شهرهاسوغات و صنایع دستی

سوغات و صنایع دستی ایروان | یادگاری‌هایی آشنا با ردپایی متفاوت

فرهنگ سوغاتی خریدن، فرهنگی مشترک بین همه مردم دنیا است. این موضوع را می‌توانیم از همان لحظه اول سفر و وقتی در فرودگاه، ترمینال یا ایستگاه قطار هستیم بفهمیم. مغازه‌های رنگارنگ در فرودگاه‌ها به ما یادآوری می‌کنند که در سفر نباید عزیزانمان را فراموش کنیم. حالا بسته به درجه اهمیت آن عزیز، ارزش سوغاتی هم‌ تغییر می‌کند.

در این مقاله می‌خواهیم برای شما که قصد سفر به ارمنستان و ایروان را دارید یا همین حالا آنجا هستید و می‌خواهید در آخرین لحظه‌ها سوغاتی بخرید، سوغات و صنایع دستی ایروان را معرفی کنیم. با خواندن این مقاله که زمان زیادی از شما نمی‌گیرد، می‌توانید یادگاری‌های ارزشمندی را از سفرتان به ایروان به خانواده و دوستان هدیه بدهید.

درباره ایروان

اگر در حال حاضر در ایروان هستید از این بخش بگذرید و مستقیم بروید قسمت‌های بعدی را بخوانید؛ اما اگر قصد سفر دارید، بهتر است از این قسمت مقاله راحت نگذرید. چون می‌خواهیم اطلاعات مختصر ولی کاملی درباره ایروان به شما بدهیم.

ایروان پایتخت کشور ارمنستان و شهری باستانی در جوار روز هرازدان است. این شهر یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شهرهای منطقه قفقاز محسوب می‌شود که تا مدت‌ها جزئی از خاک کشور ما بود. متأسفانه در دوران فتحعلی‌شاه و در نتیجه شکست ایران از روسیه در آن زمان، ایروان و تمامی منطقه قفقاز طی 2 عهدنامه گلستان و ترکمانچای به روسیه واگذار شد.

این شهر در بیشتر روزهای سال آب و هوایی معتدل دارد؛ اما اگر بخواهید از سفر خود لذت بیشتری ببرید، بهتر است که در اواسط بهار تا اوایل تابستان و فصل پاییز از ایروان دیدن کنید. بسیاری از جشنواره‌های مشهور ارمنی مثل جشنواره دلمه و نان گاتا هم در این زمان برگزار می‌شوند.

اگر در این فصول به ایروان سفر کردید، فراموش نکنید که از میدان جمهوری، کاسکاد، مجسمه مام ارمنستان، موزه نسل‌کشی ارامنه، معبد گارنی و … دیدن کنید و بعد از به بازارهای مشهور ایروان مثل خیابان تاشیر و بازار ورنیشاژ سری بزنید تا بتوانید بهترین سوغات و صنایع دستی ایروان را بخرید.

لباس‌های سنتی و محلی، حاصل رد پای تاریخ در ایروان

تصویری از 3 زن ارمنی با لباس‌های محلی ارمنستان
این لباس‌ها که نمادی از فرهنگ و اتفاقات سیاسی و اجتماعی در ایروان هستند.

اگر می‌خواهید دست و دل‌باز خرید کنید، اهل مادیات و چرتکه انداختن نیستید و سلیقه عزیزانتان را بلدید، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید سوغات و صنایع دستی ایروان، لباس‌های سنتی و محلی این شهر است. جدای از قیمت، تفاوت این سوغات و صنایع دستی ایروان این است که نمادی از فرهنگ و اتفاقات سیاسی و اجتماعی در ایروان است.

برای مثال لباس‌های سفید نماد پاکی و معصومیت، لباس‌های مشکی نماد جریانات سیاسی، لباس‌های نارنجی نماد تواضع، لباس‌های زرد یادآور خاک، لباس‌های قرمز یادآور جنگ‌های خونین و کشتار ارامنه و لباس‌های آبی نماد عدالت هستند. حالا شما می‌توانید با توجه به شخصیت و جهان‌بینی فرد موردنظرتان، رنگ لباس را انتخاب کنید و یکی از ارزشمندترین سوغات و صنایع دستی ایروان را به او هدیه دهید.

قالی‌های ارمنی، ارزشمند و ماندگار

فرش ارمنی، مرغوب‌ترین سوغات و صنایع دستی ایروان
قالی‌های ارمنی یکی از محبوب‌ترین سوغات ایروان به‌خصوص برای گردشگران خارجی است.

خطه ارمنستان و به‌خصوص ایروان نقاط مشترک زیادی با استان‌های شمال غرب ایران دارد. یکی از این نقاط مشترک هنر قالی‌بافی است. قالی‌های ارمنی یکی از محبوب‌ترین سوغات و صنایع دستی ایروان به‌خصوص برای گردشگران خارجی است. اگر دلتان می‌خواهد از سفرتان به ایروان، یک یادگاری ارزشمند برای دوستی عزیز یا حتی خودتان بیاورید، قالی‌های دستبافت ایروان انتخاب خوبی است.

تازه بگذارید یک نکته را به شما بگویم تا خیالتان راحت باشد که در دام بازار سیاه نمی‌افتید. نشانه اصلی قالی‌های ارمنی، طرح لوزی و صلیب است. اگر به دنبال سوغات و صنایع دستی ایروان اصل هستید، پس موقع خرید قالی‌های ارمنی حواستان باشد که حتماً این دو طرح را در آن‌ها پیدا کنید.

خاچکار، سوغاتی پرطرفدار ایروان

نمادی از چند سنگ خاچکار دکوری
خاچکار قطعه کوچکی از سنگ است که روی آن طرحی از صلیب وجود دارد.

اگر به دنبال یکی از سوغات و صنایع دستی پرطرفدار ایروان هستید، پس خاچکار بخرید. خاچکار که در زبان فارسی چلیپا سنگ ترجمه شده است، یکی از سوغاتی‌های معروف ایروان است. من به‌شخصه این سوغات و صنایع دستی ایروان را می‌پسندم؛ چون بعید میدانم کسی از آن خوشش نیاید. اگر برایتان سؤال شد که خاچکار چیست؟

باید بگویم در واقع خاچکار در ابعاد بزرگ در گورستان‌های قدیمی و باستانی ایروان وجود دارد؛ ولی این موضوع معنای بدی ندارد. خاچکار قطعه کوچکی از سنگ است که روی آن طرحی از صلیب وجود دارد و با سرنوشت تلخ و غم‌انگیز مردم ارامنه مرتبط است.

عروسک‌های پارچه‌ای و چوبی، بهترین سوغاتی برای خواهرزاده‌ها و برادرزاده‌ها

نمایی از چند عروسک پارچه‌ای ارمنی
اگر خودتان هم دلتان خواست از این عروسک‌ها بگیرید، بدون در نظر گرفتن نظر دیگران آن را بخرید.

اکثر ما در زندگی به مقام فاخر دایی، عمو، خاله یا عمه رسیده‌ایم. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، پس بهترین انتخاب برای شما خرید عروسک‌های پارچه‌ای یا چوبی این شهر به‌عنوان سوغات و صنایع دستی ایروان است. با خرید این صنایع دستی هم یک یادگاری ارزشمند به برادرزاده یا خواهرزاده‌تان هدیه می‌دهید، هم دل مادر و پدر آن‌ها را شاد می‌کنید.

تازه باید بگویم عروسک دیگر یک کالای مخصوص بچه‌ها نیست. اگر خودتان هم دلتان خواست از این عروسک‌ها بگیرید، بدون در نظر گرفتن نظر دیگران آن را بخرید. چون هر بار که به آن نگاه می‌کنید یاد خاطرات سفرتان به ایروان می‌افتید. همچنین این عروسک‌ها نمادی از فرهنگ این کشور هستند و معمولاً از کاموا و پارچه ساخته می شوند.

لباس برندهای معروف، سوغاتی غیراصیل اما ارزشمند

نمایی از یکی از فروشگاه های مال ایروان
مال ایروان؛ جایی که اکثر فروشگاه‌های برند شعبه دارند – عکاس: Doctor Danger Love

در کشور ما که نمایندگی برندهای معروف پوشاک و لباس محدود است و نمی‌توان به هر نمایندگی و فروشگاهی اعتماد کرد، چه فرصتی بهتر از اینکه برای خرید سوغات و صنایع دستی ایروان به مراکز خرید این شهر بروید. در این شهر انواع برند‌های معروف نمایندگی دارند و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان یا عزیزتان یک لباس زیبا از برندی معروف بخرید.

مال ایروان، خیابان شمالی و … مراکز خریدی هستند که می‌توانید نمایندگی برندهای مشهور را در آن‌ها پیدا کنید. برای دسترسی بهتر به این بازارها و اقامت در ایروان، می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

قهوه، پررنگ‌ترین سوغات و صنایع دستی ایروان

ما ایرانی‌ها قهوه را با قهوه‌های ارامنه و قهوه‌های ترک شناختیم. البته ناراحت نشوید خودمان هم قهوه‌خانه‌های زیادی داشتیم؛ ولی از حق نگذریم قهوه ارمنستان و ایروان طعمی دیگر دارد. برای کسانی که دلشان می‌خواهد از بین انواع سوغات و صنایع دستی ایروان یک سوغاتی خوراکی بخرند، قهوه انتخاب خوبی است. به‌خصوص که در سال‌های اخیر فرهنگ نوشیدن قهوه در ایران بسیار رایج شده است و در اکثر خانه‌ها دستگاه قهوه ساز فوری، فرنچ پرس و موکا پات پیدا می‌شود.

اگر شما یا عزیزانتان اهل نوشیدن قهوه هستید، پیشنهاد می‌کنم حتماً قهوه ایروان را در صدر فهرست سوغات و صنایع دستی ایروان قرار دهید.

شکلات ارمنی، یادگاری متفاوت ولی فانی

تصویری از چند شکلات ارمنی با قهوه و گردو
ترکیب شکلات و قهوه ارمنی یک ترکیب برنده است.

آیا کسی پیدا می‌شود که شکلات دوست نداشته باشد؟ به نظر من که نه! اگر هم کسی دوست ندارد یا به آن حساسیت دارد یا به ذائقه‌اش نمی‌سازد یا در رژیم است. اگر خودتان یا اطرافیانتان در این دسته قرار ندارید، پس شکلات ایروان را هم به فهرست سوغات و صنایع دستی ایروان اضافه کنید. این سوغاتی با قهوه که در قسمت قبل در مورد آن صحبت کردیم، یک ترکیب برنده برای یادآوری طعم شیرین سفر یا خلق یک عصر دلپذیر یا صبح نشاط‌آور است.

مربای گردو، طعم آشنای سوغات و صنایع دستی ایروان

تصویری از یک ظرف مربای گردوی سیاه ایروان
این مربا از نوع خاصی از گردو با نام گردوی سیاه تهیه می‌شود.

با اینکه ما ایرانی‌ها در درست کردن انواع مربا و ترشی حرفه‌ای هستیم، اما این دلیل نمی‌شود که در سفر به ایروان مربای گردو را به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین سوغات و صنایع دستی ایروان در چمدانمان قرار ندهیم. برای کسانی که مربای خیلی شیرین یا خیلی ترش دوست ندارند و درواقع دنبال مربایی با طعم ملس هستند، مربای گردو یکی از انتخاب‌های هوشمندانه در بین سوغات و صنایع دستی ایروان است.

میوه خشک، سوغات و صنایع دستی مشترک ایروان و ایران ولی با طعم متفاوت

نمایی از چند رشته میوه خشک ارمنی
میوه‌های خشک، خوشمزه‌ترین سوغاتی ایروان

تا این قسمت از مقاله متوجه شدیم که خیلی از سوغات و صنایع دستی ایروان با ایران مشترک است. با این حال تفاوت اصلی این یادگاری‌ها فرهنگ، روش زندگی و تاریخ ایروان است. اگر مثل من شکمو هستید و دلتان می‌خواهد حتماً از بین سوغات و صنایع دستی ایروان یک خوراکی خوشمزه با خودتان بیاورید پس میوه خشک بخرید.

میوه خشک در ایروان تنوع زیادی دارد و شما می‌توانید انواع میوه خشک به‌خصوص زردآلو را از این کشور به یادگار بیاورید. وقتی در حال مرور خاطرات و تماشا کردن عکس‌های سفرتان به ایروان هستید، طعم این میوه خشک در کنار یک قهوه ارمنی حسابی می‌چسبد.

سخن آخر

در این مقاله با انواع سوغات و صنایع دستی ایروان آشنا شدیم. چه سوغاتی خوراکی بخواهید و چه صنایع دستی، می‌توانید در این مقاله بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای اجاره ویلا و سوئیت در ارمنستان هم می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید تا در این شهر احساس غریبگی نکنید و اقامت‌تان هم به‌صرفه تمام شود.

سؤالات متداول در مورد سوغات و صنایع دستی ایروان

بهترین سوغات و صنایع دستی ایروان کدامند؟

خاچکار، لباس‌های محلی، عروسک پارچه‌ای، لباس های برند، مربای گردو، قهوه و شکلات

بهترین سوغاتی خوراکی ارمنستان کدام است؟

قهوه و شکلات ارمنی، مربای گردو، میوه خشک

قیمت لباس در ارمنستان چقدر است؟

لباس‌های محلی و برند قیمت بالایی دارند؛ ولی در برخی مراکز خرید مثل بازار ورنیساژ می‌توان کالاهای ارزانتر پیدا کرد.

Rate this post

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *