سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات کردان

روستای خوش آب‌وهوای کردان در 15 کیلومتری کرج و در استان البرز قرار دارد. کردان به علت نزدیکی به تهران، به یکی از مهم‌ترین ییلاقات مردم تهران و کرج تبدیل شده است. خرید یکی از تفریحاتی می‌باشد که گردشگران در شهرهای مقصد تجربه می‌کنند. بسیار از افراد در مقصد دوست دارند، صنایع دستی و سوغات آن شهر را خریداری کنند. کردان نیز از این قائده مستثنا نیست. در این مقاله مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات کردان را معرفی می‌کنیم تا در سفر خود به این روستای زیبا راهنمای برای خرید داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله کردان کجاست؟ را مطالعه کنید.

باغ ویلاهای روستای کردان

سوغات کردان

قبل از هر چیز باید بگوییم که این منطقه به دلیل بارش‌های سالیانه چشم‌گیر و زمین‌های حاصلخیز از کشاورزی و باغداری پر رونقی برخوردار است. پس بیراه نیست اگر بگوییم که محصولات کشاورزی و باغداری این منطقه، سوغات کردان به شمار می‌روند. شما با سفر به این منطقه می‌توانید در فصل‌های مختلف می‌توانید میوه‌های خوشمزه روستا را تهیه کنید.

مهم‌ترین سوغات آبدار و خوشمزه روستای کردان عبارت است از زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت. گردشگران اغلب برای تهیه این میوه‌ها به بازارهای محلی کردان می‌روند و میوه‌های فصل را تهیه می‌کنند. با توجه به اینکه میوه و خشکبار به نسبت تهران و استان البرز در کردان ارزان‌تر است، گردشگران می‌توانند میوه و خشکبار را به عنوان سوغات کردان تهیه کنید و با خود به خانه بیاورید.

صنایع دستی کردان

آلو قرمزهای آویزان از درختصنایع دستی کردان نیز یکی دیگر از سوغاتی‌های جذاب کردان به شمار می‌رود. از مهم‌ترین صنایع دستی روستای کردان می‌توان به کوزه سازی، گلدان‌سازی، گلیم بافی، منبت‌کاری، مصنوعات چرمی، سفال‌گری، پیکر تراشی، سوزن‌دوزی، ساخت‌وسازهای سنتی، آهنگری هنری، شیشه دمی و سنگ‌تراشی اشاره کرد.

جاالب است بدانید در روستای کردان در حال حاضر کارخانه‌های آلومینیم‌سازی، کارتن‌سازی، ریسندگی و بافندگی و مرغداری نیز مشغول به فعالیت هستند. لذا می‌توان روستای کردان علاوه بر یک منطقه توریستی و زیبا، یک روستای اقتصادی و پررونق نیز بدانیم.

 سنگ تراشی

شاید جالب باشد بدانید که تعدادی از اشیای باستانی یافت شده در روستای کردان نیز با استفاده از هنر سنگ‌تراشی ایجاد شده اند. پس می‌توان سنگ تراشی را سوغات باستانی کردان دانست. هنرمندان محلی و البته هنرمندانی از سایر نقاط ایران با الهام از طبیعت زیبا کردان از دل سنگ طبیعی و خشن روستای کردان، دست به خلق آثار ارزشمند و بی‌نظیری می‌زنند. سنگ تراشیده شده را می‌توان به یاد ماندنی‌ترین سوغاتی کردان دانست.

شیشه‌گری

سه گلدان سبز رنگ در سه ابعاد بزرگُ متوسط و کوچک حاصل هنر شیشه‌گری یکی دیگر از سوغاتی‌های اصیل روستای کردان، شیشه‌گری است. هنرمندان با رسم اشکال و نقش‌های مختلف در رنگ مختلف، به خلق آثار هنری و زیبا می‌پردازند. هنرمندان در روستای کردان از این هنر برای تزئین انواع وسیله‌های شیشه‌ایی نظیر گلدان، لیوان، شمعدانی و غیره استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با تهیه این سوغات کردان، بوفه‌های خانه خود را به شکلی هنرمندان تزئین کنید. این سوغات ارزشمند را می توان هدیه مناسب برای اهالی هنر و هنر دوستان نیز قلمداد کرد.

اجاره ویلا کردان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

سوزن دوزی 

پارچه مشکی سوزن دوزی شده به رنگ های قرمز و سبز و زرد و سفید روی نقش های ترنجسوزن دوزی را می‌توان هنر به تصویر کشیدن رویا ها، رمز و راز زنان ایرانی دانست. زنان روستای کردان نیز با استفاده از سوزن‌دوزی به خلق آثاری شگفت‌انگیز و قابل تاملی می‌پردازند که می‌توانند شما را مدهوش زیبایی خود کنند.

منبت کاری با چوب

چوب منبت کاری شده

همان طور که گفته شد این روستا پر از باغ‌های زیبا و دل‌انگیز است. چوب درختان انبوه روستای کردان باعث شده تا منبت کاری در روستای کردان از اهمیت خاصی برخوردار باشد. هنرمندان روستای کردان با حوصله و البته با تجهیزات ساده و مهارت خود به خلق آثاری ظریف و با ارزشمند دست می‌زنند. می‌توان آثار برجسته این هنرمندان را که از طبیعت زیبا کردان الهام گرفته را منحصر‌به فردترین سوغات کردان به شمار آورد.

گلیم بافی

یک دار گلیم که یک گلیم نصفه کار شده روی آن در حال تکمیل شدن است

گلیم‌بافی را می‌توان هنر رایج و تاریخی برای به تصویر کشیدن فرهنگ، سنت، اعتقادات، باورها و محیط پیرامون اقوام مختلف ایرانی دانست. روستای کردان یکی از قدیمی‌تری روستاهای کشور است و به عقیده مورخین قدمت آن به قرن ششم شمسی برمی‌گردد. لذا می‌توان تاریخ کهن این روستا را عواملی تاثیرگذار در خلق نقش و نگارها کم‌نظیر با استفاده از هنر گلیم‌بافی دانست. گلیم‌بافی را می‌توان جز آن دسته از صنایع دستی کردان دانست که می‌توان نشان‌دهنده ارتباط قوی مردم این روستا با طبیعت هستند.

کوزه‌سازی و گلدان‌سازی و سفال‌گری

تعداد زیادی کوزه و ظروف سفالی نقش دار کف زمین یک اتاق

از دیر باز سفال‌گری و محصولات سفالی نشانه‌ایی از ذوق و تمدن بشر بوده است. می‌توان در سفال‌های تاریخی به‌جای‌مانده در روستای کردان نیز رد پای خلاقیت و قریحه هنرمندان این روستا را مشاهده کرد. لازم به ذکر است که اگر در زمان خرید این سوغات ارزشمند روستای کردان از مراحل پخت و تهیه سفال اطلاع داشته باشید، می‌توانید سفالی مستحکم را خریداری کنید. این هنر دست‌ساز بشر یادآور یک خاطره نوستالوژیک در خانه تمام ایرانی‌ها به حساب می‌آيد. شما می‌توانید محصولات سفالی از جمله انواع بشقاب‌ها، فنجان‌ها، گلدان‌ها، ظروف تزئینی، کوزه‌ها را به عنوان نمادی از هنر و فرهنگ ایرانی تهیه کنید. این سوغات کردان می‌تواند هدیه با ارزش برای عزیزان شما نیز باشد.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در روستای کردان

وسایل سفرتان را برای تعطیلات آخر هفته جمع کنید و یک سفر با قیمت مناسب را به سمت ییلاق زیبای کردان را برنامه‌ریزی‌ کنید. اما پیش از سفر به کردان اقامتگاه خود را رزرو کنید. پیدا کردن اقامتگاه مناسب یکی از دغدغه‌های سفر است خصوصا اگر به جایی مثل کردان با ویلاهای و خانه‌های ییلاقی رفته باشید.

برای اجاره ویلا می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *