شهرها

بجنورد کجاست؟ | سفر به مرکز خراسان شمالی

اگر به سمت شمال شرق کشور برویم و سراغ مرکز استان خراسان شمالی را بگیریم، به بجنورد خواهیم رسید. شهری با آب‌و‌هوای کوهستانی که از زمان‌های دور تا به امروز پا بر جا مانده است.  نام قدیم این شهر بیژن‌گرد بود، یعنی ساخته بیژن. اما رفته رفته به بجنورد که در زبان مردم بومی بُژنورد گفته می‌شود، تغییر پیدا کرد.

این شهر جایی نزدیک مشهد است و در هنگام زیارت امام رضا (ع) می‌توانید از این شهر نیز دیدن کنید. امروز می‌خواهیم به شهر بجنورد سر بزنیم، در جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن بگردیم و با زیروبم این شهر آشنا شویم!

بجنورد کجاست؟

بجنورد به عنوان مرکز استان خراسان شمالی، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران است. این شهر ۳۶ کیلومتر مربع مساحت دارد و فاصله آن تا تهران ۸۲۱ کیلومتر است. بجنورد از سمت شمال با ترکمنستان و از جنوب با اسفراین و جاجرم مرز مشترک دارد. این شهر از شرق و غرب هم به شیروان، آشخانه و جاجرم می‌رسد.

تاریخچه بجنورد

در گذشته‌های دور به جای بجنورد کنونی، شهری به نام جرمگان وجود داشت. این شهر پر رونق و آباد بود اما با حمله مغول‌ها به کلی ویران شد. اما ولی خان دوم، یکی از امیران ایل شادلو، بجنورد را در نزدیکی ویرانه‌های جرمگان در سال ۱۱۰۰ قمری تاسیس کرد.

جالب است بدانید که این منطقه از دیرباز محل سکونت مردم بوده و در زمان ماد و هخامنشی هم قسمتی از قلمرو پارت بوده است. این شهر آثار تاریخی مهمی از دوران میان‌سنگی تا مغول‌ها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان دارد که نشان از قدمت آن می‌دهند. به همین علت است که هم‌اکنون اغلب جاذبه‌های گردشگری بجنورد به دیدنی‌های تاریخی آن اختصاص دارد.

محله‌های بجنورد

بجنورد ۱۱ ناحیه و دو منطقه شهرداری دارد. شهرداری منطقه یک در خیابان اسدآبادی و شهرداری منطقه دو در خیابان قیام واقع شده است. شهرداری مرکزی هم در خیابان دولت قرار دارد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

 دهستان‌های بجنورد:

  • دهستان آلاداغ
  • دهستان بابا امان
  • دهستان بدرانلو
  • دهستان گرمخان
  • دهستان گیفان

اقتصاد بجنورد

بجنورد شهری بزرگ است که شامل مناطق شهری و روستایی می‌شود. در مناطق شهری مردم به کارهای مختلف خدماتی، تولیدی و تجارت اشتغال دارند. مردان و زنان روستایی نیز اغلب دامدار یا کشاورز هستند. اقتصاد روستا از فروش محصولاتی همچون لبنیات محلی و میوه‌هایی همچون انگور، سیب و هلو تامین می‌شود. علاوه بر این، هنرمندان بجنوردی با فروش صنایع دستی مختلف به گردشگران، در اقتصاد خانواده نقش مهمی ایفا می‌کنند.

آداب و رسوم بجنورد

 جمعیت بجنورد بیش از ۲۲۸ هزار نفر است و ساکنان آن از قوم‌های مختلف ترک، کرد، ترکمن و تات هستند. گویش‌های مختلف فارسی، کردی، ترکی و کرمانج در این شهر رواج دارد.

این تنوع قومی و قبیله‌ای سبب به‌وجود آمدن آداب و رسوم مختلفی در بجنورد شده است. مثلا بجنوردی‌ها در هنگام مراسم ازدواج، بسیار به هم کمک می‌کنند و اغلب آن‌ها نزدیک عید نوروز مراسم خود را برگزار می‌کنند تا این همبستگی برای برگزاری جشن بیشتر شود. آن‌ها عروس را سوار اسب می‌کنند و از بالای سرش انار پرتاب می‌کنند. مردم بومی اعتقاد دارند، هر کس که این انار را بگیرد، بختش باز می‌شود. البته این رسوم در گذشته بیشتر بوده و حالا کمرنگ شده است.

علاوه بر این، در ایام نوروز مسابقات مختلفی میان ترکمن‌ها برگزار می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به اسب‌دوانی، کشتی، چوخه و مراسم خروس جنگی اشاره کرد. همچنین پختن نان محلی و غذاهای سنتی در مناسبت‌های مختلف از آداب و رسوم بجنوردی‌ها به شمار می‌رود.

آب و هوای بجنورد

بجنورد شهری در دامنه کوه آلاداغ است. منطقه‌ای کوهستانی با فلات‌های مرتفع که زمستان‌های سردی دارد. به طوری که میانگین تعداد روزهای یخبندان این شهر به بیش از ۱۰۰ روز می‌رسد. اما برخلاف زمستان، بجنورد تابستان‌های گرمی دارد، به طوری که آفتاب تمام آثار روزهای سرد را از خاطرتان می‌زداید.

بهترین زمان برای سفر به بجنورد

در زمستان سرما حاکم است و گرمای هوا در تابستان به اوج می‌رسد. به همین خاطر برای سفر به بجنورد بهتر است بهار و پاییز را انتخاب کنید تا از آب‌ و هوای معتدل این موقع از سال لذت ببرید. اردیبهشت و مهر ماه زمان خوبی برای بجنوردگردی خواهد بود.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/bojnord?sortingtype=OtaghakSuggestions&aroundlocations=true” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در بجنورد کلیک کنید.[/button]

 

دیدنی‌های بجنورد

بجنورد شهر تاریخ و طبیعت است. در این شهر از جاذبه‌های طبیعی مثل چشمه، جنگل، رودخانه و دره سرسبز تا بناهای تاریخی و اماکن مذهبی را خواهید دید. در ادامه به چند مورد از جاذبه‌های دیدنی بجنورد سر می‌زنیم و در کوچه پس‌کوچه‌های این شهر می‌گردیم!

تفرجگاه بابا امان

چشمه طبیعی در تفرجگاه بابا اماناگر دلتان یک جای سرسبز می‌خواهد که با خانواده خوش بگذرانید، منطقه تفریحی و گردشگری بابا امان را انتخاب کنید. این پارک پر از درختان تنومند و چشمه‌های زلالی است که سر از خاک بیرون آورده‌اند تا گل‌ و بوته‌های این منطقه را سیراب کنند. اگر به بابا امان رفتید، حتما از حیات وحش پردیسان و آرامگاه شاهزاده اسماعیل نیز دیدن کنید. این منطقه گردشگری را در کیلومتر ۱۰ جاده بجنورد پیدا می‌کنید.

عمارت آیینه مفخم

عمارت آیینه مفخماگر اهل تاریخ باشید، از تماشای عمارت آیینه مفخم سیر نخواهید شد. این بنا در دو طبقه ساخته شده است که طبقه دوم آن اتاقی سراسر آیینه‌کاری شده دارد. دورتادور عمارت را هم باغی بزرگ فراگرفته تا همه چیز برای بازدید از جاذبه‌ای چشم‌گیر تکمیل باشد. این بنا را در انتهای خیابان شریعتی شمالی بجنورد پیدا می‌کنید.

دریاچه سد شیرین دره

دریاچه سد شیرین درهاگر هوس قایق‌سواری و ماهیگیری کردید، به سمت دریاچه سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غرب بجنورد بروید. این دریاچه در اطراف شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و امکانات ‌کاملی برای قایق‌سواری و شنا در اختیارتان می‌گذارد. بهتر است یک روز کامل سفر را به بازدید از این دریاچه بجنورد اختصاص دهید تا لذت سفر به جانتان بنشیند.

کوشک علی آباد

کوشک علی آباد در روستای علی آبادیکی دیگر از آثار تاریخی بجنورد، کوشک علی آباد در روستایی به همین نام است. این بنای تاریخی شامل اتاق‌ها و حوض‌خانه در طبقه هم‌کف می‌شود و در وسط باغ بزرگ و باصفایی قرار دارد. کوشک علی آباد همانند دیگر آثار تاریخی بجنورد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این کوشک را در ۳ کیلومتری شمال شرق بجنورد و در روستای علی آباد پیدا خواهید کرد.

حسینیه جاجرمی‌ها

حسینیه جاجرمی‌ها
Mehdi.pournazeri

یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخی بجنورد، حسینیه جاجرمی‌ها است. جایی که در و پنجره‌های آن به سمت حیاطی با صفا و چهارگوش باز می‌شوند و روزگاری خانه‌ای مسکونی بوده است. اما امروزه محلی برای عزاداری شهدای کربلا و امام حسین (ع) به شمار می‌رود و همه می‌توانند در این مراسم‌های مذهبی شرکت کنند. حسینیه جاجرمی‌ها در خیابان طالقانی بجنورد واقع شده است.

طبیعت باغ دره

طبیعت باغ درهدر شهرستان راز و جرگلان بجنورد، دره‌ای سرسبز و تماشایی قرار دارد که پر از گل‌وگیاهان زیبا است. جایی که رودخانه‌ای پرآب دارد و هوای پاک آن جسم و جان مسافران را تازه می‌کند. یکی از روزهای سفرتان را به گردش در این دره اختصاص دهید تا از نزدیک با طبیعت بکر و دست‌نخورده بجنورد آشنا شوید!

تفرجگاه بش قارداش

تفرجگاه بش قارداشبش قارداش منطقه‌ای تفریحی است که آب چشمه‌های آن خاصیت دارویی دارند و برای درمان مشکلات کبدی و صفرایی بسیار مفیدند. این تفرجگاه به دوران اشکانیان و ساسانیان تعلق دارد و در آن زمان محلی برای عبادت پیروان زرتشت بوده است. بش قارداش را در ۷ کیلومتری شهر بجنورد و در جاده اسفراین به بجنورد پیدا خواهید کرد.

آتشکده اسپاخو و غار سوله قواق

شکده اسپاخو در روستای اسپاخوآتشکده اسپاخو در روستایی به همین نام  و در ۱۰۰ کیلومتری غرب شهر بجنورد قرار دارد‌. در این بنای تاریخی می‌توانید محراب، آتشدان و… را تماشا کنید. علاوه بر این، در روستای اسپاخو غاری دیدنی وجود دارد که از دهانه آن چشمه‌ای می‌جوشد. پس اگر اهل تاریخ و غارنوردی باشید، بازدید از روستای اسپاخو را نباید از دست بدهید.

امامزاده سلطان سید عباس

یکی از مکان‌های مذهبی و عرفانی بجنورد، امامزاده سلطان سید عباس محسوب می‌شود که فرزند امام موسی کاظم (ع) است. بنای این امامزاده در محلی به نام «معصوم‌زاده» واقع شده است. همچنین این بنا در زمان مغول‌ها تخریب شده بود. اما با روی کار آمدن قاجاریه و به دستور فتحعلی شاه، بازسازی و مرمت شد.

خانه بانک ملی

خانه تاریخی بانک ملی یکی از بناهای تاریخی شهر بجنورد است که قدمت آن به زمان پهلوی می‌رسد. این بنای کلاه فرنگی را در خیابان امیریه بجنورد خواهید دید. بدون شک شیروانی نارنجی و قاب‌های کاشی‌کاری‌ شده این بنا شما را محو تماشا خواهد کرد.

بند خاکی عبدل آباد

بند یا سد خاکی عبدل آباد جایی برای پرورش ماهی و آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی است که اطراف آن برای پیک نیک و تفریح حرف ندارد. این بند در روزهای سرد سال از رودخانه‌های اطراف سیراب می‌شود تا در روزهای گرم آب موردنیاز روستاهای اطراف را تامین کند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی بجنورد را مطالعه کنید.

غذاهای محلی بجنورد

آش یارمهمگر می‌شود به شهرهای خراسانی سفر کرد و دست رد به سینه غذاهای محلی و خوشمزه آن زد؟ اگر اهل شکم‌گردی هستید و دوست دارید غذاهای جدید را امتحان کنید، غذاهای بجنوردی در رستوران‌های محلی آن انتظار شما را می‌کشند.

غذاهای محلی بجنورد شامل کاچی بجنوردی، شله ماش بجنوردی، پلو قابلی، دیمه دنی، آش قلیه، اشکنه، آش یارمه، قروتو بجنورد و… هستند که در پخت آن‌ها از سبزیجات محلی و مواد اولیه مقوی استفاده می‌شود.

رستوران‌های بجنورد

احتمالا شما هم مثل اغلب مسافران بجنورد، رستوران‌های این شهر را نمی‌شناسید. در این بخش چند رستوران خوب بجنوردی را معرفی می‌کنیم.

رستوران دیار
رستوران دیار را در خیابان طالقانی غربی پیدا خواهید کرد. در این رستوران از غذاهای فرنگی و ایرانی گرفته تا غذاهای دریایی سرو می‌شود.

سفره‌خانه سنتی امیرخان و پسران
اگر دنبال فضایی دلباز می‌گردید که غذاهای باکیفیتی سرو کند، به سفره خانه امیرخان و پسران در میدان امام رضای بجنورد سر بزنید.

اکبرجوجه
برای خوردن اکبرجوجه با همان دستورپخت معروف، می‌توانید به بلوار امام رضا بجنورد بروید و دلی از عزا دربیاورید!

رستوران هتل داریوش
در کیلومتر ۳ جاده مشهد، هتل داریوش بجنورد را پیدا خواهید کرد. جایی که غذاهای باکیفیتی سرو می‌کند و کافه هم دارد تا دسر و نوشیدنی هم سفارش دهید.

سوغات و صنایع دستی بجنورد

در خیابان‌های شهر بجنورد فروشگاه‌های بسیاری برای خرید سوغاتی وجود دارد که از آن‌ها می‌توانید یادگاری‌های مناسبی برای عزیزان‌تان تهیه کنید‌. اگر خوراکی خوشمزه می‌خواهید به سراغ شکر پنیر یا آب‌نبات‌های بجنوردی بروید. اگر اهل ترشیجات هستید، قره‌قروت‌های بی‌نظیر و لواشک‌های ترش این شهر را تهیه کنید.

علاوه بر این، لبنیات محلی، انواع خشکبار، هلو، سیب، انگور، کشمش، گیاهان دارویی و نان محلی قتلمه از دیگر سوغاتی‌های خوشمزه بجنوردی محسوب می‌شوند.

همچنین اگر یک یادگاری ویژه می‌خواهید، صنایع دستی بجنورد بهترین گزینه هستند. قالی‌های دورو، قالیچه‌های ترکمنی، گلیم و جاجیم، سفره کردی، چاروق، لباس محلی ترکمنی و زیورآلات دست‌ساز از جمله دست‌سازه‌های بجنوردی‌ها به حساب می‌آیند.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی بجنورد را مطالعه کنید.

مراکز خرید بجنورد

در بجنورد مراکز خرید فراوانی وجود دارد تا راحت و بی‌دردسر سوغاتی و کالاهای موردنیاز خود را تهیه کنید. اگر بازار سنتی می‌خواهید، بازار روز امام رضا در بلوار امام رضا انتخاب مناسبی است. از محصولات کشاورزی تروتازه و صنایع دستی گرفته تا پوشاک و مرغ و ماهی در این بازار عرضه می‌شود.

همچنین اگر مراکز خرید مدرن مدنظرتان است، می‌توانید به مجتمع تجاری طلای سفید در خیابان امام خمینی، مجتمع تجاری و تفریحی هماگ در میدان آزادگان و مجتمع پردیس در خیابان طالقانی شرقی مراجعه کنید. اغلب این مراکز خرید دارای کافه و رستوران هم هستند تا از این لحاظ کم و کسری نداشته باشید.

اقامت در بجنورد

اقامت در بجنورد دغدغه مهم سفر به این شهر محسوب می‌شود. اگر نمی‌خواهید هزینه‌های هنگفت اقامت در هتل را بپردازید، سوئیت و آپارتمان مبله بهترین انتخاب برای شما هستند. در سایت اتاقک می‌توانید تصاویر انواع اقامتگاه‌های بوم‌گردی، سوئیت و آپارتمان مبله را ببینید، قیمت‌ها را با هم مقایسه کرده و سپس جایی متناسب با سلیقه و بودجه خود رزرو کنید. به این ترتیب پیش از سفر، خیالتان از بابت جا و مکان راحت خواهد بود.

راه‌های دسترسی به بجنورد

اگر مبدا سفر را تهران در نظر بگیریم، برای سفر به بجنورد باید ابتدا به سمنان برویم. پس از آن با عبور از شاهرود و طی کردن ۷۰۰ کیلومتر به مقصد خواهیم رسید. برای سفری راحت‌تر می‌توانید از هواپیما استفاده کنید. برای این کار باید ابتدا به فرودگاه مشهد برسید و سپس با تاکسی و اتوبوس خود را به بجنورد برسانید. از طرفی، برای سفری اقتصادی هم می‌توانید از اتوبوس‌های بین‌شهری تهران به بجنورد استفاده کنید. سفرتان خوش!

نکات ضروری سفر به بجنورد

  • کفش راحتی و کیف سبک برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی به همراه داشته باشید.
  • ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی را در هنگام بازدید از طبیعت بجنورد فراموش نکنید.
  • وضعیت آب‌و‌هوا را پیش از سفر بررسی کنید.
  • و در آخر مسئولیت‌مان را در قبال حفظ آثار تاریخی و طبیعی فراموش نکنیم.

سوالات متداول درباره بجنورد

بجنورد کجاست؟

بجنورد مرکز استان خراسان شمالی در شمال شرقی کشور است.

بهترین زمان سفر به بجنورد چه زمانی است؟

اوایل بهار و پاییز

معروف‌‌ترین جاهای دیدنی بجنورد کدام‌اند؟

تفرجگاه بابا امان، عمارت آیینه مفخم، دریاچه سد شیرین دره، حسینیه جاجرمی‌ها، طبیعت باغ دره، تفرجگاه بش قارداش

معروف ترین رستوران‌های بجنورد کدام‌اند؟

سفره خانه سنتی امیرخان و پسران، رستوران دیار، رستوران اکبر جوجه

چطور به بجنورد برویم؟

از تهران به سمنان رفته و سپس با عبور از شاهرود و طی کردن ۷۰۰ کیلومتر به بجنورد خواهید رسید.

4.1/5 - (123 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *