جاهای دیدنی

جاهای دیدنی بجنورد | گذر تاریخ از طبیعت خراسان شمالی

بجنورد، شهری در نزدیکی مشهد و مرکز استان خراسان شمالی است. از پارک‌های تفریحی و مکان‌های تاریخی گرفته تا جنگل، نزدیک بجنورد پیدا می‌شود. امروز با هم به جاذبه‌های گردشگری این شهر سر می‌زنیم و در تاریخ و طبیعت بجنورد گشت‌و‌گذار می‌کنیم. پس تا دیر نشده، ساک سفر را آماده کنید و سوار اتوبوس مجازی اتاقک شوید!

برای آشنایی بیشتر مقاله بجنورد کجاست؟ را مطالعه کنید.

منطقه تفریحی و گردشگری بابا امان

منطقه تفریحی و گردشگری سنگی و صخره ای بابا اماناگر دنبال جایی پر دار و درخت می‌گردید، پارک بابا امان انتظارتان را می‌کشد. این منطقه زیبا با درختان اقاقیا، چنار، زبان گنجشک، زالزالک، زردآلو و بوته‌های تمشک وحشی تزئین شده است و عمر بسیاری از این درختان تا ۴۰۰ سال نیز می‌رسد.

اما زیبایی‌های بابا امان به این ۴۰۰ هزار اصله درخت محدود نمی‌شود، چراکه در اطراف و جای جایِ این منطقه تفریحی چشمه‌هایی از زمین جوشیده‌اند و طراوتی فرح‌بخش به شما هدیه می‌کنند. یکی از این چشمه‌های پرآب از دل صخره می‌جوشد و در مسیر خود آبشارهای زیبایی به‌وجود آورده است.

 یکی دیگر از جاذبه‌های این تفرجگاه، حیات وحش پردیسان است که ۲۵۰ هکتار وسعت دارد. در این حیات وحش آهو، قوچ، گوزن و سایر جانوران را خواهید دید. همچنین در این تفرجگاه، آرامگاه شاهزاده اسماعیل قرار دارد که از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است. این آرامگاه را با نام امامزاده بابا امان می‌شناسند. سالانه بیش از ۱۵ میلیون مسافر و زائر در سفر خود به مشهد از این جاذبه گردشگری بجنورد دیدن می‌کنند.

 منطقه تفریحی بابا امان را در کیلومتر ۱۰ جاده بجنورد به مشهد پیدا خواهید کرد.

عمارت آیینه مفخم

باغ روبروی درب اصلی عمارت آیینه مفخمبه معماری و تاریخ علاقه‌مندید؟ شکوه عمارت آیینه‌ بجنورد شگفت‌زده‌تان خواهد کرد. عمارت آیینه مفخم از یادگاری‌های دوره قاجار و ناصرالدین شاه است و شامل بنایی کلاه‌فرنگی، حوض‌خانه و باغ بزرگی می‌شود. در دو طرف درب اصلی بنا، ۴ مناره وجود دارد که روی آن‌ها کاشی‌کاری‌های زیبایی صورت گرفته است. در طبقه دوم بنا هم اتاق آیینه‌کاری وجود دارد که نام این عمارت از روی آن گرفته شده است.

معماری باشکوه عمارت آیینه‌خانه توسط میرزا مهدی خانشقاقی طرح‌ریزی شده است. او اولین مهندس معمار کشور و فارغ‌التحصیل دانشکده معماری پاریس بود.

این بنا در دهه ۱۳۰۰ هجری در باغ بزرگ دلگشا ساخته شد و در حال حاضر به عنوان موزه اسناد و نسخ خطی بجنورد شناخته می‌شود. عمارت آیینه مفخم در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده و در انتهای خیابان شریعتی شمالی شهر بجنورد واقع شده است.

دریاچه سد شیرین دره

دریاچه پشت سد شیرین درهدریاچه شیرین دره یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان خراسان شمالی است. این سد روی رودخانه شیرین دره قرار دارد و آب موردنیاز شهر بجنورد و باغات روستاهای اطراف را تامین می‌کند. سد شیرین دره، دریاچه‌ای زیبا به‌وجود آورده که برای شنا، آب‌تنی و قایق‌رانی حرف ندارد. اتراق کردن در اطراف این دریاچه و لذت بردن از طبیعت اطراف آن را در سفر به بجنورد از یاد نبرید!

دریاچه شیرین دره را در ۶۵ کیلومتری شمال غرب شهر و در اطراف شهرستان مانه و سملقان پیدا خواهید کرد.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/bojnord?sortingtype=OtaghakSuggestions&aroundlocations=true” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در بجنورد کلیک کنید.[/button]

 

کوشک علی آباد

بقایای کوشک علی آباددر باغ بزرگ روستای علی‌آباد، کوشکی تاریخی وجود دارد که قدمت آن به دوره حکمرانان شادلو می‌رسد. این بنا چهار ورودی در هر چهار طرف ساختمان دارد و شامل حوض‌خانه و اتاق‌های مختلف می‌شود. به این بنا در سفرنامه‌های قدیمی مثل سفرنامه چارلزمگ گریگور و سفرنامه دوم ناصرالدین شاه اشاره شده است.

روزگاری هم این باغ و کوشک، محلی برای استراحت حکمرانان در وقت شکار محسوب می‌شد. این باغ و بنای تاریخی در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. کوشک علی آباد را در ۳ کیلومتری شمال شرق شهر و در روستای علی‌آباد پیدا می‌کنید.

حسینینه جاجرمی‌ها

حسینیه جاجرمی‌ها یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بجنورد است که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد. در این بنای مربعی شکل یک حیاط با حوضی زیبا قرار دارد که تمام پنجره‌های خانه رو به آن باز می‌شود. حسینیه جاجرمی‌ها به عنوان محلی برای عزاداری شهدای کربلا به شمار می‌آید و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

مساحت بنا به ۶۰۰ مترمربع می‌رسد و از همان بدو ورود شکوه معماری آن دلتان را می‌رباید. اتاق‌های این حسینیه آجرکاری‌ها و مقرنس‌کاری‌های زیبایی دارند و گچ‌بری‌های بی‌نظیری از مرثیه‌های کربلایی روی دیوارهای آن‌ به چشم می‌خورد. این بنای عرفانی و تاریخی توسط غلام‌رضا بنا یزدی ساخته شده است و در خیابان طالقانی شرقی بجنورد و کوچه جاجرمی‌ها قرار دارد.

طبیعت باغ دره

شهرستان‌ راز و جرگلان بجنورد دارای طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ای است که از تماشا و نفس کشیدن در دره سرسبز آن بسیار لذت خواهید برد. در بهار، باغ دره، پر از گل‌های صورتی و بنفش می‌شود. اطراف رودخانه‌های پر آب آن نیز برای دور شدن از شهر و نفس تازه کردن بسیار مناسب است. در این دره زیبا قدم بزنید و زیر سایه درختان تنومند اتراق کنید تا از سفر به بجنورد حظ ببرید!

این منطقه سرسبز و خوش آب‌و‌هوا، گیاهان دارویی مختلفی مثل آویشن، کاکوتی، بادرنج‌بویه و پونه دارد که می‌توانید در سفر به بجنورد کمی از آن‌ها را بچینید. بوته‌های تمشک و زرشک هم در اواخر تابستان و اوایل پاییز در جای جایِ این دره سبزپوش و دراندشت به چشم می‌خورند. طبیعت سحرانگیز باغ دره را در ۱۰ کیلومتری جاده بجنورد به آشخانه و در منطقه راز و جرگلان خواهید دید.

تفرجگاه بش قارداش

طبیعت بجنورد باعث به‌وجود آمدن پارک‌های تفریحی زیبایی در این شهر شده است. یکی از این مناطق تفریحی، تفرجگاه بش قارداش نام دارد که در زبان ترکی به معنی ۵ برادر است. براساس روایتی که مردمان بومی آن را نقل می‌کنند، در گذشته ۵ برادر با ظلم و ستم حکمرانان منطقه مخالفت کرده بودند و ماموران دنبال این برادران می‌کنند تا به این تفرجگاه می‌رسند. سپس برادرها از خداوند می‌خواهند که پناهی به آن‌ها بدهد. پس از آن، ۵ سوراخ در کوه ایجاد می‌شود تا برادرها در آن پناه بگیرند. بعد از این سوراخ‌ها آب گوارایی جاری شده که هم‌اکنون نیز وجود دارد. آب چشمه بش‌ قارداش برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله مشکلات کبدی و صفرایی کارساز است.

این تفرجگاه در دوره اشکانیان و ساسانیان، محلی برای عبادت پیروان زرتشت بوده است. این منطقه در فهرست آثار ملی نیز وجود دارد و در ۷ کیلومتری بجنورد، در  جاده اسفراین به بجنورد جا خوش کرده است.

عمارت سردار مفخم

عمارت سردار مخم بجنوردعمارت مفخم یکی دیگر از جاهای دیدنی بجنورد است که محل زندگی یارمحمد شادلو و خانواده‌اش در دوره قاجار بود. این بنا ۳۴ اتاق و دو تالار بزرگ دارد و دیوارهای آن با طرح و نقش‌های زیبایی کاشی‌کاری شده‌اند. این کاشی‌ها در رنگ‌های مختلف فیروزه‌ای، سرخ، بنفش، سفید، سبز، زرد و صورتی هستند و نقوش انسانی، حیوانی، اشکال هندسی و اسلیمی در آن‌ها به کار رفته است.

در بخش بیرونی ساختمان نیز تصاویری از دو فرشته با بال‌های زیبا، چهره‌های انسانی، گل‌وگیاه و پرنده دارد که ساعت‌ها می‌شود آن‌ها را تماشا کرد!

عمارت مفخم در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی استان خراسان شمالی شناخته می‌شود. این بنا در فهرست آثار تاریخی کشور نیز به ثبت رسیده است و در انتهای خیابان شریعنی شمالی قرار دارد.

آتشکده اسپاخو

در روستای اسپاخو بجنورد، آتشکده‌ای تاریخی متعلق به دوره ساسانیان قرار دارد. مردم محلی این آتشکده را با نام کلیسا می‌شناسند، اما تا به حال هیچ شواهدی از حضور مسیحیان در این مکان به‌دست نیامده است. در این آتشکده شما می‌توانید محراب دایره‌ای شکل، آتشدان و روزنه‌های سقف برای خروج دود را تماشا کنید.

اسپاخو از واژه اسپ در زبان پهلوی گرفته شده که با گذر زمان به کلمه اسب تبدیل شده است. از قرار معلوم، در گذشته در این محل، اسب پرورش می‌دادند. آتشکده اسپاخو را در ۱۰۰ کیلومتری غرب بجنورد و در نزدیکی روستای اسپاخو پیدا خواهید کرد.

امامزاده سلطان سید عباس

مقبره امامزاده سلطان سید عباسامامزاده سلطان سید عباس یکی از مکان‌های مذهبی و آرامش‌بخش شهر بجنورد است که در حمله مغول‌ها ویران شد. اما در دوره قاجاریه، به دستور فتحعلی‌ شاه مرمت و بازسازی شد. این امامزاده، آرامگاه یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است و دو شبستان بسیار زیبا با کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی دارد.

سید عباس در دوره حکومت بنی‌عباس، از مدینه به خراسان آمد و در اواخر سده دوم هجری وفات یافت. مردم بومی این امامزاده را با نام معصوم‌زاده می‌شناسند و شهدای شهر هم در این محل دفن شده‌اند. این بنای مذهبی در جنوب شهر بجنورد قرار دارد.

خانه بانک ملی

خانه بانک ملییکی دیگر از جاهای دیدنی بجنورد، خانه تاریخی بانک ملی این شهر است که به دوره پهلوی تعلق دارد. این خانه از ترکیب معماری سنتی و اروپایی ساخته شده است. قاب‌های کاشی‌کاری شده و شیروانی‌ زیبای آن حتما شما را مجذوب این بنا خواهد کرد. خانه بانک ملی در خیابان امیریه جنوبی بجنورد واقع شده است.

بند خاکی عبدل آباد

سد خاکی عبدل آباد در شهر حصار گرم خان در حومه بجنورد قرار دارد. این سد در زمستان از رودخانه‌های اطراف پر می‌شود تا در فصل‌های گرم سال زمین‌های کشاورزی را سیراب کند. از این بند خاکی برای پرورش ماهی هم استفاده می‌شود و محلی مناسب برای یک وعده ناهار و قایق‌سواری به حساب می‌آید.

غار سوله قواق

اهل غارنوردی هستید؟ در اطراف روستای اسپاخو، غاری رازآلود جا خوش کرده است که از دهانه آن چشمه‌ای زلال می‌جوشد. این غار زیبا و دیدنی، شکوه طبیعت بجنورد را به رخ گردشگران می‌کشد!

4.1/5 - (78 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *