مناسبت ها

روز جهانی عاشقان کتاب چه روزی است؟

درباره روز جهانی عاشقان کتاب |  book lover’s day

این روزها کتاب خواندن بیشتر شبیه به رفتارها و ژست‌های روشن‌فکرانه شده و از کتاب برای هدیه دادن و عکس گرفتن استفاده می‌کنند. متاسفانه حتی کتاب خواندن تبدیل به مسابقه شده و هرکسی کتاب‌های بیشتری خوانده برنده این مسابقه است. اما با همه این حرف‌ها کتاب هنوز در سراسر جهان عاشقانی دارد که روحشان با کتاب این دوست قدیمی پیوندی جدا نشدنی دارد.

روز عاشقان کتاب فرصت خوبی برای کسانی است که عاشقانه مطالعه کردن را دوست دارند و کتاب به یکی از نزدیک‌ترین دوستان آن‌ها تبدیل شده. در بیش از صد کشور جهان این روز با برنامه‌های جالب و جذابی برگزار می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید روز جهانی عاشقان کتاب چه روزی است و در کشورهای دیگر چه اتفاق‌هایی در این روز میوفتند شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می‌کنیم.

نوشته های مشابه

book lover's day

روز جهانی عاشقان کتاب چه روزی است؟

سال‌ها است روز ۹ آگوست برابر با نوزدهم مرداد را به‌عنوان روز جهانی عاشقان کتاب انتخاب شده. به گفته سیوکس سیتی ژورنال آمریکایی‌ها این روز را انتخاب کردند. هدفشان از تعیین این روز این بود که مردم کتاب‌هایی که خوانده‌اند را به همدیگر معرفی کنند و خودشان هم خواندن یک کتاب جدید را شروع کنند.

شما برای این روز بین‌المللی چه کتابی را پیشنهاد می‌کنید؟ و نام آخرین کتابی که خوانده‌اید چه بوده؟

ما به بهانه روز عاشقان کتاب می‌خواهیم به معرفی کتاب‌هایی که در قالب سفرنامه‌اند بپردازیم. حتما می‌دانید که خواندن سفرنامه‌ شبیه به سفر رفتن است و می‌توانید پا‌به‌پای نوشته‌های کتاب سفر کنید و تجربه‌های خوبی به دست می‌آورید.

روز جهانی عاشقان کتاب چه روزی است؟

کتاب مارک و پولو

اگر برای سفرهای خارج از ایران نیاز به انگیزه و تشویق دارید پیشنهاد می‌کنیم خواندن کتاب مارک و پلو را از دست ندهید. این کتاب که به قلم منصور ضابطیان نوشته شده مجموعه‌ای کامل از سفرهای ایشان به کشورها و شهرهای مختلف است. لحن ساده و روان این کتاب باعث می‌شود با اشتیاق تا انتهای آن را بخوانید. متن و عکس‌های این کتاب مربوط به سفرهایی است که آقای ضابطیان تا قبل از سال ۱۳۸۹ رفته.

سفرنامه مارک و پلو
عکس از گوگل

بخشی از کتاب

بین اروپایی ها، خونگرم‌ترین جوان‌ها، بچه‌های ایتالیا و اسپانیا هستند. براى ارتباط برقرار کردن با یک فرانسوى یا سوئدى باید دست کم نیم‌ساعت با او حرف بزنید و درباره اش سؤال کنید تا او اولین سؤال را از شما بپرسد. ولى کافی است به یک ایتالیایى یا اسپانیایى سلام کنید، بعد از پنج دقیقه می‌فهمید که اصل‌و‌نصب او به کجاى ایتالیا یا اسپانیا می‌رسد و دختر خاله مادرش پارسال تعطیلات را کجا گذرانده!

از کاپ تا کیپ

کتاب از کاپ تا کیپ سفرنامه رضا پاکروان است. او فیلم‌ساز، ماجراجو و جهانگرد است و با دوچرخه به کشورهای مختلف سفر می‌کند و از مردم و شهرهای آن‌ها فیلم‌های مستند می سازد. رضا پاکروان متولد ایران است اما در لندن زندگی می‌کند و یک روز تصمیم می‌گیرد همراه دوستش به کشورهای جهان با دوچرخه سفر کند. او به دلیل عبور از صحرا با جایزه ویژه گینس را دریافت کرده است. اگر دوست دارید داستان‌های ماجراجویانه او را بخوانید سفرنامه از کاپ تا کیپ را تهیه کنید.

 book lovers day
عکس از گوگل

موآ

سفرنامه موآ که به قلم منصور ضابطیان نوشته شده است درباره سفر او به کشور ویتنام است. این کتاب ششمین سفرنامه آقای ضابطیان است و درباره علت سفرشان به ویتنام می‌گویند:

اینکه ویتنام را برای سفر انتخاب کردم شاید به خاطر رازآلودگی‌اش بود. چیزی درباره‌اش نمی‌دانستم و به نظرم سرزمین بکر و جذابی می‌آمد. پس یک روز نشستم پای اینترنت و شرایط گرفتن ویزا و کامنت‌های آدم‌هایی که به ویتنام رفته بودند. شرایط پروازها و غیره را بررسی کردم. مشتاق‌تر شدم. به نظرم باید ویتنام را می‌دیدم و خوانندگان کتاب‌هایم را با آنجا آشنا می‌کردم. پس رفتم….

نام ویتنام برای نسل پیشین ما یادآور جنگی است که از آن شنیده‌ایم اما کمتر می‌دانیم چه آغاز و انجامی داشته است. برای نسل ما که خود در جنگ بزرگ شد، نام ویتنام یادآور نام برنج‌های کوپنی‌ای بود که با شیوه پخت ایرانی به بدترین شکل ممکن تبدیل می‌شد. شاید بچه های امروز اسم ویتنام را بیشتر روی برندهای کفش و لباس دیده باشند… به همین دلیل بعید می‌دانم کسی از ما جلوه‌ای از هنر و فرهنگ ویتنام را به خاطر داشته باشد یا چیزی غیر از اینها بداند!

سفرنامه موآ
عکس از گوگل

تهیه شده توسط تیم تولید محتوای اتاقک

4.8/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *