اطلاعات عمومی

سفر در ایام کرونا و نزدیک‌ترین مناطق گردشگری

بی‌گمان این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که از خانه‌نشینی و یادآوری روزهایی که قرنطینه‌ای در کار نبود، خسته نشده باشد. با آغاز پیدایش ویروس کرونا، بسیاری از مردم در خانه‌هایشان ماندند و اکنون با گذشت چندین ماه، این وضعیت همچنان ادامه دارد. بنابراین، برخی از کسانی که دیگر تاب خانه‌نشینی ندارند، دل را به دریا می‌زنند و سفر و ایران‌گردی را دوباره از سر می‌گیرند. اگرچه، برخی از این مردم نسبت به بقیه کمتر بی‌پروا هستند و نخست به سراغ اینترنت می‌روند تا با جست‌وجوی «سفر در ایام کرونا»، پیش از هر چیزی شرایط را در نظر بگیرند.

اگر این نوشتار را می‌خوانید، پس شما هم در جست‌وجوی جایگاه گردشگری و سفر در ایام کرونا هستید. با این که خطر کرونا هنوز کم نشده و همچنان همه‌ی مراقبت‌های بهداشتی و قرنطینه باید رعایت شود، ولی با انجام یک سری اقدامات و پیدا کردن مناطق گردشگری مناسب، می‌توان برای مدتی بیخیال خانه‌نشینی شد و با یک سفر دل‌چسب، همه‌ی خستگی‌ها و نگرانی‌های این چند ماه را از یاد برد. پس اگر دنبال شرایط سفر در ایام کرونا و مواردی که حتما باید در نظر بگیرید هستید، در ادامه با اتاقک همراه باشید.

سفر در ایام کرونا

مهم‌ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید

   مهم‌ترین مواردی که هنگام سفر در ایام کرونا باید به آن‌ها توجه داشته باشید، چیزهایی مانند «خوراک»، «جای خواب»، «شیوه‌ی جابه‌جایی» و «مقصد» هستند. بی‌گمان، اگر هم بخواهید برای مدتی قرنطینه را کنار بگذارید و به گشت‌وگذار بپردازید، نباید کاملا بی‌پروا عمل کنید و رعایت موارد بهداشتی و «تلاش برای بیمار نشدن» را از یاد ببرید.

   برای نمونه، سطح ایمنی بدن در طول سفر بسیار مهم است. کسانی که از ایمنی بالایی برخوردارند، یا مریض نمی‌شوند یا دست‌کم شانس بیشتری برای درمان و شکست این ویروس دارند. بنابراین توجه به سطح ایمنی بدن، چیزی نیست که به این آسانی از آن بگذرید و حتما باید به خوراک سالم و مقوی، و بالا نگه داشتن ایمنی بدن‌تان دقت داشته باشید.

   سعی کنید از خوراک خانگی و یا خوردنی‌های خشک استفاده کنید و تا جای ممکن، به سراغ رستوران‌ها نروید. اگرچه، بسیاری از رستوران‌ها و غذاخوری‌ها پس از آغاز کرونا به‌سرعت همه‌ی موارد را رعایت کرده و خیال مشتری‌هایشان را راحت می‌کنند. ولی بهتر است کمتر به رستوران و غذاخوری‌های شلوغ بروید، تا شوق سفر در ایام کرونا را با نگرانی و بیماری خراب نکنید!

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
ماسک زدن هنگام سفر در ایام کرونا
هنگام سفر در ایام کرونا از ماسک استفاده کنید

شیوه‌ی سفر و مواردی که باید رعایت کنید

   افزون‌براین، باید حواس‌تان به شیوه‌ی جابه‌جایی هم باشد. اگر بخواهید با وسیله نقلیه خودتان سفر کنید، می‌توانید تا اندازه‌ای نگرانی کمتری داشته باشید. البته اگر همه‌ی افراد حاضر در خودرو موارد بهداشتی را رعایت کنند و همچنین خیال‌تان از بابت جایگاه جاده‌ها و ترافیک راحت باشد. ولی اگر می‌خواهید به سراغ اتوبوس، قطار یا هواپیما بروید، باید حواس‌تان بیشتر جمع باشد. با این که بسیاری از شرکت‌های مسافربری دقت زیادی روی وضعیت وسایل نقلیه و پاک‌سازی آن‌ها دارند، ولی مسافران هم باید وظیفه‌ی خود را برای سالم ماندن و بیمار نشدن، و همچنین بیمار نکردن بقیه انجام دهند.

   برای نمونه، سعی داشته باشید در پایانه‌ها فاصله‌تان را با دیگران رعایت کنید. همیشه الکل و وسایل ضدعفونی‌کننده همراه داشته باشید تا صندلی، دسته‌ها، یا حتا کارت بانکی‌تان را پس از هر بار استفاده تمیز کنید. هنگام سفر در ایام کرونا تا جای ممکن از غذاهای آماده استفاده نکنید و هنگام سخن گفتن با کارکنان پایانه، راننده و یا هر شخص دیگری، ماسک خود را برندارید! دیگر گمان نمی‌کنیم نیازی باشد خود ماسک زدن را هم یادآوری کنیم!

شستن دست‌ها هنگام سفر در ایام کرونا
هنگام سفر در ایام کرونا شستن مرتب دست‌ها را فراموش نکنید

سفرتان می‌تواند کوتاه و به مناطق نزدیک باشد!

   اکنون با در نظر داشتن این موارد، باید مقصد خود را انتخاب کنید. همه می‌دانند ایران یکی از بهترین کشورها از دیدگاه گردشگری است و جاهای بسیاری برای دیدن دارد. ولی برای سفر در ایام کرونا بهتر است به مناطق گردشگری نزدیک بروید. یکی از دلایل بنیادین این کار، عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی، نیاز نداشتن به جای خواب، نیاز نداشتن به خوراک زیاد و رستوران رفتن، و همچنین استفاده‌ی کمتر از ماسک است.

   بی‌گمان بسیاری از مردم بر آن می‌شوند تا به مناطق دوردست بروند و مدت سفرشان را در ترافیک یا در کنار دیگر مسافران بگذرانند. پس از رسیدن به مقصد، باید به هتل یا مسافرخانه بروند و همیشه نگران این باشند که آیا موارد بهداشتی در آن‌ها به‌خوبی رعایت شده یا خیر. اکنون پس از همه‌ی این‌ها، باید نگران خورد و خوراک خود هم باشند. از آن‌جایی که راه سفرشان دراز بوده، خوراک زیادی نمی‌توانستند با خود بیاورند. بنابراین، باید به رستوران بروند و کنار دیگر مسافرانی که آن‌ها هم فکر این‌جا را نکرده بودند، بنشینند و نگران سلامتی‌شان باشند. جدا از این‌ها، ماسک زدن در ساعات طولانی و سفرهای دراز، می‌تواند آزاردهنده یا خسته‌کننده باشد. پس اکنون شاهد کسانی خواهیم بود که یا ماسک نمی‌زنند، یا آن را از گوش راست‌شان آویزان می‌کنند!

سفر در ایام کرونا
شرایط سفر در ایام کرونا

سفر در ایام کرونا شدنی است اما…

   پس اگرچه سفر در ایام کرونا شدنی است و حتا مقصدهای دورتر را هم می‌توانید انتخاب کنید، ولی بهتر است به سراغ مناطق گردشگری نزدیک‌تر بروید و با نگرانی کمتری از سفر دل‌چسب‌تان لذت ببرید. یا دست‌کم شهر و استان‌هایی را که وضعیت قرمز دارند از فهرست‌تان خط بزنید. پس بهتر است شهر خودتان را در نظر بگیرید، جاهای دیدنی، که آن‌قدرها هم شلوغ نیستند، را انتخاب کنید. یا حتا به سراغ شهرها و روستاهای نزدیک، و طبیعت دست‌نخورده‌شان بروید.

   برای نمونه، سفرتان را از دیدنی‌های باستانی، پارک‌ها و مناطق گردشگری شهر خودتان آغاز کنید. اگر آن‌ها تکراری شده‌اند یا می‌خواهید از شهر بیرون بزنید، مقصدتان را به روستاهای نزدیک، پارک‌ها و فضای سبز خارج از شهر تغییر دهید.

   اگر این هم برای‌تان کفایت نمی‌کند، شهرهای زیبایی را انتخاب کنید که فاصله‌ی زیادی با شما ندارند. این‌گونه دست‌کم خبری از ترافیک یا وسایل نقلیه عمومی شلوغ نیست، و مدت سفرتان هم آن‌قدری نیست که شما را از رعایت موارد بهداشتی، ماسک و الکل زدن، یا رستوران نرفتن خسته کند.

قلعه فلک ‌الافلاک؛ سفر در ایام کرونا
قلعه فلک ‌الافلاک؛ سفر در ایام کرونا

با این همه…

   با همه‌ی این‌ها، تا جای ممکن سعی داشته باشید از سفر رفتن خودداری کنید. سعی کنید همچنان با قدرت این قرنطینه را ادامه دهید تا بالاخره همگی از شر ویروس کرونا راحت شویم. با این که این سخنان را در چند ماه گذشته بسیار شنیده‌اید، ولی باز هم سعی کنید در خانه بمانید. همچنان کتاب بخوانید، فیلم ببینید و یا با هر چیز دیگری خودتان را سرگرم کنید.

   اگر اهل سفر هستید یا نیاز می‌کنید به یک سفر در ایام کرونا نیاز دارید، پیش از هر چیزی ببینید می‌توانید نیاز خود را با دیدن مستندها یا خواندن سفرنامه‌ها رفع کنید یا خیر. با دیدن نگاره‌ها و خواندن نوشته‌های گیرا درباره‌ی طبیعت شهرهای ایران، می‌توانید خودتان را در دل این ماجراجویی‌ها ببینید و از یاد ببرید که یک ویروسِ ناجوان‌مرد شما را خانه‌نشین کرده است. حتا می‌توانید با دیدن و خواندن این موارد، خود را برای پایان کرونا، یا سفید شدن وضعیت برخی شهرها آماده کنید و برنامه‌ی یک سفر به‌یادماندنی را بریزید.

   اگر این‌ها هم پاسخِ نیاز شما نبودند، به سراغ اتاقک بیایید. نوشته‌های آن را بخوانید، از بهترین مناطق گردشگری و شهرها باخبر شوید، و همچنین بهترین هتل‌ها و اقامت‌گاه‌ها را پیدا کنید. درهرگونه، نمی‌توان جلوی ماجراجویی را گرفت! پس اگر نمی‌توانید آتشِ انگیزه‌ی سفر رفتن خود را خاموش کنید، دست‌کم تلاش کنید مرتب دست‌هایتان را بشویید، مواد ضدعفونی همراه‌تان باشد، به جا‌های شلوغ و پربازدید نروید، و همچنین غذای خانگی هم همراه‌تان باشد.

   و در آخر، سعی داشته باشید برای سفر در ایام کرونا از مناطق نزدیک و شهرهایی که وضعیت سفید دارند آغاز کنید. و دیدن نوشته‌ها و پیشنهادهای اتاقک را هم از یاد نبرید.

Rate this post

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *