ارگ به دوران اشکانیان و سال‌های ورود اسلام به ایران برمی‌گردد. کاربرد این قلعه نظامی بوده که در حال حاضر مختصری از دیواره‌های آن باقی‌مانده است. آلمادوشن کلمه‌ای ترکی است و به معنی جایی که در آن سیب افتاده می‌باشد.

ارگ آلمادوشن
عکس از گوگل

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهر راز

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در راز و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *