جاهای دیدنی

صنایع دستی تبریز | شهر خوراکی‌های شیرین ایران

شیرینی‌های تبریز به اندازه جاذبه‌های گردشگری شهر در میان گردشگران شهرت دارد. همین امر باعث شده تا گردشگران در سفر به تبریز دچار سردگمی نشوند و برای خرید سوغات تبریز مستقیم به سراغت شیرینی‌های تبریز بروند. امروز در این مطلب از اتاقک به معرفی مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات تبریز پرداخته‌ایم. در سفر بعدی خود به تبریز علاوه بر خرید شیرینی، می‌توانید به سراغ صنایع دستی تبریز نیز بروید. با ما همراه باشید.

صنایع دستی و سوغات تبریز

تبریز یکی از شهرهای مهم ایران به لحاظ گردشگری محسوب می‌شود. تبریز شهری تاریخی که در طول تاریخ نقشی پررنگ و بزرگ در سرنوشت کشور داشته است. بافت قدیمی و تاریخی شهر تبریز در میان کوچه‌های جدید و مدرن آن دیده می‌شود. اما کسانی که اهل سفر و گردش هستند می‌دانند که تبریز در کنار طبیعت زیبا و دیدنی‌های تاریخی، سوغات و صنایع دستی منحصربه‌فردی دارد. برخی از این سوغات، تنها در تبریز یافت می‌شود و از این شهر به شهرها و کشورهای دیگر صادر می‌گردد. چرم و فرش تبریز در میان سوغات تبریز زبانزد هستند. در ادامه معرفی کوتاهی از صنایع دستی تبریز خواهیم داشت.

صنایع دستی تبریز

فرش، شاهکار هنرمندان تبریزی

دوران صفویه، دوران شکوفایی هنر بود. تبریز یکی از شهرهای مهم ایران در زمان صفویان به حساب می‌آمد. به همین منظور تبریز در آن زمان یکی از قطب‌های هنری ایران به شمار می‌رفت. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین صنایع هنری تبریز در این زمان، فرش و قالی بود. کسی نیست که از شهرت و آوازه این فرش­‌ها چیزی نشنیده باشد. نقش و نگارهای زیبای فرش تبریز در کنار ظرافت بافت، طرفداران زیادی در ایران و خارج از ایران دارد.

در ابتدا فرش­‌ها را از پشم و یا ابریشم می‌بافتند و بر روی آن طرح پادشاهان و چهارفصل می‌زدند. رنگ‌های تیره و به خصوص قرمز در آن‌ها به چشم می‌خورد. فرش‌هایی با نقوش اسلیمی پیچیده و زیبا، طرح‌­های ترنج و لچک با رنگ‌های زنده و گرم، از چشم­‌نوازترین سوغاتی­‌های تبریز است. فرش دستبافت تبریز امروزه نیز از باکیفیت­‌ترین و البته گران‌ترین نوع فرش‌های ایران به حساب می‌آید.

سوغات تبریز

چرم تبریز

از دیگر صنایع دستی معروف تبریز می‌توان به اجناس چرمی آن اشاره کرد. چرم‌سازی، صنعتی باستانی است که از رونق فراوانی نیز برخوردار می‌باشد. عمده چرم کشور در سه استان تبریز، اصفهان و تهران تولید می‌شود که تبریز تولیدکننده چرم سنگین (رویه گاوی، سراجی، رومبلی و …) به حساب می‌آید. صنعت چرم‌سازی این شهر و کیفیت چرم‌های تولیدی تبریز زبانزد اهل فن این حرفه است. با خرید محصولات چرمی تبریز که کیفیت و زیبایی را باهم دارند، می‌توانید یک سوغاتی بسیار خوب به عزیزانتان هدیه دهید.

چرم تبریز

سوزن دوزی تبریز

هنر سوزن‌دوزی تبریز بسیار قدیمی و زیبا است. در گذشته با ابریشم بر روی پارچه نقش و نگارهای زیبا می‌زدند. اما امروزه از الیاف مصنوعی برای این کار استفاده می‌شود. مردم تبریز با ظرافت، طرح‌هایی زیبا از گل‌، بته‌جقه و ترنج بر پارچه‌ها می‌زنند که جلوه‌ای چشم‌نواز داشته و سوغاتی بی‌نظیری است.

گلیم بافی تبریز

گلیم در ابتدا از پشم چهارپایان بافته و به عنوان رواندازی برای زمین و یا اسب‌ها استفاده می‌شد. ظرافت و زیبایی این هنر سبب شده به عنوان کالایی لوکس، گران و تزئینی نیز در اقصی نقاط کشور استفاده شود. گلیم تبریز نیز به مانند فرش تبریز از مهم‌ترین دست‌بافت‌های هنرمندان این شهر به حساب می‌آید.

گلیم سوغات تبریز

نگارگری­ تبریز

نگارگری در دوره شاه اسماعیل بود که بسیار رشد کرد. او وقتی به قدرت رسید، تبریز را به پایتختی انتخاب کرد. شاه اسماعیل صفوی پس از فتح هرات شیفته هنر آن منطقه شد و فرزندش را حاکم آنجا کرد. وقتی فرزند او به تبریز بازگشت؛ با خود تعدادی از هنرمندان را نیز آورد. آمدن این هنرمندان به تبریز منجر به شکوفایی هنر به خصوص نگارگری شد. نگارگری‌های تبریز از شکوه خاصی برخوردار است و امروزه نیز طرفداران زیادی دارد.

سفالگری تبریز

صنایع‌دستی تبریز تمام‌ شدنی نیست. سفال‌گری یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین صنایع دستی ایران محسوب می‌شود. این صنعت در تبریز نیز رونق دارد. می‌توان گفت ظروف سفالی و زیبای نگارگری شده، ماندگارترین سوغاتی تبریز هستند.

سفال تبریز

قلم‌زنی روی مس تبریز

این هنر قدمتی چند هزارساله دارد. قلم‌زنی روی مس که با چکش‌هایی خاص و ظرافت و ریزه‌کاری‌های بی‌نظیری انجام می‌شود؛ بسیار زیبا و خاص است. هنر قلم‌زنی در بسیاری از شهرهای ایران انجام می‌شود و تبریز نیز یکی از آن‌ها به حساب می‌آید.

قلمزنی سوغات تبریز

منبت‌کاری تبریز

منبت‌کاری هنر کندن چوب و خلق تصاویر زیبا است. منبت‌کاری تبریز یکی از با کیفیت‌ترین و ظریف‌ترین‌ها سوغاتی‌های شهر تبریز محسوب می‌شود.

سوغاتی‌های خوشمزه تبریز

از صنایع‌دستی تبریز که بگذریم، از خوراکی‌های لذیذ تبریز نمی‌توان گذشت. تبریز شهری کوهستانی است که بارش برف و باران در آن زیاد اتفاق می‌افتد. به همین دلیل مراتع سرسبزی در تبریز وجود دارد. به همین جهت دامداری، شغلی بسیار رایج در میان مردم این شهر است. علاوه‌بر این زنبورداری نیز محبوبیت بسیاری دارد. اما کوهستانی و سردسیری بودن تبریز باعث شده تا مردم در روزهای سرد پاییز و زمستان به سراغ خوراکی‌های مقوی بروند و این خوراکی‌ها امروزه به سوغات تبریز تبدیل شده است. در ادامه به مهم‌ترین سوغات خوراکی تبریز اشاره خواهیم کرد.

پنیر لیقوان تبریز

لبنیات تبریز یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های ایران محسوب می‌شود. پنیر و کره از بهترین آن‌ها هستند. نام پنیر مخصوص تبریز، پنیر لیقوان است که قطعاً طعم آن را چشیده­‌اید. این پنیر با طعم خاص و لذیذی که دارد، امروزه در تمام شهرهای کشور یافت می‌شود.

پنیر لیقوان تبریز

عسل تبریز

عسل تبریز به واسطه سرسبزی دامنه‌­های این شهر، طبیعی و خوش‌­طعم است. عسل تبریز را که به اصل بودن شهرت دارد، می‌توانید از شهرستان مراغه تهیه کنید.

عسل تبریز

آجیل تبریز

خشکبار از تنقلات محبوب مردم، به خصوص ما ایرانی‌­ها است. دانه‌­های مغذی موجود در آجیل از منابع مهم ویتامین‌­ها و چربی­‌های مفید است. علاوه‌بر این طعم بی‌نظیر آن‌ها سبب محبوبیت بسیارشان شده است. تبریز از قطب‌­های مهم تولید آجیل بوده و حتی به کشورهای همسایه نیز صادر می‌کند. اگر به دنبال آجیل مرغوب و تازه هستید، سری به تبریز بزنید.

آجیل سوغات تبریز

باقلوای تبریز

تبریز شهر شیرینی‌­ها است. مردم هنرمند این شهر انواع و اقسام شیرینی­‌های خوشمزه و مقوی را درست می‌کنند. امروزه این شیرینی­‌ها را در دیگر شهرها نیز می‌توانید یافت، اما طعم اصیل و اولیه این خوراکی‌­ها را تنها و تنها در تبریز می‌توانید پیدا کنید. اگر از عاشقان شیرینی­‌ها هستید، تبریز بهشتی خوشمزه برای شما است.

از جمله این شیرینی‌­های خوشمزه، باقلوا به سبک ترکیه­ است. باقلوا در اصل متعلق به کشور ترکیه بوده، اما تبریز تنها شهر ایران است که نزدیک‌­ترین باقلوا را از نظر طعم به باقلوای ترکیه درست می‌کند. این شیرینی از آرد، شکر، هل…، مغزهایی مثل پسته، بادام و گردو درست شده و بسیار خوشبو و خوش­‌طعم است.

باقلوای تبریز

شیرینی لوز تبریز

این شیرینی محبوب با بافت نرم، لطیف و عطر خوبی که دارد، می‌تواند سوغات بسیار خوبی برای عزیزان شما باشد. لوز با آرد بادام، شکر، وانیل و زعفران درست شده و از پسته برای تزئین و طعم بهتر استفاده می‌شود.

قرابیه تبریز

قرابیه تبریز نیز یکی از شیرینی­‌های پرطرفدار است که در ترکیه نیز درست می‌شود. قرابیه که از آرد، تخم‌مرغ، شکر و در طعم­‌های پسته‌­ای، بادامی و نارگیلی درست می‌شود، خوش­‌خوراک بوده و می‌تواند سوغاتی مناسبی از تبریز به حساب بیایید.

سوغات تبریز

شیرینی رشته ختایی تبریز

این شیرینی که مانند قرابیه و باقلوا، بین ترکیه و تبریز مشترک است، از یک نوع رشته شیرین، کره و پودر قند درست می‌شود. خوردن آن بیشتر به هنگام ماه رمضان رواج داشته و به هنگام افطار از آن استفاده می‌کنند.

شیرینی های تبریز

راحت ‌الحلقوم تبریز

راحت‌الحلقوم یک شیرینی مقوی و انرژی‌بخش است که هیچ­کس به آن نه نمی‌گوید و تقریباً همه این شیرینی را دوست دارند. راحت‌الحلقوم را با نشاسته، آب، شکر و هل درست می‌کنند؛ سپس آن را در پودر نارگیل می‌­غلتانند و با گردو تزئین می‌کنند. راحت‌الحلقوم قوام و بافت جالبی دارد که در دهان آب می‌شود.

نوقای تبریز

نوقای تبریز از شیرینی‌های بسیار خوشمزه و پرطرفدار است و به طورکلی از سفیده تخم‌مرغ، شکر، گردو، عسل و وانیل درست می‌شود. برای تزئین این شیرینی از انواع مغزها استفاده می‌شود که نه‌تنها به خاصیت این شیرینی می‌افزاید بلکه طعم آن را به یادماندنی‌تر نیز می‌کند.

نوقای تبریز

اریس تبریز

اریس از شیرینی­‌های خاص این شهر است که در اشکال مختلفی درست می‌شود. این شیرینی را با شیر، شکر، کمی وانیل برای طعم بهتر و البته کاکائو درست می‌کنند. برای تزئین نیز از پسته استفاده می‌کنند. نکته جالب این شیرینی کوچک و لقمه‌ای بودنش است که آن را بسیار خوش‌خوراک می‌کند.

تبریز شیرینی‌­های بسیاری برای معرفی دارد که نه‌­تنها می‌توانند سوغاتی خوشمزه‌­ای باشند، بلکه اوقات خوشی را نیز برای شما به هنگام مسافرت رقم بزنند. اگر عاشق شیرینی هستید، تبریز برای شما مانند بهشت است.

مراکز خرید سوغات تبریز

برای خرید صنایع دستی و سوغات تبریز می‌تواند به سراغ بازار قدیم و تاریخی تبریز بروید. اغلب صنایع دستی قدیمی تبریز در بازار یافت می‌شود. بازار روز تبریز نیز مکان مناسبی برای خرید میوه‌های فصل تبریز به حساب می‌آید. در مراکز خرید مدرن، محصولات چرم و البته صنایع دستی لوکس تبریز یافت می‌شود. از مهم‌ترین مراکز خرید می‌توان به مرکز خرید اطلس، مرکز خرید جواهر، مرکز خرید برج بلور و مرکز خرید رویال اشاره کرد.

پیاده‌راه تجاری تربیت، پیاده‌‌راه شهریار و فلکه ولیعصر از خیابان‌های بزرگ تبریز هستند که مغازه‌های زیادی در دل خود دارند و شما می‌توانید با پیاده‌روی در آن‌ها سوغات خریداری کرده و از دیدن شهر نیز لذت ببرید.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در شهرستان تبریز

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره ویلا در تبریزو یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.6/5 - (9 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *