جاهای دیدنی

صنایع دستی کردکوی | از گلیم نقش برجسته معروف تا ظروف سفالی متنوع

صنایع دستی کردکوی

بی‌شک سفر به کردکوی بدون خرید هنرهای دستی رنگارنگ و زیبای آن که استعداد زنان و مردان خوش‌سلیقه آن را به تصویر می‌کشد، ناقص خواهد بود. این شهرستان بهشت واقعی خریداران صنایع دستی در استان گلستان است. هر ساله مسافران زیادی از شهرهای مختلف با دیدن صنایع دستی کردکوی که همگی جذابیت خاصی دارند، برای خرید وسوسه می‌شوند. قدم زدن در بازارها و مراکز خرید کردکوی زمانی سرگرم‌کننده و لذت‌بخش خواهد بود که درباره سوغات و صنایع دستی آن اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه به معرفی بهترین اثرهای هنری و سوغات کردکوی می‌پردازیم تا بدانید چه یادگاری‌هایی را از این شهر توریستی سرسبز می‌توانید با خود به خانه‌تان ببرید.

گلیم نقش برجسته

گلیم سوغات کردکوی

یکی از معروف‌ترین صنایع دستی شهر کردکوی که در اغلب شهرهای ایران نظیر آن یافت می‌شود، گلیم است. این دست بافته بدون پرز و ظریف هنر انگشتان زنان و مردانی است که با الهام از طبیعت نقوش هندسی را به زیباترین شکل به تصویر می‌کشند. برای بافت گلیم معمولاً از پشم و موی حیوانات که رنگ‌رزی شده‌اند، استفاده می‌شود. بی‌شک نگاه کردن در رنگ‌های تند و باطراوت گلیم‌های ساده و نقش برجسته کردکوی برای همه افراد و با هر سلیقه‌ای همراه با شگفتی است.

ظروف سفالی

سفال سوغات کردکوی

همانطور که می‌دانید خاک و آب دو ماده اولیه و ضروری برای ساخت ظروف سفالی هستند که تقریباً در همه جا دسترسی به آنها وجود دارد. اما چیزی که اهمیت دارد، استعداد و سلیقه افراد است که می‌تواند به بهترین شکل ممکن به هنر سفالگری ارزش ببخشد. ساخت اشیاء و ظروف سفالی هنرمندان سخت‌کوش کردکوی از نظر زیبایی و تنوع زبان‌زد هستند. نقاشی طرح‌های زیبا با کمک رنگ روغنی بر روی بدنه ظروف سفالی، زیبایی آنها را دو چندان کرده است. تا جایی که بدون دنیای رنگارنگ سفالینه‌ها قدم زدن در بازارهای کردکوی دیگر صفایی نخواهد داشت.

نمد مالی، متفاوت‌ترین صنایع دستی کردکوی با خاصیت درمانی

حتماٌ تا به حال درباره خاصیت زیراندازهای نمدی برای درمان کمر درد و خواب راحت شبانه شنیده‌اید. محصولات نمدی همچون زیرانداز، تشک، کلاه و پالتو با استفاده از پشم گوسفند تهیه می‌شود. طرز تهیه نمد متفاوت از بافت گلیم و جاجیم است. اساس کار نمد مالی به اینگونه است که روی پشم حیوان آب داغ ریخته و از طریق فشار دادن مداوم با دست و پا، نمد حاصل می‌شود. در حال حاضر شمار محدودی از مردم کردکوی به این حرفه مشغول هستند. پس اگر قصد خرید محصولات نمدی مرغوب را دارید، بازارهای کردکوی محل مناسبی برای تهیه آنها هستند.

حصیربافی

حصیر سوغاتی کردکوی

در میان صنایع دستی کردکوی، حصیربافی جایگاه ویژه‌ای دارد. زیرا با توجه به اقلیم و آب‌وهوای این خطه از شمال کشور، مواد اولیه حصیر بافی (رشته‌های الیاف گیاهی) به وفور یافت می‌شود. البته وسایل حصیری در بسیاری از شهرها دیده می‌شوند. اما قطعاً از نظر نحوه بافت، طرح و رنگ بین آنها تفاوت‌هایی وجود دارد. لوازم حصیری کاربردی و تزیینی کردکوی از نظر زیبایی و دوام در بین گردشگران معروف هستند، پس با خیال راحت برای خرید این سوغاتی کردکوی برنامه‌ریزی کنید.

چادرشب محلی

چادرشب صنایع دستی کردکوی

شاید شما هم در خانه‌تان چادرشب محلی داشته باشید که از مادربزرگ‌تان به یادگار مانده است. این دست‌بافته نساجی زیبا در زمان قدیم جزء جهیزیه عروس بوده است که در گذر زمان به فراموشی سپرده شده است. در حال حاضر برخی از زنان خطه شمال از چادرشب به عنوان دورپیچ کمر استفاده می‌کنند. در سفر به شهرستان کردکوی می‌توانید انواع چادر شب محلی را برای خود و اقوامتان به یادگار بخرید.

در میان صنایع دستی کردکوی، چادرشب محلی آن از لحاظ ارزش هنری و زیبایی؛ خاص و متفاوت است. زیرا زنان روستایی کردکوی در بافت چادرشب‌ها ظرافت خاصی به خرج می‌دهند و زیباترین رنگ‌ها و طرح‌ها را انتخاب می‌کنند. آنها به خوبی می‌دانند که چگونه با رنگ‌های طبیعی و زنده و نقوش ساده، چشم‌نوازترین اثر هنری را خلق کنند.

سوزن دوزی

یکی از هنرهای فوق‌العاده زیبا و البته پر زحمت زنان خطه کردکوی، سوزن‌دوزی است. آنها از طریق سوزن‌ دوزی روی پارچه‌های مختلف لباس آنچنان شاهکار هنری خلق می‌کنند که هر بیننده‌ای را سر ذوق و شوق می‌آورد. طرح و نقوش هنر سوزن دوزی حاصل ذهن خلاق پدید آورنده‌های آن است. بیشتر شکل حیوانات و طرح‌هایی از طبیعت را روی پارچه‌ها ترسیم می‌کنند.

معرفی خوشمزه‌ترین سوغات کردکوی

شهرستان کردکوی سوغاتی‌های خوراکی متنوعی دارد. به عنوان مثال برنج، چای، زیتون، ماهی و انواع ترشی شمالی را می‌توانید از بازارهای محلی آن تهیه کنید. این سوغاتی‌ها در دیگر شهرهای شمالی هم وجود دارند. در این میان برخی از سوغاتی‌ها هستند که فقط مخصوص کردکوی بوده و مردم هنرمند آن به بهترین شکل آنها را آماده می‌کنند. حلوای گردویی، پشت زیک و انارتیم سه سوغات معروف کردکوی به شمار می‌روند که در ادامه بیشتر درباره آنها توضیح می‌دهیم.

حلوا گردویی

حلوای گردویی سوغات کردکوی

یکی از خوشمزه‌ترین سوغات کردکوی که در لیست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده است، حلوا گردویی است. مردم کردکوی و دیگر شهرهای شمالی، این حلوای سنتی را جهت پذیرایی در مراسم شادی و عزاداری‌شان درست می‌کنند. طرز پخت حلوا گردویی کمی سخت و وقت‌گیر است. با این حال زنان هنرمند کردکوی با دستان ماهر خود و به روش سنتی در هر موقع از سال آن را تهیه می‌کنند. حلوا گردویی سوغاتی بسیار مناسب برای گردشگران است. تا جایی که حتی در بازارهای تهران هم حلوا گردویی مخصوص کردکوی به فروش می‌رسد.

پشت زیک

سوغاتیهای خوشمزه کردکوی

یکی از شیرینی‌های سنتی و خوشمزه مردم کردکوی، پشت زیک است که اغلب آن را در کنار چای سرو می‌کنند. مواد اولیه اصلی این شیرینی ترد و خوش‌طعم؛  کنجد، شکر، کره و آبلیمو است. البته برخی از افراد انواع مغزیجات مثل گردو یا پسته را به دستور تهیه پشت زیک اضافه می‌کنند. این سوهان کنجدی معروف در اکثر مغازه‌های کردکوی به فروش می‌رسد.

اِنارتیم یا ناردانک

انارتیم سوغات ترش کردکوی

یکی از غذاهای محلی کردکوی، خورشت ناردون است. برای تهیه این خورشت خوشمزه از دانه‌های انار استفاده می‌شود. به همین خاطر در فصل انارچینی زنان کردکوی دور هم جمع می‌شوند و با کمک چوب‌های 10 تا 20 سانتی‌متری دانه‌های انار را از پوست آن جدا می‌کند. سپس آنها روی پارچه‌های تمیز پهن کرده و در مقابل آفتاب خشک می‌کنند. برای تهیه انارتیم بیشتر از انارهای ترش استفاده می‌شود. این سوغاتی کردکوی طرفداران زیادی دارد و به همین در بسیاری از شهرهای استان گلستان به فروش می‌رسد.

سخن پایانی

خیلی از ما برای سفر کردن به دنبال دلیل و بهانه هستیم. کردکوی با داشتن طبیعت سرسبز و جاهای دیدنی متنوع می‌تواند بهترین بهانه برای سفر کردن باشد. اکنون که با صنایع دستی کردکوی و سوغاتی‌های معروف آن آشنا شدید، فرصت را غنیمت شمرده و خودتان را برای  یک ماجراجویی متفاوت و پر از خاطره خوش آماده کنید. اگر دغدغه اجاره ویلا و سوئیت تا به حال مانع از سفر شما به این ییلاق  خوش‌ آب‌وهوا شده است، اتاقک با امکان فراهم آوردن رزرو آنلاین بهترین محل اقامت، همه چیز را برای تجربه یک سفر راحت و رویایی آماده کرده است. همین الان در هر کجا که هستید، بدون‌هیچ معطلی برای سفر به کردکوی برنامه‌ریزی کنید.

4.5/5 - (15 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *