شهرهاجاهای دیدنی

همه‌چیز درباره‌ی میدان مشق | یادگار مشترک قاجاریه و پهلوی!

اگر در میان کوچه و خیابان‌های تهران گشتی بزنید و خودتان را به قلب پایتخت اصیل و پرمجرای ایران برسانید، به میدانی برمی‌خورید که تاریخ،‌ فرهنگ و زیبایی هنر و معماری را درون خودش جای داده است؛ میدان مشق!

میدان مشق یک مجموعه‌ی فرهنگی و تاریخی تماشایی در نزدیکی میدان توپخانه‌ی سابق یا امام خمینی (ره)‌ امروزی واقع شده است. جایی که هر روزه میزبان عده‌ی زیادی از گردشگران است و قدمت آن به دوره‌ی حکومت قاجاریان می‌رسد. در این مقاله از مجله‌ی گردشگری اتاقک قصد داریم شما را به یک گردش هیجان‌انگیز و جذاب در مرکز تهران ببریم و هر آنچه لازم است درباره‌ی میدان مشق و بخش‌های مختلف آن بدانید به شما بگوییم!

میدان مشق کجاست؟

میدان مشق کجاست
میدان مشق تهران، مجموعه‌ای از دیدنی‌ها – عکاس: Eh san

میدان مشق نام یک مجموعه‌ی قدیمی است که با بخش‌های گوناگون به یادگار مانده از دو دوره‌ی قاجاریه و پهلوی در شهر تهران قرار گرفته است. محوطه‌ی اولیه‌ی میدان مشق در زمان پادشاهی فتحعلی شاه قاجار و به‌منظور رژه و انجام تمرین‌های نظامی ارتش ایجاد شد. ورودی اصلی این میدان نیز در زمان ناصرالدین شاه ساخته شد. بعدها در زمان پادشاهی رضا خان این میدان،‌ باغ ملی نام گرفت و با این نام شناخته شد. آنچه امروز با نام سردر باغ ملی شناخته می‌شود نیز درواقع ورودی اصلی یا دروازه‌ی باغ ملی بوده است.

محوطه‌ی این میدان برخلاف نامی که دارد، دایره‌ای شکل نیست و درواقع یک محیط چهارگوش را دربرمی‌گیرد که امروزه به دلیل گسترش فضا و پیاده‌راه آن، به شکل یک T بزرگ درآمده است. اگر از سردر باغ ملی در خیابان امام خمینی (ره) یا همان سپه سابق وارد شوید، در طول مسیری که در میدان مشق می‌توانید طی کنید، بناهای گوناگونی از جمله وزارت امور خارجه، دانشگاه هنر، موزه و کتابخانه ملک و بسیاری از موزه‌های برجسته تهران را در آن‌جا خواهید دید. در واقع، فقط کافیست نوکِ تیرِ کمانتان را به سمت سردر باغ ملی بگیرید تا چندین نشانه‌ی تماشایی و زیبا را هم نشان کند و شما را به تماشای مجموعه‌ای جذاب از دیدنی‌ها ببرد.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

تاریخچه‌ی میدان مشق

تاریخچه‌ی میدان مشق
علت ساخت میدان مشق، اهداف جنگی و ایجاد مکانی برای رژه و تمرینات نظامی بود – عکاس: M Alef

پیش از آنکه گشت‌زدنمان را در میدان مشق تهران آغاز کنیم، بهتر است تاریخچه‌ی مختصری را درباره‌ی این میدان استراتژیک قدیمی و زیبای امروزی بدانیم.

میدان مشق ازجمله قدیمی‌ترین میادین و مکان‌های تهران است و همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، محوطه‌ی اصلی و هسته‌ی مرکزی آن در دوره‌ی پادشاهی فتحعلی شاه ساخته شد. علت ساخت این مکان، اهداف جنگی و ایجاد مکانی برای رژه و تمرینات نظامی بود و به این جهت که در نزدیکی میدان توپخانه‌ی آن دوران قرار گرفته بود، اهمیت ویژه‌ای داشت.

بعدها، وزیر جنگ ناصرالدین شاه، که محمد خان سپهسالار نام داشت، پیش از پانزدهمین سالگرد سلطنت شاه قاجار، تغییرات اساسی بسیاری را در این میدان ایجاد کرد. این تغییرات و گسترش فضای میدان مشق باعث شد که این محوطه از حدود میدان توپخانه تا محله‌ی دولت آن زمان را دربربگیرد؛ بنابراین میدان مشق در یک موقعیت جغرافیایی خاص قرار گرفت که از سمت شمال به اسطبل‌ها و انبارهای حکومت، از جنوب به خیابان سپه یا امام خمینی (ره) امروزی، از سمت شرق به عمارت‌های خیابان امین‌السطان یا فردوسی امروز و درنهایت از غرب به خیابان قزاقخانه یا سی تیر منتهی می‌شد.

 بهتر است بدانید دروازه‌ی ورودی که آن دوران برای میدان ساخته شد و به جای سردر باغ ملی امروزی قرار داشت، سردر ناصری نامیده میشد.

میدان مشق جایی است که علاوه‌بر اهداف نظامی، در مسائل سیاسی، مذهبی و حتی اجتماعی و ورزشی زندگی مردم آن دوران هم تاثیرگذار بود و اتفاقات بسیاری را به خودش دیده است. اعدام میرزا رضای کرمانی (قاتل ناصرالدین‌شاه) و بنا بر روایاتی اعدام شیخ فضل‌الله نوری، هر دو در این مکان صورت گرفتند. درگیری خونین مشروطه‌خواهان با نیروهای محمدعلی میرزا نیز در این مکان رخ داده است.

بسیاری از جشن‌های مذهبی، نظیر سفره‌های افطار و سحر در ماه رمضان و جشن عید فطر در این مکان برگزار می‌شد. همچنین ظهرهنگام، در میدان مشق یک توپ شلیک می‌شد که زمان ظهر را به مردم اطلاع می‌داد.

میدان مشق به‌عنوان میدان تیر و به جهت آموزش تیراندازی هم کاربرد داشت. در آن دوران ژنرال گاردان فرانسوی در میدان مشث تهران به افسران ایرانی تمرین تیراندازی می‌داد.

جالب است بدانید که محوطه‌ی میدان مشق محل برگزاری برخی از نخستین ورزش‌ها در ایران نیز بود. مسابقات فوتبال کارمندان سفارت انگلستان (برای اولین‌بار)، نخستین دوچرخه‌سواری دوچرخه سواران تهران و همینطور به پرواز درآمدن اولین بالن تهران و البته سرنگونی آن، نمونه‌هایی از کاربرد میدان مشق در قدیم به‌شمار می‌روند.

رضاشاه پهلوی بین سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۲ شمسی، دستور داد تا فضای میدان مشق را گل‌کاری کرده و نام باغ ملی را برای آن انتخاب کنند. او در این راستا، دروازه‌ی جدید محوطه را هم سردر باغ ملی نامید که امروزه می‌توانید آن را در خیابان سپه یا امام خمینی (ره) تماشا کنید. به مروز زمان ساختمان‌های گوناگونی به این محوطه اصافه شدند که از میان آن‌ها می‌توان به کاخ شهربانی، ساختمان وزارت امور خارجه و موزه‌ی زیبای ایران باستان اشاره کرد. البته پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی، بناهای حاصر در باغ ملی تغییر کاربری یافتند و موقعیت اداری، دانشگاهی یا موزه پیدا کردند.

سبک معماری بناهای میدان مشق

سبک معماری بناهای میدان مشق
پیوند معماری اصیل ایرانی با سبک‌های فرنگی – عکاس: Eh san

یکی از جذاب‌ترین مواردی که می‌توان در برخورد با ساختمان‌ها و بناهای قدیمی دید، سبک معماری آن‌هاست. در هر دورانی شیوه‌ی خاصی از معماری رواج داشته و گاه این شیوه و سبک‌ها با دیگر سبک‌های خارجی و فرنگی پیوند می‌خوردند. ساختمان‌های موجود در میدان مشق تهران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و اگر کمی با معماری ایرانی آشنا باشید، می‌توانید آن را در ساخت بناهای میدان ببینید. بخش اعظم ساختمان‌های میدان مشق به سبک معماری اصیل ایرانی ساخته شده‌اند.

در شکل بنا و ظاهر آن‌ها می‌توانید نشانه‌هایی از معماری کهن و باستانی ایران، نظیر نقش رستم یا کاخ آپادانا در تخت جمشید را مشاهده کنید. نکته‌ی جالب درباره‌ی معماری آن دوران این است که سبک‌های اروپایی، روسی و روم باستان نیز در ساخت بناها و ساختمان‌ها رواج داشتند و به‌همین‌سبب می‌توان عناصر این دو سبک معماری را نیز در ساختمان‌ها دید.

اگر از نمای بیرونی ساختمان‌ها گذر کنیم و به محوطه‌ی داخلی آن بپردازیم، مجموعه‌ای مدرن با استانداردهای بسیار بالایی را خواهیم دید که نشان از هوشیاری و چیره‌دستی معماران آن دوران دارد. در ادامه‌ی این مطلب با اتاقک همراه باشید تا یک سِیر جذاب را در میان ساختمان‌های مختلف میدان مشق با یکدیگر تجربه کنیم:

سردر باغ ملی

سردر باغ ملی
سردر باغ ملی همچنان با شکوه و زیبایی اولیه‌اش باقی مانده است – عکاس: مرتضی ابراهیمی اصلی

سردر باغ ملی، به‌عنوان ورودی محوطه‌ی میدان مشق یا باغ ملی امروزی شناخته می‌شود و می‌توان آن را اولین سازه‌ای به‌شمار آورد که توجه شما را به خودش جلب می‌کند. این سردر به دستور رضاشاه پهلوی و در سال ۱۳۰۱ ساخته شد. در دو طرف این سردر ساختمان‌های نگهبانی قرار داشتند که بعدها براثر ساخت‌وساز و تغییرات از بین رفتند. با نگاهی به کاشی‌کاری‌های سردر باغ ملی می‌توانید نشانه‌هایی را از فتح تهران در کودتای سوم اسفند به دست رضاخان ببینید!

 سردر باغ ملی همچنان با شکوه و زیبایی اولیه‌اش باقی مانده و از تماشای آن غرق در لذت خواهید شد.

دانشگاه هنر یا ساختمان قزاقخانه

با رفتن به محوطه‌ی میدان مشق، می‌توانید دختران و پسران جوانی را ببینید که با ظاهری هنری، در یکی از ساختمان‌های این محوطه در رفت‌وآمدند. ساختمان قزاقخانه که امروزه به‌عنوان یکی از بناهای دانشگاه هنر تهران به‌شمار می‌رود، در محوطه‌ی باغ ملی قرار گرفته است. این ساختمان در انتهای میدان مشق ساخته شد و از کهن‌ترین ساختمان‌های این محوطه به‌شمار می‌رود.

زمان ساخت آن را سال ۱۲۴۲ شمسی می‌دانند که ناصرالدین شاه قاجار دستور ساخت و برپایی آن را صادر کرد. ساختمان قزاقخانه درواقع بنایی برای تمرین‌های نظامی و البته اسکان سربازان و نظامیان بود و به‌مرور زمان بخش‌های بسبار زیادی از آن از بین رفت. آنچه امروزه از بنای قزاقخانه باقی مانده، با اندکی مرمت و بازسازی در اختیار دانشگاه هنر تهران قرار دارد.

ساختمان کاخ شهربانی یا وزارت امور خارجه

ازجمله مهم‌ترین، خلاقانه‌ترین سبک معماری و زیباترین بناهای میدان مشق می‌توان به ساختمان کاخ شهربانی اشاره کرد که امروزه کاربری آن به ساختمان وزارت امور خارجه تغییر کرده است.

این بنا در حدفاصل سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۸ به دستور رصاشاه و توسط معماری با نام قلیچ باقلیان ساخته شد. شیوه‌های معماری سنتی و اصیل ایرانی در نمای این ساختمان به خوبی به چشم می‌خورد و داخل ساختمان نیز با اشکال معماری مدرن غربی تزیین شده‌اند. اولین و مهم‌ترین چیزی که در برخورد با این عمارت به‌نظر می‌رسد، الگوبرداری زیبای سبک معماری ان از کاخ اپاداناست. باید بدانید که این بنا ازجمله ساختمان‌های وزارت امور خارحه‌ی امروزیست و بازدید از داخل آن برای عموم آزاد نیست. اما می‌توانید هرچقدر دلتان می‌خواهد به تماشای بنای بیرونی ساختمان بنشینید.

اداره پست یا موزه‌ی ارتباطات

اگر اهل موزه‌گردی باشید، حتما نام موزه‌ی ارتباطات به گوشتان خورده است. بنای این موزه‌ی امروزی در گذشته به‌عنوان اداره‌ی پست کاربرد داشته و در مجارت سردر باغ ملی و محوطه‌ی میدان مشق قرار دارد. بنای این ساختمان نیز در بین سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۳ ساخته شد. نیکلای مارکوف، معمار روسی و الگال گالستیانس مهندس ارمنی طراحی این بنا را برعهده داشتند و مجری و سازنده‌ی آن فردی ایرانی به نام مهندس مطلومیان بود.

اگرچه موزه‌ی پس از سال‌ها قبل در این مکان وجود داشت، اما فعالیت اصلی موزه‌ی ارتباطات در سال ۱۳۶۹ شمسی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت. در این موزه می‌توانید انواع وسایل ارتباطی قدیمی تا مدرن را ببینید.

تالار آینه

از دیگر بناهای موجود در میدان مشق می‌توان به تالار آینه اشاره کرد. البته بنای تالار آینه نیز یکی از ساختمان‌های در اختیار وزارت امور خارجه است و امکان بازدید عمومی ندارد. اما باید بدانید که سبک معماری فضای داخلی تالار آینه، الگوبرداری از معماری کعبه‌ی زرتشت در نقش رستم شیراز است. تزیینات ظریف و آینه‌کاری‌های هنرمندانه‌ی این ساختمان چشم هر بیننده‌ای را به خودش خیره می‌کند. از این مکان برای میزبانی سفیران و مهمانان وزارت تمور خارجه استفاده می‌شود و از دیرباز تا امروز همواره کاربری اداری داشته است.

موزه ایران باستان

ساختمان موزه ایران باستان یکی دیگر از بناهای تماشایی محوطه‌ی میدان مشق است که ورود به آن از خیابان سی تیر انجام می‌گیرد. بنای این ساختمان‌ها در بین سال‌های ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۶ به دستور رضاشاه ساخته شده است.

موزه ملی ایران یا موزه‌ی ایران باستان یک بنای بسیار قدیمی و درعین‌حال زیبا و همراه با معماری خاص و ویژه است که بی‌نظیرترین آثار را از دوره‌ی ایران باستان تا دیگر دوره‌ها دربردارد. این موزه شامل بخش‌های گوناگونی چون ایران باستان، هنرهای اسلامی و تالار قرآن است.

موزه‌ی عبرت

اگر یک موزه‌گرد حرفه‌ای باشید و درعین‌حال از سیاست هم بویی برده باشید، موزه‌ی عبرت را دیده یا حداقل نامش را شنیده‌اید. این موزه در واقع به کمیته‌ی صد خرابکاری ساواک تعلق داشت و کاربری آن زندان بود. بنای موزه‌ی عبرت کنونی در سال ۱۳۱۱ در مجموعه‌ی نظمیه میدان مشق به دستور رضاشاه ساخته شد و از آنجا برای نگهداری زندانیان سیاسی استفاده می‌کردند.

کار معماری و ساخت بنای این زندان را یک مهندس المانی برعهده داشت و می‌توان گفت شیوه‌ی ساخت بنا، محوطه‌های تودرتو و دایره‌ای شکل و سبک خاصی که در ساختمان زندان به‌کار رفته، آن را به یکی از مدرن‌ترین زندان‌های آن زمان تبدیل کرده است. در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، این زندان به موزه تغییر کاربری داد و بازدید آن برای عموم آزاد است.

کتابخانه و موزه‌ی ملک

آخرین بنای ساخته‌شده در میدان مشق تهران و البته تنها ساختمان اضافه شده پس از انقلاب اسلامی در محوطه‌ی این میدان، کتابخانه و موزه‌ی ملک است. زمین این کتابخانه و موزه توسط فردی به نام حسین ملک خریداری و سپس وقف شد. ساخت این مجموعه در سال ۱۳۷۵ به پایان رسید و سبک معماری آن کاملا اسلامی و با دیگر بناهای یادشده بسیار متفاوت است. برجسته‌ترین نسخ خطی در این موزه نگهداری می‌شود و بهترین آثار مکتوب ایران در کتابخانه‌ی مجموعه قرار‌گرفته‌اند. موزه‌ی ملک نیز در مجاورت موزه ملی ایران و حد فاصل سردر باغ ملی و خیابان سی تیر قرار گرفته و رفت‌وآمد به آنجا از سمت این خیابان بهتر است.

اطلاعات بازدید از میدان مشق تهران

اطلاعات بازدید از میدان مشق تهران
بازدید از محوطه‌ی میدان مشق و باغ ملی هیچگونه‌ای هزینه‌ای برای شما ندارد – عکاس: مجتبی رمضانی سرخی

بازدید از میدان مشق، داخل بعضی از ساختمان‌ها و بنای بیرونی همه‌ی ساختمان‌های موجود در آن در برای عموم آزاد است و می‌توانید بدون محدودیت سنی از آن‌جا دیدن کنید. البته به یاد داشته باشید که بازدید از داخل بعضی بناها، مانند بناهای متعلق به ورازت امور خارجه برای عموم میسر نیست. به‌خاطر داشته باشید که بازدید از میدان مشق به دلیل مساحت بسیار بزرگ و بناهای خاص و ویژه‌ی موجود در آن که هرکدامشان به یک بازدید جداگانه نیازمندند، در یک روز، کار آسانی نیست‌. پس بهتر است بازدید از این مکان دیدنی پایتخت را حساب شده، همراه با گلچین کردن بناها و حتی در طی چتد روز انجام دهید.

برای بازدید از موزه‌های نام برده‌شده، مانند موزه‌ی ایران باستان، ملک و … می‌توانید به قوانین مدون درباره‌ی بازدید از موزه‌ها مراجعه کرده و طبق آن برای تماشای موزه در میدان مشق حضور یابید.

نکته‌ی مهم دیگری که باید بدانید این است که بازدید از محوطه‌ی میدان مشق و باغ ملی هیچ‌گونه‌ای هزینه‌ای برای شما ندارد. تنها در صورتی که بخواهید از موزه‌های این محوطه دیدن کنید یا از گالری و فضای کافه و رستوران آن استفاده کنید، نیاز به پرداخت هزینه دارید.

یادتان باشد سردر باغ ملی در پایان ساعات اداری و به جهت امنیت وزارت امور خارجه بسته می‌شود. پس بهتر است بازدید خودتان را از این مجموعه در ساعات ابتدایی روز انجام دهید.

بهترین زمان بازدید از میدان مشق

بهترین زمان بازدید از میدان مشق
در پاییز و زمستان نیز در محوطه‌ی باع ملی جشن برگ و رنگ برپاست – عکاس: علی فرداد

میدان مشق تهران از جمله مکان‌های دیدنی پایتخت است که در هر فصل و زمانی جذابیت خاص خودش را دارد. درختان و گل‌کاری‌های این محوطه در بهار و تابستان سبزی و طراوت ویژه‌ای دارند و حالتان را خوش می‌کند. در پاییز و زمستان نیز در محوطه‌ی باع ملی جشن برگ و رنگ برپاست و می‌توانید در میان خش‌خش برگ‌های زرد و نارنجی محوطه قدم بزنید و از پشت بخار نفس خود در سرما، به تماشای ساختمان‌ها و شکوه این میدان بنشینید.

بازدید از این مجموعه محدودیت‌های خاصی در سال ندارد؛ اما در زمان تعطیلات رسمی یا برگزاری مراسم‌های خاص در آن‌جا، محدودیت‌های مناسبتی اعمال می‌شود که بهتر است پیش از مراجعه به میدان مشق با کمی تحقیق و پرسش از آن باخبر شوید.

مکان‌های دیدنی نزدیک به میدان مشق

اگر به تماشای میدان مشق رفتید، می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی تهران و اطراف آن هم بازدید کرده یا در آینده برای تماشای آن‌ها مراجعه کنید.

از آن‌جایی که میدان مشق در مرکز شهر قرار گرفته، در اطراف آن نیز مکان‌های گردشگری و دیدنی زیادی قرار دارند. ازجمله مهم‌ترین آن‌ها بازار تهران است که یکی از اصیل‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای خرید تهران است و با معماری خاص خود بسیاری از گردشگران را به خودش علاقه‌مند می‌کند. کاخ گلستات در مجاورت بازار تهران نیز مکان دیگریست که قطعا از تماشای آن لذت خواهید برد.

خیابان سی تیر جدای از اینکه شما را به برخی از بناهای موجود در میدان مشق می‌رساند، یک خیابان جذاب و خوشمزه و انتخابی عالی برای شکم‌گردی است! با رفتن به این خیابان می‌توانید انواع غذا، خوراکی و صنایع دستی متنوع را از غرفه‌های موجود در آن‌جا تهیه کنید.

این نکته را در نظر داشته باشد که خیابان سی تیر، خود به تنهایی میزبان دیدنی‌های بسیاری ازجمله موزه‌ی آبگینه، کلیسای مریم مقدس، خانه‌ی ایرج میرزا، دبیرستان فیروزه بهرام، اتشکده‌ی آدریان و … نیز هست.

پارک شهر، از پار‌های بسیار بزرگ و قدیمی تهران نیز در نزدیکی میدا مشق قرار گرفته و تماشاخانه‌ی تئاتر سنگلج نیز در نزدیکی آن قرار دارد. اگر اهل تماشای تئاتر و نمایش هستید، پس از گشت‌وگذار در پارک شهر می‌توانید با دیدن یک نمایش جذاب در تماشاخانه‌ی سنگلج، تفریح خودتان را تکمیل کنید.

خانه موزه‌ی مقدم نیز با اندکی فاصله از میدان مشق و در خیابان سپه قرار دارد. قدمت این بنا به دوره‌ی قاجار باز می‌گردد و به‌سبب فاصله‌ی بسیار کوتاهی که با متروی حسن‌آباد دارد، رفت‌وآمد به آن‌جا بسیار آسان است.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر دسترسی به میدان مشق

مسیر دسترسی به میدان مشق
ایستگاه متروی امام خمینی در نزدیکی میدان مشق واقع شده است – عکاس: بهنام صمدی

میدان مشق در مرکز تهران و در یکی از پررفت‌وآمدترین مناطق پایتخت قرار گرفته است؛ بنابراین شما برای رسیدن به آن‌جا به انواع وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و مترو دسترسی دارید.

به دلیل اینکه این منطقه در بخش طرح ترافیک واقع شده و البته بسیار شلوغ و پرتردد است، استفاده از خودروی شخصی برای رفتن به آن‌جا پیشنهاد نمی‌شود.

ایستگاه متروی امام خمینی در نزدیکی میدان مشق واقع شده و می‌توانید با رساندن خودتان به این ایستگاه و کمی پیاده‌روی، به سردر باغ ملی برسید. همینطور رفتن به میدان امام خمینی به کمک تاکسی و اتوبوس، شما را به میدان مشق می‌رساند.

سخن آخر

قلب پایتخت، میزبان یکی از قدیمی‌ترین و پرماجراترین مکان‌های تاریخ است. در این مقاله از مجله‌ی گردشگری اتاقک تلاش کردیم شما را به تماشا و گردش در میدان مشق و اطراف آن ببریم تا ذره‌ای از لذت گشت‌وگذار در این محیط را بچشید. اگر از این گردش کوتاه کیفور شدید، در اولین فرصت برای تماشای حضوری به میدان مشق بروید. چنانچه اطلاعات دیگری درباره‌ی این مکان در اختیار دارید می‌توانید آن را با ما و دیگر دوستان اتاقکی‌تان درمیان بگذارید.

سوالات متداول

میدان مشق کجاست؟

میدان مشق یکی از جاهای دیدنی تهران در خیابان امام خمینی (ره) و در نزدیکی میدان امام خمینی (ره) (توپخانه سابق) قرار دارد. این محوطه از سردر باغ ملی آغاز شده و در انتها به خیابان کوشک مصری می‌رسد.

ساختمان‌ها و بناهای موجود در میدان مشق کدام‌اند؟

سردر باغ ملی، موزه ایران باستان، موزه و کتابخانه ملک، موزه پست و ارتباطات، ساختمان شهربانی، تالار آینه، موزه عبرت و ساختمان قزاقخانه (دانشگاه هنر) ازجمله بناهای میدان مشق هستند.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به میدان مشق کدام ایستگاه است؟

ایستگاه امام خمینی در خط یک متروی تهران در نزدیکی این محوطه‌ی تاریخی قرار دارد.

میدان مشق از کدام دوران تاریخی باقی مانده است؟

قدمت میدان مشق به به عصر قاجار و پهلوی بازمی‌گردد.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *